به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،جامعه اسلامی دانشگاه تهران خطاب به سیدحسن خمینی نامهای به شرح زیر نوشتند:
به نام خدا
امام خمینی(ره): ان شاء اللَّه در کنار ساختن مصلاى تهران، در ساختن بينش کفر ستیزى مسلمانان موفق باشيد. ضمناً سادگى مصلا بايد يادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد. و شديداً از زرق و برق ساختمان هاى مساجد اسلام امريکايى جلوگيرى شود.
جناب حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی
سلام علیکم
چند روزی است بخشی از فضای رسانه ای کشور درگیر ماجرای ساخت و ساز حرم مطهر امام راحل و انتقاد از مخارج و سازه های پر زرق و برق آن شده است. موضوعی که البته کمی رنگ و بوی سیاسی نیز به خود گرفت ولی قطعا همه انتقادات را نمی توان به سیاسی بازی متهم کرد، مخصوصا طرح دغدغه بجای حجت الاسلام مسیح مهاجری که بسیار مناسب بود.
نکته ای که واضح است آن است که این سازه با تفکر امام راحل هیچ شباهت وتناسبی ندارد. هرچند برخی بخواهند با قرائت های جدید و مصلحت سنجی های بیهوده مبانی نظری نیز برای آن بتراشند.
سخن ما آن نیست که نباید به امکانات رفاهی مردم توجهی شود، بلکه سخن آنجاست که شان معمار کبیر انقلاب اسلامی در ساختمان بتنی است یا در مبانی و استحکامات اعتقادی ایشان؟! آنچه که از اندیشه امام پاک شدنی نیست، مذمت خوی کاخ نشینی و در مقابل توجه به کوخ نشینان است. اسلامی که امام به ما معرفی کرد اسلام تجملات و تشریفات زائد و اسراف و تبذیر نبود.
نکته دیگر بحث استفاده از بیت المال برای ساخت چنین بنای پراسرافیست. آیا فکری برای پاسخ به کوخ نشینان، این یاران همیشه وفادار به امام و انقلاب کرده اید؟ آیا با این قبیل اقدامات گره ذهنی برای مردم ایجاد نکرده و پیروان صدیق امام را نرنجاندید؟ پاسخ شبهات ایجاد شده را چه کسی خواهد داد؟ منتظر سخنانتان در سالگرد ارتحال امام هستیم.
نکته مهم تر آن است که مزمت کاخ نشینی و اشرافی گری فقط به خاطر استفاده از بیت المال نیست. رهبری معظم انقلاب اسلامی بارها بر این مساله تاکید کرده اند که اشرافی گری از راه حلالش نیز حرام است. هم به واسطه اینکه اسراف است و هم به واسطه اینکه میان مردم فرهنگ سازی می کند. هرچند اشخاص حقیقی و یا مسئولین دولتی بخواهند حتی با عشق و علاقه برای این مساله هزینه کنند.
لازم است مجدد تاکید شود که آنچه مربوط به رفاه حال زائرین و خدمت رسانی به مردم است، وظیفه حاکمیت است که از بیت المال هزینه کند. حرم ها و اماکن مذهبی کمتر از اماکن توریستی نیست که دولت تسهیلات ویژه برایش قائل می شود. اما بحث ناظر به مظاهر سلطانی و اشرافی حرم هاست نظیر میناکاری ها و طلا و نقره کاری های ویژه و سنگ های آن چنانی که نسبتی با مرام و سیره اهل بیت و شاگردانشان نظیر خمینی کبیر ندارد.
آیا حقیقتا نمی شود جنبه اعتدال را رعایت کرد و بنایی ساخت که جلوه اشرافی نداشته باشد و مردم را به یاد خدا بیاندازد. طوری که نه با سادگی و دوری از تجملات منافات داشته باشد، نه با استفاده از هنر و نه امکانات رفاهی مناسب.
پرداختن به مساله مرقد امام از زاویه نگاه بین الملل نیز بسیار مهم است. اما برخلاف استدلالات سرپرست محترم آستان حضرت امام خمینی و موافقین، این اقدام حتی می تواند بازتاب های جهانی منفی نیز داشته باشد. پیشنهاد می کنیم با معرفی درست فکر ومنش امام به بازدیدکنندگان خارجی، فخر فروشی کنیم تا آن که بخواهیم ساختمان های آنچنانی را به رخ آنان بکشیم.
در پایان از حضرتعالی می خواهیم این موضوع را با حوزه های علمیه و مراجع بزرگوار تقلید نیز در میان بگذارید و از زاویه نگاه اسلامی بررسی دقیق نمائید. سوال اینجاست که آیا در ساخت حرم های معصومین نیز حدی وجود ندارد؟ نکته اصلی حد و مرز این کار است، پرهیز از افراط و گرفتار نشدن در ورطه اسراف.
و در پایان سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند: من و شما همان طلبه يا معلم پيش از انقلابيم. يكى از شماها معلم بود، يكى دانشجو بود، يكى طلبه بود، يكى منبرى بود، همهمان اينطور بوديم؛ اما حالا مثل عروسى اشراف عروسى بگيريم، مثل خانهى اشراف خانه درست كنيم، مثل حركت اشراف در خيابانها حركت كنيم! اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آن ها فقط ريششان تراشيده بود، ولى ما ريشمان را گذاشتهايم، همين كافى است؟! نه، ما هم مترفين مىشويم. واللَّه در جامعهى اسلامى هم ممكن است مترف به وجود بيايد. از آيه شريفه «و اذا اردنا ان نهلك قرية امرنا مترفيها ففسقوا فيها» بترسيم. تُرف، فسق هم دنبال خودش مىآورد.
والسلام علی من اتبع الهدی
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران
آخه حاج آقا خاطره این عنایت رو به ایشان کردن!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟