به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، تغییر در ترکیب کابینه نه برای زیر سوال بردن عملکرد نزدیک به دو ساله دولت است بلکه امید به تحقق وعدههای باقیمانده دکتر حسن روحانی در ابتدای آغاز حضور در پاستور باید تعبیر شود. وزرا و معاونین و حتی مشاورین رئیسجمهور که در ابتدای آغاز کار معرفی شدند هر یک دارای سوابق درخشانی طی سالهای پس از انقلاب بودند اما به هر حال تغییر و جایگزین کردن نیروهایی باسابقه همانند خود آنها میتواند انگیزهای برای تحقق وعدهها باشد. «آرمان» چندی پیش در گزارشی به شکل مفصل بر لزوم تغییر در کابینه با هدف پویایی بیشتر تاکید کرد که در آن گزارش نام چند وزیر هم ذکر شده بود که تنها یک وزیر از آن جمع تغییر خود را از طریق سخنگوی وزارتخانه اعلام کرد. به هر حال دلسوزان دولت بر این اعتقاد هستند که حضور افکار جدید برای تنوعبخشی و ارائه پیشنهادات جدید منافی با متخصص و کاردان بودن افرادی نیست که در ابتدا از سوی روحانی معرفی شدند و در گزارش «آرمان» هم به این نکته تاکید شده بود اما برخی که تمایلی به پیشبرد امور به دست دولت نداشتند به تقبیح گزارش پرداختند اما اکنون چند روزی است که دولتمردان نوشتار «آرمان» را تائید میکنند. بهعنوان مثال سخنگوی دولت اخیرا در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر برخی وزیران و استانداران از سوی رئیسجمهوری ابراز کرد: طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، رئیسجمهوری مسئول اجرای قانون در کشور و پس از مقام معظم رهبری عالیترین مقام در کشور است و در این پیوند نیز دارای اختیاراتی است. وی افزود: در مقابل اختیاراتی که رئیسجمهوری برعهده دارد، مردم نیز مطالباتی از وی دارند که طبیعی است رئیسجمهوری از عملکرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابیها، جابهجایی برخی افراد نیز ضروری باشد. نوبخت تصریح کرد: این درحالی است که بنده در مقام جایگاهی که دارم از تعداد این جابهجاییها اطلاعی ندارم. معاون رئیسجمهوری همچنین با اشاره به اهمیت حضور گروههایی که در ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی ایفای نقش کردند، گفت: مردم در انتخابات ۹۲ به گفتمان اعتدال رای دادند و در این میان گروهها و جناحهای مختلف چه در ستادهای انتخاباتی و چه در حزب اعتدال و توسعه، ما را یاری دادند و این فرصتی برای خدمتگزاری به مردم شد. نوبخت ادامه داد: برهمین اساس عدهای که در این میان هزینه دادند اما در پستهای مدیریتی به سمتی نائل نشدند همین که در ایجاد فرصت برای خدمتگزاری به مردم سهیم شدند، مزد خود را گرفتند. وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که برخی از این افراد دارای توانمندیهایی هستند که از نظرات آنها در مجمع مشورتی رسمی بهرهمند میشویم.
برخی جاها به تغییر رسیدیم
پیش از نوبخت هم معاون اول رئیسجمهور در اینباره گفته بود که راجع به مدیران ارشد دولت، رئیسجمهوری و دولت تصمیم میگیرد. اسحاق جهانگیری گفته بود: مدیران ارشد بهطور مرتب مورد ارزیابی قرار میگیرند و حتما هم این ارزیابی یا توسط رئیسجمهوری انجام میشود و یا به بنده محول کردهاند که من انجام میدهم. اینگونه نیست که مدیران ارشد دولت در جاهای مختلف دارند ارزیابی میشوند، نه؛ اگر از دوستان هم کسی ارزیابی انجام میدهد حتما برای بنده یا رئیسجمهوری ارسال میکند. درنهایت رئیسجمهوری تصمیم میگیرند که چه کسی باید جابه جا شود یا نه. تاکنون جابهجاییهایی کردهایم. در این دوران استاندار یا مدیران دیگری بودند که تغییر کردند، برخی جاها به تغییر رسیدیم. وی افزوده بود: اما به دلیل محدودیتهایی که دولت با آن روبهروست مصلحت نمیدانیم و فکر نمیکنیم که تغییر ممکن است تبدیل به وضع بهتری شود، باید تحمل کنیم، البته ثبات مدیریت برای ما مساله مهمی است و ما به تغییر ارزش نمیدهیم، ثبات مدیریت برای ما بسیار مهم است، جایی که رئیسجمهور به ضرورت برسد، تغییر میدهد. معاون اول رئیسجمهور تصریح کرده بود: استانداران، وزرا و معاونان وزرا، مدیران ارشد هستند، فرمانداران و بخشدارها در اختیار وزیر کشور و ارزیابی وزارتخانههاست؛ ما نیز دنبال میکنیم. اگر موردی برسد تذکر میدهیم. دوستان هم با حساسیت دنبال میکنند.
چه کسانی از تغییر ناراحت هستند
پس از انتشار گزارش «آرمان» که در آن درباره تغییرات دولت توضیحاتی داده شده بود، برخی برآشفتند که این برآشفتگی دلایل خود را داشت و در آینده هم هویداتر خواهد شد. نخست اینکه احتمال دارد نیمی از پروژه تخریب وزرا باقی مانده باشد و با تغییر هر یک از آنها روند پروژه هجمه به وزارتخانهها با اخلال و توقف مواجه میشود بنابراین ترجیح میدهند برنامههای خود را با وزرای فعلی که بر اساس شخصیت و عملکرد آنها برنامهریزی شده بود اجرا کنند. دومین دلیل مخالفت با تغییر کابینه تلاش برای ناکارآمد جلوهدادن عملکرد پاستورنشینان است به نحوی که مخالفان تغییر میخواهند در برنامهها و عملکردهای دولت تغییری حاصل نشود که در نتیجه دولت از تحقق وعدههای خود باز بماند تا بتوانند در مرحله نخست برای انتخابات مجلس لیست حامیان دولت را تضعیف کرده و در مرحله بعد که سال 96 است از محبوبیت روحانی بکاهند و از همه مهمتر اینکه بخشی از مخالفان تغییر منتسب به دولت قبل هستند و هر ضعف در دولت یازدهم سبب توجیه اشتباهات دولت دهم برای آنها خواهد شد اما مشخص است که روحانی تصمیم خود را برای تغییر در کابینه گرفته و بر آن تاکید دارد.
گمانههای تغییر کابینه
سایت بصیرت در گزارشی که از تغییر و تحولات آتی کابینه حسن روحانی منتشر کرده از احتمال معرفی محمد فروزنده بهجای عبدالرضا رحمانیفضلی، وزیر کشور از سوی رئیس دولت یازدهم به مجلس خبر داده است. آنطور که این سایت نوشته احتمال معرفی رحمانیفضلی به سمت معاونت پارلمانی ریاستجمهوری نیز وجود دارد. براساس این گزارش از مجید انصاری، معاون پارلمانی دولت بهعنوان یکی دیگر از گزینههای وزارت کشور نام برده میشود. این گزارش از علی عبدالعلیزاده نیز به عنوان جایگزین احتمالی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نام برده است.این سایت از کیومرث هاشمی، محسن مهرعلیزاده و محمد شریعتمداری نیز به عنوان جایگزینهای احتمالی محمود گودرزی وزیرورزش نام برده است. براساس گزارش این سایت جعفر توفیقی و علی عباسپور هم جایگزینهای احتمالی علیاکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هستند. از مرتضی بانک هم بهعنوان جایگزین احتمالی علی ربیعی وزیر کار نام برده شده است. این گزارش همچنین از احتمال تغییر استانداران فارس، اصفهان، هرمزگان و ایلام خبر داده است. هفته گذشته نیز حسامالدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی از احتمال برخی برکنارهایها و جابهجاییها در کابینه یازدهم خبر داده بود. مقامهای دولتی گفتهاند اظهارات آقای آشنا شخصی بوده و قرار نیست تغییراتی در بدنه کاببینه صورت بگیرد. اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم روز گذشته در جمع خبرنگاران تاکید کرد: طبیعی است که رئیسجمهوری در مقام ارزیابی عملکرد و برای تقویت کابینه خود، تغییراتی اعمال کند.
منبع: دانا
روحانی که گفت ما به همه وعده ها عمل کردیم
پس امید به تحقق وعدههای باقیمانده یعنی چی؟؟؟؟