به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، از بهمن 94 که پیش قرارداد اولیه بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و ایرباس برای خرید 118 فروند هواپیما به امضا رسید ، تاکنون خبرهای مختلفی درباره زمان نهایی شدن این قرارداد و آغاز تحویل دهی هواپیماها منتشر شده و چندین مرتبه مسئولان ایرانی در این باره صحبت هایی کردند.
در این پیش قرارداد مقرر شد 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس، شامل 45 فروند خانواده ایرباس 320، 45 فروند ایرباس 330، 16 فروند ایرباس 350 و 12 فروند ایرباس 380 برای ایران ایر خریداری شده و ظرف 5 تا 8 سال در اختیار این شرکت قرار گیرد.
در نخستین روز های امضای پیش قرارداد و در حالیکه عباس آخوندی ، وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن آن طی 20 روز کاری خبر داده بود ، اخباری از ورود چندین فروند هواپیمای ایرباس نو تا پیش از سال 95 به کشور نیز منتشر شد ولی به یکباره وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن قرارداد بین ایران ایر و ایرباس تا پایان سه ماهه نخست سال 95 خبر داد.
روزهای پس از امضای پیش قرارداد ایران ایر و ایرباس سپری شد و در حالی که هنوز سرنوشت نهایی شدن این قرارداد برای خرید 118فروند هواپیما بین این شرکت فرانسوی و ایران ایر در هاله ای از ابهام قرار داشت ، خبر امضای پیش قرارداد جدیدی بین ایران ایر و شرکت ATR برای خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد ATR 72 منتشر شد.
اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل پس از امضای این دو پیش قرارداد ، اظهار داشت که تا پایان ماه میلادی ژوئن ، مانع اول نهایی شدن قرارداد ، یعنی دریافت مجوز صادرات هواپیما به ایران از آمریکا (اوفک) برداشته می شود و ایرباس این مجوز را دریافت می کند.
وی گفت : با صدور مجوز صادرات ، پروسه انعقاد قرارداد و تحویل هواپیماهای جدید شروع میشود.
البته این ادعای قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل نیز محقق نشد و ایرباس نتوانست تا پایان ماه میلادی ژوئن مجوز صادرات هواپیما به ایران را از آمریکا اخذ کند.
حتی در این بین ، فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر نیز در روزهای آغازین خرداد ماه اعلام کرده بود امیدوارم ظرف 45 روز آینده قرارداد نهایی شود ، اما این گفته با گذشت 45 روز ، محقق نشد.
با وجود این گفته ها درباره زمان نهایی شدن قرارداد ایران ایر و ایرباس که هیچکدام محقق نشدند ، بار دیگر عباس آخوندی در هفته گذشته گفت : موفق شدیم در بحث ایرباس موضوع تامین مالی آن را نهایی کنیم که پیشرفت بسیار بزرگیست و قراردادمان با ایرباس در مراحل نهایی است به طوری که بعد از ماه آگوست نمایندگان آنها به ایران می آیند و قرارداد نهایی می شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با این حال همچنان منتظره تائیدیه سازمان اوفَک هستیم البته از آنجا خبرهای مثبتی رسیده است که ان شاالله به زودی مجوز اوفک داده خواهد شد.
آخوندی پیش تر نیز در مرداد ماه امسال گفته بود بخش اعظمی از مسائل فنی قرارداد ایرباس نهایی شده است و اولین سری از هواپیماهای جدید ایرباس به شرط ارائه مجوزها از سوی اوفک احتمالا تا اواخر پاییز وارد ناوگان هوایی کشورمان میشود.
اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل نیز اعلام کرد : به شرط صدور مجوزهای اوفک، میتوان انتظار داشت که اولین سری ایرباسهای جدید در پاییز وارد ناوگان هوایی کشورمان شوند.
این مقام مسئول با بیان اینکه نمایندگان ایرباس گفتهاند که مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران به زودی صادر میشود، گفت: ایرباس تا کنون چندین بار تاریخی را برای صدور مجوز اوفک اعلام کرده است. بنابراین این بار هم به گفته نمایندگان ایرباس نمیتوانیم اتکا کنیم. اما به طور قطع پس از چندین بار مذاکره باید شاهد ورود هواپیماهای جدید باشیم.
این وعده ها درباره تحویل ایرباس ها ، باعث شد تا سری به سایت اینترنتی این شرکت بزنیم و ببینیم که سفارشات ایرباس به چه صورت است و در کمال تعجب مشاهده کردیم هنوز سفارشی برای ایران ایر ثبت نشده است.
آمار سفارشات قطعی ایرباس تا پایان ماه میلادی جولای
البته بدون شک علت عدم ثبت این سفارش ها ، نهایی نبودن قرارداد ایران ایر و ایرباس است ؛ اما سوالی که بی پاسخ می ماند اینجاست که چطور مسئولان در شرایطی که هنوز ایرباس سفارش ایران ایر را به رسمیت نمی شناسد خبر تحویل هواپیماها در ماه های آینده را به رسانه ها می دهند؟
منبع: میزان