اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ توپ تحویل سال ۹۴ زده شد و طبق رسم سال های گذشته، در اولین لحظات سال ۹۵، رهبر معظم انقلاب برکت سال جدید را با سخنان روح بخش و مهم خود به ملت ایران تقدیم کردند. سخنان ایشان، بیش از هر چیز به اقتصاد مقاومتی تاکید دارد.
بدون شک اقتصاد مقاومتی، یکی از مهمترین دغدغه های رهبر دلسوز انقلاب است، تا جایی که امسال سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» لقب گرفت و خواسته شد تا مسئولان به این امر مهم توجه بیشتری کنند.
ریشه اقتصاد مقاومتی از کجاست؟
اگر در ویکی پدیا معنی اقتصاد مقاومتی را جستجو کنیم به این معنی می رسیم که اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزههای فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بیاثر کردن آن تاثیرها میباشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است. همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگیهای خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد.
این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد. در همین دیدار، مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی، معرفی، و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برایی جهش » را معرفی کردند.
برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.
بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری؛ یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی است؛ که تاثیر زیادی بر کارآفرینی و افزایش اشتغال جوانان دارد.
کدام وزنه سنگین تر است: مردم یا مسئولین؟
برای تحقق این هدف، از دولت و مسئولین خواسته شده تا بیشتر از قبل برای بهبود کیفیت تولیدات داخلی اقدام کنند. البته نقش مردم هم در دست یابی به این هدف قابل انکار نیست؛ اما تنها خرید محصولات ایرانی به پای مردم است و فرهنگسازی و اطلاع رسانی صحیح و ارتقای کیفیت محصولات در آن سوی وزنه قرار دارد ؛ که از حق نگذریم سنگینی بیشتری هم دارد!
شاید با به کار بردن عبارت تولید داخلی، استفاده از داروهای داخلی آخرین گزینه ای باشد که به ذهن برسد. اطلاع رسانی ضعیف و عدم اطمینان بخشی به مردم باعث شده اقبال عمومی به سمت استفاده از داروهای خارجی باشد.
این گمان در برخی اقشار جامعه وجود دارد که داروها و مکمل های دارویی ، غذایی و بهداشتی تولید داخلی برای افراد حساس مفید نیست و حتی افراد سالم هم دچار مشکلات گوارشی می شوند یا میزان اثرگذاری کمتری نسبت به مشابه خارجی دارد.
مسئولین و از جمله سازمان غذا و دارو برای افزایش اقبال عمومی به مصرف داروها و مکمل های ایرانی، سیاست های کلی را در اقدامات و برنامه های این سازمان اتخاذ کردند.
دیناروند: برنامه ما کاهش قیمت داروست
از جمله این سیاست ها می توان به سیاست کاهش قیمت اشاره کرد.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه استراتژی قیمت گذاری از نیمه دوم ۹۲ تغییر نکرده است، گفت: سال ۹۵ هم بنا شده به همین منوال پیش برود و ما سیاست کاهش قیمت را داریم و سخت گیرانه با داروهای خارجی وارداتی برخورد می کنیم. البته درباره داروهای تولید داخل، استراتژی کاهش قیمت وجود ندارد، چرا که صنعت داروسازی ایران یک صنعت ژنریک است و خود به خود قیمت پایینی دارد. اینکه مردم، شرکت های بیمه و مسئولان انتظار داشته باشند قیمت این داروها پایین تر باشد کار درستی نیست، چرا که این داروها ژنریک هستند و دارویی که تولید داخل آن به قیمت برند بوده، حالا نوع ژنریک آن تولید شده و بیمه براساس قیمت ژنریک آن کار می کند؛ البته ما این اعتراض را داریم که تا زمانی که داروی ژنریک در بین مردم جایگزین داروهای قبلی و خارجی نشده، نباید حمایت بیمه از داروی خارجی کمتر شود.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا سخت گیری بیش از حد در واردات باعث افزایش قاچاق نمی شود؟ گفت: شاید در این قضیه درصد بیشتری امکان رخ دادن وجود داشته باشد، اما ما نمی توانیم درهای مملکت را باز کنیم؛ ولی برای جلوگیری از این کار هم، سامانه ردیابی و تایید سازمان غذا و دارو را داریم.
یکی از دیگر راههای فرهنگ سازی؛ برگزاری نمایشگاه های دستاوردهای ایرانی است که در این خصوص سازمان غذا و دارو اقدام به برگزاری نمایشگاه مکمل های غذایی و رژیمی با محوریت زن، مادر و کودک کرد.
عباس کبریایی زاده، رئیس شورای سیاستگذاری چهارمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی و مادر و کودک، درباره این نوع اطلاع رسانی به جامعه گفت: فرهنگ سازی در حوزه سلامت نقش یک واحد نیست و تولید کنندگان با رویکرد محصول محوری به دنبال فرهنگ سازی هستند. در حوزه فرهنگ سازی برای کل کشور، دفتری در وزارت بهداشت به نام بهبود تغذیه وجود دارد که سبد غذایی مناسب اقشار مختلف جامعه را تعریف می کند و الگویی در این خصوص دارد؛ پزشکان و داروسازان و متخصصین علوم تغذیه در این دفتر به فعالیت هایی برای بهبود تغذیه جامعه می پردازند. علاوه بر این وزارت بهداشت با همکاری رسانه های مختلف از جمله صدا و سیما، مصاحبه و گزارش هایی را در این خصوص ارائه کرده است.
جمشیدی، عضو شورای سیاست گذاری همایش مکمل های غذایی و دارویی با اشاره به تعداد فرآورده های مکمل دارای مجوز در کشور گفت: در حال حاضر ۱۹۶۰ فرآورده مکمل تغذیه ای مجوز دارد که در سازمان غذا و دارو این مجوزها داده شده و ۱۲۰۱ فرآورده های مکمل تغذیه ای تولید شده در داخل کشور هستند.
مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل های غذایی و دارویی اظهار داشت: حدود ۷۷ شرکت داریم که حداقل برای یک فرآورده تغذیه ای مجوز گرفته اند و در حال تامین فرآورده هستند؛ تعداد این فرآورده ها در حال افزایش است.
همایش مکمل های غذایی و رژیمی، زن، مادر و کودک یکی از همایش هایی است که تعداد مخاطبین آن، زیاد است و البته برای زیر بنای جامعه ای سالم برگزار می شود.
جامعه سالم زیربنای توسعه هر کشور بوده و یکی از راه های نیل به این هدف برخورداری از تغذیه صحیح می باشد؛ بنابراین در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم در مورد مکمل های غذایی و رژیمی به افراد جامعه ضروری است. ویتامین ها و عناصر معدنی که مجموعا «ریز مغذی ها» نامیده می شوند، نقش اساسی در سلامت افراد در دوره های مختلف زندگی داشته و کمبود آنها می تواند اثراتی نامطلوب داشته باشد. در چنین شرایطی به منظور ایجاد تعادل تغذیه ای و حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها استفاده از مکمل ها به عنوان یک راهکار مورد توجه پزشکان و متخصصان است.
لذا با توجه به گرایش مصرف مکمل های غذایی و رژیمی در میان افراد جامعه؛ چهارمین دوره از این همایش ۸ تا ۱۰ خردادماه با اهداف زیر برگزار شد:
اهداف کلان همایش:
تبیین نقش مکمل های غذایی و رژیمی در سلامت جامعه
افزایش آگاهی جامعه نسبت به مکمل های غذایی و رژیمی
فرهنگسازی و استفاده صحیح از مکمل های غذایی ورژیمی
مشارکت بیشتر دولت و سازمان های مرتبط به منظور گسترش حمایت از تامین مکمل های سالم
شناسایی گروه های نیازمند به مکمل های غذایی و رژیمی
بررسی و بومی سازی استانداردهای مورد نیاز در تولید و واردات مکمل های غذایی و رژیمی
محورهای همایش:
تجویز و مصرف مکمل های غذایی و رژیمی در سلامت زنان در سنین مختلف
تجویز و مصرف مکمل های غذایی و رژیمی در سلامت زنان باردار
تجویز و مصرف مکمل های غذایی و رژیمی در سلامت مادران شیرده
تجویز و مصرف مکمل های غذایی و رژیمی در سلامت زنان ورزشکار
تجویز و مصرف مکمل های غذایی و رژیمی در دوران سالمندی
اهمیت مصرف مکمل های غذایی و رژیمی در سلامت و رشد کوکان
تجویز و مصرف مکمل های غذایی و رژیمی در سلامت پوست و مو در زنان
عباس کبریایی زاده، رئیس شورای سیاست گذاری همایش در این باره تاکید کرد: همایش چهارم در نظر دارد بر تجویز و مصرف منطقی مکمل ها در زنان به عنوان مهمترین رکن جامعه سالم که همواره در معرض مصرف انواع مکمل ها قرار دارند، بپردازد. زنان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی خاص در سنین نوجوانی تا میان سالی نیاز مستمر به انواع مکمل های حاوی ویتامین ها و املاح به خصوص مکمل های حاوی آهن، کلسیم، ویتامین ها، اسیدفولیک و... دارند و در سنین یائسگی و پس از آن این نیاز به شکل دیگری متبلور می گردد.
وی افزود: هم چنین زنان در شرایط خاصی همچون حاملگی و شیردهی نیز نیازمند انواع مکمل های حاوی ویتامین ها و املاح هستند که تجویز و مصرف منطقی این ترکیبات در حاملگی و شیردهی به دلیل تنظیم نوع و میزان مصرف مکمل ها به دلیل مواجهه جنین و نوزاد با این ترکیبات تجویز شده دو چندان می شود. هم چنین نوزادان و کودکان که در سنین رشد قرار دارند و نیاز دو چندانی به این ویتامین ها و املاح دارند، باید تجویز و مصرف مکمل ها در آن ها همراه با رعایت اصول و قواعد علمی باشد.
کبریایی زاده ادامه داد: ایران از جمله کشورهای جوان دنیا محسوب می شود؛ به عبارتی نسبت جمعیت جوان و میانسال آن بالاست و هم چنین نرخ رشد جمعیت (تولد) مطلوب و بیش از ۲/۱ درصد می باشد، بنابراین جامعه زنان جوان که در معرض مصرف مکمل های ضروری برای پیمودن سیر رشد و نمو قرار دارند در حال افزایش می باشد. آمارهای مربوط به نرخ رشد مصرف مکمل ها از متوسط نرخ رشد مصرف دارو بالاتر است که این رخداد با آمارهای جهانی و کشورهای مشابه هم خوانی دارد. چهارمین همایش مکمل ها مباحث علمی و آموزشی بر مکمل های مصرفی در زنان و کودکان تمرکز و تاکید دارد و امید می رود همایش حاضر بتواند جهت ارتقای دانش و مهارت جامعه پزشکی و هم چنین ارتقای شاخص های تجویز و مصرف این فرآورده ها مفید واقع گردد.
یکی از اتفاقات مثبت در این همایش و نمایشگاه جانبی آن، حضور شرکت درسا دارو بود که یک هفته قبل از همایش، با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور از داروی یدو فولیک رونمایی شد.
جواد گودرزی، مدیر بخش علمی فروش شرکت درسادارو، درباره دستاورد این شرکت گفت: قرص یدو فولیک که در ماه گذشته شاهد رونمایی آن توسط دکتر ستاری بودیم، تقریبا از دو سال پیش توسط پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی مطالعه و بررسی می شد و این پژوهشکده به عنوان متولی ید در خاورمیانه فرمالاسیون پیشنهادی خود را ارائه کرد.
وی با تاکید بر اینکه در سه ماهه اول بارداری رشد سلول عصبی جنین تشکیل می شود، گفت: ید یک نیاز ضروری برای سه ماهه اول بارداری است، چرا که کمک زیادی به تشکیل سلول های عصبی جنین می کند؛ حتی طبق تحقیقات پژوهشکده اعلام شد که ید در سطح آی کیو هم تاثیر زیادی دارد.بر این اساس پژوهشکده تصمیم گرفت مکملی تولید کند که این نیاز ید را برطرف کند و چون برای زنان باردار همواره اسید فولیک تجویز می شود، تولید مکملی که باعث شود زنان باردار مجبور نباشند دو قرص متفاوت را بخورند، اهمیت زیادی داشت و لذا اقدام به تولید مکمل ید و فولیک کردیم.
مدیر بخش علمی فروش شرکت درسا دارو درباره ساخت این مکمل در کشورهای دیگر گفت: دو کشور به جز ایران در کل جهان این محصول را تولید کردند و استرالیا نیز با همین فرمالاسیون اقدام به تولید این مکمل نموده است.قیمت این دارو یک سوم مشابه خارجی است و این امر باعث می شود تا سطوح مختلف جامعه بتوانند از این مکمل استفاده کنند و بارداری کم خطری داشته باشند البته هدف ما تامین دارو برای نیاز کشور است.
علاوه بر این؛ شرکت هایی مانند راک دارو، شرکت زرسان سلامت، شرکت گسترش بازرگانی داروبخش، شرکت اکتروورگو (مرک)، شرکت نانو حیات دارو، شرکت لابراتوارهای داروسازی رازک، شرکت حکیمان طب کار، شرکت فانوس سلامت، شرکت داروسازی الحاوی، شرکت داروسازی حکیم، شرکت داروسازی زهراوی، شرکت دارویی لیوار، شرکت داروسازی و مکمل های غذایی حیاتی کازن، شرکت اکسیر مد پارس، شرکت اطلس آزما، شرکت آریا پلاستیک در این همایش حضور داشتند.
شرکت آیریانیک، شرکت ایران دارو، شرکت ایلیا پارس، شرکت پارایین، شرکت پرشیا ارس خاورمیانه (اکتوورکو)، شرکت پرشیا فاز مد، شرکت پوراطب، تعاونی آریا بصیرت، شرکت دارو درمان سپهر، شرکت داروسازان ماد، شرکت داروسازی آوه سینا، شرکت داروسازی دنیای بهداشت، شرکت داروسازی راموفارمین، شرکت داروسازی رها، شرکت داروسازی شهردارو، شرکت داروسازی یاس کویر میبد، شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی مینو، شرکت دایان فارمد، شرکت درسا دارو، شرکت رایا آتیس آریا، لابراتورهای داروهای گیاهی طبیعت زنده، شرکت سونا طب پارسیان، شرکت سینا گستر ارمغان، شرکت عارف دارو قائم، شرکت علم فارمند گستر، شرکت دانش بنیان گشت و صنعت خرمان، شرکت ویتا آریا، شرکت مکمل دارویی شاری، مجتمع صنایع دینه ایران، شرکت آریا سنا، سندیکای تولید کنندگان مکمل های رژیمی غذایی ایران، شرکت دارو درمان پاسارگاد، شرکت غنچه پرور، شرکت رساپک؛ از دیگر شرکت های حضور یافته در این همایش بودند.
بسیاری از این شرکت ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولیدات داخلی خود را افزایش دادند و حتی توانستند دارویی تولید کنند که حق انحصاری آن در جهان برای ایران شناخته می شود.
تولید داروی خاص بیماران تالاسمی در ایران، تولید و عرضه مکمل و ویتامینهای شرکت مینو با نصف قیمت مشابه خارجی، تولید میکروتبلت در ایران ، تولید مکملهای ورزشی، تندرستی و بالینی در شرکت داروسازی کارن و داروهای ضد ام اس و ویتامینهای مهم بیماران کلیوی از این نوع فعالیت ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
بدون شک برگزاری چنین همایش هایی، اگر از قالب های فانتزی و کاغذی بیرون بیاید و مخاطبین را به سمت خود جذب کند، می تواند کمکی در جهت فرهنگ سازی استفاده از داروهای داخلی کند؛ اما مسئله اینجاست که آیا شرکت های داخلی که می خواهند با رقبای قدر خارجی خود رقابت کنند، به دنبال بهبود کیفیت تولیدات خود هستند؟
رقیب خارجی تولیدات دارویی در کشور با کاهش میزان عوارض در افراد با حساسیت های مختلف و ارتقای روز به روز کیفیت، توانسته جاپای خود را در بازارهای ایرانی سفت کند؛ اما....
آیا تولید ایرانی می خواهد یک ردپا برای داروهای مشابه خارجی باشد یا خودش با بومی سازی و آنالیز میزان حساسیت افراد مختلف، گامی اساسی برای ترغیب مردم به خرید داروی ایرانی بردارد؟!
به هر حال آنچه در جامعه مشاهده می شود این حقیقت تلخ را بیان می کند که مردم هنوز همه حواسشان به داروی داخلی نیست و اگر قدرت خرید داشته باشند گزینه خارجی همیشه روی میز است!