به گزارش گروه استان ها خبرگزاری دانشجو، سید جلال هاشمی اظهار داشت: کرسیهای نظریه پردازی از ابتکارات انقلاب اسلامی برای تولید فکر و نظریه بوده و از جمله انتظارت بهحق مقام معظم رهبری از دانشگاههاست و در سالهای اخیر اقدامات مناسبی در این زمینه در دانشگاهها صورت گرفته است.
وی افزود: این کرسیها یک فرصت مغتنم برای تولید علوم انسانی بومی و رهایی از سیطره علمی غرب است و برای همین دبیرخانه کرسیها، با برگزاری این محافل علمی دنبال ایجاد فضای گفتوگو و تولید اندیشه است.
مسئول دبیرخانه کمیته دستگاهی کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه شهید چمران اهواز درباره فرایند برگزاری کرسیهای نظریه پردازی و ترویجی در دانشگاه اظهار داشت: اعضای هیئت علمی متقاضی کرسی ترویجی در گام اول باید پروپوزال پیشنهادی خود را برای ارزیابی به کمیتههای دانشکدهای ارائه و پس از ارزیابی اولیه و تایید به کمیته دستگاهی ارسال میشود.
وی بیان داشت: این کرسیها در حضور یک تیم داوری که شامل دو منقد عضو هیئت علمی و یک دبیر علمی است مورد داوری قرار میگیرد. داوران و منتقدین کرسی از اعضای هیئت علمی مرتبط و با درجه علمی بالا انتخاب میشوند.
هاشمی با اشاره به رشد چشمگیر حضور اعضای هیئت علمی در این کرسیها اظهار داشت: امسال 15 کرسی ترویجی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شده که به نسبت سایر دانشگاهها و سالهای گذشته رشد 150 درصدی دارد. این کرسیها در رشته های مختلف مانند روانشناسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، هنر، ادبیات، تاریخ، حقوق و اقتصاد برگزار میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مطابق آیین نامه ارتقاء اساتید، برای هر کرسی ترویجی 2 تا 4 امتیاز پژوهشی در نظر گرفته شده است که این به عنوان مشوق میتواند در رشد کرسیهای نقد و نظریه پردازی و ارتقاء پژوهشی اساتید علوم انسانی موثر باشد.
وی ادامه داد: همچنین مطابق دستورالعمل برگزاری کرسیها، برای هر کرسی ترویجی دانشگاه 20 میلیون ریال بودجه اختصاص داده که 75 درصد این هزینه به پژوهشگر به شکل مستقیم و 25 درصد مابقی به داوران پرداخت میشود.
مسئول دبیرخانه کمیته دستگاهی کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه شهید چمران اهواز بیان داشت: کرسی های ترویجی را به شکل درون گروهی و در فضای صمیمی در حال پیگیری هستیم و این را به عنوان تمرینی برای کرسیهای نظریه پردازی تعریف کردیم. حضور استاد در جایگاه نظریه پرداز ظرفیت گفتگو و نقد شدن را در فضای دانشگاه افزایش میدهد.
وی اظهار داشت: برا فراگیری کرسیها و فضای نقد و نظریهپردازی در دانشگاه نیاز به زمان و فرهنگسازی داریم و هنوز برخی اساتید از اظهار نظر در کرسیها واهمه دارند که تلاش شده با ایجاد فضای با نشاط علمی این نگاه منفی شکسته شود.