در این باره با وحید احمدی، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفتوگو کردهایم. او حتی گفت که بسیاری از دانشجویان و استادان مصادیق این تخلفات را نمیدانستند، اما حالا احمدی اظهار امیدواری کرده است که با ابلاغ قانون جدید هم خلأ قانونی در این حوزه برطرف و هم اینکه برای معاونان پژوهشی نقش دادستان در نظر گرفته شود و بعد از این هر دانشجو و استاد میداند که برای شکایت باید به کجا برود. معاون وزیر علوم به موضوع دیگری نیز اشاره کرد.
احمدی معتقد است بحث دیگر در موضوع تخلفات علمی، مساله کنترل تعداد دانشجویان است تا از گرفتن تعداد زیاد دانشجو برای یک استاد جلوگیری شود؛ چراکه با بالا رفتن تعداد دانشجویان کنترل استاد روی آنها کمتر میشود. متن این گفتوگو را که در دفتر کاری وحید احمدی در ساختمان وزارت علوم انجام شد، در زیر میخوانید.
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در گفتوگو با «فرهیختگان»:
برخی استادان و دانشجویان از مصادیق تخلف بیخبر بودند
وحید احمدی، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم درباره تخلفات علمی گزارش شده در مجله «نیچر» و اقدامات انجام شده برای مقابله با تخلفات گفت: «در تمام دنیا شاهد تخلف و تقلب علمی هستیم که در برخی کشورها بیشتر و برخی دیگر کمتر است. متاسفانه در کشورمان نیز اخیرا بهخصوص در بعضی قسمتها شاهد تخلفاتی هستیم. مقابله با این تخلفات دغدغه جدی جامعه علمی بهخصوص وزارت علوم است؛ چراکه اگر با آن برخورد نکنیم جامعه علمیمان که همه برای آن قداست قائل هستند، دچار مشکل خواهد شد.»
او ادامه داد: «برای مقابله با این موضوع در سال 93 آییننامهای را به دانشگاههای کشور ابلاغ کردیم تا سازوکاری را ایجاد کنیم و برخورد جدی با تخلفات احتمالی صورت گیرد. البته طبق قانون مجلس هیات انتظامی مرجع رسیدگی به تخلفات استادان و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته انضباطی مرجع رسیدگی به تخلفات دانشجویان است.»
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در همین زمینه افزود: «در دانشگاهها نظارت بر تخلفات علمی وجود داشته، ولی مشکل این است که سازوکاری نداشتهایم تا شکایتها در این زمینه به دست مراجع قانونی در دانشگاهها برسد؛ هر چند این دو مجموعه قانونی هر چند وقت یکبار جلساتی داشتهاند و اگر گزارش تخلفی وجود داشته به آن رسیدگی میکردند، ولی براساس آییننامه ابلاغی وزارت، معاونتهای پژوهشی دانشگاهها در این حوزه مانند دادستان عمل خواهند کرد.»
احمدی با تشبیه معاونت پژوهشی به دادستانهای قوه قضاییه بیان داشت: «ما در دستگاه قضایی قاضی و دادستان داریم. در بحث رسیدگی تخلفات علمی نیز هیاتهای انتظامی و کمیتههای انضباطی همان نقش قاضی را برعهده دارند و ما چون دادستانی در این میان نداشتیم برای معاونان پژوهشی نقش دادستان را در نظر گرفتیم. بعد از این هر دانشجو و استاد میداند که برای شکایت باید به کجا برود. البته معاونتها خودشان هم ملزم به رصد موارد تخلفی هستند.»
او تصریح کرد: «ما مجموعهای از مصادیق تخلفات را نیز به دانشگاهها ارجاع دادهایم تا افرادی که اطلاع دقیق از مصادیق ندارند، مطلع شوند؛ چراکه گاهی میدیدیم برخی موارد در دنیا تخلف محسوب میشد، ولی استاد و دانشجوی ما از آن اطلاعی نداشتهاند.»
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه با ایجاد فرهنگسازی در این خصوص دانشجو و استاد را از این مساله که در صورت تخلف با آنها برخورد میشود، آگاه ساختهایم، گفت: «برای آگاهسازی استادان و دانشجویان در دانشگاهها کارگاه و جلسات متعدد برگزار شده و برخی دانشگاهها نیز اقدام به برگزاری کلاس یا واحد اجباری در این زمینه کردهاند.» او درباره نحوه برخورد با تخلفاتی که بیرون از دانشگاه صورت میگیرد، اظهار داشت: «طبیعتا آییننامه ابلاغی مختص فضای داخلی دانشگاه بوده و ما چون ابزاری برای برخورد با تخلفات خارج از دانشگاه نداشتهایم، لایحهای را در دولت تصویب کردیم که اخیرا در مجلس نیز به تصویب رسید و با ابلاغ آن توسط رئیسجمهور خلأ قانونی در این حوزه برطرف شد.»
احمدی بیان داشت: «معتقدیم باید فضای پیشگیری در بحث تخلفات علمی ایجاد شود. براساس این لایحه همه دانشگاهها و مراکز پژوهشی موظف هستند پایاننامههایشان را در پایگاههای وزارت علوم یا ایرانداک به ثبت رسانده و با نرمافزارهای موجود همانندجویی کنند تا قسمتهای تکراری و کپی شده پایاننامه مشخص شود. دانشجو و استاد زمانی میتوانند از امتیاز حقوقی پایاننامه استفاده کنند که پایاننامه آنها به ثبت برسد.»
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم درباره اینکه این لایحه شامل پایاننامههایی که در گذشته نگاشته شده نیز میشود یا خیر، گفت: «صحبتم درباره پایاننامههای جدید است. این اقدام کار بسیار مهمی است؛ چراکه همه دانشگاههای کشور ملزم به انجام آن شدهاند و این امر نشاندهنده عزم کل کشور برای مبارزه با تخلفات علمی است.»
او افزود: «بحث دیگر مساله کنترل تعداد دانشجویان است تا از گرفتن تعداد زیاد دانشجو برای یک استاد جلوگیری شود؛ چراکه با بالا رفتن تعداد دانشجویان کنترل استاد روی آنها کمتر میشود. از سوی دیگر بحث اشتغال و مدرکگرایی مطرح است. امیدواریم با رسیدن اشتغال به جایگاهش، دیگر شاهد این موضوع نباشیم که همه افراد به دنبال تحصیل در مقطع دکتری هستند.»
احمدی در همین زمینه ادامه داد: «در بسیاری از کشورها حتی ژاپن همه افراد به دنبال کسب دکتری نیستند و بیشتر جذب بازار کار میشود. همچنین اکثر دانشجویان دکتری در کشورهای پیشرفته از کشورهای پاکستان، ایران، بنگلادش و... هستند تا دانشجویان همان کشور. از این رو باید به این سمت برویم که فضای کاری برای افراد ایجاد شود و فرهنگ مدرکگرایی کاهش یابد.»
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: «گزارش منتشره در مجله نیچر را نیز که اسم افراد در آن آمده است به دانشگاهها ارائه دادهایم و موردی آن را بررسی کردهایم. درست است که آمار ارائه شده در آن گزارش برای کشورمان آمار بالایی نبود، ولی همان تعداد محدود هم برای ما بسیار مهم بود. بنابراین باید جلوی آن گرفته شود. این کار با پیگیری خوب ما و وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.»
خبر خوش برای دانشجویان
احمدی درباره خبر خوش وزارت علوم برای دانشجویان در آغاز سال تحصیلی گفت: «ما به دنبال آن هستیم که فضای کاری و اشتغال برای دانشجویان ایجاد شود. ما میخواهیم فضایی را ایجاد کنیم تا دانشجو از همان ابتدای ورود به دانشگاه پروژهای را دنبال کند و بتواند از طریق دستاورد آن آینده شغلیاش را تامین کند. بنابراین امیدواریم این فضای زنده و پرتحرکی باشد. همچنین در حوزه ایدههای خلاق دانشجویی بحث استارآپها و المپیاد کسبوکاری دانشجویی را دنبال و تقویت کردهایم. از سوی دیگر به دانشگاه اجازه ایجاد مراکز نوآوری را دادهایم و آن را دنبال کردهایم. قطعا حضور دانشجویان در ایجاد شرکتهای دانشبنیان میتواند کمکی بزرگی هم به آنها و هم به دانشگاهها کند.» او خاطرنشان کرد: «در نظر داریم تسهیلات مالی دانشجویان دکتری را افزایش دهیم. در حال حاضر تسهیلات دانشجویان این مقطع ماهی 700 هزار تومان است. اما امیدواریم این مبلغ در سال جدید افزایش پیدا کند.»
مجازات متقلبان بر اساس مواد قانون مجازات اسلامی