به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، اخیرا سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با صدور اطلاعیهای به شهروندان هشدار داد از پیش خرید خودروهای وارداتی از شرکتهایی که فاقد نمایندگی رسمی از خودروساز خارجی هستند، خودداری کنند.
این هشدار در حالی صورت گرفت که در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق آگهیهای پیش فروش و فروش اقساطی خودرو مربوط به شرکتهای متفرقه، دلالان و واسطههای این بازار است.
درواقع با توجه به گستردگی این بازار برخی افراد از ابتدا با هدف کلاهبرداری وارد بازار فروش قسطی و پیش فروش خودرو میشوند بهگونهای که با اجاره یک دفتر و انتشار آگهی فروش قسطی و پیش فروش خودرو، به راحتی مشتریان را جذب و نقدینگی آنها را جمعآوری و متواری میشوند.
یکی از پر سر و صدا ترین شرکتهای کلاهبردار شرکت نگین خودرو آفتاب بود که مدیران آن به اتهام "کلاهبرداری از مردم با وعده فروش لیزینگی خودرو" از سوی قوه قضاییه دستگیر شدند و پرونده آنها در حال رسیدگی است.
یکی از مالباختگان این شرکت در آن زمان روایت جالبی را از روند فعالیت این شرکت بیان کرد که بازخوانی آن در شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به فعالیت کلاهبرداران در بازار پیشفروش خودرو هشدار داده است، آموزنده بوده و خالی از لطف نیست.
این شهروند مالباخته درباره روند فعالیتهای شرکت نگین خودرو آفتاب اظهار کرده بود:" دفتر مرکزی این شرکت در خیابان ستارخان در سه طبقه فعالیت میکرد. طبقه اول مربوط به بخش فروش و ارائه اطلاعات خرید به متقاضیان بود. طبقه دوم مربوط به مدیریت و معاونان مربوطه و طبقه سوم نیز مختص به پیگیری و همچنین دفتر پرسنل به اصطلاح حفاظت این شرکت بود.
طبقه اول این شرکت دارای دکوری زیبا و شیک بود و موسیقی ملایمی نیز در آن پخش و با چایی از مراجعان پذیرایی میشد و پرسنل بخش فروش نیز به گرمی پاسخگوی پرسشهای مشتریان درباره شرایط فروش خودروها بودند.
من نیز فریب این شرایط را خورده و در اردیبهشت ماه (۱۳۹۳) مبلغ ۹ میلیون تومان را برای خرید اقساطی یک دستگاه تندر ۹۰ به حساب این شرکت واریز کردم، غافل از آنکه به محض واریز پول، نحوه برخورد پرسنل این شرکت با خریداران تغییر میکند.
قرار بود ۴۵ روزه خودروی خود را تحویل بگیرم. در موعد تحویل خودرو در تماس با شرکت اعلام کردند که فعلا امکان تحویل خودرو وجود ندارد و پس از چند بار تماس ناموفق دیگر مجبور به مراجعه حضوری به دفتر شرکت شدم.
پس از مراجعه حضوری مرا به طبقه سوم و به اصلاح دفتر پیگیری ارجاع دادند. متاسفانه نحوه برخورد در دفتر پیگیری بسیار بد بود، بهگونهای که افرادی که به عدم تحویل خودروی خود اعتراض میکردند مورد ضرب و شتم پرسنل به اصطلاح حفاظت این شرکت قرار میگرفتند.
نکته مهم این بود که در راهروهای سه طبقه دفتر این شرکت، افراد گردن کلفت و به اصطلاح پرسنل حفاظت همواره ایستاده بودند و اجازه تردد افراد تازه وارد و متقاضی خرید به طبقات بالا را نمیدادند تا احتمالا متقاضیان با دیدن صحنههای برخورد با صاحبان خودروهای معوقه، از خرید پشیمان نشوند.
در روز اول حضور در بخش فروش این شرکت (طبقه اول ساختمان)، شاهد ضرب و شتم و بیرون انداختن یکی از افراد از در ورودی دفتر بودیم که در پاسخ به تعجب مراجعان از این وضعیت اعلام کردند که وی آدم قلدری است که پول خودرو را پرداخت نکرده اما میخواهد به زور خودرو را تحویل بگیرد.
بعدها متوجه شدیم که درست در همان لحظاتی که مشتریان در کنار پخش موسیقی ملایم و صرف چای، با توضیحات پرسنل بخش فروش ترغیب به خرید خودرو و واریز وجه میشدند، درست در طبقه سوم همان ساختمان متقاضیان دریافت خودروهای فروخته شده مورد ضرب و شتم پرسنل حفاظت قرار میگیرند.
نکته تاسفبار در زمینه فعالیت شرکت نگین خودرو آفتاب آن است که پرسنل آن علاوه بر کلاهبرداری، نسبت به تهدید و ضرب و شتم مشتریان نیز اقدام میکردند که امیدواریم مقامات قضایی به این موضوع نیز رسیدگی کنند."
در این شرایط شهروندان هنگام خرید اقساطی و پیش خرید خودرو دقت کنند تا طعمه کلاهبرداران بازار خودرو نشوند.