به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با حضور خانواده معظم شهدای جنگ و انقلاب، حجت الاسلام جارون، نماینده ولی فقیه در سپاه خوزستان؛ حجت الاسلام علوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه؛ محمد صفایی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه؛ خدایی نساج، معاون فرهنگی و نیک اندیش، مدیر فرهنگی دانشگاه و جمعی از دانشجویان دانشگاه برگزار شد.
در ایندای مراسم نماهنگ «مادران گمنام» به احترام قدوم خانواده معظم شهدا به نمایش در آمد.
در ادامه محمد حاتمی، دبیر جشنواره طی سخنانی با اشاره به نقش بسزای شهید سید مرتضی آوینی در پی ریزی و تقویت حوزه فرهنگ و هنر پس از انقلاب گفت: جریانی که آوینی آغازگر آن بود، باید منجر به گذار سینمای فیلم فارسی به یک سینمای کامل به عنوان یک رسانه اسلامی می شد.
وی با اشاره به اینکه سینما نمی تواند تنها به عنوان یک هنر سرگرم کننده باشد، افزود: سینما باید جذابیت داشته باشد و یک هنر سرگرم کننده باشد تا بتواند تاثیرگذاز باشد؛ اما سرگرمی نباید هدف اصلی سینما قرار گیرد، چراکه سینما جایی شبیه سیرک یا شهربازی نیست که تنها وقت مردم را پر کند بلکه رسالت اصلی سینما در جامعه ما باید انتشار پیام فرهنگ ملت ما، دین ما و پرداختن به واقعیت ها و دردهای جامعه ی پیرامونش باشد و در بیرون مرزها بتواند دیگر ملت ها را با دین و فرهنگ ما آشنا سازد.
حاتمی در ادامه گفت: اگر می خواهیم این سینما را به یک رسانه قوی تبدیل کنیم نیاز به حمایت دارد و باید فضا داشته باشد، ما امروز میبینیم اگر فلان هنرپیشه حرفی بزند بلافاصله در اکثر رسانه ها پوشش داده می شود اما 5000 نقطه اکران مردمی عمار، 1000 اکران نخبگانی یا حتی خود جشنواره به اندازه ی کافی در رسانه ها بازتاب پیدا نمی کند؛ تا تبلیغاتی در حد یک اثر مستند یا حتی یک بنر ساده در رابطه با استکبار ستیزی پخش می شود سریع مورد هجمه قرار میگیرد، که فلانی دارد با فلانی مذاکره میکند و مبادا به گوشه قبایش بر بخورد. یا مثلا فلان خبرنگار به فیلم ساز ما میگوید چرا شما هنر را رها کرده و به عدالت میپردازید، این افراد باید توجیه باشند که اگر قرار باشد هنر تا ابد برای هنر باقی بماند و به عدالت و اقتصاد و فرهنگ و غیره نپردازد پس ما روی این کره خاکی آمده ایم چکار بکنیم؟ از نظر آنها حتما خدا به جای کره زمین باید دانشکده سینمای هنر برای هنر خلق میکرد؟
دبیر جشنواره فیلم عمار دانشگاه جندی شاپور با اشاره به تولید آثار متعدد اسلام ستیزی و ایران هراسی در سینمای غرب گفت: سینمای ما نباید منفعل باشد و باید با قدرت به این گونه آثار پاسخ دهد تا هم در دنیا راجع به ایران واسلام روشنگری شود هم مردم سراسر دنیا از قفس رسانه ای که ذهنشان را مسخ کرده آگاه شوند. پس لازم است اجازه دهیم یک نبرد رسانه ای حقیقی شکل بگیرد.
وی با تکرار این نکته که رسالت اصلی رسانه اسلامی باید انتشار پیام و فرهنگ اسلام باشد، گفت: جبهه رسانه ای غربی باید بداند وقتی مطلوب ما اینچنین رسانه ای است، همانند آنچه که در طول تاریخ رخ داده ما در جبهه فرهنگی انقلاب تا آخر پای اصول و ایدئولوژی اسلام ایستاده ایم و اینبار این غرب است که باید دست از اصولش بردارد.
در ادامه مراسم سردار محمد عیدی مراد، از رزمندگان دوران 8 سال دفاع مقدس به روایت خاطره ای از روی کالک عملیاتی پرداخت که با استقبال و واکنش های مختلف حضار همراه شد.
سپس آثار انیمیشن پرواز ۶۵۵، گزینه های روی میز، جایزه ایرانی اوباما، نماهنگ خون هابیل، مستند صداقت آمریکایی ۲ و نماهنگ مرگ بر آمریکای حاج صادق آهنگران پخش شدند.
در آخر نیز مراسم با تجلیل از خانواده معظم شهدا به پایان رسید.
علیرضا قزوه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، فیلم «روباه» را اثری خوش ساخت و دارای محتوا دانست وگفت: خوشحالم که آقای بهروز افخمی که یک زمانی از اعضای جبهه مشارکت فعالیت می کرد فیلمی در مضمون ترور دانشمندان هسته ای ساخته و امیدوارم که ساخت این نوع توسط این فیلمساز و بقیه هنرمندان به صورت پیوسته ادامه داشته باشد لذا در زمینه زندگی و ترور دانشمندان هسته و شهدای علم براساس توقعات موجود آثاری تولید نشده است.
وی در رابطه باشخصیت برادر نتانیاهو در فیلم«روباه» بیان داشت: شاید مقادری ورورد برادر نتانیاهو به داخل ایران کمی با واقعیت امر فاصله داشته باشد ولیکن براداران نتانیاهو که آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند در همه حال به برادر خود یعنی رژیم صهیونیستی کمک می کند ای کاش فیلم در بخشی از سکانس های خود به اتفاقات و پشت پرده این روابط سیاسی هم اشاره ای می کرد.
علیرضا قزوه در آخر راجع به توهین نشریه فرانسوی « شارلی ابدو» به ساحت حضرت محمد رسول الله «ص» به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: دشمنان اسلام از گذشته بسیار دور تا به امروز به فکر تخریب دین اسلام بوده، که خوشبختانه هیچ وقت در رسیدن به این اهداف موفق نبوده اند. ولی در مجموع مرکز ادبی آفرینش های حوزه هنری بزودی پاسخ قاطع و محکمی را به این هتک حرمت ها خواهد داد.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13931125135136 [pdate] => 13931125135136 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 6 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 402020 [title] => بهروز افخمی با آخرین ساختهاش در شبکه مستند [pdate] => 13940125090748 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 401922 [title] => لب اگر باز کنم سرّ مگو میریزد... [pdate] => 13940124152858 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 393121 [title] => کاریکاتور/ حمایت سلمان رشدی از شارلی ابدو [pdate] => 13931210093400 [service_id] => 12 ) [3] => Array ( [id] => 391706 [title] => چهل و هشتمین نشست مجمع بانوان راوی به «امدادگران عاشورایی» رسید [pdate] => 13931204105034 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 389691 [title] => برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر سوم تا ۱۲ خرداد ماه سال آینده [pdate] => 13931126123207 [service_id] => 4 ) [5] => Array ( [id] => 389576 [title] => کامجویی سیاسی «جعفر پناهی» از خرس طلایی برلین با «تاکسی» ضد ایرانی [pdate] => 13931126090600 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 381208 [title] => کوتاهترین شعر فلسفی که در هند خوانده شد! [pdate] => 13931024095000 [service_id] => 12 ) [7] => Array ( [id] => 380986 [title] => فیلم/ تقدیر از حاج صادق آهنگران در اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار [pdate] => 13931023112000 [service_id] => 3 ) [8] => Array ( [id] => 379609 [title] => سنگری: مشفق کاشانی مسافر بزرگ شهر شعر ما به شمار میرود/ قزوه: وی بیشترین اشعار را در حوزههای مختلف انقلاب اسلامی دارد [pdate] => 13931016210339 [service_id] => 4 ) [9] => Array ( [id] => 379216 [title] => نماهنگ/ جدیدترین اثر محمد اصفهانی برای جانبازان دفاع مقدس [pdate] => 13931015123700 [service_id] => 3 ) [10] => Array ( [id] => 370357 [title] => ...ميترسم ناگاه كسي مثل "مسي" بيايد و كار را تمام كند... و ما بي خودي جشن باخت بگيريم! [pdate] => 13930902141603 [service_id] => 6 ) [11] => Array ( [id] => 369114 [title] => گزارش تصویری// همایش منهای عزت بعلاوه تحریم [pdate] => 13930826211300 [service_id] => 2 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 381208 [title] => کوتاهترین شعر فلسفی که در هند خوانده شد! [pdate] => 13931024095000 [service_id] => 12 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 380986 [title] => فیلم/ تقدیر از حاج صادق آهنگران در اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار [pdate] => 13931023112000 [service_id] => 3 [rutitr] => اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار - 2 [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 379609 [title] => سنگری: مشفق کاشانی مسافر بزرگ شهر شعر ما به شمار میرود/ قزوه: وی بیشترین اشعار را در حوزههای مختلف انقلاب اسلامی دارد [pdate] => 13931016210339 [service_id] => 4 [rutitr] => هجدهمین مراسم «شب شاعر» برگزار شد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 379216 [title] => نماهنگ/ جدیدترین اثر محمد اصفهانی برای جانبازان دفاع مقدس [pdate] => 13931015123700 [service_id] => 3 [rutitr] => از آلبوم جدید «شکوه»؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 370357 [title] => ...ميترسم ناگاه كسي مثل "مسي" بيايد و كار را تمام كند... و ما بي خودي جشن باخت بگيريم! [pdate] => 13930902141603 [service_id] => 6 [rutitr] => شعر جديد قزوه براي مذاكرات هستهاي: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 369114 [title] => گزارش تصویری// همایش منهای عزت بعلاوه تحریم [pdate] => 13930826211300 [service_id] => 2 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 389576 [title] => کامجویی سیاسی «جعفر پناهی» از خرس طلایی برلین با «تاکسی» ضد ایرانی [pdate] => 13931126090600 [service_id] => 4 [rutitr] => در شصت وپنجمین جشنواره فیلم برلین؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 389691 [title] => برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر سوم تا ۱۲ خرداد ماه سال آینده [pdate] => 13931126123207 [service_id] => 4 [rutitr] => اعلام زمان قطعی برگزاری [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 391706 [title] => چهل و هشتمین نشست مجمع بانوان راوی به «امدادگران عاشورایی» رسید [pdate] => 13931204105034 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 393121 [title] => کاریکاتور/ حمایت سلمان رشدی از شارلی ابدو [pdate] => 13931210093400 [service_id] => 12 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [10] => Array ( [id] => 401922 [title] => لب اگر باز کنم سرّ مگو میریزد... [pdate] => 13940124152858 [service_id] => 4 [rutitr] => شعر قزوه برای مظلومیت یمن؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [11] => Array ( [id] => 402020 [title] => بهروز افخمی با آخرین ساختهاش در شبکه مستند [pdate] => 13940125090748 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => روباه [id] => 641424 [tag_id] => 167571 ) [1] => Array ( [tag] => حوزه هنری [id] => 641425 [tag_id] => 638 ) [2] => Array ( [tag] => علیرضا قزوه [id] => 641426 [tag_id] => 20629 ) [3] => Array ( [tag] => فیلم [id] => 641427 [tag_id] => 643 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه 18 تا 29 بهمن ماه میزبان اکران برخی از فیلم های جشنواره مردمی عمار است.
مسئول روابط عمومی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت: با توجه به فضای موجود در دانشگاه و تبلیغات گسترده ای که انجام شده است، انتظار می رود که استقبال دانشجویان از این جشنواره خوب باشد.
محمدرسول ملک درباره برنامه دقیق اکران در دانشگاه آزاد گفت: امروز با اکران پویانمایی گزینه های روی میز اکران ها شروع خواهد شد و در روزهای 19، 20، 25، 26 ،27، 28 و 29 بهمن ماه این اکران ها ادامه خواهد یافت.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13931118092542 [pdate] => 13931118092542 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 11 [cat_id] => 70 [sec_id] => 201 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 393047 [title] => باید یک نبرد رسانهای حقیقی برای پاسخ به آثار اسلام ستیزی در سینمای غرب شکل بگیرد [pdate] => 13931210101136 [service_id] => 11 ) [1] => Array ( [id] => 387608 [title] => دانشگاه آزاد یکی از برکات و رویشهای علمی نظام جمهوری اسلامی است [pdate] => 13931118101811 [service_id] => 11 ) [2] => Array ( [id] => 386019 [title] => اکران فیلمهای جشنواره عمار در دانشگاه پیامنور ارومیه [pdate] => 13931112121407 [service_id] => 11 ) [3] => Array ( [id] => 384339 [title] => اکران فیلمهای جشنواره عمار در دانشگاههای یزد آغاز شد [pdate] => 13931106102201 [service_id] => 11 ) [4] => Array ( [id] => 382676 [title] => فیلم/ پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار چگونه آغاز شد؟ [pdate] => 13931029194500 [service_id] => 3 ) [5] => Array ( [id] => 381041 [title] => فیلم/ حاج صادق آهنگران به روایت ابوالقاسم طالبی [pdate] => 13931023130000 [service_id] => 3 ) [6] => Array ( [id] => 380986 [title] => فیلم/ تقدیر از حاج صادق آهنگران در اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار [pdate] => 13931023112000 [service_id] => 3 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 386019 [title] => اکران فیلمهای جشنواره عمار در دانشگاه پیامنور ارومیه [pdate] => 13931112121407 [service_id] => 11 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 384339 [title] => اکران فیلمهای جشنواره عمار در دانشگاههای یزد آغاز شد [pdate] => 13931106102201 [service_id] => 11 [rutitr] => مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی یزد: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 382676 [title] => فیلم/ پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار چگونه آغاز شد؟ [pdate] => 13931029194500 [service_id] => 3 [rutitr] => فیلم؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 381041 [title] => فیلم/ حاج صادق آهنگران به روایت ابوالقاسم طالبی [pdate] => 13931023130000 [service_id] => 3 [rutitr] => اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار - ۳ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 380986 [title] => فیلم/ تقدیر از حاج صادق آهنگران در اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار [pdate] => 13931023112000 [service_id] => 3 [rutitr] => اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار - 2 [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 387608 [title] => دانشگاه آزاد یکی از برکات و رویشهای علمی نظام جمهوری اسلامی است [pdate] => 13931118101811 [service_id] => 11 [rutitr] => امام جمعه کازرون: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 393047 [title] => باید یک نبرد رسانهای حقیقی برای پاسخ به آثار اسلام ستیزی در سینمای غرب شکل بگیرد [pdate] => 13931210101136 [service_id] => 11 [rutitr] => دبیر جشنواره فیلم عمار دانشگاه جندی شاپور دزفول: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => اخبار دانشگاه [id] => 632316 [tag_id] => 364 ) [1] => Array ( [tag] => دانشگاه آزاد کرمانشاه [id] => 632317 [tag_id] => 8009 ) [2] => Array ( [tag] => اکران فیلم [id] => 632318 [tag_id] => 12979 ) [3] => Array ( [tag] => جشنواره مردمی فیلم عمار [id] => 632319 [tag_id] => 31314 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم «استراحت مطلق» در نشست مطبوعاتی امروز خود با اشاره به اینکه اجبار باعث شده که امروز کنار هم جمع شویم گفت: اساسا انگیزه ای برای گفتگو وجود نداشته است ده روز از اتفاقات اخیر میگذرد و سعی کردم حرفی نزنم و فقط سکوت کنم. رفتاری داشته باشم که در گذشته نداشتم.
وی در ادامه افزود: چهرهای از من به سینما معرفی شده که «همیشه کاهانی اعتراض میکند» اما در فضای جدید سعی کردم تغییر رویه دهم طی دو سه سال اخیر گفتگویی با رسانههای داخلی نداشتم اما آن قدر بیاحترامی و کجاخلاقی در روزهای اخیر صورت گرفته که احساس کردم باید با یکدیگر گفتگو کنیم.
کارگردان فیلم استراحت مطلق در خصوص جشنواره فجر گفت: اینکه فیلم من در جشنواره حضور ندارد چیز عجیبی نیست تعجب برانگیز رفتار دوستان در فستیوال است که در حال کپی برداری از دست مسئولان قبلی سینما هستند اینکه فیلم من رای نیاورده تامل برانگیز نیست چرا که فیلم «هیچ»، «اسب حیوان نجیبی است» نیز رای نیاوردند و اگر «استراحت مطلق» رای می آورد خود من تعجب می کردم.
وی در ادامه اظهار داشت: فستیوال فجر جشنوارهای است که برای امثال من انتخاب غلطی است ما نه می توانیم در افتتاحیه به عنوان نمایش ویژه باشیم و نه در اختتامیه.
کاهانی در خصوص نحوه ارائه فیلم استراحت مطلق به جشنواره فجر بیان داشت: در ابتدا این فیلم را به جشنواره ندادم این فیلم توسط یکی از دوستان خوبم و با پا در میانی به فستیوال ارائه شد برای اینکه کمکی باشد برای اخذ پروانه نمایش خود اما استراحت مطلق نتوانست مورد تایید هیئت انتخاب قرار بگیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: حیرت انگیز برای من حرف هایی بود که قبل از اعلام اسامی با من شده است از طرف وزارت ارشادو جشنواره فجر که خود آنها بانی جلسات بودند صحبت های زیادی صورت گرفت.
این کارگردان با اشاره به پذیرش سانسور در فیلم استراحت مطلق بیان داشت: برای اولین بار حاضر شدم سانسور را بپذیرم برای اینکه چهره دیگری از خود نشان دهم حتی خودم حضوری به وزارت ارشاد رفتم و تعهد شفاهی دادم ولی در نهایت گویا حس اعتماد وجود نداشته است.
وی در ادامه گفت: شاید برخی بگویند کاهانی دوست داشته که در جشنواره حضور داشته باشد. ما فیلم را می خواستیم اکران کنیم و برای اکران آن به پروانه نمایش احتیاج داشتیم. نه تنها این فیلم بلکه فیلمی که در فرانسه ساخته شد به علت اصلاحات زیاد، گزینه اکران را از دست داد.
وی با اشاره به اینکه صحبت کردن درباره جشنواره فجر برای من ناراحت کننده است اظهار داشت: وقتی از بالا به جشنواره فجر نگاه می کنیم عده ای در فستیوال هستند که هیجان دارند ولی در نیم متر آن طرف چنین هیجانی را نمی بینیم جایی که جایزه ها قابل حذف است برای من ارزشی ندارد. سیمرغ های زیادی از کارهای من حذف شد. گاهی اوقات نبودن ها می تواند آدم را بزرگتر کند. آدم هایی که همیشه هستند بویی دولتی بودن می دهند و این همان است که سینمای ما را پیچیده تر کرده است.
کاهانی در ادامه گفت: متاسفم برای سینمایی که به تعداد زیاد فیلم با هزینه های هنگفت ساخته می شود که حاضر به اعلام رقم آن نیستند ولی من برای تولید فیلم خود باید نگران لنز دوربین باشم. فکر می کنم فقط جشنواره نیست و ماجرا از جایی دیگر، از ارتباطات ما شروع می شود.
وی افزود: در هیچ جای دنیا برای یک جشنواره این قدر حرف زده نمی شود.
کارگردان فیلم استراحت مطلق با اشاره به اینکه تعداد رای های این فیلم برای من مهم نیست عنوان کرد: من هم می توانستم داور جشنواره باشم و البته پیشنهاداتی هم شده بود. چون نبودن عزت و غرور بیشتری می دهم ترجیح می دهم که نباشم برای این سینما متاسفم که بیشتر از خودمان ضربه می خوریم تا مسئولان جایی که به کمک دوستان نیاز داریم شانه خالی می کنند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، کارگردان فیلم «استراحت مطلق» در ادامه اظهار داشت: وقتی در جریان اتفاقات می افتید، که فیلم یکی از دوستان کارگردان در سال های آینده به مشکل بخورد و آن موقع آنها خواهند فهمید که امسال چه بر سر من و امثال من آمده است. بعد آنها مجبور هستند نشست بگذارند و این بسیار تلخ است.
وی با اشاره به تماشای هفت فیلم از فیلم های جشنواره فجر افزود: به لطف دوستان هفت فیلم از فیلم های فستیوال را دیده ام من هم مثل هیئت انتخاب شگفت زده شده ام.
کاهانی افزود: سینمای ما به کجا می خواهد می رود که اینقدر ترس و نگرانی وجود دارد. از اینه فیلم های بسازیم که حداقل در زمینه اجتماعی بخشی از معضل ها را مطرح کند، متاسفانه در این چند فیلم اینها وجود نداشت.
وی با اشاره به بخش نگران کننده جشنواره تصریح کرد: جایزه و سیمرغ بخش نگران کننده جشنواره نیست نگران کننده سیاستی است که به شکلی پنهان به فیلمساز داده می شود.
من هم می توانم قصه های بسازم که در جشنواره فجر حضور داشته باشد ولی برایم لذتی ندارد لذت برای من همین نبودن هاست.
وی در ادامه گفت: افتخار می کنم سینمایی را پیگیری کرده ام که تا الان به لحاظ نقدینگی یک میلیارد و 500 میلیون تومان به جزء فیلم فرانسه، برای من در این هفت فیلمی که در ایران ساخته ام هزینه نداشته است. شما می بینید ارقامی را که اعلام می شود که میلیاردها تومان می گیرند و فیلم های تجربی می سازند، فیلم هایی که چهار نفر حاضر به دیدن آن نمی شوند.
کاهانی در ادامه با اشاره به اهمیت اقتصاد در سینما اظهار داشت: سینما چه هنر باشد چه صنعت اقتصاد در آن اهمیت دارد چرا که مردم باید بلیط بگیرند و فیلم تماشا کنند.
وی با بیان اینکه چرا استقبال از فیلم ها کم است، گفت: سیاستی که جشنواره فجر به شکل پنهان و غیرمستقیم به فیلمسازان ارائه می کند منجر به کم رونقی می شود.
این کارگردان در ادامه با اشاره به اکران فیلم «استراحت مطلق» تاکید کرد: فیلم قطعاً در اسفندماه به نمایش در می آید و امیدوارم اکران نوروزی هم داشته باشد. دلیل قاطعیت من در اکران این فیلم این است که فیلمسازی نیستم فیلم بسازم و به سفر بروم من مبارزه می کنم تا فیلم اکران شود چون حیات من به آن بستگی دارد.
وی افزود: اینجا تنها کشوری است که می توان فیلم ساخت و باز هم فیلم ساخت در خارج از کشور فیلمسازان مهمی فیلم ساخته اند که فروش نداشته اند و نتوانسته اند تا سال های بعد فیلم بسازند اما در اینجا فیلم هایی با هنرپیشه های مطرح ساخته می شود و فروش ندارد اما دوباره فیلم بعدی کلید می خورد و هزینه فیلم بعدی دو برابر فیلم قبلی است آیا این عدالت است.
وی در خصوص خروج خود از کشور گفت: دو سال پیش به دلیل عدم دریافت مجوز از ایران رفتم و حاضر شدم فیلم ویدئویی بسازم که بعد بتوانم به جای فیلم سینمایی ارائه کنم که مجوز نگرفت.
به فرانسه رفتم و فیلم ساختم و وقتی متوجه تغییرات شدم یکی از دوستانم با ایوبی و احسانی صحبت کرد و آنها نیز استقبال کردند سعی کردم قصه ای ارائه کنم که درگیری یک زوجی باشد که از هم جدا شده اند. فیلم باید اکران آن به پایان می رسد ولی هنوز درگیر پروانه نمایش است.
کاهانی اظهار داشت: متاسفم برای چنین شرایطی که فیلم در فستیوال نیست ولی این همه حرف و بحث در مورد آن وجود دارد البته نشان دهنده اهمیت من و فیلم است.
وی با اشاره به واگذاری امتیاز پخش این فیلم به یک شرکت خارجی توضیح داد: حدود دو ماه پیش اکران این فیلم به یک پخش کننده بزرگ جهانی واگذار شد که در بسیاری از کشورها به نمایش درخواهد آمد ولی دوستان هنوز نتوانسته اند آرای خود را جمع کنند. شاید برخی تصور کنند که من در حال فخرفروشی هستم من فیلم زیرزمینی نساخته ام و با مجوز وزارت ارشاد بوده است.
آنها می توانستند فیلم را طور دیگری نگاه کنند، مدیران سینمایی اساساً علاقه ای به اسم من ندارند که با من افتخاری کسب کنند اگر اسم کارگردان این فیلم عوض شود مهم ترین فیلم آنها خواهد شد. این فیلم می تواند با تغییر یک اسم نماینده در اُسکار شود، من چیزی در سینما ندارم جز اعتبار.
وی با اشاره به تماشای فیلم از سوی برخی مسئولین افزود: من اطلاعی ندارم که آقای جنتی فیلم را دیده باشد یا نه، پس سعی کردم نسخه فیلم را از وزارت ارشاد و جشنواره فجر بگیرم، 16 مورد اصلاحیه به فیلم وارد شده بود که آقای خانی، مجری طرح فیلم آنها را پیگیری کرده بود قطعاً اگر اصلاحات را سریعتر می پذیرفتند اکران می شد.
وی در ادامه تاکید کرد: پروانه وزارت ارشاد بی اعتبار شده و من دارم به این فکر می کنم که بروم جای دیگر و از کس دیگر پروانه ساخت بگیرم تلاش می کنم و سعی می کنم از خدا پروانه نمایش بگیرم و فیلم را اکران کنم.
کارگردان سینما در ادامه اظهار داشت: اگر فیلم من در فستیوال فجر وجود داشت و اکران می شد باز اعتراض می کردم برای کسانی که حقشان ضایع شده است.
وی در خصوص برخی ممیزهای وارد شده به این فیلم توضیح داد یکی از این موارد حضور عطاران و همسرش در فیلم بود آقای رضا داد، پیشنهاد کرد که در ابتدای فیلم بنویسند عطاران و فریده فرامرزی زن و شوهر هستند و بعد فیلم شروع شود.
وی در خصوص نحوه مدیریت مدیران فی الحال سینما بیان داشت: به صراحت به ایوبی گفتم که آقای شمقدری و سجادپور خیلی من را اذیت کردند اما الان که فکر می کنم آنها مدیران بهتری از شما بودند.
کاهانی تصریح کرد: با مجلس کاملاً موافقم که وزیر ارشاد باید استیضاح شود. فیلم های بسیاری ساخته شد که ارشاد توان اکران آنها را ندارد مجلس باید استیضاح کند که چرا حق فیلمسازان که درواقع حق مردم است داده نمی شود.
این کارگردان سینما در ادامه با بیان اینکه قطعاً فیلم می سازم و دیگر فریب جشنواره را نمی خورم، بیان داشت: جشنواره برای من مدت هاست که تمام شده و من یک بار بیشتر به صورت واقعی در جشنواره نبودم و آن نیز اشتباه بود. احساس می کنم آن جوایز لکه ننگی و دوست داشتم که آن اتفاق نمی افتاد.
وی در خصوص ساخت فیلم در خارج از کشور توضیح داد: من ایران را دوست دارم و اگر به خارج از کشور می روم برای این است که می خواهم در فضای دیگری فیلمسازی را تجربه کنم.
وی در ادامه با اشاره به مشکل خود با رضا داد توضیح داد: آقای رضا داد یکی از دوستان بنده است اما او با مدیریت می توانست فضا را درست کند.
ما فیلمسازان به خاطر بودجه مجوز فیلم و جایزه مسئولان را بد عادت کرده ایم من مطمئن هستم که سینما به فیلم من نیاز دارد شاید فکر کنید که در حال خودستایی هستم ولی چاره ای جز این ندارم.
وی در ادامه تصریح کرد: در این فیلم «استراحت مطلق» به هیچ کسی بر نمی خورد، بلکه دعواهای ظاهری است.
وی با بیان اینکه جشنواره امسال همه را شگفت زده خواهد کرد، ادامه داد: جشنواره امسال همه را متعجب می کند چون یک جشنواره خنثی است و این تأسف برانگیز است.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13931023123408 [pdate] => 13931023123408 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 6 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 394300 [title] => «دندون طلا»ی داوود میر باقری پروانه ساخت گرفت [pdate] => 13931213121500 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 381403 [title] => منیژه حکمت: نمیتوان از سینما صیانت نکرد/یک فیلم شریف انسانی در حیطه اجتماعی ساخته شدهاست [pdate] => 13931024172900 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 381273 [title] => علی محمدی: بعد از تماشای «ارغوان» مخاطب حال خوبی خواهد داشت [pdate] => 13931024120426 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 381241 [title] => «خانــــوم» در شبکه نمایش خانگی [pdate] => 13931024110100 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 381239 [title] => پس از پژمان، علی انصاریان هم بازیگر شد +عکس [pdate] => 13931024105200 [service_id] => 4 ) [5] => Array ( [id] => 381233 [title] => رونمایی از پوستر فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» [pdate] => 13931024103700 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 381154 [title] => فیلمخانه ملی ایران بازسازی و مرمت میشود/ وزارت ارشاد از لغو کنسرتهای موسیقی در استانها گلایهمند است [pdate] => 13931023205716 [service_id] => 4 ) [7] => Array ( [id] => 381096 [title] => روایت «اسپندار» از نوای بلوچِ «نگین شرق» [pdate] => 13931023152020 [service_id] => 4 ) [8] => Array ( [id] => 381057 [title] => وزیر ارشاد باید استیضاح شود / من هم می توانم قصههایی بسازم که در جشنواره فجر حضور داشته باشد ولی برایم لذتی ندارد، لذت برای من همین نبودنهاست. [pdate] => 0 [service_id] => 4 ) [9] => Array ( [id] => 381054 [title] => وقتی یک سینماگر طرف مناظره نماینده مجلس میشود [pdate] => 13931023131100 [service_id] => 4 ) [10] => Array ( [id] => 381043 [title] => جزئیات رونمایی از فیلمهای جشنواره فجر با حضور عوامل [pdate] => 13931023124000 [service_id] => 4 ) [11] => Array ( [id] => 380986 [title] => فیلم/ تقدیر از حاج صادق آهنگران در اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار [pdate] => 13931023112000 [service_id] => 3 ) [12] => Array ( [id] => 380726 [title] => تهران میزبان کنگره تخصصی شهدای فیلم [pdate] => 13931022140500 [service_id] => 12 ) [13] => Array ( [id] => 380686 [title] => فیلم/ گزارش اکران مستند «ننه سکینه» در حضورهم ولایتیهایش [pdate] => 13931022101600 [service_id] => 3 ) [14] => Array ( [id] => 380579 [title] => فیلم طنز/ دکتر سلام ۶۱ [pdate] => 13931021163600 [service_id] => 3 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 380986 [title] => فیلم/ تقدیر از حاج صادق آهنگران در اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار [pdate] => 13931023112000 [service_id] => 3 [rutitr] => اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار - 2 [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 380726 [title] => تهران میزبان کنگره تخصصی شهدای فیلم [pdate] => 13931022140500 [service_id] => 12 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 380686 [title] => فیلم/ گزارش اکران مستند «ننه سکینه» در حضورهم ولایتیهایش [pdate] => 13931022101600 [service_id] => 3 [rutitr] => پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 380579 [title] => فیلم طنز/ دکتر سلام ۶۱ [pdate] => 13931021163600 [service_id] => 3 [rutitr] => بازنشر/ ویژهبرنامه «خبرگزاری دانشجو» در دوران «روحانی مچکریم»؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 381043 [title] => جزئیات رونمایی از فیلمهای جشنواره فجر با حضور عوامل [pdate] => 13931023124000 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 381054 [title] => وقتی یک سینماگر طرف مناظره نماینده مجلس میشود [pdate] => 13931023131100 [service_id] => 4 [rutitr] => گزارش نشست «نسبت سینمای ایران و منافع ملی» در حوزه هنری [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 381057 [title] => وزیر ارشاد باید استیضاح شود / من هم می توانم قصههایی بسازم که در جشنواره فجر حضور داشته باشد ولی برایم لذتی ندارد، لذت برای من همین نبودنهاست. [pdate] => 0 [service_id] => 4 [rutitr] => کاهانی در نشست مطبوعاتی مطرح کرد/ تکمیلی [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 381096 [title] => روایت «اسپندار» از نوای بلوچِ «نگین شرق» [pdate] => 13931023152020 [service_id] => 4 [rutitr] => «نگین شرق» موسیقی سیستان را بررسی می کند [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 381154 [title] => فیلمخانه ملی ایران بازسازی و مرمت میشود/ وزارت ارشاد از لغو کنسرتهای موسیقی در استانها گلایهمند است [pdate] => 13931023205716 [service_id] => 4 [rutitr] => نوشآبادی: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 381233 [title] => رونمایی از پوستر فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» [pdate] => 13931024103700 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [10] => Array ( [id] => 381239 [title] => پس از پژمان، علی انصاریان هم بازیگر شد +عکس [pdate] => 13931024105200 [service_id] => 4 [rutitr] => در ادامه روند بازیگرسازی از فوتبالیستها [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [11] => Array ( [id] => 381241 [title] => «خانــــوم» در شبکه نمایش خانگی [pdate] => 13931024110100 [service_id] => 4 [rutitr] => مدیر عامل موسسه هنرهای تصویری سوره خبر داد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [12] => Array ( [id] => 381273 [title] => علی محمدی: بعد از تماشای «ارغوان» مخاطب حال خوبی خواهد داشت [pdate] => 13931024120426 [service_id] => 4 [rutitr] => نشست «یک فیلم یک سلام»/ ۱ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [13] => Array ( [id] => 381403 [title] => منیژه حکمت: نمیتوان از سینما صیانت نکرد/یک فیلم شریف انسانی در حیطه اجتماعی ساخته شدهاست [pdate] => 13931024172900 [service_id] => 4 [rutitr] => نشست «یک فیلم یک سلام» / ۳ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [14] => Array ( [id] => 394300 [title] => «دندون طلا»ی داوود میر باقری پروانه ساخت گرفت [pdate] => 13931213121500 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => عبدالرضا کاهانی [id] => 599300 [tag_id] => 252273 ) [1] => Array ( [tag] => پروانه ساخت [id] => 599301 [tag_id] => 10673 ) [2] => Array ( [tag] => کارگردان [id] => 599302 [tag_id] => 1099 ) [3] => Array ( [tag] => سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر [id] => 599303 [tag_id] => 328289 ) [4] => Array ( [tag] => سینما [id] => 599304 [tag_id] => 1046 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( [0] => Array ( [comment_id] => 159519 [cid] => 381026 [comment_name] => داریوش [comment_mail] => darifadat@gmail.com [comment_message] => با سلام. من خودم به شخصه فیلم های آقای کاهانی را دنبال می کنم و از مدت ها پیش بی صبرانه منتظر فیلم جدیدشون "استراحت مطلق" بودم...شهرمون سینما نداره ولی حتما یا میرم شهر دیگری فیلم رو تماشا میکنم و یا حتمن وقتی سی دیش اومد میخرم و چندین بار نگاه میکنم. فیلم هایی که افای کاهانی میسازند ارزش چندین بار دیدن رو ارند....فیلم "هیچ" فیلم " اسب حیوان نجیبی است" فیلم " بیخود و بی جهت" از بهترین فیلمهایی هستند که تا حالا دیدم...هر کدوم رو چندین بار دیدم... واقعا که خوب فیلم میسازید اقای کاهانی ....فی امان الله... [comment_date] => 13931023221642 [comment_ip] => 2548623611 [comment_status] => P [comment_lang] => FA [changeby] => مهدي احدي [cat_id] => 0 [parent_id] => 0 [answer] => [is_replied] => [replied_by] => [rdate] => 0 [reply_message] => [most_like] => Y [membership_id] => 0 [answer_by] => [answer_date] => 0 [country_short] => ir [country_long] => Iran (Islamic Republic of) ) [1] => Array ( [comment_id] => 159713 [cid] => 381026 [comment_name] => باران [comment_mail] => [comment_message] => جناب آقای کاهانی انقدر از خودشون تعریف می کنن که آدم با آلفرد هیچکاک اشتباه می گیرنشون. من هیچ دفاعی از مسئولین ارشاد و جشنواره ی فجر در دو دولت اخیر نمی کنم و چندان فرقی بینشون نمی بینم. اما خسته شدم از پزهای روشنفکری این جماعت سینماگر که جز یه سری داستان تکراری بی سر و ته (ابزورد) چیز دیگری بلد نیستند بسازند و ادعا و بهانه شونم اینه که داریم واقعیت ها رو نشون می دیم. بسه دیگه انقدر واقعیت نشونمون دادید.خودمون صبح تا شب تو خیابون داریم واقعیت می بینیم. وقتی فیلم شما با تصاویر زنده ای که تو خیابون می بینیم فرقی نداره چرا باید وقت و پول هزینه کنیم. شما به عنوان مدعی فرهنگ سعی کن یه راه حلی هم به مردم نشون بدی اگه خیلی دغدغه ی مردم رو داری و البته اگر حرفی برای گفتن داری. [comment_date] => 13931024161429 [comment_ip] => 1533200441 [comment_status] => P [comment_lang] => FA [changeby] => فضلاله سرزعیم [cat_id] => 0 [parent_id] => 0 [answer] => [is_replied] => [replied_by] => [rdate] => 0 [reply_message] => [most_like] => Y [membership_id] => 0 [answer_by] => [answer_date] => 0 [country_short] => ir [country_long] => Iran (Islamic Republic of) ) ) [comments_stats] => Array ( [P] => 2 ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» متن زیر، سخنرانی وحید جلیلی، مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در همایش اکرانکنندگان مردمی این جشنواره در شهریور ماه 1393 است که در آن توضیحاتی در باب راهبردهای کلان این جشنواره ارائه شده است.
بحث کار فرهنگی و فعالیت فرهنگی در طی 20، 25 سال گذشته همواره یک مسأله جدی بچه حزباللهیها بوده و دغدغه و انرژی و نگرانی و وقت زیادی صرف آن شده اما اجمالاً هیچکس از وضع موجود راضی نیست و علیرغم همه فعالیت های انجام شده، علیرغم همه بودجه های خرج شده که مقدار آن هم به هیچوجه کم نیست و خیلی کلان است و علیرغم همه شبکه سازی ها و سازماندهی های مختلفی که صورت گرفته، همچنان از بحث فرهنگ و کار فرهنگی، جنگ نرم، تهاجم فرهنگی و از این دست کلیدواژه ها بین بچه حزباللهیها معمولاً با یک نوع نگرانی یاد می شود.
من این عرض را در این چند سال اخیر آن قدری که به عقلم می رسیده و این طرف و آن طرف تریبون وجود داشته به تعابیر مختلف گفتهام. در این جلسه میخواهم یک مقدار صریحتر و بی رودربایستی تر صحبت کنم.
جشنواره عمار و تصحیح استراتژی فرهنگی جمهوری اسلامی
به یک معنا میشود گفت بخش مهمی از استراتژی فرهنگی جمهوری اسلامی شکست خورده است و ما امروز چه در حوزه هنر، چه در حوزه رسانه، چه حتی در حوزه اندیشه و شاید در سال های اخیر خصوصاً در حوزه فرهنگ عمومی با چالشهای جدّی و بعضاً با بحران های در حال هجوم مواجه هستیم. اگر مجموعه فعالیتهایی که صدها هزار بلکه میلیونها فعال فرهنگی جمهوری اسلامی در طول بیست و چند سال گذشته انجام داده اند، ذیل راهبردهای دقیقتری اعمال میشد مطمئناً وضعیت فرهنگی ما امروز نه فقط در داخل جامعه ایران بلکه در فضاهای منطقهای و بین المللی و حتی می شود گفت در فضای جهانی، خیلی بهتر از این بود.
اهمیت جریان جشنواره مردمی فیلم عمار از آنجا مضاعف میشود که نقطه آغاز یا یکی از نقاط آغاز برای تغییر و تصحیح استراتژی فرهنگی جمهوری اسلامی است. این را از این جهت عرض میکنم که شمایی که دارید در شهرستان، در یک مسجد، مدرسه یا حسینیه یک روستا خالصانه و با انگیزه زحمت می کشید و تلاش میکنید، متوجه باشید که کار شما در عین این که خودش «موضوعیت» دارد و هر یک نفر آدمی را که شما بتوانید بیاورید و پای فیلم هایی که بچه های انقلاب ساخته اند بنشانید، فراتر از این کار، شما برای یک جریان سازی بسیار بزرگتر و ایجاد یک تغییر ماهوی در فعالیت های فرهنگی ذیل انقلاب اسلامی «طریقیت» دارد. اگر این اتفاق نیفتد، اگر جمهوری اسلامی راهبردهای فرهنگی خودش را تصحیح نکند، در آینده ای نه چندان دور به بحران های نابودکننده ای خواهد رسید.
متأسفانه امروز جریان «استراتژی تهدیدمحور» به یکی از چالش های اصلی فرهنگ در جمهوری اسلامی تبدیل شده است؛ یعنی استراتژیست ها و فعالانی که ذیل این استراتژی کار میکنند، با این که مدعی هستند میخواهند انقلاب را محافظت کنند ولی آن قدری که به نظر حقیر می آید، ناخواسته و نادانسته دارند به دست خودشان روز به روز جبهه فرهنگی انقلاب را تضعیف و بی بنیه می کنند و در مقابل امواج عظیم شبیخون فرهنگی امروز، روز به روز جبهه انقلاب را بی پناه تر میکنند.
باز هم تأکید می کنم. این حرفی که ما داریم راجع به غلط بودن «تهدیدمحوری» در کار فرهنگی می زنیم به هیچ وجه به معنای بی اعتنایی به تهدیدها و توطئه ها و کیدهای دشمن نیست. این تعبیر امیرالمؤمنین در نهج البلاغه، فکر میکنم خطبه 34 است که میفرمایند: «تکادون ولا تکیدون»؛ یعنی آنها برنامه ریزی می کنند و شما برنامه ریزی نمی کنید. آنها کید می ورزند و این طرف در مقابل کید آنها هوشیاری لازم به خرج داده نمی شود و طراحی های لازم انجام نمی شود.
در نهایت میفرمایند: «غُلِب والله المُتخاذِلُون». امیرالمؤمنین خطاب به مؤمنان قسم جلاله میخورند؛ خطاب به حزب اللهی ها: غُلِب والله المُتخاذلون. متخاذلون چه کسانی هستند؟ کسانی که همدیگر را یاری نمی کنند، با همدیگر هم افزایی نمی کنند، به یاری هم نمی شتابند، انگشت هایی که با هم مشت نمی شوند، حلقه هایی که به هم نمی رسند. جامعه ای که رهبرش امیرالمؤمنین باشد اگر دچار تخاذل بشود، با قسم جلاله معصوم، سرنوشت حتمی آن شکست و مغلوب شدن است.
«راهبرد فرصت محوری» که راهبرد اصلی جشنواره مردمی فیلم عمار است، با آسیب شناسی راهبردهای غلط گذشته، با نگاه کاملاً واقع بینانه و واقع نگرانه به ظرفیت ها، قابلیت ها، امکانات و فرصت های در دسترس شکل گرفته و در همین مدت نسبتاً کوتاهی که پیش آمده برتری و کارآمدی خودش را در نسبت با استراتژی های قبلی به نمایش گذاشته است.
مهم ترین فایده فیلترینگ؛ خریدن زمان است
البته ما با نگاه های احمقانه و غیر معقولی که قائل به برداشتن فیلترینگ و آزادسازی مجاری ورود انواع و اقسام محتواهای ممیزی نشده به فضای رسانه ای، هنری و فرهنگ عمومی کشور هستند مخالف هستیم، اما نگاه ما و حرف ما در حوزه فرهنگ به اینجا ختم نمی شود.
فیلترینگ میخواهد چه کار بکند؟ در شرایطی که روز به روز، مرحله به مرحله و سال به سال با پیشرفت های تکنولوژیکی که اتفاق می افتد و با هدفگذاری هایی که قدرت های استکباری در مورد جمهوری اسلامی دارند، امکان مداخله مستقیم در پالایش محتوای فرهنگی و رسانه ای مهاجم کاهش پیدا می کند.
مهم ترین کارکردی که فعلاً فیلترینگ دارد این است که در جنگ نرم به ما زمان می دهد. در میدان نبرد، یکی از مهم ترین چیزها زمان است. شما هر چه برای آماده شدن، برای تجهیز، برای آرایش دادن نیروها، برای امکان مقابله و... زمان بیشتری داشته باشید، قاعدتاً امکان پیروزیتان بالا خواهد رفت. اگر شما همه چیز داشته باشی ولی زمان نداشته باشی، چه بسا شکست بخوری. اصل غافلگیری همین است دیگر؛ که فرصت به معنای زمانیش را از رقیب می گیرد. بنابراین طرف می تواند با یک غافلگیری در شرایطی که وقت برای شما این قدر ضیق و تنگ است و امکان به کارگیری امکاناتتان را ندارید، بر شما غلبه کند. حتی یک گروه کوچک می تواند بر یک گروه بزرگی این گونه غلبه کند؛ تا چه رسد به این که سپاه فرهنگی یا ضدفرهنگی که امروز در مقابل جمهوری اسلامی صف کشیده، یک سپاه عجیب و غریب هیولاوار اژدهاگون است. این پمپاژ محتوای عجیب و غریبی که دارد از سمت جهان غرب یا جهان مدرن به سمت جامعه ما میشود، شاید در این حجم و این کمیت هیچ سابقه ای برایش نداشته باشیم.
اگر به این جنگ قائل باشیم، یکی از مهم ترین ابزارها زمان است. یک گروه باید برای نیروهایی که می خواهند در میدان، عملیات بکنند زمان بخرند. به نظر من یکی از مهم ترین کارکردهای فیلترینگ، فعلاً این است اما نکته مهم تر این است که بر فرض، شما آمدید و یک سری فیلترهایی را گذاشتید و زمان خریدید؛ چگونه می خواهید از این زمان استفاده کنید؟ اگر مجموعه مدیریت فرهنگی شما از صدر تا ذیل نسبت به این زمانی که خریداری شده و قیمت آن خیلی بالاست؛ و شاید قیمتش معادل کل فرهنگ شما است؛ بی اعتنا بود، از این زمان برای استحصال گنجینه های فرهنگی خودش کاری نکرد، برای قوی تر کردن سنگرهای فرهنگی خودش بهره ای نبرد، آن موقع چه اتفاقی خواهد افتاد؟
سوزاندن وقت ها و فرصت ها، خودش تهدید است
بنده می خواهم عرض بکنم آن کسانی که از این فرصت ها تا قبل از درهم شکسته شدن همه فیلترها و سدهای مقابله با فرهنگ مهاجم و به اصطلاح سدهای سلبی مقابله با فرهنگ مهاجم استفاده نمی کنند، در عمل کارشان مساوی است با همان کسانی که دارند این شبیخون را صورت می دهند. بعد می بینید بعضی از اینها کلی حمله میکنند به کسانی که مخالف فیلترینگ هستند. به اینها باید گفت: تو خودت برای چه موافق فیلترینگ هستی؟ اگر خیلی موافق فیلترینگ هستی، من باید این را در عمل تو ببینم.
چون واقعیت را که شما میبینید. بالاخره روز به روز از کارآمدی این ابزارها کاسته می شود. یک وقت هم ممکن است به صفر برسد. این مشاهده میدانی واقعی را داریم. پس تقسیم کار صورت می گیرد. خیلی خوب، یک عده سعی کنند فیلتر کنند، ممیزی کنند، جلوگیری کنند، اقدامات سلبی بکنند که حتماً هم لازم است. هرکس بگوید لازم نیست، نه دین و نه آرمانش، بلکه به نظرم عقلش کم است. اما یک عده بزرگ تری باید از این فرصت برای تجهیز منابع داخلی استفاده کنند. هم برای این که موقعی که آن امواج به ما رسید راحت بتوانیم مقابله بکنیم، هم برای حمله متقابل. یعنی از این فضا در بیاییم و دشمن را در سرزمین و جغرافیای فرهنگی خودش درگیر کنیم.
استراتژیِ «بخواه، ببین، به دیگران هم نشان بده» و ابعاد مختلف آن
حرکت هایی از جنس جشنواره مردمی فیلم عمار چه کار می کنند؟ در کنار آن حرکت های سلبی و نکن و نخواه و نبین، پرچم اصلی آنها این است که بخواه و ببین و به دیگران هم نشان بده. سال های سال یکی از مهم ترین ویژگی بخش مهمی از فعالان فرهنگی ما و مدیریت فرهنگی ما این بوده است که نخواه و نبین و نشان نده و... و... و. ما الآن به لشگرها و سپاهیانی محتاج هستیم که اینها دقیقاً با شعار مکمّل آن در جامعه فعال باشند و به جای اینکه بخواهند جامعه را از یک سری چیزهایی ممنوع کنند - که آن هم در جای خودش عرض کردم لازم است - جامعه را باید منصرف کنند. یعنی توجه جامعه را از یک چیزی منصرف کردن و به یک چیز بهتری متوجه کردن. این راهبردی است که ما ناگزیر باید به سمت آن برویم.
یکی از ویژگی های این راهبرد جدید این است که مرحله به مرحله در آن افق های جدیدی گشوده می شود. یعنی آن روز اولی که جشنواره عمار شکل گرفت، ما هیچ ذهنیتی نداشتیم که کار تا این حد گسترده بشود و به اینجاها برسد. همین الآنش هم هر اکران گسترده ای که انجام می شود، از دل آن باز ده ها پیشنهاد در می آید؛ «خود راه، نمایدت که چون باید رفت» را داریم در عمل تجربه می کنیم. ان شاءالله داریم «لَنَهدینَّهُم سُبُلَنا» را تجربه می کنیم. هر چه پیش می رویم، میبینیم ابتکارات جدیدتری می شود زد. راههای جدیدتری می شود باز کرد. به مخاطبان بیشتری می شود دسترسی پیدا کرد. می شود تأثیر عمیق تر و کیفی تری بر آنها گذاشت. سازماندهی های تفصیلی تر و پیچیده تری را می توان سامان داد. بر خلاف استراتژی قبلی که یک استراتژی سترون است؛ زایشی در او نیست و خیلی زود دچار تکرار و کلیشه می شود، این استراتژیِ ایجابی «کلُّ یومٍ هو فی شأن» است. هر روز دارد یک میوه و ثمره جدیدی از خودش ارائه میکند.
من امروز می خواهم روی این مرحله جدید جشنواره عمار با دوستان صحبت بکنم و انشاءالله دوستان هم در این یکی دو روزی که هستند نکاتشان را در این بحث بگویند. پخته و تکمیل بشود. ببینیم چطور می شود کار را بهتر پیش برد.
گام اول: نهضت توزیع محتوا؛ تثبیت و گسترش کمّی
ببینید، اتفاقی که در مرحله اول در جشنواره عمار افتاد، شماها توانستید یک «نهضت توزیع محتوا» راه بیندازید. محتوایی وجود داشت که دیده نمی شد، جدی گرفته نمی شد، به مخاطب بالقوه خودش نمی رسید؛ به همت شما و با تلاش و انگیزه شما و با ابتکارات شما این اتفاق افتاد. این اتفاق از سوی کسانی هم صورت گرفت که نه ادعایی داشتند و نه امکانات آن چنانی. حرکت شما در مقایسه با بسیاری از دستگاه ها و ستادها و مدیریت هایی که صدها بلکه هزار برابر شما امکانات داشتند، موفق شد؛ حالا در حد خودش.
کار اول ما این است که این گام را تثبیت کنیم. یعنی این نهضت توزیع محتوا باید روز به روز بیشتر ریشه بدواند و گستردهتر بشود و به مخاطب بیشتری برسد. آماری که آقای بامروت نژاد در مورد کسانی که در ارزیابی فیلم های عمار پیامک داده بودند، به من دادند حدود 80 هزار شماره است. به نظرم به نسبت کاری که کرده ایم آمار خوبی است ولی قاعدتاً می تواند خیلی بیشتر از این باشد. وقتی در یک شهر که امکانات آنچنانی هم ندارد، شما پانصد نفر و هزار نفر را پای جشنواره عمار می آورید، معنی ندارد که در فلان محله تهران که ده برابر آن جمعیت دارد و اگر یک مقدار تلاش بشود آنها هم به مخاطبان عمار اضافه خواهند شد، اینها همه اش معطل بماند. وقتی در یک شهر انجام شده و نتیجه گرفته، معلوم است در شهر کناریش هم که از لحاظ طیف جمعیتی، قومی، زبانی به آن نزدیک است می توانسته این اتفاق بیفتد. فقط چهارتا آدم با همت یا یک سازماندهی خوب نبوده که آن ظرفیت ها شکوفا بشوند.
پس گسترش کمّی مطمئناً یکی از اهداف ما است. یکی از علل وجودی چنین نشست ها و همایش هایی هم این است که دوستان بیایند و تجربیات موفق و ناموفقشان را با همدیگر به اشتراک بگذارند. الگوهای درستی طراحی کنند که کسانی که تازه می خواهند به شما بپیوندند، دیگر اشتباهات شماها را تکرار نکنند. از همان جایی که شما شروع کردید شروع نکنند. از چند گام جلوتر شروع بکنند. اگر هم خواستند اشتباهاتی بکنند، اشتباهات جدید بکنند که باز برای بعدی ها عبرت، درس، تجربه و الگو بشود. این یک فاز ماجرا است.
گام دوم: نهضت تولید محتوا
فاز بعدی جشنواره عمار، «نهضت تولید محتوا» است. خواهش من از دوستان، این است که روی این قصه یک مقدار توجه جدی تر بکنند. ببینید، ما چاره ای جز به راه اندازی نهضت تولید محتوا در حوزه جنگ نرم نداریم. هر روش دیگری غیر از این محکوم به شکست است. تولید محتوا یعنی چی؟ یعنی فَأَمّا بِنِعمه رَبّکَ فَحَدِّث. جامعه ای که خدا این قدر به آن نعمت داده، باید این نعمت ها را بازگو کند. گنجینه ها و ظرفیت های فرهنگی که خدا به این ملت داده باید استحصال شود. گام دوم جشنواره عمار را باید با این محوریت برداشت.
مثال: یکی از کارهایی که در جشنواره عمار در سطوح مختلف مورد توجه قرار گرفت، کار «مشتی اسماعیل» بود. جایزه ویژه جنگ نرم را در جشنواره دوم برد. بعد هم در اکران های مختلف مورد استقبال قرار گرفت. مشتی اسماعیل کیست؟ یک پیرمرد کشاورز نابینای شمالی. ما در کشورمان چندتا مشتی اسماعیل داریم؟ یکی؟ دوتا؟ صدتا؟ هزارتا؟ ده هزارتا؟ صد هزارتا؟ چندتا؟ درست است که این فیلم دارد زندگی یک پیرمرد مؤمن زحمتکش صبور و شکور را نشان می دهد اما دارد یک چیز دیگر را هم به ما یادآوری می کند. و آن این است که یک سوژه مثل این، اینقدر می تواند برای انواع و اقسام مخاطبین و حتی مخاطب بین المللی جذاب باشد. پس چرا ما به نمونه های مشابه آن نمی پردازیم؟ هر کدام از شما فکر کنید، یکی، دوتا، ده تا مشتی اسماعیل در شهرتان، در محله و منطقه تان می توانید رصد کنید ولی بسیاری از اینها از دنیا می روند و یک فیلم بلند که هیچ، یک فریم عکس یا یک خاطره دو سطری از اینها باقی نمی ماند. اینها گنجینه های فرهنگی ما است. طرف می گوید: من این فیلم را دیدم، اصلاً نگاهم به زندگی عوض شد؛ کلی امیدوار شدم، نشاط پیدا کردم، گرفتاری های دنیوی مادی پیش پا افتاده مبتذل از یادم رفت، نگاه من ارتقا پیدا کرد و ... و ... و.
جامعه ما از این گنجینه ها کم ندارد. ما باید اینها را استحصال کنیم. نمی توانیم معطل و منتظر دستگاه ها، مدیران، استراتژیست ها و فلان و فلان بمانیم. اگر آنها می خواستند کاری بکنند تا حالا کرده بودند. انتقاد و مطالبه به جای خودش. آستین بالا زدن، همت کردن و گیوه ها را ور کشیدن هم در سطوح ماها به جای خودش.
موج فیلمسازی آماتور با تکنولوژیهای جدید
پارسال دوستان یک بخشی را در جشنواره عمار با عنوان «فیلم ما» اضافه کردند؛ «مدرسه ما»، «مسجد ما»، «شهید ما». شماها به عنوان محوریت جریان عمار در مراکز خودتان یکی از مهم ترین کارهایی که انشاءالله باید در گام بعدی انجام بدهید این است که به ایجاد نهضت های تولید محتوا کمک بکنید. اگر مثلاً ما پارسال 20 تا «مدرسه ما» داشتیم، امسال 2000 تا داشته باشیم. چون این کارها کاملاً شدنی است. این گسترش ابزاری که در اختیار ما قرار گرفته، الآن بحث است. اتفاق جدیدی که در حوزه 3g (تری. جی.) افتاده که مسدود بشود یا نشود، بالاخره این گسترش شبکه تکنولوژی ارتباطات در کشور تا عمق روستاهای شما قاعدتاً یک سری تهدیداتی دارد ولی یک سری فرصت ها و ظرفیت های جدّی هم دارد. یک عده بروند و با تهدیدهایش مقابله بکنند. یک عده که شما هستید، زودتر تلاش کنند از این فرصتش استفاده بشود. شما هستید که باید جنبه فرصتی این امکانات را به جامعه نشان بدهید.
انواع و اقسام ماجراها، انواع و اقسام آدم ها، انواع و اقسام حوادثی که دور و بر ما هست و به تصویر کشیدنو محصول رسانه ای و هنری تولید کردن از آنها میتواند ده تا، صد تا، هزار تا، صد هزار تا، صد میلیون تا مخاطب پیدا کند. باید این اتفاقات کم کم از دل عمار بجوشد. یعنی ما در عین این که باید آن بدنه حرفه ای سینمای انقلاب را تقویت کنیم، با همین کارهایی که دارد می شود و انشاءالله ابتکارات بیشتر و بهتر، باید بدنه تولید محتوای آماتور را در کشور فعال کرد. باید در کنار هر فیلمساز حرفه ای که ما داریم پنجاه هزار فیلمساز آماتور داشته باشیم.
دوستان دارند کارهایی از جهت تکنولوژیک هم می کنند که قالب های جدیدی ابتکار کنند و در اختیار دوستان قرار بدهند که هر کسی با هر امکانی با هر میزان ذوقی، فقط با یک مقدار همت و تلاش بتواند به ساده ترین شکل محتواهای قابل عرضه دور و بر خودش را با تصویر قاب بگیرد، ثبت بکند و قابل انتقال به دیگران بکند.
از 936000 نماز جمعه، دریغ از یک پلان سینمایی
مثال های آن هم بسیار زیاد است. یکی، دوتا، صدتا نیست. حالا چون من اینها را در بحث های مختلف مفصل گفته ام، نمیخواهم خیلی تفصیلی ورود کنم. می گفتم شما این همه کلیسا دیده اید. هیچ کدام از ما که کلیسا نرفته ایم ولی چه جوری کلیسا را کامل میشناسیم؟ مراسم آن را می دانیم، مخلفاتش را، تشریفاتش را، تنوعش را و... و... و. از معماریش، تا جنس مخاطبینش، تا مراسماتش را بلد هستیم. اینها را در سینمای غرب دیده ایم. هر کدام از ما ده ها و صدها بار در فیلم های هالیوودی، غربی و اروپایی کلیسا دیده ایم. مگر کلیسا چی است؟ تجمع هفتگی مسیحی های غرب در یک عبادتگاهی که مخصوص آنهاست. مگر همه مردم غرب کلیسا می روند؟ مگر همه آمریکایی ها کلیسا می روند؟ چند درصد از آمریکایی ها کلیسا می روند؟ 20 درصد، 10 درصد، پنج درصد یا کمتر؟ چقدر؟
حالا شما این را با نماز جمعه مقایسه بکنید. هیچ کدام از من و شما حتی یک پلان نماز جمعه در هیچ کدام از سریال ها یا فیلم های سینمایی مان به غیر از یک استثنا که همین سال های اخیر ساخته شده بود، سراغ نداریم. با یک حساب و کتاب ساده می شود گفت: 500 تا نماز جمعه که الآن 800 تا شده؛ حالا بگوییم 500 تا در طی 35 سال، هر هفته. یکی ضرب کند ببینیم چندتا میشود؟ [یکی از حضار حساب میکند.]
500 ضربدر 52 ضربدر 36. از سال 58 بوده دیگر. چقدر شد؟ 936000 بار! یک پدیده و یک اتفاق اجتماعی در این کشور 936 هزار بار اتفاق افتاده و حتی یک پلانش به سریال های جمهوری اسلامی راه پیدا نکرده است.
فضای هنر و به خصوص هنرهای دراماتیک چه کار می کند؟ فضای تخیل آدم ها است. سیم خاردارهایی کشیده می شود که واقعیت مثبت جامعه ایرانی وارد تخیل این جامعه نشود. چرا؟ چون تخیل او آینده اش را می سازد. این یک مثال خیلی ساده و خیلی بدیهی است. در سینمایی که تقریباً کلّش دولتی است. رسانه ملی که همه اش دولتی است. یک پلان نماز جمعه حق ندارد وارد داستان های شما بشود. میلیونها ایرانی در این مراسم شرکت کردند. اصلاً بعضی ها عادت کردند و هر هفته میروند و ... و ... و. کلی اتفاقات آنجا می افتد. جدا از مسائل سیاسی کلی اتفاقات اجتماعی می افتد. رفاقت ها شکل میگیرد؛ انواع و اقسام فضاهای تربیتی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و حتی اقتصادی و... و... و. ولی اینها در هیچ کجای رسانه ما و هنر ما به طور جدی حضور پیدا نمیکند.
نهضت تولید محتوا؛ یعنی جدی گرفتن تحولات و پدیده های مثبتی که در کشور وجود دارد و دیدن و به رخ کشیدن اینها. این را شماها می توانید انجام بدهید. چه کسی می خواهد بیاید مثلاً از نماز جمعه درود نیشابور فیلم بسازد؟ اتفاقاتی که در آن میافتد، آدم هایی که آنجا زحمت می کشند؟ از ستادش تا امام جمعه اش، تا انواع و اقسام آدمه ای متنوعی که آنجا می آیند. از استاد دانشگاهش تا کشاورزش تا رفتگرش تا معلمش تا... تا... تا.
اگر آن نهضت تولید محتوا شکل بگیرد، آن موقع در حوزه محتوای حرفها هم، شما با یک جهش مواجه خواهید شد. مستندسازانی که ما الآن با آنها در ارتباط هستیم و شما دارید فیلم هایشان را نمایش می دهید، اینها چه جوری مستند می سازند؟ یکی، دوتا، سه تا، ده تا سوژه به آنها پیشنهاد می شود یا می بینند یا مطلع می شوند، از بین آن هفت هشت ده تا سوژه، یکیش را انتخاب می کنند. دو ماه، سه ماه، پنج ماه، بیشتر و کمتر وقت می گذارند و یک کار می سازند. اگر مستندساز ما، اگر فیلمساز ما، اگر هنرمند ما به جای این که سوژه اش را از بین ده تا انتخاب بکند، از بین صدتا انتخاب بکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر از بین هزارتا انتخاب بکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آن عقبه پشتیبانی که برای هنر حرفه ای ما لازم است اینجا به کار می آید.
جشنواره عمار باید کم کم برای کلید زدن این مرحله از راهبرد خودش آماده بشود. باید بنشینید و روی اینها فکر و ایده پردازی کنید و به ابتکارات و ساز و کارهای مناسب برسید که ما چگونه می توانیم اولاً این محتواهای بالقوه ای که قابلیت تبدیل به محصولات رسانه ای، هنری و فرهنگی را دارند شناسایی کنیم؟ ثانیاً چگونه می توانیم اینها را استحصال کرده و بسازیم؟ و ثالثاً چگونه می توانیم اینها را به اشتراک بگذاریم؟
به نظرم این یکی از مهم ترین نکاتی است که در چشم انداز آینده جشنواره عمار باید از سوی دوستان جدی گرفته شود. طراحی هایی هم در دبیرخانه برای آن انجام می شود ولی قاعدتاً هر چقدر که شماها بیشتر فعال بشوید، بیشتر در ایده پردازی ها کمک و مشارکت بکنید، تصمیمات بهتری تولید می شود و انشاءالله نتایج پرثمرتری خواهد داشت.