کد خبر:۷۲۲۳۳۴
یک استاد ارتباطات:

تولید برنامه‌های شبکه «ایران اینترنشنال» منوط به اندوخته‌های نفتی گردانندگان آن است

یک استاد ارتباطات درباره ظهور شبکه ایران اینترنشنال گفت: اگر نظرسنجی صورت گیرد و طی آن تاثیرپذیری مردم ایران بررسی شود، مطمئن نیستم که این شبکه تلویزیونی روی قاطبه ایرانی‌ها تاثیر داشته باشد!

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، «سید وحید عقیلی» استاد دانشگاه ارتباطات در گفتگویی درباره اینکه چرا شبکه ایران اینترنشنال با ظهور تحریم‌ها فعالیت گسترده خود را آغاز کرده است، گفت: یکی از بحث‌هایی که همیشه در تحلیل سیاسی مهم است، عامل زمانی است؛ یعنی اینکه یکسری اتفاق‌ها در زمانی خاص معنی می‌دهد و اگر همان اتفاق واحد در یک زمان دیگری رخ دهد، آن معنا را ندارد که این موضوع می‌تواند در پاسخ به سوال شما باشد.

وی ادامه داد: تمام شبکه‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی در کنار رشد تکنولوژی به وجود آمده است و شکل‌گیری تولیداتی که آن‌ها همزمان با وقوع انقلاب اسلامی دارند و تحولاتی که در منطقه خاورمیانه انجام شده خود گویای این است که این‌ها نوعی مقابله یا مواجهه با این فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی است؛ از جمله فعالیتی که شبکه ایران‌اینترنشنال در اتفاقات یمن و سوریه و خاورمیانه، تحریم‌ها و برجام دارد.

کارشناس رسانه و ارتباطات ضمن اشاره به تامین و سرمایه‌گذاری این شبکه افزود: مشخص است که سرمایه این شبکه از کجا تامین می‌شود و نیرو‌هایی که گرفته و افتضاحی که الان به بار آورده‌اند از سمت چه افرادی است! امروز هم که می‌شنویم تعدادی از کارمندان این شبکه به دلیل تهدید مدیرانشان، تقاضای وکیل کرده‌اند. تمام این‌ها گویای آن است که این شبکه یک شبه به وجود نیامده و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده در جهت مقابله با پیام‌های منطقه و منافع مردم ایران است.

وی با اشاره به اینکه سردمداران این شبکه در موضع ضعف قرار گرفتند، بیان داشت: این‌ها از نظر افکار عمومی و افکار عمومی منطقه و جهان به خاطر عملکرد‌هایی که داشتند در موضع ضعف قرار گرفتند؛ بنابراین تلاش می‌کنند تا با این نوع سرمایه‌گذاری‌ها نوعی مواجهه با فرایند سیاست خارجی و موفقیت‌های ایران در منطقه به وجود آورند. فکر می‌کنم اهدافشان این است که تاثیر پیام‌های ما را کم کنند و به عبارت خودشان در جهت نگرش‌هایشان تولید پیام کرده و افکار عمومی مردم را به خود جلب کنند.

عقیلی در ادامه بیان داشت: لازم است تاکید کنم در شرایط موجود، وظیفه صداوسیما و رسانه‌های داخلی بسیار بیشتر شده، آن هم به این دلیل که باید در هر صورت یک تبادل و تعادلی به وجود بیاید و باید حضور، زبان و تولید این رسانه‌ها تقویت شود.

این کارشناس رسانه درباره اینکه هدایت این شبکه چه آورده‌ای برایشان دارد که با دستمزد‌های نجومی به مجری‌هایشان آن را پیش می‌برند، گفت: این‌ها فکر می‌کنند با این سرمایه‌گذاری‌ها آورده‌هایی برای خودشان دارند، منتهی ما اگر تحقیقی در زمینه تاثیرگذاری آن‌ها انجام دهیم به نتیجه دیگری می‌رسیم. این درست که ممکن است این‌ها در لایه‌هایی تاثیری روی مردم داشته باشند، اما اگر نظرسنجی صورت گیرد و طی آن تاثیرپذیری مردم ایران بررسی شود، مطمئن هستم که روی قاطبه ایرانی‌ها تاثیر ندارد.

وی در ادامه بیان داشت: سرمایه‌گذاری این‌ها موجب دلخوشی خودشان است و مطمئنا اگر تحقیق دقیقی بین ایرانی‌ها صورت پذیرد، این اطمینان را به وجود خواهد آورد که تاثیرگذاری آن به اندازه میزان هزینه‌ای که صرف تامین این شبکه می‌کنند، نخواهد بود.

عقیلی درباره آینده این شبکه‌ها نیز عنوان داشت: این‌ها تا زمانی که دلار‌های نفتی دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند و تولید پیام انجام می‌شود، اما من روی تاثیر پیام‌هایشان شک دارم. مادامی که پول دارند هزینه می‌کنند، اما شک دارم نتیجه آن طور که بخواهند شود.

منبع:‌ فارس

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار