به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سومین مجلسِ یازدهمین دوره «سوگوارۀ هنر و حماسه» با سخنرانی حجتالإسلام پناهیان و شعرخوانی احمد بابایی، شب گذشته در پردیس ولیعصرِ دانشگاه هنر برگزار شد. متن زیرخلاصهای از سخنرانی شب سوم این مراسم است:
بحثمان را در شبهای قبل، جهانیشدن قرار دادیم. موضوع بحث امسالِ ما چیست؟ حماسهها در آخرالزمان چگونه هستند؟ حماسهسازان در آخرالزمان باید چکار کنند؟ واقعاً زمان خیلی تاثیرگذار است در تشخیص تکلیف. انسان بدون در نظر گرفتن زمان، پُراشتباه خواهد بود. در روایت فرمود «العالم بزمان لا یهجم علیهم اللوابس: اشتباهات بهسمت کسی که به زمان خودش آشنا باشد، هجوم نمیبرند.»
ما با همۀ همسایههایمان خوشبخت خواهیم شد
در مقایسه با گذشته، ما در یک زمان متفاوتی زندگی میکنیم. حتی در مقایسه با ده سال پیش، وضع ما تغییر کرده و طبیعتاً برخی وظایفمان هم باید تغییر کند. چهچیزی تغییر کرده؟ دیشب بهتفصیل عرض کردم که ما از اوج غربت، مثلاً غربتِ دوران دفاع مقدس، امروز به اوج قدرت در منطقه رسیدهایم. مهمتر از این قدرتِ منطقهای، قدرتِ منطق است؛ خیلی مهم است، ما الآن یک منطق برتر داریم. میخواهم برسم به حماسه. در آخرالزمان چطور حماسه آفریده میشود؟ قدرت منطق ما الآن سوار است. ما داریم بهسمتی میرویم که برای حل مسئلۀ خودمان، باید مسئلۀ جهان را حل کنیم. این راهی است که پیش روی ماست. ما نمیتوانیم مثل ژاپن پیشرفت کنیم، نمیتوانیم مثل چین پیشرفت کنیم، قصۀ ما فرق میکند. ما میخواهیم آباد و آزاد و راحت و در امنیت زندگی کنیم. مقدّر شده برای ما که تمام جهان را باید آباد و آزاد کنیم و در امنیت قرار بدهیم تا بعد خودمان در امنیت زندگی کنیم. ما با همۀ همسایههایمان خوشبخت خواهیم شد، چرا؟ این را بگذارید اینجا در رابطه با آن بحث نکنیم. کُد بدهم: اکثر فرماندهان سپاه حضرت، ایرانیان هستند. کُد بدهم: پیامبر گرامیاسلام(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودند اگر ایمان در ثریا باشد و یک قوم بخواهند به آن دسترسی پیدا کنند، آن قوم، ایرانیها هستند. دربارۀ علم هم همین را فرمودند.
بحث شیعه و سنی نیست، ما خیلی جلوتر از این رفتهایم
دلایل بسیاری وجود دارد که چرا الآن این اتفاقها میافتد و ما الآن مجبوریم انقلابی باشیم، مجبوریم مقتدر باشیم و مجبوریم خیلی خوب باشیم، الگو باشیم، آنهم نهفقط برای مسائل خودمان، ما نمیتوانیم حساب خودمان را از بقیه جدا کنیم. ما الآن در آستانۀ اقندار هستیم؛ این را همه میگویند. ما الآن قدرتیافته هستیم. خب حماسه چطور میتواند در اوج قدرت پدید آید؟ البته هنوز به اوج قدرت نرسیدهایم و هنگام فرج به اوج قدرت خواهیم رسید. امام زمان(عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) وقتی راه خود را مطرح میکند، هیچکس راه دیگری جلوی راه ایشان نمیگذارد. پس یعنی اقتدار ما از نظر منطق هم افزایش پیدا میکند، اقتدار ما از لحاظ منطقهای هم افزایش پیدا میکند. ما هرچقدر به فرج نزدیک میشویم، آدمهایی که بتوانند جهان را اداره کنند، بیشتر پیدا میکنیم. الآن ما به جهان اذان صادر میکنیم با «أشهد أنَّ علی ولیّ الله». تا چند سال پیش وقتی میرفتیم منبر، چندامامیها را به توپ میبستیم، ولی الآن شرایط متفاوت است، الآن نوکرشان هم هستیم. چند امام را قبول دارند؟ با این مسئله کاری ندارم، ولی میدانم که امام خمینی را بهعنوان امام پنجمشان قبول دارند. الآن وقت بحث شیعه و سنی نیست. ما خیلی جلوتر از این رفتهایم. ما الآن نیاز داریم که با مسیحیان رفیق شویم. مسیحی که خودش گناهی نکرده، اهل مذاهب مختلف که گناهی نکردهاند.
مظلومیت، وقتی که اقلیت هستی یکجور است و وقتی اکثریت هستی جور دیگری است. مظلومیت، وقتی مقتدر هستی یک نوع است و وقتی مقتدر نیستی یک نوع دیگر است. ما داریم به دوران اقتدار میرسیم و در این دوران مظلومیتهای ویژهای وسط میآید. من میخواهم نمونههایی از این مظلومیتها را بگویم که بحث فوق العادهای است و جلوتر از زمان ماست. بنده فکر میکنم مهمترین بحثهایی که حضرت ولی عصر(عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) دوست دارد مریدانش بشنوند، این نوع بحثها است. نمونهاش را بگویم: مظلومیت در اقتدار. بنده بسیاری از روشهای حزباللهی را برای دفاع از مرام حزباللهیگری قبول ندارم. بگذار اینهایی که توهین میکنند، تنها باشند. بعضیجاها حقِ شماست که به کسی که به شما ظلم میکند بگویی «ولد چموش»، ولی باید بگویی «عزیز دلم». بنده دیشب یک بحثی کردم دربارۀ ماجرای دستدادن. خیلیها برداشت بسیار تندی کردند از این بحث. من نگفتم دستدادن غلط است، من گفتم دستدادن باید به امر مولا باشد. برای مثال، شاید به امر مولا باشد و مولا نخواهد بگوید به امر من بوده. البته همین یک شایعه بهراه میاندازد، چون بیتقوایی در فضای ژورنالیسم ما غوغا میکند. ما تا به یکی بگوییم تقوا را رعایت کن، میگویند فلانی گفته فلانی بیتقواست. خدا به پیغمبرش هم میفرماید. ما چرا این حرفها را اینقدر تند برداشت میکنیم؟ خب تکّه میخواستم بیندازم، فحش که نمیخواستم بدهم، شما نباید کامنت فحش زیرِ آن بنویسید. اگر برخی کامنت فحش میگذارند، بگذارید تنها باشند. من إنشاءلله شبهای بعد به شما میگویم دشمن چه نقشههایی برای ما دارد.
امام حسین(علیهالسلام) در کربلا همۀ حرف حق را نزد
حماسه چیست؟ اینکه از حق خود کوتاه نیایی، ولی مظلومانه از این حق حرف بزنی، کتک بخوری. حماسه این است که ولایت مطلقه را به زبانی که جهانیان بپسندند و بپذیرند، بگویی. همۀ حرف حق را نزنید. امام حسین(علیهالسلام) در کربلا همۀ حرف حق را نزد. چگونه حرف میزد؟ یکجوری حرف میزد که گویا آنها همه علاقمندان و مریدان حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) هستند، درحالیکه آنها همه جزو کسانی بودند که آمدند درِ خانه را آتش زدند؛ مظلومیت روی مظلومیت. مظلومیتهای دوران اقتدار سختتر است. ما اگر مظلومیت اباعبداللهالحسین(علیهالسلام) را داشتیم، راحت تحمل میکردیم. ولی من قبول ندارم که من و شما میتوانستیم مظلومیتهای علیابنابیطالب(علیهالسلام) را تحمل کنیم. میگویند مالک اشتر گاهی عصبانی میشده.
وقتی شهید همدانی و شهید شاطری را میبینیم، امیدوار میشویم
ما الآن داریم به دوران کدام امام نزدیک میشویم؟ ما داریم به دوران امام زمان(عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) نزدیک میشویم؛ خیلی فرق میکند. به آقا امام صادق(علیهالسلام) گفتند خواهش میکنیم قیام کنید، آقا فرمود اینگونه هستید که از پول همدیگر بردارید؟ فرمود یاران امام زمان(عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) اینگونه هستند که مالکیت بین آنها نیست. فرض بفرمایید که ما کرایه نداریم، پولی را که در کُت دوستمان است برداریم، بعد او میخواسته بچهاش را ببرد درمانگاه با همان پول. حقخوری زیاد میشود، خواسته یا ناخواسته، من به این نکته که اوج برادری و ایثار قبل از ظهور است، میرسم؛ تنها نقطهای است که میگویم شاید به همین دلیل فرج به این زودی محقَّق نشود. البته وقتی سردار همدانی را میبینم، کمیامیدوار میشوم. میگویند مأموریت شما در سوریه تمام شد، بیا برو. بعد میشنود که میخواهند یک کار بزرگ در آنجا انجام بدهند، میگوید من آنجا را دیدم، بگذار من به آن بچهها کمک کنم. میرود و به رفقای خودش که الآن آنجا مسئولیت دارند کمک کند و شهید میشود. به شهید شاطری میگویند مأموریت شما در سوریه تمام شد، به لبنان برگرد. میگوید بگذار من اینجا کمیکمک کنم. بعد همانجا شهید میشود. اینها را که میبینیم، امیدوار میشویم.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ امسال دهه اول ماه محرم شهر یاسوج شاهد فعالیت هیئتی بود با محوریت جوانان و دانشجویان دانشگاه های استان. هیئت جامع دانشگاهی ظرف همان یکی دو شب اول در شهر گل کرد و آوازه اش پیچید، جوری که مردم معمولی سطح شهر برای عزای امام شهیدشان به این هیئت می آمدند.
نظم چشمگیر، شور و نشاط، سخنرانی های با معرفت و بصیرت بخش، فعالیت و شور جوانان و مداحی های به روز از ویژگی های خاص این هیئت بود.
مداح جوان این هیئت امید جمالفرد بود، جوانی که مهندسی برق خوانده ولی کار فرهنگی می کند و مدیر اجرایی و مسئول مناسبت های مذهبی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه یاسوج است.
اشعار این مداح جوان که شور و شعور حسینی را با هم درآمیخته بود و عاشورای حسینی را در تاریخ رها نکرده بود، اتفاق جدیدی بود که در مراسم دهه اول محرم امسال به چشم همگان آمد.مداحی که مسائل روز را به حادثه کربلا ربط می دهد.
آنچه در ادامه میآید مشروح گفتوگوی خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو با امید جمالفرد است:
- لطفا بفرمائید از چه زمانی فعالیت خود در عرصه مداحی را آغاز کردید؟
از سن دوازده سالگی قرائت قرآن را شروع کردم و دو سال به این کار مشغول بودم. در سن ۱۴ سالگی به یادگیری مداحی پرداختم. شروع مداحی من از مسجد سیدالشهدا(ع) بود و اوج آن از مسجد امام حسن(ع) ترمینال یا هیئت محبین آل طاها بود.
از سوم دبیرستان به عنوان مداح توفیق حضور در جلسات بزرگ شهر مثل مصلا و هیئات مختلف را پیدا کردم. از همان دوران از حضور اساتیدی مثل ستار هدایتخواه که یک شخصیت انقلابی و حزب الهی است و حق بزرگی بر گردن ما دارد بهره می بردم و خطوط فکری را از شخصیت او گرفتم.
در سال ۸۴ با رتبه ۳۲۱ در رشته مهندسی برق دانشگاه شیراز پذیرفته شدم و فعالیت مداحی خود را در دوران دانشگاه در هیئت دانشجویی محبین ادامه دادم و در طول آن سه چهار سال پیشرفت خیلی خوبی داشتم.
با توجه به علاقه ای که در فضای فرهنگی داشتم، علی رغم رشته خودم که فنی بود بیشتر مطالعاتم در حوزه فرهنگی بوده و هست.
حتی زمان کنکور در دانشگاه امام صادق(ع) نیز پذیرفته شدم اما به خاطر شرایط خانوادگی همان رشته برق را در دانشگاه شیراز خواندم.
در حال حاضر هم قصد دارم ارشد را در حوزه علوم انسانی ادامه بدهم چه اینکه اولویت کاری من از همان دوران دانشجویی فضای فرهنگی بوده است.
در همان سال ها و در آن فضای فرهنگی دانشجویی بود که مداحی ما به سمت و سوی مداحی انقلابی و انتخاب اشعاری با محوریت شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی جهت گرفت و این جهت گیری بنابر ضرورتی بود که در فضای دانشگاه احساس کردم.
در همان دوران همکاری بسیار خوبی با بسیج دانشجویی داشتم و به عنوان مسئول فرهنگی بسیج در دانشگاه فعال شدم.
مداحی در کوران فتنه
در سال ۸۸ که فتنه اتفاق افتاد برکت مداحی در آن فضا خیلی احساس می شد. در آن سال به خاطر شور و نشاطی که در مجموعه طرف مقابل وجود داشتند جمعی از دانشجویان خاکستری به آن سو جذب شدند. ما معتقد بودیم در فضای فرهنگی خودمان پتانسیل فراوانی جهت جذب اقشار مختلف دانشجویان داریم و این پتانسیل در امکانات معنوی ما نهفته است و با استمداد از معصومین می توانیم کار خود را پیش ببریم.
در میدان اصلی دانشگاه جمعیت خیلی زیادی به سمت و تجمعات منتقدین و مخالفین رفته بودند و جمعیت بسیج خیلی کم بود. فورا چند سیستم صوتی آوردیم و شروع کردیم به خواندن مولودی حضرت زهرا (س).
این حرکت و ایجاد شور و نشاط در فضا شرایط را به گونه ای پیش برد که هفتاد درصد جمعیت به برکت لطف حضرت زهرا به این سمت برگشت. ما این حرکت را استمرار دادیم و در طول آن مدت هر بعدازظهر برنامه مذهبی داشتیم، جوری که دو سه شب برنامه تا نماز مغرب و عشا ادامه پیدا کرد و ما در همان میدان دانشگاه نماز را اقامه کردیم و دعای توسل را برگزار کردیم.
حرکت ما به قدری تاثیرگذار بود که من در آن فضا چندین بار تهدید شدم اما با ایستادگی دوستان توانستیم فضای دانشگاه را مدیریت کنیم.
فضای دانشگاه مدیریت شد فضای بیرون از دانشگاه هم تحت تاثیر قرار گرفت و تلطیف شد. نکته این است که اگر فعالیت فرهنگی صورت بگیرد قشر خاکستری به این سمت گرایش پیدا می کند.
از فتنه تا تجمیع نیرو
از همان موقع بود که فهمیدیم مداحی انقلابی و مذهبی می تواند در جهت گیری ها موثر باشد، این بود که به این نتیجه رسیدیم که فعالیت موفق در این فضا به یک تیم قوی نیاز دارد و به صورت فردی نمی توان کار را پیش برد. لذا از همان سال یعنی تابستان ۸۸ ما موسسه مرکز آموزش مداحی خود را تاسیس کردیم که تا امسال نزدیک به ۱۳۰ یا ۱۴۰ نفر از افراد علاقمند در موسسه ما مشغول به کار، آموزش و یادگیری اند.
واحد خواهران موسسه آموزش مداحی هم از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است که مجموعه پرشوری هستند در این مسیر.
طی این پنج سال موسسه توانست فعالیت خوبی داشته باشد به نحوی که هیئات اطراف شهر را هم نیز مدیریت کردیم و امسال محرم نزدیک به ۲۳ هیئت در شهر یاسوج توسط دوستان ما مدیریت می شود و این به برکت اهل بیت است.
- برای انحراف در مداحی دست به چه اقدامی زدید؟
مسئله جدیدی که در دستور کار ماست علاوه بر ترویج مداحی های انقلابی بحث مقابله با انحرافات مداحی است.
با توجه به جوی که برخی دوستان مثل طیف آقای صادق شیرازی به وجود آورده اند و برخی مداحان در سطح شهر یاسوج نیز یک سری جلسات زیرزمینی دارند که در آنها خواندن اشعاری خاص و ترویج فضایی ویژه تشویق می شود ما مقابله با این جریان را در اولویت قرار دادیم تا با مدیریت فضا را دوستان ما به سمت این فضاها نرفته و دچار این آسیب ها نشوند.
- امسال شهر یاسوج شاهد فعالیت چشمگیر و موفق هیئت جامع دانشگاهی بود که مداح این هیئت هم حضرتعالی بودید. چه شد که چنین هیئتی با این ابعاد ایجاد شد؟
خوشبختانه حاج آقای مقدم که مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه های استان هستند کاملا نگاه هیئتی دارند و اعتقادشان این است که یکی از موثرترین کارهای فرهنگی که در سطح جامعه می تواند موفق باشد و هزار و چهارصدسال و خورده ای تا الان توانسته جامعه را حفظ کند فعالیت هیئات مذهبی است.
هیئاتی که وابستگی به طیف فکری خاصی نداشته باشد و کاملا با نگاه مستقل و عمومی عمل کند. با توجه به اینکه دانشگاه خط ده است و توان مدیریت جامعه را نیز دارد و همانطور که امام فرمودند دانشگاه مبدا تمام تحولات است ما از دانشگاه های تهران و دانشگاه امام صادق که در جامعه دارد خوب خط دهی می کند و فضای جامعه را خوب مدیریت می کند الگو گرفتیم.
با رصد شرایط به این نتیجه رسیدیم که دانشگاه یاسوج و دانشگاه های استان چنین ظرفیتی دارند لذا هیئت جامع دانشگاهی را پایه نهادیم.
شروع این حرکت از ایام فاطمیه بود و توانستیم خیلی از دوستان را دور هم جمع کنیم و شاکله هیئت را پایه نهادیم، می توان گفت اوج این هیئت در ایام محرم بود.
- تأثیر گذاری این هیأت در سطح شهر چگونه بود؟
با توجه به رصدی که در سطح شهر داشتم و با توجه به بازخوردها می توان بگویم پر مخاطب ترین و پرطرفدار ترین هیئت شهر یاسوج در دهه اول محرم امسال هیئت جامع دانشگاهی بود.
این هیئت توانست فضای خالی را در پنج شش شب اول دهه که معمولا زیاد مورد توجه مردم شهر نیست پر کرده و شور و شوق خاصی به این فضا بدهد. این نکته به جوان بودن هیئت نیز بازمی گردد چه اینکه قشر جوان هم اهل نشاط است و هم اهل شور. این پتانسیل توانست اساتید و دانشجویان را کنار هم بنشاند و شور و نشاطی ویژه به فضا ببشخد.
- از شعار ها و مداحی های خود در سبک جدید بیشتر بگویید
خیلی از حرف ها و اشعاری که نمی تواند در فضای جامعه گفته شود به خاطر بعضی مسائل و محدودیت ها دراین فضا و در قالب اشعار مداحی به خوبی گفته شد و این یک فرصت استثنایی است.
تا الان این رویکرد بازتاب خیلی خوبی در شهر یاسوج داشت و حرف حضرت امام که دانشگاه مبدا تحولات است را در این ایام به چشم خود دیدیم، چه اینکه دوستانی که هیئت دانشگاه را دیدند مطالبه گر شدند و از هیئات خود می خواهند و می پرسند که چرا چنین فضایی را در هیئت به وجود نمی آورید؟
چرا فضای انقلابی در هیئت نیست؟
چرا شما بحث امام حسین را با مسائل روز گره نمی زنید؟
این مطالبه ای است که در نتیجه فعالیت هیئت جامع شکل گرفته است.
دوستان دانشجو در سطح استان و حتی خارج از استان تماس می گیرند و خواهان دریافت اشعار خوانده شده و جلسات ضبط شده هستند و این اتفاق بزرگی است که به لطف امام زمان(عج) و خدا شکل گرفته و انشاالله بتوانیم در ایام دیگر سال، مثلا دهه دوم محرم که در سطح شهر یاسوج خیلی به آن توجه نمی شود، آن را ادامه بدهیم.
تلاش ما این است که در طول سال جلسات ثابت هفتگی داشته باشیم که این شور و نشاط به صورت مداوم وجود داشته باشد چون در بحث فرهنگی استمرار خیلی مهم است.
اینکه کاری آغاز شود ولی استمرار نداشته باشد محکوم به شکست است ولی اگر استمرار داشت قطعا خیلی می تواند موثر باشد.
لذا برنامه امسال ما این است که در دانشگاه فضای هیئتی تداوم پیدا کند و حتی این فضای هیئتی را به سمت دانشگاه های دیگر بکشانیم.
- ایفای نقش دانشجویان در این هیئت به چه شکل بود؟
ما قائل به اینیم که بدون دانشجو نمی شود کارها را پیش برد. اعتقاد ما این است که نهاد رهبری و مجموعه های دولتی نباید در برگزاری مراسم حضور مستقیم پیدا کنند.
شور و نشاط این حرکت باید از همان ابتدا حاصل بشود و این شور و نشاط در گرو حضور دانشجو است. اینکه ما همه چیز را آماده کنیم و بعد بگوئیم دانشجوها بیایند قطعا شور و نشاط ایجاد نمی شود.
دانشجوها قطعا ارکان اصلی این هیئت هستند، بودند و انشاالله خواهند بود.
کل این فضا را دانشجوها پیش می بردند و ما فقط از دوستان حمایت می کردیم.
ولی اصل کار، فضاسازی و مدیریت جلسه و بحث های اجرایی کاملا دانشجویی بود. فقط جاهایی که نیاز به رایزنی بود ما ورود می کردیم و همه چیز دانشجویی بود و ۸۰ الی ۹۰ درصد کار دانشجویی بود.
- هیئت جامع دانشگاهی چگونه می تواند در فضای فرهنگی دانشگاه ایفای نقش کند و تشکل ها چگونه می توانند از این هیئت استفاده کنند؟
شما از ابعاد مختلف وقتی حرکت امام حسین را بررسی می کنید می بینید که حرکت امام حسین یک حرکت جامع بود، یک حرکت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی. فقط یک حرکت جامع می تواند جامعه خفته و خوابیده آن زمان را بیدار کند و تا هزار وچهارصد سال بعد نیز ادامه پیدا کند. شاید بتوان گفت این حرکت یک معجزه الهی است، چون تنها معجزه می تواند از قالب زمان و مکان عبور کند. وقتی حرکت امام حسین یک معجزه بود و قرآن هم می فرماید لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه و در ادامه مسیر پیغمبر ائمه معصومین ادامه دهنده راه پیغمبرند قطعا معصومین می توانند یک الگوی جامع برای جامعه ما باشند.
باید گفت هیئت چیزی جز امام حسین و حرکت امام حسین نیست.
تشکل ها در هر عرصه ای می خواهند ورود کنند امام حسین الگویی برای آنهاست. در عرصه انقلابی اگر بخواهند ورود کنند امام حسین یک الگوست، در عرصه فرهنگی می خواهند حضور داشته باشند می بینید که حضرت زینب(س) یک الگوی مناسب برای حرکت فرهنگی است.
طبیعتا تشکل های دانشجویی اگر در این هیئت حضور پیدا کنند آن شور و شعور امام حسینی بهشان منتقل می شود و انرژی بیشتری برای کار می گیرند.
وقتی حرکت امام برای آنها تشریح شود هم شور می گیرند و هم شعور. این بزرگترین نیازی است که تشکل ها دارند، نه تنها تشکل ها که همه بخش های دانشگاه، حوزه ریاست، اعضای هیئت علمی و کارمندان به شور و شعور حسینی نیاز دارند.
- شما امسال اشعار خاصی را می خواندید که همه در فضای امروز جامعه و انقلاب اسلامی قابل درک بود. چرا چنین اشعاری را در فضای هیئت و عزاداری امام حسین می خواندید؟
امام حسین یک بعد عاطفی و احساسی دارد و یک بعد حماسی که هر دوی این ابعاد باید در جلسات عزای حسینی پررنگ شود. اگر یکی از این دو حذف شود دیگری نمی تواند یک جلسه کامل و جامع باشد.
ما برای بعد عاطفی و احساسی به روضه ورود می کنیم که فقط احساسی صرف هم نیست بلکه مبنای معرفتی دارد. با طرح بعد احساسی زمینه ای ایجاد می شود که بتوان هدف قیام امام حسین که همان بعد حماسی و معرفتی است را مطرح کرد.
بعد دیگر حماسه است که اگر این حماسه ایجاد نشود طبیعتا جلسه ناقص است.
لذا ما آمدیم بعد حماسه را به مسائل روز گره زدیم. اگر بعد حماسه حسینی را در همان هزاروچهارصد سال پیش بیینیم جامعه امروز پذیرای مطلب نیست، پس باید آن را به مسائل روز جامعه گره زد. چون ما می گوییم کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. طبیعتا باید نگاه ما به عاشورا و کربلا نگاه روز باشد. ما از یک سری اشعار استفاده می کردیم که نسیت عمیقی با مسائل روز داشت.
مثلا الان مهم ترین مسائل ما بحث مذاکرات است، بحث وحدت جهان اسلام است و اینها مسائلی است که باید به آنها بپردازیم. لذا ما به این دلیل چنین اشعاری را انتخاب کردیم که هم هیهات من الذله باشد و هم دشمن بداند که اگر ما یک جاهایی ورورد پیدا می کنیم به معنای این نیست که از روحیات استکبارستیزی خود کوتاه می آئیم.
از آن طرف ما در جامعه امروزی یک سری الگوها داریم که همه درس گرفته از عاشورا هستند مثل شهدای هسته ای و هشت سال دفاع مقدس و ما باید شرایط روز را بشناسیم.
وقتی شهدای ما در جامعه امروزی از امام حسین الگو گرفتند، باید به جوانان معرفی شوند تا آنها درس بگیرند از این فضا و بفهمند ما امروز هم می توانیم عاشورایی باشیم.
از آن نگاه دیگر بحث مقام معظم رهبری که ولی زمان ماست پررنگ می شود و برای خط گرفتن باید به صحبت های ایشان رجوع کرد.
از این جهت اشعار امسال ما بعد معرفتی و حماسی خود را از صحبت های ایشان می گرفت. مثل بحث تهدید اسرائیل و آل سعود. اینها مسائلی است که ما باید در اشعار خود به به آنها دقت کنیم.
- با تشکر از وقتی که به ما دادید.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13940802194512 [pdate] => 13940802172200 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 11 [cat_id] => 70 [sec_id] => 201 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 457333 [title] => چهارمین کنفرانس ملی سازههای نوین در دانشگاه یاسوج آغاز شد [pdate] => 13940813095000 [service_id] => 11 ) [1] => Array ( [id] => 455302 [title] => راهاندازی کرسی ثابت تلاوت قرآن در دانشگاه یاسوج [pdate] => 13940808103300 [service_id] => 11 ) [2] => Array ( [id] => 453965 [title] => نشست شورای عمومی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران برگزار میشود [pdate] => 13940804144627 [service_id] => 12 ) [3] => Array ( [id] => 453374 [title] => آغاز ثبتنام حضوری پذیرفتهشدگان تکمیل ظرفیت دانشگاه یاسوج [pdate] => 13940803105200 [service_id] => 11 ) [4] => Array ( [id] => 452920 [title] => هیأتهایی که حس استکبارستیزی را در رگ ملت خون میکنند [pdate] => 13940730102000 [service_id] => 11 ) [5] => Array ( [id] => 452902 [title] => تجمع دانشجویی هیأت های مذهبی دانشگاه های آزاد کرمانشاه+ تصاویر [pdate] => 13940730002137 [service_id] => 11 ) [6] => Array ( [id] => 452789 [title] => صوت/ مراسم عزاداری شب هفتم محرم در هیأت دانشگاه امام صادق(ع) [pdate] => 13940729154404 [service_id] => 3 ) [7] => Array ( [id] => 452615 [title] => صوت/ سخنرانی حجتالاسلام پناهیان در هیأت دانشگاه امام صادق(ع) - شب هفتم [pdate] => 13940729103926 [service_id] => 3 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 452920 [title] => هیأتهایی که حس استکبارستیزی را در رگ ملت خون میکنند [pdate] => 13940730102000 [service_id] => 11 [rutitr] => حاشیههای عزاداری دانشگاه اصفهان؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 452902 [title] => تجمع دانشجویی هیأت های مذهبی دانشگاه های آزاد کرمانشاه+ تصاویر [pdate] => 13940730002137 [service_id] => 11 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 452789 [title] => صوت/ مراسم عزاداری شب هفتم محرم در هیأت دانشگاه امام صادق(ع) [pdate] => 13940729154404 [service_id] => 3 [rutitr] => لبیک یا حسین(ع) - ۳۰ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 452615 [title] => صوت/ سخنرانی حجتالاسلام پناهیان در هیأت دانشگاه امام صادق(ع) - شب هفتم [pdate] => 13940729103926 [service_id] => 3 [rutitr] => لبیک یا حسین(ع) - ۲۶ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 453374 [title] => آغاز ثبتنام حضوری پذیرفتهشدگان تکمیل ظرفیت دانشگاه یاسوج [pdate] => 13940803105200 [service_id] => 11 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 453965 [title] => نشست شورای عمومی بنیاد حامیان علم و فناوری ایران برگزار میشود [pdate] => 13940804144627 [service_id] => 12 [rutitr] => امیدخبر داد: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 455302 [title] => راهاندازی کرسی ثابت تلاوت قرآن در دانشگاه یاسوج [pdate] => 13940808103300 [service_id] => 11 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 457333 [title] => چهارمین کنفرانس ملی سازههای نوین در دانشگاه یاسوج آغاز شد [pdate] => 13940813095000 [service_id] => 11 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => هیأت دانشجویی دانشگاه یاسوج [id] => 939964 [tag_id] => 423952 ) [1] => Array ( [tag] => امید جمالفرد [id] => 939965 [tag_id] => 407336 ) [2] => Array ( [tag] => هیأت دانشجویی [id] => 939966 [tag_id] => 396571 ) [3] => Array ( [tag] => اخبار دانشگاه [id] => 939967 [tag_id] => 364 ) [4] => Array ( [tag] => دانشگاه یاسوج [id] => 939968 [tag_id] => 12941 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دومین مجلسِ یازدهمین دوره «سوگوارۀ هنر و حماسه» با سخنرانی حجتالإسلام پناهیان و شعرخوانی امید مهدینژاد، شب گذشته در پریس ولیعصرِ دانشگاه هنر برگزار شد. خلاصهای از سخنرانی شب اول این مراسم را نظر میگذرانید:
حماسه، آمیزهای است از صلابت و شجاعت و بسیاری دیگر از زیباییهایی که در زندگی انسان یافت میشود. معمولاً ظرف حماسه ظرفیت پذیرش خیلی از زیباییها را دارد. کاش فرصت میشد درباره رابطه صداقت و حماسه سخن بگوییم. ما تابهحال به موضوعات مختلفی در ارتباط با حماسه پرداختیم، ولی در این سالها به ارتباط صداقت و حماسه نپرداختیم. حماسه، زیبایی، جذابیت و شیرینی خاص خود را دارد، بهحدی که آن سرگرمکنندگی و فرحناکی که انسان در ارتباط با حماسه پیدا میکند، در ارتباط با هیچ موضوع دیگری نمیتواند آن نشاط را پیدا کند. بههرحال این برداشتی کلی است که ما از حماسه داریم. ولی ما امروز با آخرالزمان مواجه هستیم. ما در شرایط دیگری هستیم غیر از شرایطی که در طول تاریخ بوده است. در شرایطی که در طول تاریخ بر بشر حکمفرما بوده، حماسهها همیشه توأم با مظلومیت بودهاند. ما واقعاً در پیچ مهم تاریخی هستیم، یعنی از دوران مظلومیت حق خارج میشویم و به دوران اقتدار حق میرسیم. این خیلی تفاوت ایجاد میکند.
حماسیبودنِ انسان به این است که جهانیاندیش باشد
حالا چگونه میشود حماسههایی تولید کرد نه توأم با ظالمبودن، بلکه توأم با مقتدر بودن؟ میشود چنین حماسهای خلق کرد، حماسهای که اینبار مظلومان تاریخ نمیآفرینند، بلکه قدرتمندترینها آن را رقم میزنند. الآن دیگر جای بحث حماسه هست. اساساً حماسه همیشه برای مظلومان تاریخ است. یکی از ویژگیهای حماسه در آخرالزمان این است که این حماسهها جهانی هستند. الآن حماسیبودن یک انسان به این است که جهاناندیش باشد، به جهان فکر کند، به بشریت فکر کند.
ما الآن باید فراتر از منطقه خودمان، فراتر از وطن و حتی فراتر از اسلام به موضوع نگاه کنیم، من دارم چهچیزی را تقاضا میکنم؟ برسیم به جایی که لااقل جوانان نخبه فرهنگی، جهانیاندیش باشند، درباره همه پدیدهها از جنس اول صحبت کنند. البته مردم ما الآن خیلی هوشیارتر شدهاند، ولی هوشیاری ما تازه دارد میرسد به حد و اندازههای مملکت. باید هشیاریمان به اندازههای جهانی برسد.
من در سه نقطه جهان به دانشگاههای پیشرفته رفته بودم تا به دانشجوهای ایرانی سر بزنم. این سه نقطه واقعاً نقاط دور از هم بودند: آفریقای جنوبی، اوکراین و کانادا. میپرسیدم که یهودیها بچههایشان را به چه رشتهای میفرستند؟ بلافاصله همه میگفتند بیشترِ اینها اقتصاد میخوانند. ببینید، بیشترِ اینها اقتصاد میخوانند. اقتصاد یعنی چه؟ یعنی تو چطور میتوانی از هرچیزی پول در بیاوری، آن را بگو. بیشتر از اینکه تکنسین تربیت بکنند، میگویند از تکنسینها و متخصصان فنی چطور میشود پول درآورد. آنها این را یاد میگیرند و بعد با پول، صنعت را هم اداره میکنند. طی صد سال پیشبینی کردند که تاج پادشاهی بر جهان را بر سر خواهند گذاشت. انقلاب اسلامی ایران آنها را خراب کرد، وگرنه آنها کارشان را پیش برده بودند. چه شد که اینها جهانی شدند؟ خودشان میگویند نهایتِ مظلومیت ما و پراکندگی ما در جهان.
خب ما از این دو عنصر یکی از آنها را داریم: نهایتِ مظلومیت. اما پراکندگی در جهان را آنچنان نداریم، ما قومی نیستیم که در جهان آواره شده باشیم و هیچ سرزمینی نداشته باشیم و مجبور باشیم برای بقا سفت و سخت زندگی کنیم. ما برای جهانیشدن باید به فهم خودمان تکیه کنیم. ما الآن باید دانشگاه داشته باشیم، ما الآن یک دانشگاه درست و کامل برای مدیریت فرهنگی که با استفاده از آن، محلهایمان را، ایران اسلامی خودمان را اداره بکنیم، نداریم. من دارم اینجا تقاضا میکنم که بیایید دانشگاهها و رشتههایی تأسیس کنیم که ببنیم با فرهنگ ملل و مردم جهان چگونه باید برخورد کنیم، با چه زبانی با مردم جهان حرف بزنیم. امروزه این تقاضایی است که دین از ما دارد، امروزه این تقاضایی است که تاریخ از ما دارد. اتفاق خیلی عجیبی دارد میافتد، از یکطرف ما ناخواسته داریم جهانی میشویم، از یک طرف یک قدم در این زمینه برنمیداریم و از طرف دیگر ادعا هم میکنیم.
امام حسین(علیهالسلام)، به چیزی فراتر از سیاست میاندیشید
خب یک سری به کربلای اباعبداللهالحسین(علیهالسلام) بزنم. اباعبداللهالحسین(علیهالسلام) وقتی محاصره شد، فرمود خب من میروم، من برمیگردم، رهایم کنید. آقا چه شد آن انقلابیگری؟ در انقلابیگری، یک شلوغبازی الکی که نداریم. فرمود من برمیگردم. به ما گفته بودند امام حسین(علیهالسلام) رفت که یزید را بکشد، حکومت را بگیرد، با آن مردم! وقتی با آن مردم نشد، فرمود من برمیگردم. انقلابیگریِ الکی نداریم. گفتند کجا بر میگردی؟ فرمود میروم مدینه. گفتند نمیشود برگردید مدینه. فرمود میروم یک جای دیگر، گفتند نمیشود. فرمود خودم میروم سمت یزید حالا باهم یک کاری میکنیم. اباعبداللهالحسین(علیهالسلام) خیلی کوتاه آمد، برای چه؟ برای اینکه به چیزی میاندیشید که فراتر از سیاست بود. دقت کنند دوستان، من جزو کسانی هستم که «سیاست ما عین دیانت ماست» را قبول دارم، حتماً دیدهاید که خیلی هم در این زمینه حرف زدم، ولی ما فراتر از سیاست هم داریم.
باور کنید که ما باید جهان را اداره کنیم
اصلاً جنس دین ما طوری است که دنبال تمدن است و سیاست هم جزئی از آن است و ما سیاستی را باید اتخاذ کنیم که در پی تمدنسازی باشد. ولی تعابیری را میخواهم به کار ببرم که جرئت نمیکنم. ما باید جهان را اداره کنیم. ما بچهمثبتبازی نباید دربیاوریم. «آهسته برو آهسته بیا که گربه شاخت نزنه»، «بچه از کنار دیوار برو» و امثال اینها، اخلاق اسلامی نیست. باور کنید که ما باید جهان را اداره کنیم. جهان برای ماست، برای مرامِ ماست. آقا این منیّت نمیآورد؟ خب مواظب باش که نیاورد.
بحث محرم برای ما خودسازی و نورانیکردن است تا بزرگ شویم. اگر نماز میخوانیم، با نماز میخواهیم بزرگ شویم. زمانی ظرفیت بزرگشدن و زمینه بزرگشدن وجود نداشت، ولی الآن خوشبختانه وجود دارد. خداوند میفرماید که تو باید مانند من شوی. درست است که ما تکبر خدا را نباید بگیریم، ولی ما تا بزرگ نشویم به ملاقات خدای بزرگ نخواهیم رفت. اگر بزرگ شدیم، خیلی از انگیزههای پست دنیایی، نزد ما حقیر خواهد شد. اگر انسان بزرگ شد، حماسه میآفریند. انسانهای بزرگ، حماسه میآفرینند. بزرگی را در چه میبینید؟ معنویات ما کجا در سعی کرده این بزرگی را در ما ایجاد بکند؟ برای اینکه از حقارت بیرون بیاییم، از کدام گناه باید استغفار کنیم؟ از بهفکر خود بودن، از محدود به خود بودن. جهان بزرگی در روح خودتان پیدا بکنید.
عباس(علیهالسلام)، رفته بود برای نجات بشریت
چرا حضرت عباس(علیهالسلام) مقامی دارد که همه شهدا از جمله شهدای کربلا به او غبطه میخورند؟ یکی از دلایلش این است که ابوالفضل العباس(علیهالسلام) نرفت که مشک آب برای لبهای تشنه بچههای اباعبداللهالحسین(علیهالسلام) برساند. اگر به درون روح عباس(علیهالسلام) مراجعه کنید، میبینید که قصدش خیلی بزرگتر از اینها بود. یک تعبیری به زبان او آمد که به زبان هیچکدام از شهدای کربلا نیامده بود. همه شهدای کربلا گفتند که یااباعبدالله، ما میخواهیم از شما دفاع کنیم، اجازه بده ما فدای شما شویم. تنها کسی که جمله متفاوتی گفت و ناشی از روح بزرگ اوست، ابوالفضلالعباس(علیهالسلام) است که گفت یااباعبدالله سینهام سختی تحمل کرده، تنگی کرده، دیگر نمیتوانم تحمل بکنم، میخواهم انتقام کشتهشدگانم را بگیرم. اصلاً به پایان فکر نمیکند، حتی به شهادت هم نمیاندیشد، میخواهد غائله را جمع کند؛ این ناشی از روح بزرگ اوست.
حسین(علیهالسلام) وقتی بر بالین عباس(علیهالسلام) رسید، گفت که اکنون امیدم ناامید شد و کمرم شکست. این حرف یعنی اینکه حسین(علیهالسلام) واقعاً امید به پیروزی داشت و این پیروزی با عباس(علیهالسلام) ممکن بود. در تاریخ هم امیر مؤمنان(علیهالسلام) را وقتی دستبسته به مسجد بردند، خانم فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) آمد و ایشان را نجات داد و حضرت علی(علیهالسلام) در آن لحظه گفت اگر من دو نفر را داشتم، کار به اینجا نمیکشید: حمزه سیدالشهدا و جعفر طیار. در کربلا هم حسین(علیهالسلام) میگفت که عباس اگر تو را از من نگرفته بودند، کار به اینجا نمیکشید. بله حمزه سیدالشهدا و جعفر طیار هم به مقام ابوالفضلالعباس(علیهالسلام) غبطه میخورند. واقعاً بشریت، لیاقت این را نداشت که عباس(علیهالسلام)، نجاتش دهد، وگرنه عباس(علیهالسلام) رفته بود برای نجاتِ بشریت.