علی اکبر نامداری مدیرعامل شرکت «توسن» یکی از مشکلات اصلی، را مشکل زیرساخت های مخابراتی خواند و افزود: تا پیش از این خطوط مخابراتی که بتواند شعب بانکها را به هم اتصال دهد، سپس به یک مرکز وصل شود و همه چیز را از آنجا دریافت کند و همه تراکنشها را به آن ارسال کند، وجود نداشت، یا با پهنای باند خیلی محدود و غیرقابل اعتماد بود. این مشکل عمده ما در راه شکلگیری و پیادهسازی و راهاندازی این سیستمها بود.
راه اندازی سیستم بلیت الکترونیکی شهر تهران
نامداری با اشاره به انجام برخی اولین ها توسط این شرکت دانش بنیان گفت: سال 80 اولین اینترنت بانک کشور را در بانک سامان راهاندازی شد که کار بسیار نوآورانهای در کشور بود که هیچکس نه این کار را کرده بود و نه اصلا به این موضوع فکر میکرد. تا آن موقع هر بانکی هر سایتی داشت، فقط اطلاعرسانی بود. معرفی محصولات، نرخ سود، شرایط تسهیلات و از اینطور چیزها. در اینترنت بانکی که راه اندازی شد، انتقال وجه، صورت حساب و درصد زیادی از خدماتی که آن موقع با توجه به زیرساختهای کشور قابل ارائه بود، انجام می گرفت.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان از دیگر کارهای انجام شده برای نخستین بار در کشور سخن گفت و افزود: یکی دیگر از این اولینها، بلیت الکترونیکی شهر تهران بود که محصول یکی از شرکتهای توسن است که در یک بیزینس لاین شکل گرفته و طی فرایندی جدا شده و در حال حاضر شرکتی است بهعنوان سامانه هوشمند اطلاعاتی البرز یا سها که کارت بلیت الکترنیک تولید میکند.
این عضو فعال حوزه فناور بیان کرد: با بیان اینکه یک شرکت تولیدکننده نرمافزار اصلا نمیتواند دانشبنیان نباشد. گفت: اگر تعریف این است که شما دانش را تجاریسازی کنید و ایدههای جدید را بیاورید و پیادهسازی کنید، در یک شرکت تولیدکننده نرمافزار قاعدتا همین اتفاقات میافتد. شما نمیتوانید یک نرمافزاری را تولید کنید و همین را تا سالهای سال بفروشید. نیازهای بازار تغییر میکند. مشتریان ما بهطور مداوم خواستههای تازه دارند.