به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، فرهاد پرورش درباره وقوع شرایط احتمالی و برگشت تحریمها و یا وضع تحریمهای جدید و تاثیر آن بر قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس گفت: در قرارداد بوئینگ پیشبینی شده است که پیش پرداختها البته بدون بهره به ایران ایر بازگردانده شود.
وی ادامه داد: همچنین درباره هواپیماهایی که در خط تولید هستند و هنوز به ایران ایر تحویل داده نشدهاند هم پیشبینیهایی در قرارداد شده است.
مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه در وقوع شرایط احتمالی مانند بازگشت تحریمها در قراردادها پیش بینی کردیم برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند فرصت مذاکره برای دوطرف بگذاریم، گفت: قرار بر این است برای هواپیماهایی که هنوز تحویل ایران ایر نشدهاند و در خط تولید هستند در شرایط برگشت تحریمها، ایرباس یا بوئینگ به طرفیت از ایرانایر مشتری جدید برای هواپیماها پیدا کند و یا اینکه ایران ایر خود مشتری به این شرکتها معرفی کنند.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که قرار نیست ایران ایر در شرایط برگشت تحریمها برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند ولی شرکتها امکان تحویل آن را به ایران ایر ندارند، جریمهای بپردازد.
پرورش با تاکید بر این که نکته مهم این است که شرایط احتمالی یعنی برگشت تحریمها در کدام یک از مراحل خرید هواپیما رخ دهد، گفت: قرار بر این است که پیش پرداختها به ایرباس و بوئینگ از نیم درصد شروع شود و یک و نیم درصد ، پنج درصد تا بیست درصد هم در بازههای زمانی مختلف برای خرید هواپیما به عنوان پیش پرداخت به شرکتهای سازنده هواپیما پرداخت خواهیم کرد حال این که ممکن است تحریمها در هر کدام از این مراحل برگردد که برای هر کدام از این حالات پیش بینیهایی را در قرارداد گنجاندهایم.
وی افزود: طبق متنی که اوفک 15 دسامبر منتشر کرده است تحریمهای جدید عطف ماسبق نخواهد شد و فرصتی برای تعیین تکلیف قراردادها داده میشود حال اینکه چقدر بر این تعهدات خود پایبند باشد یک بحث جدا است.
پرورش با بیان این که تمام دستگاهها خواستههای خود را در بحث مذاکره برای قراردادهای پس از برجام به وزارت امور خارجه منتقل میکنند، گفت: چندی پیش طبق مذاکراتی که وزارت امور خارجه برای روشن شدن برخی از ابهامات قرارداد با اوفک انجام داده بود، اوفک متنی را منتشر کرد که برخی از ابهامات در آن متن رفع شد.
مدیر عامل ایران ایر با اشاره به مشکل «کدشیرینگ» که برای شرکت هواپیمایی ایران ایر با شرکتهای هواپیمایی خارجی ایجاد شده بود ، گفت: اخیرا اوفک متنی را منتشر کرده بود که در آن ابهاماتی وجود داشت و برای شرکتهایی که با آنها کدشیرینگ داشتیم به این معنا که در این قراردادها برخی از خدمات ایرلاینها که از سوی یکدیگر پشتیبانی میشود، مشکلاتی ایجاد شده بود.
وی ادامه داد: در قالب کدشیرینگ برخی از ایرلاینها با یکدیگر طبق تفاهماتی بر روی یک سیستم بلیت میفروشند که اوفک با اظهاراتی راجع به پرواز به ایران ابهاماتی را برای ایرلاینهای خارجی که در این تفاهم با ایران ایر هستند ایجاد کرده بود.
پرورش تاکید کرد: پس از انتقال این مشکل به اوفک، این سازمان متنی را منتشر کرد که در این متن جدید ابهامات کد شیرینگ برطرف شد و به ما اعلام کردند منظوری نداشتهاند و متن را اصلاح کردند حال اینکه واقعا منظوری نداشتند یا اینکه شیطنت کردند، یک بحث جداگانه است.
مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: اوفک اعلام کرد در قضیه کدشیرینگ هدفش تسهیل شرایط همکاری ایرلاینهای خارجی با ایران ایر بوده اما این تسهیل مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده بود.
وی درباره شرایط برگشت تحریمها و تاثیر آن بر قراردادهای خرید هواپیما گفت: اوفک به ما اعلام کرده است که تحریمهای جدید شامل قراردادهای گذشته نمیشود حال این که چقدر به این تعهد خود پایبند باشد را نمیدانیم و اینکه ایران ایر در چه بازه زمانی و حضور در دادگاهها بتواند از حقوق خود دفاع کند.
پرورش تاکید کرد: نمیتوانیم بگوییم چون پنج سال آینده چه اتفاقی میافتد و آینده برای ما روشن نیست بنابراین نباید در شرایط پسابرجام هواپیما بخریم. واقعیت این است که شرایط برای چند سال دیگر برای ما مشخص نیست اما باید حداکثر توان خود را بگذاریم تا در این شرایط پیش آمده به نفع کشورمان اقدام کنیم.
وی ادامه داد: تیم حقوقی ایران ایر و دو مشاوره حقوقی بیرون از مجموعه ایران ایر و یک شرکت مشاوره حقوقی خارجی، تمام جوانب و ریسکهای قرارداد خرید هواپیما را بررسی کردهاند و سعی کردیم ریسکها را تا حد ممکن کاهش دهیم.
پرورش درباره استفاده از مشاوره خارجی گفت: در بسیاری از بحثهای این قرارداد از مشاوره یک شرکت خارجی استفاده کردهایم اما واقعیت این است که شرکت خارجی برخی از مسائل مربوط به ایران را نمیفهمد و درکی از بازگشت تحریمها ندارد. در این موضوعات مشاوران داخلی ورود کردهاند و جوانب را سنجیدهاند.