آخرین اخبار:
کد خبر:۹۳۱۶۰۶
در نشست روشنگری انتخاباتی؛

بطحایی: دولتمردان نگاه درستی به آموزش و پرورش ندارند / بی‌توجهی دولت‌ها به اجرای سند تحول

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد دولت‌ها نسبت به آموزش و پرورش گفت: نگاه‌های متفاوتی به آموزش و پروش وجود دارد، ولی دولتمردان نگاه مناسبی به اینها نداشته اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش در دومین نشست از سلسله نشست‌های روشنگری انتخاباتی که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی با عنوان «وصله ناچسب» برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش امروز در شان جمهوری اسلامی نیست و در جایی که باید باشد قرار ندارد و باید خیلی جلوتر بود؛ البته این به معنای این نیست که تلاش نشده است، اما در کل جایگاه آن جایگاه خوبی نیست.

بطحایی مطرح کرد: آموزش و پرورش ما امروز از جهات مختلف کیفیت مورد نظر را ندارد. البته تعریفی که از آموزش و پرورش وجود دارد در اذهان و باور‌های دولت مردان متفاوت است، برخی آموزش و پرورش را تنها نهادی برای آموزش خواندن و نوشتن و سواد تلقی می‌کنند. دولت مردان در ادوار گذشته؛ این توقع را از آموزش و پروش داشتند که به بچه‌ها خواندن و نوشتن یاد بدهند. اگرچه ممکن است این تعریف را هم به زبان نیاورند.

وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: البته بسیاری از صاحب نظران و تصمیم گیران هم چنین نگاهی را به آموزش و پرورش دارند و تنها دولتمردان نیستند که نگاهشان اینگونه است و ته قلبشان نگاه درستی به آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی تاکید کرد: یک تعریف دیگرهم وجود دارد که می‌گوید آموزش و پرورش علاوه بر آموزش سواد و خواندن و نوشتن باید مهارت‌های اجتماعی را هم به کودکان و دانش آموزان ما بیاموزد و یک نوع رویکرد اجتماعی مدنظر افراد است.

بطحایی اظهار داشت: یک رویکرد سومی هم نسبت به آموزش و پرورش هست که می‌گوید آموزش و پرورش علاوه بر این که باید سواد و یکسری مهارت‌های اجتماعی را به دانش آموزان بیاموزد باید مسیری را آماده کند تا دانش آموز با صفات الهی آشنا شود، که این رویکرد حاکم بر دو رویکرد اول و دوم است.

وزیر سابق آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از دلایلی که دولتمردان نگاه درستی به آموزش و پرورش ندارند برای تعریفی است که به این نهاد دارند و شاید تنها کسی که نگاه تربیتی و در کل نگاه درستی به آموزش و پرورش داشته؛ مقام معظم رهبری بوده است و کسانی که دارند برای آموزش و پرورش سیاست گذاری می‌کنند نگاهشان به آموزش و پرورش نگاه تربیتی و دینی نیست.

بطحایی تاکید کرد: دولت‌ها متاسفانه وقتی تلقی‌شان از آموزش و پرورش کامل نباشد برای مسائل آموزش و پرورش هم وقت نمی‌گذارند و دغدغه آموزش و پرورش را ندارند.

وی بیان داشت: به دلیل همین رویکرد است که می‌بینیم رئیس جمهور در تمام ۸ سال مسئولیتش یک بار هم در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش شرکت نمی‌کند؛ در صورتی که در این شورا قرار است درباره مسائل مهم آموزش و پرورش تصمیم گیری شود. البته مسائل آموزش و پرورش هم تنها بحث حقوق معلمان نیست.

وزیر سابق آموزش و پرورش تاکید کرد: متاسفانه نگرش ما مسئولان و سیاست مداران به آموزش و پرورش با نگاهی که مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش دارند؛ خیلی همخوانی ندارد و اولین عاملی که موجب شده دولت‌ها با آموزش و پرورش مهربانانه برخورد نکنند، همین نگاهی است که به این نهاد دارند.

باید به آموزش و پرورش به صورت مستمر توجه شود

وی با اشاره به توجه بیشتر دولت‌ها به آموزش و پرورش در چهار سال ابتدایی به قدرت رسیدن، ادامه داد: در دولت‌ها می‌بینید در چهارسال اول جایگاه آموزش و پرورش نسبتا بالاتر بوده و در چهارسال دوم کاملا فراموش شده است؛ البته فقط بحث پرداخت پول و اعتبارات نیست، دلیلش هم این است که دولت‌ها در ۴ سال اول یک مقدار مردمی‌تر هستند و خیلی درگیر مسایل اجرایی نشدند؛ این در حالی است که باید به آموزش و پرورش به صورت مستمر توجه شود.

بطحایی یادآورد شد: اگر به ۴۰ سال پیش برگردیم و مسائل آموزش و پرورش را بررسی کنیم می‌بینیم بسیاری از مسائل آموزش وپرورش امروز ما همان مسائل ۳۰_۴۰ سال پیش است.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: تبیین و تجزیه مسئله مهم است، اما نباید همه وقت را برای تشریح و تبیین مسئله بگذاریم؛ باید به سراغ راه حل‌های مسئله برویم.


بطحایی اظهار داشت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت همواره تقریبا حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده؛ در حالی که بیش از ۹۰ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می‌شود و دیگر نمی‌توان به مسائل دیگر و مسائلی مانند سند تحول پرداخت. البته این ۱۰_۱۲ درصد هم در ۴ سال دوم دولت‌ها کمتر هم می‌شود.

وی بیان کرد: اینکه دولت مردان ما در دلشان تعریف درستی از آموزش و پرورش ندارند؛ بخشی مربوط به نگرشی است که آن‌ها دارند و این نگرش آنهاست که رفتار آن‌ها را شکل می‌دهد و اگر بخواهیم رفتار دولت مردان را اصلاح کنیم اول باید نگرش آن‌ها را اصلاح کنیم و برای تغییر نگرش هم باید آگاهی؛ باور دانش و شناخت آن‌ها را اصلاح کنیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسه ما باید خودش را به جامعه نشان بدهد، یعنی تاثیرگذاری خودش را نشان جامعه بدهد؛ البته این زمان بر است؛ اما مدرسه می‌تواند در آینده دادگاه‌ها را خلوت کند، می‌تواند جوانان دلبسته کشور را تربیت کند.


 توجه به مسائل فرهنگی و آموزشی در انتخابات ۱۴۰۰ کمتر است

بطحایی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری؛ اظهار داشت: پیش بینی من این است در انتخابات ۱۴۰۰ توجه به مسائل فرهنگی و آموزشی کمتر شود، که این زنگ خطری را برای همه کسانی که معتقدند اقتصاد و سیاست و اجتماع و... ما درست نمی‌شود مگر مدرسه درست شود، ما به صدا در خواهد آورد.

وی گفت: ما باید نسبت به مسایل اصلی و مهم آموزش و پرورش حساس باشیم و از کاندیدا‌هایی که قرار است در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند بخواهیم نسبت به این مسائل توجه کنند.

وزیر سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: ما یک نقشه راه به نام سند تحول داریم؛ البته این سند شاید نمره ۱۰۰ را نگیرد و مثلا نمره ۸۰ را بگیرد، اما الان این سند به عنوان یک سند جامع و خوب پیش روی ماست و باید از کاندیدا‌ها بپرسیم چگونه می‌خواهید این سند را اجرا کنید؟

وی افزود: تنها راه پیاده سازی سند تحول این است که در قالب یک پروژه دیده شود. مانند سند تحول سلامت؛ نه اینکه یک مفهوم کلی و عام را بنویسم و از کنار آن بگذریم.

بطحایی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت: گاهی ما مسئولان به جای پیدا کردن راه حل به دنبال تجزیه و تحلیل مسئله می‌رویم و همین باعث می‌شود مسئله حل نشده باقی بماند.

وی عنوان کرد: مناسبت‌ترین راهکار برای حل مسائل آموزش و پرورش اجرای سند تحول است؛ این سند در طی مدتی که در جریان بودم به عنوان یک پروژه دیده نشد؛ نه تنها در دولت آقای روحانی بلکه در دولت آقای احمدی نژاد هم همینطور بوده و گاهی فقط یک بند در بودجه می‌آوریم، ولی این کفایت نمی‌کند.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: اگر سند تحول اجرا شود می‌توانیم آموزش و پرورش را به جایگاه خودش که در شان جمهوری اسلامی باشد برگردانیم.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار