وی افزود: باید بدانیم که مشکل از کجاست و چه طور میشود با آن مقابله کرد و در تحقیقاتی که انجام شده نیز به این نتیجه رسیدهایم که آموزش و ارتقای آگاهی جامعه در برابر اینترنت بهترین راه است.
مشاور ارشد پروژه شبکه مدارس اتحادیه اروپا تاکید کرد: شبکه مدارس اتحادیه اروپا متشکل از کودکان و نوجوانی است که در آن فعال هستند و اصل آموزش آنها از مهدکودک شروع میشود و میآموزند چگونه با اینترنت برخورد کنند و سعی داریم تا آنها به حقوق خود که حق اطلاعات، حق مشارکت و حق آموزش است دست پیدا کنند.
وی با بیان این که شما باید بدانید چطور میتوانید از تکنولوژی استفاده کنید و بعد از آن زیرساخت مهم است، اظهار داشت: ما تیمهای متخصص زیادی داریم و از سرتاسر دنیا دعوت کردهایم و ۳ سال پیش متوجه شدیم که بچهها در سن ۲ سالگی از تبلت استفاده میکنند و هیچ آموزشی برای خانوادهها در این زمینه وجود ندارد بنابراین از صنعت فاوا دعوت کردیم برای آموزش خانوادهها با ما همکاری کنند.
ریچادسون اعلام کرد: مدارس باید روی ۵ بحث اطلاعات، ارتباطات، خلاقیت، مسئولیت پذیری و حل مشکلات تمرکز داشته باشند و باید در دوران کودکی به آنها آموزش دهیم که چگونه با تکنولوژی برخورد کنند و نحوه و تکنیک استفاده از تکنولوژی را نیز یاد بگیرند.
وی درخصوص این که چگونه میشود این پروژهها را در ایران اجرا کرد و چه استراتژی در این خصوص باید وجود داشته باشد، تاکید کرد: استراتژی ای که میتوان داشت این است که حقوق کاربران لحاظ شود و همه دسترسی داشته باشند اما این باید همراه با مهارت باشد و بین صنعت و کل جامعه تعامل ایجاد شود تا قبل از به بازار آمدن یک محصول تحلیل شود که چه کاری برای فرهنگسازی آن باید کرد.
استاد دانشگاه موناش استرالیا افزود: من از محققان ایرانی درخواست میکنم که با ما در ارتباط باشند که بتوانیم علمی را که به دست میآوریم تبادل کنیم و دوست داریم بدانیم آیا به طور متمایز فعالیت میکنیم.
وی گفت: اینترنتی که میخواهیم باید به شکلی باشد که کودکان و نوجوانان نسبت به رفتار خود مسئول باشند و خیلی خوب است که بدانیم برنامههایی در اینترنت است که به بهتر شدن وضعیت جامعه کمک میکند و باید به کودکان و نوجوانان آموزش خود کنترلی بدهیم.
ریچادسون با بیان این که باید محلی باشد تا پدر و مادرها مشکلات خود را اعلام کنند، گفت: نقش پدر و مادرها در آموزش کودکان خیلی مهم است و در ایران این اتفاق بسیار خوبی است که خانوده ها نقش بهسزایی در تربیت فرزندان خود دارند.
وی با تاکید بر این که به قول بنجامین فرانکلین «بچهها با تقلید از بزرگترها یاد میگیرند پس بکوشیم امور ارزشمندی را به آنها نشان دهیم»، افزود: در سال ۲۰۰۳ کتابی نوشتند به اسم « مجددا فکر کنیم درباره تحصیلات بچهها در عصر دیجیتال» و به این سوال پاسخ دادند که چرا بچهها درس میخوانند و به مدرسه میروند. در حقیقت ابزاری برای اندازه گیری نداریم برای این که ببینم آیا تکنولوژی، ایده ها وخلاقیت بچه ها را افزایش میدهد.
مشاور ارشد پروژه اروپایی شبکه مدارس اعلام کرد: ما اطلاعات زیادی از خطوط کمک (help line) جمع آوری کردیم و بزرگترین مفهوم مشترکی که وجود دارد این است که وقتی بچهها در برابر اطلاعات نامناسب زیادی قرار میگیرند موجب خشونت در آنها میشود.
وی با بیان این که عقیده ندارم که همه چیز را به همه کس میشود یاد داد و همه می توانند یاد بگیرند، گفت: وقتی یک کودک ۳ ساله از لپ تاب استفاده میکند هم مزایا دارد و هم معایب؛ به طور مثال مغز کودک ۳ ساله با لپ تاب رشد سریعتر دارد بنابراین باید ارزیابی کنیم که برای هر کس چه چیزی بهتر است.
محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز تاکید کرد: طرح جامع فضای مجازی سالم، مفید و ایمن با بهره گیری از تجارب سایر کشورها و براساس شاخصهای فرهنگی و اجتماعی بومی و با رویکرد مشارکت داوطلبانه کاربران فضای مجازی در جلسه ۲۲ شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده و از خانم ریچادسون دعوت کرد تا به همراه همکاران خود در گسترش فضای مجازی متناسب با شاخصهای اسلامی – ایرانی، با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کنند.
در پایان این دیدار جانیس ریچادسون به سوالات اعضای کارگروه فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی در خصوص اقدامات و روشهای ترویج فضای مجازی سالم و شیوه امکان تعامل بین کشورهای غیر اروپایی و اتحادیه اروپا پاسخ داد.