به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، کتاب «بازیهای آموزشی ـ سرگرمی و مهارتهای شناختی بازیکنان (تحلیل 100 بازی برخط)» اثر پژوهشی دکتر مسعود کوثری و مهرداد گروسی که با نظارت دکتر عبدالله بیچرانلو در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.
هدف این کتاب، شناسایی جوانب کاربردی و حتی آموزشی بازیهای رایانهای است که بهمنظور جلوگیری از پیچیدگی بحث و به علت گستره بسیار وسیع بازیها، از اشاره مستقیم به نام بازیها و بررسی مصداقی آنها خودداری شده است.
نویسندگان در مقدمه اثر تاکید کردهاند: «لازمه بحث درباره جوانب گوناگون بازیهای رایانهای، بازبینی کلی تاریخ بازی و بهطور مشخص بازیهای آموزشی سنتی (غیررایانهای) و به نوعی ایجاد محیطی مقایسهای برای درک هرچه بیشتر عملکردهای آموزشی بازیهای رایانهای است؛ چراکه تاریخ فرهنگ و تمدن بشر طی قرنها و هزارههای گذشته با بازی و بهرهگیری از قالبهای سرگرمکنندۀ مختلف در انتقال ضمنی مفاهیم پیوند داشته و تنها محدود به فناوری یا رسانۀ نوظهور رایانهای نبوده است. به همین منظور، ابتدا عنوان بازیهای آموزشی را معرفی میکنیم و سپس هرکدام از انواع بازیهای کارتی و تختهای را بهتفصیل توضیح میدهیم و در پایان، جوانب آموزشی بازیهای مدرن ویدئویی را در جامعۀ امروز بررسی میکنیم. درواقع با معرفی جوانب آموزشی و کاربردی بازیهای سنتی، سعی در انعکاس چشمانداز بیطرفانه و مشابهی به بازیهای رایانهای خواهیم داشت.
در تحقیق حاضر ۱۰۰ بازی برخط آموزشی تفریحی بررسی شده است. هدف از بررسی این بازیها استخراج مهارتهای ذهنی ـ شناختی تقویت شده در بازیهای برخط است. نویسندگان کتاب معتقدند: «شناخت این تواناییها نهتنها ما را با سودمندیهای بازیهای آموزشی تفریحی آشنا میکند؛ بلکه به سازندگان بازی نیز کمک میکند تا با نگاهی فنیتر به هر بازی بنگرند و به مهارتهایی بیندیشند که میتوان به مدد بازیها تقویت کرد.»
نتایج بررسیهای انجام شده در این کتاب حاکی از آن است که بازیهای آموزشی ـ تفریحی در ژانرهای متفاوتی ساخته شده و در هر بازی بر مهارتهای گوناگونی تأکید شده است.
کتاب «بازیهای آموزشی ـ سرگرمی و مهارتهای شناختی بازیکنان(تحلیل ۱۰۰ بازی برخط)» در ۶۲۳ صفحه و با قیمت ۲۸۰۰۰ تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
این کتاب در پانزده فصل شامل، انواع بازیها، بازیهای سنتی، بازیهای تختهای، بازیهای پازل، بازیهای ماز، بازیهای متنی، بازیهای ورزشی و مسابقهایـ بازیهای آرکاد (دالانی)ـ بازیهای آموزشیـ بازیهای ماجراجوییـ بازیهای نقش آفرینی ـ بازیهای شبیهسازیـ بازیهای بقاـ مخفیکاری و یافتههای کلی پژوهش تنظیم شده است.