آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۹۵۰۱۸
در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

حراست از کیفیت و عدالت آموزشی با توجه به همه طبقات اجتماعی/ تاکید مدیرکل آموزش عالی بر تمهید و بسیج امکانات برای آزمون‌های شهریور

نقی‌زاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی، بر حراست از کیفیت و عدالت آموزشی و توجه به همه طبقات اجتماعی در برگزاری آزمون‌های شهریور ماه تاکید کرد و یادآور شد بازگشت آزمون‌ها به شکل حضوری، افت کیفیت آموزش در دوران غیرحضوری را جبران کرد.
حراست از کیفیت و عدالت آموزشی با توجه به همه طبقات اجتماعی/ تاکید مدیرکل آموزش عالی بر تمهید و بسیج امکانات برای آزمون‌های شهریور

حراست از کیفیت و عدالت آموزشی با توجه به همه طبقات اجتماعی/ تاکید مدیرکل آموزش عالی بر تمهید و بسیج امکانات برای آزمون‌های شهریور

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا نقی‌زاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، با اشاره به تجربه دانشگاه‌ها در دوران کرونا گفت: نتایج نشان می‌دهد آزمون‌های غیرحضوری، بدون طراحی و نظارت دقیق، به افت کیفیت آموزش و کاهش واقعی سنجش علمی دانشجویان منجر شده است؛ به‌طوری‌که پس از بازگشت آزمون‌ها به شکل حضوری، آمار مشروطی‌ها به سطح قبل از همه‌گیری برگشت.

 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با تحلیل تجربه برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌ها در دوران همه‌گیری کرونا نوضیح داد: «نتایج به‌دست‌آمده از دوران پس از شیوع بیماری کرونا نشان داد که آزمون‌های مجازی و غیرحضوری در بسیاری از موارد به افت کیفیت آموزش منجر شده‌اند. در ترم ابتدایی همه‌گیری که کلاس‌های مجازی نیز به سختی و با مشکلات زیرساختی برگزار می‌شد، آمار دانشجویان مشروطی به طرز چشمگیری کاهش یافت. این کاهش نه به دلیل ارتقای واقعی سطح یادگیری، بلکه به علت محدودیت‌های جدی در روش‌های ارزیابی و کنترل آزمون‌های غیرحضوری بود.»

 

وی با اشاره به داده‌های به‌دست‌آمده از دانشگاه‌ها و زیرنظام‌های مختلف افزود: «در برخی مراکز آموزش عالی، افزایش تعداد دانشجویان مشروطی پس از حضوری شدن دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵۰ درصد رسید که رقم بسیار قابل توجهی است. این موضوع، نشانه‌ای واضح از آن است که آزمون‌های مجازی، بدون طراحی دقیق و نظارت جدی، نمی‌توانند معیار مطمئنی برای سنجش واقعی عملکرد علمی دانشجویان باشند.»

 

نقی زاده بر جنبه عدالت آموزشی نیز تأکید کرد و گفت: «ضمن همدلی با دانشجویان عزیز باید تاکید کرد که ما باید همه طبقات اجتماعی را در نظر بگیریم. دانشجویان مناطق کمتر برخوردار، به دلیل ضعف پوشش اینترنت، قطعی‌های مکرر، یا نداشتن تجهیزات مناسب، با مشکلات جدی در حین برگزاری آزمون مواجه می‌شوند. این امر سبب می‌شود که توانایی علمی واقعی آنان به درستی ارزیابی نشود و حتی فرصت‌های برابر برای موفقیت از بین برود. یادمان نرفته که بعضی دانشجویان در زمان کرونا برای رسیدن به اینترنت مجبور به طی مسافتی بودند که جانشان به خطر می‌افتاد.»

 

نقی‌زاده گفت: «خوشبختانه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمهیداتی اندیشیده شده تا خوابگاه‌های دانشجویی در موعد مقرر بازگشایی شوند و از بروز اختلال در آموزش حضوری و برگزاری آزمون‌ها جلوگیری شود. همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سیاست برگزاری حضوری آزمون‌ها را ادامه می‌دهد تا از چالش‌های مشابه پیشگیری شود. همچنین وزارت علوم در مکاتباتی با وزارت نیرو و تشکیل کمیته‌‌هایی دانشگاه‌ها را موظف کرده است تا در ارتباط با ادارات مختلف من‌جمله ادارات برق و آب منطقه خود از شرایط خوابگاه و آزمون اطمینان حاصل کنند.»

 

وی در پایان افزود: «اگر در آینده بخواهیم به دلیل شرایطی از آزمون‌های غیرحضوری استفاده کنیم، لازم است ضمن اطمینان از وجود زیرساخت‌های کافی و برقراری عدالت آموزشی، از الگو‌های آموزشی و ارزیابی مستمر بهره بگیریم. به این معنا که عملکرد دانشجو در طول ترم و در قالب تکالیف، پروژه‌ها، فعالیت‌های گروهی و آزمون‌های کوتاه‌مدت سنجیده شود، نه صرفاً یک آزمون پایانی آنلاین. اجرای این الگو نیازمند توسعه فناوری‌های آموزشی، بهبود زیرساخت‌های اینترنتی، و بازنگری برنامه‌های آموزشی است تا هم کیفیت آموزش حفظ شود و هم عدالت آموزشی رعایت گردد و تا تحقق این شروط حرکت به سمت آزمون‌های مجازی با فناوری‌های موجود منجر به کاهش قابل توجه کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها می‌شود.»

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار