کد خبر:۴۰۲۰۶۵

کتاب «تحلیل ۱۰۰ بازی برخط» منتشر شد

کتاب مهارت‌های شناختی بازیکنان به همراه تحلیل ۱۰۰ بازی برخط با هدف شناسایی جوانب کاربردی و آموزشی بازی‌های رایانه‌ای منتشر شد.
کتاب «تحلیل ۱۰۰ بازی برخط» منتشر شد

به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، کتاب «بازی‌های آموزشی ـ سرگرمی و مهارت‌های شناختی بازیکنان (تحلیل 100 بازی برخط)» اثر پژوهشی دکتر مسعود کوثری و مهرداد گروسی که با نظارت دکتر عبدالله بیچرانلو در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.

 

هدف این کتاب، شناسایی جوانب کاربردی و حتی آموزشی بازی‌های رایانه‌ای است که به‌منظور جلوگیری از پیچیدگی بحث و به علت گستره بسیار وسیع بازی‌ها، از اشاره مستقیم به نام بازی‌ها و بررسی مصداقی آنها خودداری شده است.


نویسندگان در مقدمه اثر تاکید کرده‌اند:  «لازمه بحث درباره جوانب گوناگون بازی‌های رایانه‌ای، بازبینی کلی تاریخ بازی و به‌طور مشخص بازی‌های آموزشی سنتی (غیررایانه‌ای) و به نوعی ایجاد محیطی مقایسه‌ای برای درک هرچه بیشتر عملکردهای آموزشی بازی‌های رایانه‌ای است؛ چراکه تاریخ فرهنگ و تمدن بشر طی قرن‌ها و هزاره‌های گذشته با بازی و بهره‌گیری از قالب‌های سرگرم‌کنندۀ مختلف در انتقال ضمنی مفاهیم پیوند داشته و تنها محدود به فناوری یا رسانۀ نوظهور رایانه‌ای نبوده است. به همین منظور، ابتدا عنوان بازی‌های آموزشی را معرفی می‌کنیم و سپس هرکدام از انواع بازی‌های کارتی و تخته‌ای را به‌تفصیل توضیح می‌دهیم و در پایان، جوانب آموزشی بازی‌های مدرن ویدئویی را در جامعۀ امروز بررسی می‌کنیم. درواقع با معرفی جوانب آموزشی و کاربردی بازی‌های سنتی، سعی در انعکاس چشم‌انداز بی‌طرفانه و مشابهی به بازی‌های رایانه‌ای خواهیم داشت.

 

در تحقیق حاضر ۱۰۰ بازی برخط آموزشی تفریحی بررسی شده است. هدف از بررسی این بازی‌ها استخراج مهارت‌های ذهنی ـ شناختی تقویت شده در بازی‌های برخط است. نویسندگان کتاب معتقدند: «شناخت این توانایی‌ها نه‌تنها ما را با سودمندی‌های بازی‌های آموزشی تفریحی آشنا می‌کند؛ بلکه به سازندگان بازی نیز کمک می‌کند تا با نگاهی فنی‌تر به هر بازی بنگرند و به مهارت‌هایی بیندیشند که می‌توان به مدد بازی‌ها تقویت کرد.»

 

نتایج بررسی‌های انجام شده در این کتاب حاکی از آن است که بازی‌های آموزشی ـ تفریحی در ژانرهای متفاوتی ساخته شده و در هر بازی بر مهارت‌های گوناگونی تأکید شده است.

 

کتاب «بازی‌های آموزشی ـ سرگرمی و مهارت‌های شناختی بازیکنان(تحلیل ۱۰۰ بازی برخط)» در ۶۲۳ صفحه و با قیمت ۲۸۰۰۰ تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

 

این کتاب در پانزده فصل شامل، انواع بازی‌ها، بازی‌های سنتی، بازی‌های تخته‌ای، بازی‌های پازل، بازی‌های ماز، بازی‌های متنی، بازی‌های ورزشی و مسابقه‌ایـ بازی‌های آرکاد (دالانی)ـ بازی‌های آموزشیـ بازی‌های ماجراجوییـ بازی‌های نقش آفرینی ـ بازی‌های شبیه‌سازیـ بازی‌های بقاـ مخفی‌کاری و یافته‌های کلی پژوهش تنظیم شده است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار