رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد گفت: امروزه در دانشگاههای ما تنها مباحث تئوری به دانشجو ارائه میگردد و به همین دلیل فارغالتحصیلان دارای مهارت در رشته تحصیلی خود نیستند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد صالح احمدی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد در جمع اصحاب رسانه استان یزد با تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و همچنین روز خبرنگار گفت: شغل خبرنگاری با سختیهای زیادی روبرو است و یک خبرنگار باید ضمن حفظ صداقت وامانت بتواند خود را با شرایط مختلف وفق دهد
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد رسلت دانشگاه علمی کاربردی را مهارتآموزی عنوان و اظهار داشت: در این دانشگاه آموزشهای مهارتی بر اساس نیاز بازار کار به دانشجویان ارائه میشود و تمرکز دانشگاه بر روی دو مقطع کاردانی و کارشناسی به نسبت ۶۰ به ۴۰ است که در آینده نزدیک به ۷۰ به ۳۰ تغییر میکند.
احمدی، مدرکگرایی را آفت امروز جامعه دانست و گفت: امروزه در دانشگاههای ما تنها مباحث تئوری به دانشجو ارائه میگردد و به همین دلیل فارغالتحصیلان دارای مهارت در رشته تحصیلی خود نیستند که البته ریشه این معضل به جذب فارغالتحصیلان دانشگاهها توسط دولت بوده است و در سالهای اخیر با کمرنگ شدن تصدیگری دولت و همچنین خروجی بالای فارغالتحصیلان از دانشگاهها دولتی، آزاد و پیام نور گرایش به سمت دانشگاههای مهارتآموزی بیشتر شده است.
وی بابیان این مطلب که تمام تلاشمان را برای ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه علمی کاربردی به کاربستیم ابراز داشت: با حذف واحدهای دولتی در حال حاضر تعداد واحدهای علمی کاربردی از ۲۲ به ۹ رسیده و تلاش میکنیم در همین تعداد مراکز کم، آموزشها از کیفیت بالایی برخوردار باشد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان از اتمام سطحبندی دانشگاههای علمی کاربردی استان یزد تا پایان شهریورماه خبر داد و گفت: دانشگاههای علمی کاربردی در سه سطح یک، دو و سه سطحبندی میشوند.
احمدی بابیان اینکه در حال حاضر اجرای طرح پالایش مدرسان را دردستور کار خودداریم اظهار داشت: با اجرای این طرح که صلاحیت علمی بیش از نیمی از مدرسان موردبررسی قرارگرفته تاکنون ۲۵ درصد ریزش داشتیم، اما از طرف دیگر به دنبال جذب مدرسان متبحر و باتجربه هستیم
وی در ادامه وجه تمایز دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاههای دیگر را ورود بدون شرکت در کنکور سراسری و آموزش مهارت به دانشجو عنوان کرد و اظهار داشت: ازآنجاکه ۷۰ درصد سرفصل دروس دانشگاه عملی بوده و اساتید نیز جزو هیئتعلمی نیستند از اساتیدی بهره میبریم که در رشته تدریس خود بهصورت عملی کارکرده باشند و آموزشها را بر اساس تجارب خود در اختیار دانشجویان قرار دهند ضمن اینکه برگزاری کلاسها در عصر و پایین بودن میزان شهریه نسبت به دانشگاههای دیگر از دیگر مزیتهای این دانشگاه است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان در ادامه از پرداخت وام ۵۰۰ میلیون ریالی اشتغال به فارغالتحصیلان این دانشگاه برای راهاندازی کسبوکار خبر داد و گفت: با تشکیل مراکز نوع آوری در کنار دانشگاههای علمی کاربردی فارغالتحصیلانی که برای اشتغال خود طرح و ایده قابلتوجهی داشته باشند پس از بررسی طرح توسط دانشگاه و پذیرش آن از وام ۵۰۰ میلیون ریالی با کارمزد ۲ درصد بهرهمند میشوند که البته یکی از این مراکز در آینده نزدیک به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اقبال عمومی دانشجویان نسبت به رشتههای دانشگاه علمی کاربردی اظهار داشت: هرچند متأسفانه در این دانشگاه نیز رشتههای حسابداری و روابط عمومی از بالاترین میزان دانشجو برخوردار است، اما به دلیل اشباع این رشتهها، کاهش جذب دانشجو را در این دو رشته دردستور کارداریم و امیدواریم در سالهای آینده رشتههای کاربردی و مهارتی در اولویت دانشجویان قرار گیرد چنانکه در کشورهای اروپایی دانشگاههای علمی کاربردی نسبت به دانشگاههای تئوری در اولویت قرار دارند.
احمدی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر به دنبال دعوت از اساتید دو دانشگاه معتبر سوئیسی برای حضور در یزد هستیم تا بتوانیم از تجربیات آنان و تربیت دانشجو در رشتههای گردشگری نظیر هتل داری، تشریفات و... استفاده کنیم.