به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، لاریجانی مدیر پژوهشهای دانشهای بنیادین و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور که در دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است گفت: کشور ما دارای یک تجربه انقلابی است و اساس انقلاب برمبنای یک نظام مدنی و سیاسی براساس عقلانیت اسلامی بوده است و ما نسبت به کشورهای اطراف خودمان بالاتر هستیم.
وی با اشاره به اینکه انرژی هستهای به اغراض سیاسی آلوده شده گفت: ما قدر این دانش هستهای را نشناختیم و این حوزه از دانش بشری حدود ۱۰۰ رشته از حوزههای مهندسی را فعال کرد و کل مذاکرات هستهای تنها به این دلیل بود که از نظر طرف مذاکره کننده ما زیادی قد کشیدهایم و این مذاکرات و توافق شاید باعث شود که ما مکری در کار خود داشته باشیم ولی آنها نمیتوانند مانع پیشرفت ما شوند.
لاریجانی افزود: رهبر معظم انقلاب که مسئولیت رهبری را پذیرفته به طور مستمر پیگیریهایی را داشته که همین پیگیریها باعث شده توسعه در کشور ایجاد شود تاکید بر علوم پایه نوآوری در ارزیابی کارهای علمی ارزیابی بین المللی از مواردی است که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند چون معتقدند باید در کار علم خودمان را به دنیا عرضه کنیم و این موضوع خیلی مهم است که ما دچار عوام زدگی نشویم.
وی با اشاره به اینکه ما شخصیت رهبری را کمتر مطالعه کردهایم گفت: شخصیت حضرت آیت الله خامنهای به عنوان یک شخصیت فردی کمتر توجه شده حال آنکه ایشان تاریخ را خیلی خوب میفهمند و تاکید روی جوانان و فعالیت آنها بر چرخه دانش تکنولوژی، صنعت و سرمایه دارند.
مدیر پژوهشگاه دانشهای بنیادی با اشاره به تاسیس رصد خانه گفت: حدود ۶ ماه است که تاسیس رصد خانه به عنوان یک طرح ملی در حال انجام است اما مسئلهای که وجود دارد این است که ما در مسائل روزمره از ترافیک گرفته تا ناهنجاریهای اجتماعی و نحوه مدیریت آکادمیک همگی نیازمند تکنیکهای کارآمد هستیم دولتها هم چون هر چهار سال عوض میشوند یک سال اول کاری خود را صرف جا افتادن در سمت میکنند و کارهایی را که میپذیرند در سطح ملی انجام دهند فعالیتهایی است که بیشتر از سه سال نباشد چرا که با خود میگویند این امکان وجود دارد که دور بعدی ریاست جمهوری برای ما نباشد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید براینکه خرکاری دارد در کشور انجام میشود گفت: کلمه خر معنی زیادی دارد ولی خر کاری یعنی اینکه یک فرد از جامعه صبح سر کار برود و شب مانند میت به خانه بازگردد که این در جامعه ما رواج دارد. درس خواندن بخور و نمیر فاجعه است، انسان باید کتاب را شخم بزند.
رئیس مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات تصریح کرد: بعضی از افراد دین اسلام را دین کهنهای میدانند در حالی که اسلام دین مندرسی نیست و همان طور که نسل ما باید مارکسیسم را خوب بشناسد شما هم باید لیبرالیسم امروز دنیا را بشناسید. اسلام دین سرزندهای است و همیشه رو به جلو حرکت میکند بخش عمدهای از احکام اسلامی مربوط به زندگی جمعی است و خصوصیترین بخش زندگی هر انسانی عشق و محبت است که خصوصیترین بخش دین نیز در سیره اهل بیت همان حب و بغض خدا است.
لاریجانی به جایگاه اسلام و رویکرد جهانیان به این دین اشاره کرد و افزود: برخی از غربیها فکر میکنند چون اسلام در بین اعراب آمده و اعراب انسانهای خشن بودند اسلام هم یک دین خشن است مثلا قطع کردن دست برای دزدی یا اعدام یا شلاق زدن را با این استدلال میکنند که تمامی این احکام به این خاطر است که اسلام در میان اعراب آمده است. حال آنکه در مکتب اهل بیت اسلام عرب و عجم ندارد برای همه است و قوانین اسلام برمبنای عقلانیت است. اینها پایه چالش سکولار است حتی در میان ما مردم در جامعه نیز بعضی اذهان به این شکها آلوده است ولذا گرایش سکولار دارند و میگویند تجربه اسلام با اینکه برمبنای عقلانیت است تجربه درستی نیست.
وی به انحراف غلات اشاره کرد و به تشریح آن پرداخت و گفت: انحراف دیگری که در جامعه رخ داد انحرافی است که در زمان احمدینژاد ایجاد شد که من اسمش را انحراف غلات گذاشتم یکی از نحلههایی که مرحوم شیخ مفید نیز به آن اشاره میکند و هزار سال پیش وجود داشت و در تشییع هم به چشم میخورد غلات است در نحله غلات یک شخصیت مثل پیامبر یا امام زمان را محبوبتر و مقدم بر شرع میدانند در صورتی که امام زمان را برای آنکه اقامه دین میکند برای ما اهمیت دارد و کاریزما در ولایت جایی ندارد ممکن است که شخصی مانند امام زمان کاریزما داشته باشد ولی این برکات الهی است و ما به دنبال فهم الهی هستیم اتفاقی که در زمان احمدی نزاد افتاد این بود که عدهای امام زمان را مقدم بر شرع کردند و گفتند این مال گذشته است و شما فقط عاشق امام زمان باشید که ادعای اتصال خصوصی را نیز دارند که ما وقتی از احمدینژاد پرسیدیم که چگونه میتوانی امام زمان را مقدم بدانی گفت که ایشان فرمودند و این یعنی کسی وجود دارد که با امام زمان ارتباط دارد و این پدیدهها همانی است که شیخ مفید هزار سال پیش فرموده و ما یک نمونهاش را نیز در جامعه حاضر دیدیم که رسما در مقابل رهبری ایستاد.
مدیر پژوهشگاه دانشهای بنیادی گفت: در مکتب اهل بیت بصیرت براساس تفقه است تفقه در دنیا من درآوردی نیست و مبنی بر بصیرت است بصیرت سیاسی فراتر از مرده باد و زنده باد است و لوازمی دارد و اولین پایهاش این است که یک تصویر درست از وضیت داشته باشیم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه اظهار داشت: یک استدلال برای اینکه بگویند ما نمیتوانیم این است که دلواپسها خیلی بد هستند اما باید متون مذاکره را به دقت بخوانید چرا که مهمترین مذاکره سیاسی در کشور ما را برجام تشکیل میدهد. ما وقتی موضوع دفاع کنیم بدانیم چه چیزی گفتهاند چنانچه مقام معظم رهبری در نامه خود به مجلس اشاره به عبرت آموز بودن این مذاکرات کردند و اشکالات ساختاری این توافق را که ما را آسیب پذیر میکرد را خاطر نشان شدند. مسئولین کشور ما مذاکرات را انجام دادند و ما باید از آن پیروی کنیم ولی در محیطهای علمی و دانشجویی و دانش آموزی باید بفهمیم به این مذاکرات کجا خوب و چه بد است و چه بر سر توانمندی هستهای ما آورده است.
رئیس مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات درباره سرمایه گذاری کشورهای غربی وآمریکایی در ایران توضیح داد: سرمایه آنها جایی میرود که امنیت وجود داشته باشد امنیت در جهان سوم برای آنها این معنی را میدهد که کشور زیر سیطره آنها باشد و امنیتی که آنها برای کشور ما قائل هستند امنیت سیطره آلود است و سود برای غربیها و کشورهای پیشرفته باید گارانتی دار باشد اما در مکتب امام و رهبری عکس این قضیه وجود دارد که آنها معتقدند ما نمیتوانیم در مکتب امام و رهبری اشاره شده که هر سنی میدانی برای توانایی دارد.
لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه نظر شما پیرامون برجام چیست گفت: معترض نیستم ولی انتقاد دارم و ما در یک سیستم مدنی کار میکنیم و رئیس جمهوربه شخصه میتواند یک نظر راجع به مسئله هستهای داشته باشد و من نیز میتوانم نظر خود را بیان کنم. در کشور ما انتقادات گفته میشود و سیستم بستهای نداریم اما اشکالات من راجع به نحوه هدفگذاری در مذاکرات است و اینکه چرخ سانتریفیوژ با چرخهای اقتصادی باید هماهنگ باشد اشتباه است.
وی در ادامه توضیح داد: تکنیک بعدی در مذاکرات تکنیک برد برد بود که جایش در این مذاکرات نیست و برای وقتی است که دو طرف خواسته مشروع دارند اما در اینجا مثل این است که یک دزدی در حال غارت خانه ماست و ما اثاث خانه را با وی تقسیم کنیم دیگری تئوری ایگ بنگ بود که همه تحریمها را با هم بردارند و ما هم همه آنچه که در توافقات خواسته شده را با هم انجام دهیم در حالی که به نظرم باید با اعتمادسازی پیش میرفتیم ما سانتریفیوژها را جمع کردیم در حالی که به دنبال بمب نیستیم ولی همین کار یک عقبه استراتژیک برای ما ایجاد کرد و این در حالی بود که ما به دنبال احداث نیروگاههای حرارتی بودیم.
مدیر پژوهشگاه دانشهای بنیادی ادامه داد: این درست نیست که ما همه چیز را یک جا بدهیم اینکه ما همه چیز را یک جا بدهیم و آنها هم یک دفعه همه تحریمها را بردارند به نظرم اتفاق نمیافتد طرف مقابل ما نمیخواهد این کار را انجام دهد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره مصوبه جدید کنگره آمریکا گفت: کنگره آمریکا یک طرحی را تصویب کرده ولی جان کری نامه فدایت شوم به وزیر امور خارجه نوشت که من این مسئله را حل میکنم اما با نامه فدایت شوم جان نمیشود مصوبه را دور زد و البته این از برکات انقلاب است که یک نفر میتواند تا این حد با برجام مخالف باشد ولی در آخر هم با دولت برای انجام آن همکاری کند.
رئیس مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات گفت: معتقدم باید سانتریفیوژهای جدید کار کند ولی R۸های ما قابل کار نبود و طرف مقابل مذاکره پس از مدتی حتی به ما اجازه نمیدهد فیزیک و ریاضی یاد بگیریم چون فکر میکند با یادگیری آنها میخواهیم موشک درست کنیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: روحانی برای بهتر کردن چهره ایران در جهان کارهای خوبی انجام داده و ظریف دوست چهل ساله من تجربه خوبی دارد ولی رفتار داعشیها رفتاری برای خفت اسلام در جهان است لااله الله زیباترین شعار اسلامی است که در حال حاضر در جهان تداعی با سرهایی است که با چاقو بریده شده و این چهره اسلام را در جهان دچار آسیب و خدشه کرده است.