معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد گفت: در کانونهای تفکر سعی شده تا بین سه ضلع دانشگاه به عنوان یک نهاد دانشجویی، دولت و حاکمیت به عنوان یک نهاد سیاستگذار و اجرایی و بخش خصوصی همکاری شکل بگیرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی لطفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد با اشاره به راه اندازی کانونهای تفکر توسط دانشگاه یزد در استان گفت: اعتقاد ما بر این است که در حوزه اجرا و در حوزه اداره استان، شهر و دستگاههای اجرایی ما یک مقدار خلا تئوری داریم. یعنی باید برای خیلی از کارها فکر کرد و برنامه و طرح داشت. به هر حال میدانیم که حاصل مدیریت ما در این سالها و دههها وضع موجود است که میبینیم و به اذعان بسیاری از بزرگان و کسانی که سالها در حوزه اجرا بوده اند به همفکری نیاز داریم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد ادامه داد: در کانونهای تفکر سعی شد تا بین سه ضلع دانشگاه به عنوان یک نهاد دانشجویی، دولت و حاکمیت به عنوان یک نهاد سیاستگذار و اجرایی و بخش خصوصی، سازمانهای مردم نهاد، جامعه و نهادهای اجتماعی که هم خدمات دریافت میکنند و هم میتوانند به طور جدی مشارکت داشته باشند، همکاری شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه کانونهای تفکر با محوریت دانشگاه یزد از اردیبهشت ماه سال ۹۵ کار خود را آغاز کرد اضافه کرد: ایده توسعه کانونهای تفکر این بود که این سه بخش مانند سه ضلع مثلث در جلسات کانون تفکر کنار هم قرار بگیرند و بر سر یک موضوع واحد بحث کنند و خروجیهای سیاستی داشته باشند. البته اولین خروجی کانونهای تفکر این است که افرادی که از بخشهای دولتی میآیند وقتی در جلسات شرکت میکنند و در معرض افکار و آراء مختلف قرار میگیرند در زمان مراجعه به سازمان خودشان در خیلی از موارد متفاوت فکر میکنند و این موضوع روی عملکرد رفتار و نحوه تصمیمگیریشان اثر میگذارد. دانشگاهیان هم همینطور، استاد دانشگاه هم بعد از اینکه کنار مسئولین اجرایی قرار گرفت و به محیط دانشگاه بازگشت، وقتی میخواهد کتاب و مقاله بنویسد او هم مقداری از لاک تئوری خودش خارج میشود و بعضی از موضوعات را ملموستر درک میکند و سعی میکند اثر آن را در کار خودش ببیند.
این مقام مسئول اظهار کرد: دومین خروجی نیز این است که جنس موضوعات کانونهای تفکر عمدتاً مسائل استراتژیک است. مثلا بحث آب، شهر هوشمند، آسیبهای اجتماعی، بحث گردشگری و بحث اقتصاد یزد این پنج مقولهای است که در کانون تفکر در حال بررسی بوده و جنس همه موضوعات نیز استراتژیک است. موضوعات استراتژیک ویژگیشان این است که دستگاههای اجرایی برای حل و فصل موضوعات مرتبط با آن نمیتوانند ساز خودشان را بزنند. دستگاههای اجرایی باید با هم هماهنگ و همگرا باشند. اگر میبینیم در موضوع آب، شهر هوشمند و یا گردشگری خیلی وقتها ممکن است به نتایجی که مدنظرمان است دست پیدا نکنیم به این دلیل است که دستگاههای ما همگرایی و همراهی لازم را ندارند. اینکه افراد از نهادها و دستگاههای مختلف مشارکت میکنند، کمک میکند هماهنگتر شوند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد گفت: سومین خروجی، خروجیهای سیاستی است که در قالب متنها و گزارشها مرتباً منتتشر میشود. شاید یکی از موفقترین کانونهای ما که سابقه بیشتری هم دارد کانون تفکر آب و شهر هوشمند است که خوب پیش میرود و خوب در بدنه دستگاههای اجرایی نفوذ کرده و کم کم احساس میکنیم میتواند موثر باشد.
وی در پاسخ به این سوال که واکنش مدیران اجرایی به کانونهای تفکر چگونه بود، گفت: نحوه برخورد ما در بحث کانونها و جلسات خیلی موثر بود و گارد گرفتن افراد را به حداقل رساند. با درایتی که دانشگاه داشته در این زمینه زمان صرف شد و عجله نکردیم، ولی در عوض همراهی و هماهنگی مدیران را خریدیم.
لطفی تاکید کرد: رویکرد ما این است که اولاً کانونهای تفکر مستقل بوده و وابسته به هیچ نهاد و دستگاهی نیستند، دوماً کسانی که از سازمان و نهادی میآیند قبل از اینکه نماینده دستگاه باشند به عنوان صاحب نظر به جلسه دعوت میشوند. سومین نکته این است که ما به هیچ وجه سعی در مداخله در امور اجرایی و تصمیمسازی هیچ کدام از دستگاههای اجرایی را نداشته و نداریم. به هیچ وجه به دنبال این نبودیم که در امور اجرایی، دخالت کنیم و اساساً معتقدیم کانونهای تفکر تصمیمساز و تصمیمگیر نیستند، ولی خروجی کار آنها میتواند به تصمیمهای بهتر کمک کند این را صراحتاً هم اعلام کرده ایم.
وی اضافه کرد: مجموع اینها باعث شد که تقریباً دوره گذار را خوب طی کنیم و اکنون به نقطهای رسیدهایم که خیلی از دستگاههای اجرایی تمایل دارند که در کانونهای تفکر گزارش عملکرد داشته باشند و نظرات کانون تفکر را به عنوان یک جمع صاحب نظر بگیرند.