به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» در این نظرسنجی که از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) صورت گرفته، فعالان صنعت خودرو، مدیران، نخبگان و دانشگاهیان و خبرنگاران، معتقدند که قیمتگذاری خودرو در ایران بهتر است از سوی بازار صورت گیرد و برای بالا رفتن سطح رقابتپذیری ثبات پایدار بر فضای اقتصاد کلان ایران حاکم شود.
تعیین سیاست قیمت گذاری و انتخاب یک روش برای قیمتگذاری خودروهای ساخت داخل یکی از سوالات این نظر سنجی است که بیشتر شرکتکنندگان معتقدند آزادسازی قیمت خودرو بهترین گزینه است.
طرفداران آزاد سازی قیمت خودرو در این نظر سنجی 20 درصد هستند. از نظر آنان بهتر است بازار تنها مرجع تعیین قیمت خودروهای ساخت داخل ایران شود و هرگونه نهادی غیر از آن دخالتی در این موضوع نداشته باشد.
آنها بر این باورند که چون خودرو خارج از شمول بازار انحصاری به منظور جلوگیری از رانت و فساد واسطهگری بهتر است، دولت پای خود را از قیمت گذاری خودرو بیرون بکشد و اجازه دهد تا بازار قیمت انواع خودرو را تعیین کند.
10 درصد دیگر از شرکتکنندگان در این نظرسنجی بر این باورند که بهتر است قیمت خودروهای ساخت داخل با مقایسه خودروهای جهانی و آپشنهای آن تعیین شود.
حدود 15 درصد شرکتکنندگان در این نظرسنجی بر این باورند که چون بازار خودرو ایران رقابتی نشده پس بهتر است دولت در تعیین قیمت آن نقشآفرینی کند. از نظر آنان عرضه و تقاضای بازار خودرو بهتر است از سوی حاکمیت تنظیم شده و قیمتگذاری صورت گیرد.
پنج درصد شرکتکنندگان در این نظر سنجی همچنین معتقدند که بهتر است قیمتگذاری خودرو در ایران بر اساس مذاکره گروهها و طرفهای ذینفع انجام شود برای تعیین قیمت اجماع حداکثری به وجود آید.
اتخاذ روش قانونی برای قیمتگذاری، تعیین بر اساس کیفیت، تنوع آپشن، رضایت مشتری و خدمات پس از فروش نیز در این نظرسنجی مورد پرسش واقع شده که 10 درصد پاسخدهنگان این دو راه را برگزیدهاند.
بررسی میزان رقابتپذیری بینالمللی ایران در صنعت خودرو دیگر پرسش مطرح شده در این نظر سنجی است. بیش از 60 درصد صاحبنظران و متخصصان شرکتکننده در این نظرسنجی معتقدند که صنعت خودرو ایران در بازارهای جهانی رقابتپذیر نیست. از نظر آنان بهکارگیری تکنولوژی قدیمی برای تولید خودرو، نبود نوآوری و خلاقیت در طراحی خودروها، کمبود کیفیت و استفاده از قطعات چینی کم کیفیت مهمترین دلیل کاهش رقابتپذیری ایران در بازارهای جهانی خودرو عنوان شده است.
در این میان 39 درصد نیز معتقدند که رقابتپذیری در صنعت خودرو کاهش نیافته و اگر هم چنین موضوعی واقعیت داشته باشد به خاطر فضای حاکم بر اقتصاد کلان کشور بوده که صنعت خودرو نیز از آن تاثیر گرفته است. نبود ثبات در فضای کلان اقتصادی سبب شده تا خودروسازان نتوانند برای بلند مدت برنامهریزی کنند و با عدم قطعیتهای زیادی مواجه باشند.
بنگاههای بزرگ خودروساز کشور در طول سالیان گذشته به شدت از نوسانات ارزی، کاهش ارزش پول ملی و تحریمها صدمه دیدهاند که گفته می شود در صورت ثبات پایدار در اقتصاد سطح رقابتپذیری خودروسازان بالا خواهد رفت.
در بخش دیگری از این نظرسنجی انحصاری بودن بازار خودرو ایران مورد پرسش واقع شده است. 43 درصد شرکتکنندگان بر این باورند که انحصار در بازارخودرو ایران وجود دارد این درحالیست که خودروسازان اخیرا اسناد و مدارکی را به شورای رقابت ارائه کرده و در آن اثبات کردهاند که بازار خودرو در ایران انحصاری نیست و به همین دلیل بهتر است شورای رقابت پای خود را از قیمتگذاری خودرو بیرون بکشد.
حمایت سیستماتیک دولتی از خودروسازان، اختلاف قیمت با مدل های مشابه خارجی، تولید انحصاری در دو شرکت و قوانین و مقررات مدافع صنعت خودرو از دلایلی است که برای انحصاری بودن بازار خودرو ایران ارائه شده است. در این نظرسنجی 39 درصد به انحصاری نبودن بازار خودرو رای دادهاند.
در این نظر سنجی بیش از 64 درصد شرکتکنندگان معتقدند که قیمت خودروهای داخلی با توجه به کیفیت و طراحی بیشتر از خودروهای همرده وارداتی قیمت دارند و در بازار به فروش میرسند و تنها 4 درصد از شرکتکنندگان اعتقادی به چنین موضوعی ندارند.
منبع: اقتصادنیوز