به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر زهرا اکبرزاده افزود: جامعه ناسالم، خانواده آسیب پذیر و فرد کج رفتار را در خود میپروراند و فرد معتاد خانواده و جامعه را در خطر تباهی قرار میدهد لذا به اين واقعيت ميرسيم که ارزش والای انسانی تنها در رابطه با فردی به نام معتاد به ذلت کشیده نمی شود، بلکه با شعاع گسترده دامن خانواده و اجتماع را گرفته و آسیب های بسیاری را به دنبال دارد.
وي با اظهار تاسف از اينكه مصرف مواد مخدر به تدریج از شکل سنتی به مواد صنعتی و روان گردان ها در حال تغییر است ، ادامه داد: جامعه بايد اطلاعات کافی و لازم را نسبت به اعتیادآورهای جدید و علائم و عوارض آن به مردم ارائه كند، اين عامل ميتواند به طور چشمگيري باعث كاهش اعتياد شود.
اكبرزاده تاكيد كرد: بیش از هر زمان دیگری احتیاج به این داریم تا کودکان، نوجوانان، و جوانان خود را از مواد اعتياد زا و عوارض آن آگاه سازیم، تلاش کنیم تا هیچ یا کمترین مواجهه را با محیطهای ناسالم داشته باشند، محیط یا فضایی که به جای تقویت رفتارهای سازنده، رفتارهای مخرب را تشویق میکنند.
به گفته وي، مهم است تا در مساجد، مکاتب، مراکز آموزشی دیگر و محل کار در باره اعتیاد و مکانیزمهای که به اعتیاد میانجامد آزادانه بحث و مباحثه شود و کسی از شروع یا ادامه بحث احساس شرمندگی نکند. اعتیاد جرم نیست، بلکه بيماري و مشکل روانی است که از مجموعه درهم تنیده مشکلاتی چون فقر، مشکلات خانوادگی، استرس بیش از حد، تبعیض، مهاجرت و غيره بروز میکند .
اين روانشناس به بحث آموزش مهارت هاي زندگي و مفاهيم پيشگيرانه در به تاخير انداختن سن شروع مصرف مواد مخدر اشاره كرد و افزود: آموزش مهارت هاي زندگي بحثي فراگير بوده و محدود به مدرسه نيست ،بلكه بايد تمام عناصر اجتماع به سوي پيشگيري حركت كنند.
اكبر زاده اظهار داشت : مهارت هاي زندگي، توانايي هاي رفتار مثبت و انطباقي است كه فرد را قادر مي سازد تا با خواسته ها و چالش هاي زندگي روزمره مقابله كند، اين مهارت ها رشد فردي و اجتماعي را ارتقاء مي دهد، از حقوق انساني محافظت مي كند و از مشكلات بهداشتي و اجتماعي پيشگيري مي كند.
وي، مهارتهاي زندگي را رويكردي جامع براي رشد ارزش ها، مهارت ها و دانش دانست كه به افراد كمك ميكند تا از خودشان و ديگران در برابر گستره اي از موقعيت هاي پرخطر از جمله اعتياد به مواد مخدر صنعتي و روانگردانها محافظت كند، رويكرد مهارتهاي زندگي را ميتوان در موقعيتهاي متنوع از جمله محله، مدرسه، محيط كار و غيره اجرا كرد .
اكبر زاده تصريح كرد: ارتقاي عزت نفس، تدوين اهداف واقع گرايانه، مقابله با اضطراب، مقابله با فشار همسالان ، ارتباط موثر، تصميم گيري، راهبري تعارض و مقابله جراتمند با موقعيت هاي اجتماعي در برابر مصرف مواد مخدر صنعتي و روانگردانها از جمله مهارتهاي آموزشي است كه بايد به افرادجامعه ارايه شود.
وي خاطر نشان كرد: آموزش مهارتهاي زندگي مبتني بر پيشگيري از مصرف مواد مخدر بايد در برنامه هاي رسمي و غير رسمي مدارس، كانون هاي فرهنگي، دانشگاهها و ساير نهادها مدنظر قرار گيرد، محيط يادگيري سالم و امني بوجود آيد كه باعث ارايه خدمات بهداشتي مناسبي شود، مشاركت خانواده را برانگيزاند و در برنامه هاي گسترده اجتماعي گنجانده شود.