به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، فرهنگ مستند کردن امور و گزارش دادن در کشور احتیاج به فرهنگ سازی بسیاری دارد، به طور مثال اکثر مردم در مواقعی که با گرانی یا کم فروشی کالای مواجه میشوند در وهله نخست زبان به گلایه باز میکنند و در نهایت سیستم حاکمیتی را زیر سئوال میبرند، در حالیکه باید در چنین مواقعی با شماره ۱۲۴ (سازمان بازرسی و نظارت بر توزیع کالا) تماس بگیرند، حال شاید مشکل کاملاً برطرف نشود ولی آن فرد میتواند افتخار کند که به وظیفه صحیح شهروندی خود عمل کرده است.
حال در این راستا میتوان مثالهای متعددی در حوزه سلامت اشاره کرد، یعنی وقتی افراد با مشکلات مختلفی در بخش بهداشت و درمان مواجه میشوند میتوانند با تماسی ساده با سامانههای مختلفی که در این زمینه و از مدتها قبل ایجاد شده است در زمینه کنترل تخلفات، ارائه شکایات و حتی دریافت راهنماییهای کاربردی بهترین استفاده را کنند، ولی دریغ از همتی که بخواهد این کارها را که چند دقیقه نیز زمان نمیبرد انجام دهد.
در مجموعه مردم و به خصوص بیماران میتوانند در زمان و مواقعع مختلفی که در حوزه سلامت با مسائل خاصی مواجه میشوند با سه شماره ۱۴۹۰، ۱۵۹۰ و ۱۶۹۰ تماس بگیرند.
شماره ۱۴۹۰: بهداشت محیط و مشاوره سلامت
شماره ۱۵۹۰: درمان و برنامه تحول سلامت
شماره ۱۶۹۰: نظارت بر اجرای تعرفه خدمات سلامت (زیرمیزی)
در این راستا سازمان غذا و دارو نیز شماره تلفن ۶۶۴۰۵۵۶۹ را برای دریافت اطلاعات در خصوص عرضه فرآوردههای غیر مجاز بهداشتی، غذایی، دارویی را نیز اعلام کرده است.
بنابراین هر فرد ایرانی در کشور در زمان دریافت خدمات سلامت با مشکلی در حوزههای مختلف مواجه شد میتواند با این شمارهها تماس بگیرد و گزارش تخلف، مشکلات و شکایات خود را ارائه کند تا کارشناسان مربوطه نیز با ارائه کد و شماره پرونده به مشکلات آنها رسیدگی کنند، در این زمنیه حتی راهنماییهای لازم نیز به افراد ارائه میشود، البته تماس با این شمارهها فقط به شکایت نیز معطوف نمیشود و افراد میتوانند پیشنهادات و حتی تشکر خود را از مجموعههای حوزه سلامت داشته باشند. کما اینکه برخی از همین پیشنهادات ساده در برخی مواقع راهگشای مدیران و وزرا شده است.
منبع: تسنیم