به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، در حالی که در دوران اوج تحریم ها بر خلاف تمام کنوانسیون های اقتصادی بین المللی و تعهدات اخلاقی یک خودرو ساز، پژو فرانسه به ناگه کشورمان را ترک گفت و باعث خسارت زیادی به ایران خودرو شد، این روزها مجددا دولت با شور شعف فراوان خبر از انعقاد قرار دادی جدید با پژوی فرانسه را می دهند.
سال های گذشته و پس از فشار آمریکا برای همکاری فرانسه در تحریم های ظالمانه بر ضد کشور، این کشور بلافاصله وارد فاز عملیاتی ضربه اقتصادی به ایران شد و شرکت خودرو روسازی فرانسه که دفتر مرکزی آن در شهر سوشو این کشور است، تمام تعهدات خود در ایران را زیر گذاشت تا جایی که حتی به عواقب این اقدام انتحار گونه سیاسی را پیش بینی نمی نمود.
این اقدام خارج نمودن ظرفیت توید خود در ایران از دایره فعالیت این شرکت، باعث اخراج گسترده نیروهای این شرکت در فرانسه و اعتصابات گسترده در داخل شرکت پژو گردید که حتی تا اعتصاب غذای روزانه کارگران در پژو فرانسه نیز پیش رفت.
پس از آنکه دولت فرانسه تبعات این کار برای صنعت این کشور و خصوصا خودرو سازی ویرانگر دید، وارد عمل شد و در مذاکرات به صورت دلال گونه بر قسمت های اقتصادی توافق ژنو دست می گذاشت.
دعوت از مجدد از پژو در حالی برای حضور در ایران صورت می گیرد که مسئولین ایران خودرو هیچ گونه شکایتی برای تضییع حقوق بیت المال به سبب ترک ناگهانی ایران توسط این خودرو ساز بد قول صورت نگرفته و با این اقدامات نابخردانه طرف مقابل را ترغیب به تکرار چنین اقدامات خصمانه از نوع دیگری می نماید.
شادمانی عجیب روزنامه دولتی از بازگشت"پژو" بدقول
روزنامه دولتی ایران در تیتر اصلی روز دوشنبه خود چنان از قرار ایران خودرو با پژوی فرانسه احصاص رضایت وخوشحالی می کنند گویا در قرار داد جدید با این خودرو ساز بد قول، عایده خاصی برای کشور حاصل شده است.
شادمانی روزنامه ایران از قرار داد مجدد با پژو فرانسه
تیتر یک روزنامه ایران در روز دوشنبه
مدیرعامل ایران خودرو - هاشم یکه زارع - در شرایطی از نهایی شدن قرارداد این شرکت با پژو فرانسه خبر داده است که بزرگترین مزیت ایجاد شده در این قرارداد برای ایران، صادرات 30 درصد از تولیدات مشترک ایران و فرانسه است.
این موضوع در حالی به عنوان یک نقطه قوت در قرارداد جدید با پژو فرانسه مطرح شده که در واقع یک مزیت جدید برای پژو ایجاد میکند و این شرکت میتواند در قالب تولیداتش در ایران، بخشی از آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کند.
به این ترتیب شرکت پژو نه تنها بابت تولیداتش در ایران سود بالایی کسب میکند، بلکه از امکانات کشور نیز برای گسترش شبکه صادرات خود بهرهمند خواهد شد.
این شرکتهای خارجی، همانهایی هستند که در ابتدای حضور خود در ایران بیشترین تلاش را برای وابسته کردن صنعت خودروسازی و قطعهسازان ایران به خود داشتند و پس از آن، با اولین اشاره تحریمکنندگان، به دعوت آنها پاسخ گفتند و بلافاصله همکاری خود را با تولیدکنندگان ایرانی قطع کردند.
منبع: شفاف