به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعید تسلیمی، قائم مقام وزیر علوم در همایش ارزیابی و عملکرد نظام دانشگاهی که امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: ارزیابی در دانشگاه ها باید ما را به تحقق انتظارات، عملکرد و کارکرد دانشگاه برساند. در امر ارزیابی باید به قبل از اتخاذ تصمیم در امر آموزش عالی بپردازیم، که چه انتظاری می تواند در این زمینه محقق شود.
وی افزود: در ارزیابی کیفیت انواع شاخص ها و گروه بندی های ایجاد شده، اگر خود ارزیابی و انتظارات آن مورد توجه نباشد، ممکن است مشغول کمیات شویم. در این صورت آمارها برای ما مهم می شود که نتیجه آن سیطره کمیت بر کیفیت خواهد شد که چنان مشغول می کند که مجالی برای کیفیت نداشته باشیم. در حالی که انتظارات همه بر سر کیفیت است. ما باید بدانیم تا چه حدی در کمیت پیش برویم، چه قدر از این مسیر را رفته ایم و چه قدر را نباید برویم؛ این امر در صورتی که بخواهد تحقق یابد، نیاز به شعار صادقانه و ذاتی برگزارکنندگان و عوامل اجرایی آن را دارد؛ که حرف اول را باید کیفیت بزند. کمیت و کیفیت چه بخواهیم و چه نخواهیم تعیین تکلیف می کند و خود به خود برای ما اعتبار رقم خواهد زد.
قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: خودمان نمی توانیم بگوییم که نظام آموزشی ما معتبر است، باید محیط بیرون، ما را معتبر بداند. باید بدانیم چه قدر برای جامعه موثر هستیم. رسیدن به استانداردها و تراز جهانی قابل تحقق و دسترسی است که به میزان توانمندی اجرا کنندگان بستگی دارد و اینجاست که مشخص می شود که چه قدر توانسته ایم خود را نشان دهیم.
تسلیمی اضافه کرد: کانون تمرکز و توجه ما این است که ارزیابی، درونی و بیرونی شود؛ تمام نقاط کشور در آموزش عالی ذی نفع هستند و از این سیستم انتظار دارند. بنابراین باید امر کیفیت در این سیستم اجرایی شده و نیازمند کنترل است. اگر لازم شد که کیفیت کنترل شود، باید به نظارت ارزیابی و سنجش بپردازیم و این آیتم ها را هم کنترل کنیم. باید به جایی برسیم که دیگر نیازی به کنترل نباشد؛ علاوه بر اینکه کنترل کیفیت، باید توجه شود از نظر حمایتی نیز به سیستم آموزش عالی توجه شود.