اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدعلی عمرانی، رییس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) در نشست خبری در محل دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) گفت: فراخوان مسابقه دانشآموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ، به عنوان رویداد دانش آموزی جایزه مصطفی(ص) منتشر شده است و دانشآموزان آزمایشهای علمی خود را در این رقابت به نمایش خواهند گذاشت؛ سال گذشته این مسابقه با عنوان مسابقه دانشآموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم برگزار شد و با کمک خیرین، آزمایشگاههای 40 مدرسه تجهیز شد.
وی ادامه داد: این مسابقه در ذیل اهداف و برنامهریزیهای صورت گرفته در دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) است و به منظور امیدبخشی و ایجاد افقهای جدید و نگرش متفاوت در حوزه علوم برای دانشآموزان برگزاری میشود.
عمرانی گفت: سال گذشته مسابقه دانشآموزی نور را با نام «مسابقه دانشآموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم» به مناسبت یک هزارمین سال کتاب «المناظر» ابنهیثم بزرگترین ریاضیدانان و فیزیکدانان جهان اسلام و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزار شد.
رییس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) افزود: با هدف ایجاد نگرشی متفاوت در حوزه علم و فناوری با محور دانشآموزان جایزه را طراحی و برگزار کردیم و مسابقه سال گذشته صرفا بر اساس آزمایشهای حوزه نور برگزار شد و بهانهای است تا دانشآموزان به انجام آزمایشهای متفاوت در این بخش دعوت شوند و نتیجه آزمایشهای خود را در قالب فیلمهای یک دقیقهای به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.
وی خاطرنشان کرد: آثار دانشآموزان از مهرماه تا اسفندماه به دبیرخانه مسابقه ارسال و در مجموع10 هزار و 300 دانشآموز در قالب 1670 اثر مشارکت کردند و اردیبهشت ماه 95 مصادف با مبعث حضرت رسول(ص) اختتامیه مسابقه برگزار شد و به 200 اثر برتر جوایزی اهدا شد.
عمرانی ادامه داد: تأکید شرکت در مسابقات دانشآموزی نور انجام کار گروهی و مشارکتهای تیمی در بین گروههای دانشآموزی است و در مسابقه گذشته از 28 استان کشور مشارکت فعال دانشآموزان را شاهد بودیم و در این مهم همراهی مدارس را شاهد بودیم ضمن آنکه از مناطق محروم نیز مشارکت چشمگیری با مسابقه دانشآموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم شکل گرفت و 440 مدرسه از کل کشور با مسابقه تعامل داشتند.
وی گفت: تبیین وقف و نذر علم و فناوری از دیگر اهداف این مسابقه و جایزه مصطفی(ص) است. در تمام عرصهها تلاش داریم به توسعه وقفهای علمی بپردازیم و این موضوع در مسابقه دانشآموزی نور نیز مورد توجه ما در فرآیند برگزاری است و تاکنون با استفاده از پتانسیل واقفین و خیرین آزمایشگاههای 400 مدرسه با تجهیزات ویژه نور و آزمایشهای فیزیک نور توسط خیرین با مشارکت 360 میلیون تومانی تجهیز شدند.
رییس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) افزود: مسابقه دانشآموزی نور در سال 95 با هدف گرامیداشت پروفسور جکییینگ اعلام شده است و هدف از این نامگذاریها، گرامیداشت و الگوسازی از مفاخر جهان اسلام همچون ابن هیثم دانشمند مسلمان است که شهرت و اثرگذاری بالایی در شکلگیری تمدن اسلامی داشته است هرچند امثال ابنهیثم را در تاریخ علمی جامعه مسلمانان داریم با این وجود در نظر داریم که دانشمندان مسلمان معاصر و اثرگذار را نیز شناسایی و معرفی کنیم، دانشمندانی که میتوان به آنها افتخار کرد و میتوان آنها را در الگوسازیهای علمی مورد توجه جوامع اسلامی و مسلمانان قرار داد.
عمرانی خاطرنشان کرد: برنامهریزی مسابقه دانشآموزی نور با هدف ترویج علم در تمام حوزههای علمی است و دوره دوم این مسابقه برخی از کشورهای جهان اسلام شامل کشورهای فارسی زبان منطقه را نیز پوشش میدهد و تلاش داریم تا در سال 2017 این مسابقه در سطح جهان اسلام برگزار شود.
وی افزود: یک ویژه برنامه تلویزیونی با محوریت دومین دوره مسابقه دانشآموزی نور در شبکه دوم سیما راهاندازی شده است و در این برنامه آثار دریافتی شامل فیلمهای یک دقیقهای دانشآموزان پخش میشود و در انتظار دریافت آثار پس از فراخوان اعلامی در آذرماه هستیم و ثبتنام نیز همچون سال گذشته از طریق سایت اینترنتی جایزه مصطفی(ص) به آدرس www.mustafaprize.org صورت میگیرد.
در پایان این بخش از نشست خبری پیام خانم پروفسور جکی یینگ نمایش داده شد که در این پیام تصویری، وی دانشآموزان مسلمان را به انجام آزمایشهای علمی و توسعه و ترویج علم و همچنین شرکت در مسابقه دانشآموزی نور دعوت کرد. پروفسور یینگ در سال 1996 در تایوان متولد شد و از برگزیدگان نخستین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) در سال گذشته است و با سوابق علمی موثر در حوزه نانو، اثرگذاری بالایی را در این شاخه علمی ایجاد کرده است و موسس موسسه زیستی و نانو تکنولوژی در کشور سنگاپور است و از طریق یکی از دوستان خود با دین اسلام آشنا شد و در 30 سالگی به دین مبین اسلام مشرف شد و اسلام را به عنوان یک دین معنادار شناخته و پیچیدگیهای سیستمهای بیولوژیکی را موجب تسهیل درک خود از خالق میداند.