کد خبر:۵۳۳۷۳

قيام امام حسين(ع) براي «امر به معروف و نهي از منكر»

اصل امر به معروف و نهي از منكر مخصوص امام حسين(ع) نيست؛ بلكه وظيفه تمامي پيامبران، رسولان، امامان، صالحان و مؤمنان مي‏باشد.

اين سخن، جايگاه اساسي و اصلي امر به معروف و نهي از منكر را نشان مي‏دهد،
امام حسين(ع) با اين عبارت مي‏خواهند نقش محوري امر به معروف و نهي از منكر را نشان دهند؛ به گونه‏اي كه هدف نهايي قيام خويش را تحقق اين امر مي‏دانند، اگر توجهي به جايگاه اصيل امر به معروف و نهي از منكر شود، مقصود حضرت از اين سخن روشن‏تر خواهد شد.

اصل «امر به معروف و نهي از منكر» در تمامي اديان ابراهيمي مطرح و وظيفه تمامي پيامبران، رسولان، ائمه(ع) و مؤمنان مي‏باشد، اين مسأله يك وظيفه شرعي و فقهي صرف نيست؛ بلكه ملاك، معيار و در واقع علت فرستادن رسولان الهي است؛ زيرا عالم مادي، عالم اختلاط خوبي‏ها و بدي‏ها، حق و باطل، خوش‏آيندها و بدآيندها، ظلمت و نور، فضايل و رذايل است و اين امور گاهي چنان درهم تنيده مي‏شوند كه شناخت آنها و سپس تأسي و عمل به آن، دشوار مي‌شود.

اديان الهي با شناساندن معروف و منكر و در واقع خوب و بد، حق و باطل، ظلمت و نور، فضايل و رذايل به انسان‏ها و به دنبال آن دستور به انجام معروف‏ها و بازداشتن از منكرها، هدايت الهي را به آدمي مي‏آموزند و او را به صراط مستقيم رهنمون مي‏شوند.

رسول خدا(ص) درباره اهميت و جايگاه ويژه امر به معروف و نهي از منكر مي‏فرمايد: «كسي كه امر به معروف و نهي از منكر كند، جانشين خدا در روي زمين و جانشين كتاب خدا و جانشين رسول خداست». ميزان الحكمة، ج 3، ص 80.

حضرت علي(ع) فرموده‏اند: «قوام شريعت «دين‏» امر به معروف و نهي از منكر است». غرر الحكم، ج 2، ص 400.

قرآن كريم ويژگي «امر به معروف و نهي از منكر» را در مؤمنان بر اقامه نماز و دادن زكات و اطاعت از خدا و رسولش مقدم مي‏دارد. نگا؛ توبه، آيه 7.

امام باقر(ع) نيز در حديثي مي‏فرمايد: «امر به معروف و نهي از منكر راه پيامبران است، برنامه افراد صالح و شايسته است، واجبي است كه ساير واجبات در گرو آن اقامه مي‏شوند، امنيت راه‏ها در سايه آن حاصل مي‏شود و حليت كسب‏ها به سبب آن است، در سايه امر به معروف و نهي از منكر است كه دشمنان را به رعايت انصاف وادار مي‏سازد، كارها در سايه امر به معروف و نهي از منكر به سامان مي‏رسد». نگا؛ اصول كافي، ج 5، ح 1، ص 55.

بنا بر اين، اصل امر به معروف و نهي از منكر مخصوص امام حسين(ع) نيست؛ بلكه وظيفه تمامي پيامبران، رسولان، امامان، صالحان و مؤمنان مي‏باشد؛ اما از آنجا كه معروف و منكر در زمان سيدالشهداء(ع) به شدت مختلط شده و از سوي ديگر منكر در تمامي ابعاد رايج شده بود و معروف در تمام ساحت‏هايش متروك مانده بود و اين وضعيت منجر به خاموشي دين اسلام و فراموشي سنت نبوي و علوي گشته بود؛ ابا عبدالله(ع) اعتراض به وضع موجود و احياي سيره رسول خدا(ص) و دين اسلام و دفاع از آن را تنها در سايه امر به معروف و نهي از منكر محقق مي‏دانست.

به همين دليل آن حضرت هدف از قيام خويش را اصلاح جامعه به وسيله امر به معروف و نهي از منكر بيان مي‏كرد: «اني لم اخرج اشرا و لابطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي(ص) اريد ان آمر بالمعروف و انهي عن المنكر» . بحارالانوار، ج 44، باب 37، ح 2.

منبع:شبکه اطلاع رساني امام حسين(ع).

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار