اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در چهارمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور با محوریت اشتغال و کارآفرینی فارغ التحصیلان که با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، مجید قاسمی رئیس شورای انجمنهای علمی ایران، روسا و اعضای هیئت مدیره انجمنهای علمی در دانشگاه خاتم برگزار شد، با بیان اینکه اخیرا جلسهای برای ایجاد کارگروه فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است، اظهار داشت: این به دلیل آن است که هنوز عده ای تفاوتی بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی قائل نیستند.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد در جامعه نوسان رشد علمی در کشور را تنها با افزایش یا کاهش تعداد مقالات ارزیابی میکنند، گفت: این در حالی است که ملاک ارزیابی در دنیا برای رشد علمی شاخصهای مختلفی از جمله تعداد تولید مقالات، میزان ارجاع، میزان تولید و نوآوری، وضعیت آموزش عمومی و آموزش عالی و همچنین ریسک پذیری اقتصاد و شرایط توسعه کشورها است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی در تعاریف تفاوتی بین دانشگاه کارآفرین و فنی و حرفهای قائل نمیشوند، گفت: این در صورتی است که دانشگاه فنی و حرفه ای یک مرکز آموزشی برای کسب مهارت است اما در دانشگاه کارآفرین به ابتکارات و تولید ایده و فکرهای خلاق مانند ایجاد استارت آپها یا کسب و کارهای نو پرداخته میشود.
وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر قبح برخی اقدامات خلاف و مجرمانه در جامعه ریخته است، به وجود برخی تخلفات و تقلب در حوزه علمی کشور اشاره کرد و گفت: نباید تخلفات اینگونه یا نپرداختن مالیات را با تخلفات حوزه راهنمایی و رانندگی یکی دانست و انجمنهای علمی باید مدافع حیثیت حوزه علمی کشور باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید براینکه حوزه علمی کشور تنها به واسطه اقدامات و صدور بخشنامه و آئین نامه وزارت علوم بر طرف نمی شود، وجود مسائلی از جمله عدم تحقق سهم اعتبارات پژوهشی دستگاهها را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه وزارت علوم به تنهایی قادر به رفع این مشکلات نیست، نقش انجمنهای علمی و دانشگاهی کشور را در کمک رسانی به منظور ارتقای کیفی حوزه علم و فناوری بسیار اثر گذار دانست.
احمدی در ادامه با بیان اینکه ایران اسلامی در حال حاضر دارای رتبه یک علمی منطقه و در بخشهای مختلف شاهد رشد در شاخصهای مختلف بوده است، گفت:در واقع مشکل فعلی ما تبیین مبانی شاخص های رشد علمی در کشور است و انجمنهای علمی کشور باید در تفهیم دستاوردهای علمی که اتفاقا در شرایط تحریم و نبود امکانات و اعتبارات لازم به دست آمده است به وزارت علوم کمک کنند.