اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شریعتی نیاسر، معاون آموزش وزیر علوم در مراسم رونمایی از طرح تطبیق اعضای هیأت علمی دانشگاه که امروز برگزار شد، گفت: هنوز جایگاه فنی و حرفه ای و آموزش های مهارتی در کشور فرهنگ سازی نشده و راه زیادی در پیش داریم.
وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای در آموزش های مهارتی رو به جلو است و باید این روند را برای پیشرفت بهتر ادامه دهد.
شریعتی نیاسر اظهار داشت: یکی از افتخارات نظام آموزش کشور دو دانشگاه آموزش مهارتی است که در آموزش های آنها ضعف هایی وجود دارد و باید این ضعف ها برای اعتلای بیشتر آموزش ها برطرف شود.
معاون آموزشی وزیر علوم از اجرای طرح آمایش عالی خبر داد و گفت: برای برطرف کردن ضعف آموزش ها، بازنگری طرح آمایش آموزش عالی از فروردین آغاز شده و پس از 11 ماه تلاش مستمر کارشناسان این طرح در اسفند 94 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. یکی از بندهای این مصوبه مربوط به منطقه ای کردن آموزش عالی است که کشور به ۱۰ منطقه آموزشی تبدیل و این طرح ابلاغ شد.
وی گفت: نکته دیگر مدیریت منطقه است که بتوانند استقلال خود را در زمینه آموزشی داشته باشند که این طرح در دست اقدام است و مسئله بعدی ماموریت گرایی است.ما در آموزش عالی شاهد بی مهری هایی نسبت به مراکز آموزشی هستیم که به هر رشته و آموزشی ورود پیدا می کنند، در صورتی که باید فکر شود مراکز آموزش عالی برای چه چیزی تاسیس شده است. اگر هدف خود را دنبال کند، ادامه دهد و به پیشرفت می رسد، اما اگر از ریل خارج شود باید به هدف خود بازگردد.
شریعتی نیاسر گفت: اگر می خواهیم برای سازمان نیروی انسانی تامین کنیم، دلیلی ندارد همه مراکز را درگیر آن کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: 2800 مرکز آموزش عالی با حدود 5 میلیون دانشجو در کشور داریم و بعد از ترکیه دومین کشور در منطقه هستیم. بعضی ها ممکن است این ظرفیت را تهدید محسوب کنند، اما باید به عنوان یک فرصت بدانیم و در مسیر خودش بهره وری لازم را داشته باشیم و از این سرمایه ها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: بعضی از دانشگاه های ما مانند فنی و حرفه ای، دانشگاه های برجسته در زمینه ماموریت گرایی هستند و اگر حمایت شوند، افق روشنی خواهند داشت. تعاملی که دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی می توانند داشته باشند، تحقق هدفی است که تعریف شده. این دانشگاه ها نیاز به قانون ویژه خودشان دارند و قابل قیاس با سایر دانشگاه ها نیستند.
شریعتی نیاسر ادامه داد: اگر دانشگاه فنی و حرفه ای می خواهد دوره دکترا ایجاد کند، باید زمینه آن وجود داشته باشد. فعلا ایجاد دوره دکترا در این دانشگاه متوقف شده تا آیین نامه آن تدوین شود. باید آیین نامه ویژه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه های مهارتی را تدوین کنیم و سپس دوره دکترا را در این دانشگاه ها ایجاد کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: دانشگاه ها با توجه به توانایی که دارند، باید به مقاطع تحصیلی ورود کنند؛ تا بتوانند در مدار آموزش فنی و حرفه ای تعریف شوند. دانشگاه ها باید ماموریت خود را مورد توجه قرار دهند.
وی در خصوص ایجاد دوره کارشناسی پیوسته در دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: ما مانعی نمی بینیم که دانشگاه فنی و حرفه ای در سطح گسترده به دوره کارشناسی ورود کند، فقط در سطح رشته هایی که مرتبط با خودش باشد.
شریعتی نیاسر خاطر نشان کرد: ماموریت گرایی که بخشی از طرح آمایش آموزش عالی است، به صورت تدریجی اجرایی خواهد شد؛ هم چنین ایجاد نظام یکپارچه مهارتی که بتوانیم این نظام آموزشی را نهادینه کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم در مورد بین المللی شدن دانشگاه ها نیز ادامه داد: این بحث یکی از برتری هایی است که بعضی از کشورها پیدا کردند و آن ورود به رشته های کاردانی حرفه ای و تربیت نیروهای کاربردی است؛ که ما از این لحاظ ضعف داریم و باید آن را نهادینه کنیم و بدانیم که رشد یک کشور ورود به عرصه فنی و مهارتی و آموزش های فنی و حرفه ای است.
وی اضافه کرد: آموزش های کیفی مسئله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد و متناسب با هدفی باشد که دوره ها تعریف می شود.
شریعتی نیاسر گفت: در این دولت برنامه های درسی از ۱۰ تا 30 سال بازنگری و به روز شدند. یکی از نقطه ضعف هایی که داریم عدم توجه به کارآفرینی بوده که تاکنون اکثر برنامه ها بازنگری شدند و امیدواریم در آموزش های مهارتی هم مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزشی وزیر علوم خاطر نشان کرد: ساماندهی آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد، پیام نور، فنی و حرفه ای، علمی کاربردی، وزارت علوم، وزارت بهداشت بسیار جدی مطرح است و همه مراکز آموزشی را در برمی گیرد. مراکز آموزشی باید استانداردهای لازم را داشته باشند و ویژگی هایی که تعریف شده را دارا باشند. تقریبا این طرح نهایی شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.
وی در پایان گفت: ارتقای بعضی از آموزشکده های فنی و حرفه ای را نیز در همین راستا خواهیم داشت.