به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارلوس گوسن، رئیس شرکت خودروسازی رنو-نیسان گفت، این شرکت آماده توسعه جای پای تولیدی خود در ایران پس از لغو تحریم ها علیه این کشور است، اما در زمینه اجرا «بسیار محتاطانه» عمل خواهد کرد.
گوسن که در حاشیه نمایشگاه خودروی دیترویت سخن می گفت تاکید کرد: «ایران یک بازار بسیار نوید بخش است.»
وی افزود: «امروز بیش از یک میلیون خودرو (در ایران) تولید می شود. این رقم پتانسیل رسیدن به 1.5 یا 2 میلیون را دارد.»
شرکت خودروسازی رنو-نیسان، شرکت خودروسازی ژاپنی-فرانسوی است، که از مشارکت استراتژیک دو شرکت خودروسازی رنو و نیسان در سال 1999 تأسیس شد و هماکنون از هر 10 خودروی تولید شده در جهان، یک خودرو به این شرکت تعلق دارد.
نرخ مالکیت خودرو در ایران تنها 100 در 1000 است که 6 برابر کمتر از اروپاست و به دلیل تحریم های اقتصادی آمریکا و اروپا در سال های اخیر دسترسی مصرف کنندگان ایرانی به خودروهای جدید محدود بوده است.
توافق هسته ای ماه جولای زمینه را برای لغو تحریم های ایران فراهم ساخته است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته گفت، توافق هسته ای با ایران در طی روزهای آینده اجرایی خواهد شد.
گوسن به خبرنگاران گفت: «ما آماده رفتن هستیم، اما می خواهیم طوری برویم که داوم داشته باشد. ما نمی خواهیم آنقدر با شتاب برویم و برای خودمان مشکلی بزرگتر از آنچه نیاز داریم ایجاد کنیم. بنابراین من هم فکر می کنم که پتانسیل های زیادی در ایران هست، اما باید زمان رفتن از نظر سیاسی زمان درستی باشد و وضعیت از نقطه نظر حقوقی کاملا روشن باشد.»
یک مقام شرکت پارس خودروی ایران در ماه جولای به وال استریت ژورنال گفته بود که شرکت رنو در حال مذاکره برای خرید بخشی از سهام این شرکت خودروسازی است.
این مقام ایرانی همچنین گفته بود رنو در حال مذاکره برای خرید تاسیساتی نظیر کارخانجات خودروسازی شرکت مادر پارس خودرو یعنی سایپاست.
در همین حال، شرکت پژو سیتروئن، رقیب رنو در بازار ایران که در سال 2012 به دلیل تحریم ها از بازار این کشور خارج شد، در حال انجام «بحث های فشرده» با ایران خودرو، شریک سابق خود برای ایجاد یک شراکت جدید است. این شرکت در ماه اکتبر قراردادی را برای توزیع برند لوکس خود دی اس در ایران به امضا رساند.