به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در کنفرانس ارزیابی کیفیت نظام دانشگاهی که امروز به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، گفت: امیدوارم این کنفرانس برای نظام دانشگاهی و ارتقای کیفیت آن کمک لازم را داشته باشد. مسئله کیفیت در اهمیت ارزیابی برای دانشگاهیان حیاتی است. دانشگاه تعریف و رسالتش پاسداری، توسعه و تبیین کیفیت برای آموزش، پژوهش و فناوری و هم چنین ایجاد الگویی برای جامعه است تا جامعه بتواند در این مسیر توسعه پیدا کند.
وی ادامه داد: مهمترین جایی که ما باید در جامعه با قوت و شجاعت به نظام ارزیابی و نظارت بپردازیم، دانشگاه است. خسارت هایی که برای نقص کیفیت در دانشگاه رخ می دهد، می تواند جامعه را تحت تاثیر منفی و مخرب خود قرار دهد که این تهدید بزرگی است. در نظام های سیاسی و اقتصادی برخی حلقه های ارتباطی وجود دارند که به دانشگاه فشار می آورند تا کیفیت خود را کاهش دهند، اما دانشگاه باید قوی عمل کند. اگر این تهدید را جدی نگیریم قطعا توسعه منابع ملی کشور به خطر می افتد و هیچ سیستمی جایگزین آن نخواهد شد.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: در قرن بیست و یک علوم جدید بسیار ضعیف تر، دقیق تر و ترکیبی تر هستند که جز با ارتقای کیفیت نمی توان در علوم وابسته به آن، پیشرفتی حاصل کرد. مسائل از مباحث کلی گذشته است و فقط با یک نظام کیفیت قوی می توان درخشش در نظام جهانی را همراه داشت. باید به سوی استقرار نظام کیفیت در دانشگاه حرکت کنیم.
احمدی ادامه داد: دانشگاه های ایران چالش های زیادی در حوزه کیفیت دارند؛ افت کیفیت و افت تحصیلی دانشجویان ورودی را در دانشگاه ها تجربه کرده ایم و باید براین اساس، چالش های نظام سنجش را مورد بررسی قرار دهیم که این تهدید بزرگی برای نظام آموزشی است که حتی دانشگاه های برتر را نیز درگیر خود کرده است.
وی یادآور شد: دانشجویان برتر در تحصیلات تکمیلی به دلیل ایراد چالش های نظام سنجش نمی توانند موفق باشند و این نگرانی بزرگی برای آموزش عالی است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس کمیت گرایی را چالش دیگری در نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: کمیت گرایی چالش دیگری در نظام آموزش عالی است و رشد کمی خارج از توان کیفی، سرنوشت دانشگاه ها را رقم زده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده اس،ت که بخشی از این مسائل منشا سیاسی دارد تا مدیران بتوانند آمارهای خود را ارائه دهند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: فشارهای زیادی به دانشگاه ها در سطح بورسیه وارد شده و دانشجویان در معرض آزمون های سخت قرار می گیرند و نمی توانند موفق باشند. از سوی مدیران به ما تحمیل می شود که سطح سخت گیری ها را دانشگاه تقلیل دهید، اما ما قائلیم باید حداقل کیفیت در سطح دانشگاه ها را حفظ کنیم. دانشگاه های ما جزیره کیفیت در نظام و جامعه هستند و ضرورت دارد که برای کیفیت، رقابت جدی در سطح دانشگاه ها و نظام آموزش عالی صورت گیرد. این رقابت باید به صورت چالشی باشد.
وی با اشاره به وارد شدن دانشگاه ها به عرصه بین المللی گفت: اگر می خواهیم در عرصه بین المللی ورود پیدا کنید رقابت کیفی را باید در دانشگاه ها ایجاد کرد. آموزش عالی باید بپذیرد که به حوزه بین المللی وارد شده و نظام کیفیت و ارزیابی را که ضرورت حیاتی برای این جریان است، به این سیستم وارد کند؛ البته در سال های گذشته اتفاقات خوبی در حوزه آموزش عالی مانند رتبه بندی دانشگاه ها و ارزیابی عملکرد دانشگاه ها صورت گرفته است که دانشگاه های برتر شناخته شوند. امیدواریم این جریان تقویت شود و به صورت دائمی استقرار پیدا کند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: وزارت بهداشت قدم های موثری برای ارتقای کیفیت برداشته که الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه هاست. امیدواریم به یک وفاق ملی در این زمینه برسیم که نظام کیفیت در دانشگاه ها تبیین شود.