پبه گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجو ،با شروع فصل جدید لیگ برتر که با منتفی شدن واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس همراه بود اهالی ورزش منتظر بودند تا مشخص شود که منبع تغذیه یا به قول معروف اسپانسر این دو باشگاه برای فصل جدید چه شرکتی خواهد بود؟!البته بایدگفت که اهالی ورزش با واژه "انتظار" پیوند دیرینه ای دارند که در اثبات این موضوع می توان به تعداد مراحل و مدت زمان برگزاری مزایدات برگذار شده توسط سازمان خصوصی سازی برای واگذاری این دو تیم پرطرفدار رجوع کرد.
در ابتدای فصل حرف و حدیث های فراوانی حول موضوع اسپانسرینگ و تبلیغات روی پیراهن دو تیم سرخابی پایتخت در میان بود که باعث امیدواری می شد ولی در عمل هیچ اتفاق خاصی رخ نمی داد؛به طوری که از همان ابتدای فصل تا به الان که در هفته ششم لیگ قرار داریم این دو تیم حال و هوای متفاوتی را در این زمینه تجربه کرده اند که نتایج مشابهی را در پی داشته است.
باشگاه استقلال در ابتدای فصل دارای اسپانسر شد و روی پیراهن خود نام شرکت "ری را" را درج کرد اما رفته رفته و با بدقولی های اسپانسر خود روبرو شد تا اینکه در بازی خود برابر شهرداری سمنان در چهارچوب رقابت های جام حذفی بدون هیچ اسپانسری به میدان رفت تا پیراهن بدون تبلیغ این تیم چشم را بزند؛با این حال شنیده ها حاکی از آن است که به دلیل پاس نشدن چک های نوبت دوم شرکت "ری را" که تبلیغات روی پیراهن استقلال را برعهده گرفته،در بازی برابر گسترش فولاد تبریز هم همانند بازی قبلی بدون تبلیغات و بدون اسپانسر به میدان خواهند رفت.
در سوی دیگر باشگاه پرسپولیسی قرار دارد که طبق معمول از ابتدای لیگ تا به حال درگیر وعده و وعیدهای پوچ و واهی بوده که در نتیجه آن باعث شده تا این تیم پرطرفدار در همه بازی های خود از جمله همین بازی آخر با پیکان بدون اسپانسر و تبلیغات روی پیراهن به میدان برود که باید دید این وضعیت تا به کی برای سرخپوشان پایتخت ادامه خواد داشت؟!
اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که تقریبا چیزی در حدود 60 میلیون هوادار دارند و پرطرفدارترین تیم های لیگ محسوب می شوند چرا دچار این وضعیت شده اند!؟آیا در گذشته هم موضوع اسپانسر و تبلیغات روی پیراهن دو تیم تا این حد به مشکل بر می خورد؟!
این در حالی است که در ادوار گذشته لیگ تا این حد بحث اسپانسرینگ و تبلیغات روی پیراهن دو تیم دچار مشکل نمی شد و از همان آغاز لیگ،دو تیم روی پیراهن خود تبلیغات داشتند و صاحب اسپانسر بودند؛موسسات و شرکت های اسم و رسم داری که با اشتیاق سراغ سرخابی های پرطرفدار می رفتند و بدون هیچ مشکلی و بدون عهدشکنی تبلیغات روی پیراهن دو تیم را برعهده می گرفتند.
با همه این تفاسیر یک سوال اساسی و مهم شکل می گیرد که مقصر و باعث این مشکل چه چیز و یا چه کسی است؟!یکی از مواردی که به آن اشاره شد بحث اعتبار دو تیم بود که باعث می شد شرکت ها با اشتیاق پا پیش بگذارند.
اما زمانی که سازمان خصوصی سازی با برگزاری مزایده های نمادین متعدد و در نهایت تصمیم بر عدم واگذاری،دو تیم را به تمسخر گرفت به نوعی اعتبار این دو باشگاه ساقط شد و از سوی دیگر دولت هم که سیاست بی خیالی را در قبال این دو تیم اتخاذ کرده بود کمک شایانی به این موضوع و بلاتکلیفی سرخابی ها کرد.
اما از تصمیمات نادرست وزارت ورزش هم نباید غافل شد که ضربات مهلکی را بر پیکره این دو تیم پرطرفدار وارد کرده است؛تغییرات عمده در کادر مدیریتی و فنی،انتصاب افراد غیرفوتبالی و بعضا سیاسی، پافشاری بر تصمیمات نادرست قبلی و ... از عواملی هستند که به مشکلات دو تیم دامن زده و هم از اعتبار دو باشگاه کم کرده و هم باعث عدم اعتماد هواداران به دو تیم شده است که در نتیجه باعث شده تا کمتر شرکتی جرأت کند به سمت این دو تیم بیاید و قراردادی امضا کند.
با این حال آنطور که از شواهد و قرائن پیداست،فعلا و تا اطلاع ثانوی دو تیم استقلال و پرسپولیس در مثلث برمودای دولت،وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی گم شده اند و تا پیدا شدن آنها زمان زیادی باقی است که متأسفانه باعث می شود روز به روز شاهد نزول و افت این دو تیم پرطرفدار باشیم که این موضوع هم باعث افت کیفی لیگ خواهد شد و هم میتواند تأثیر بدی بر تیم ملی داشته باشد.