به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ئیس جمهور امسال در پرسش ابتدای مهر از دانشآموزان پرسید: آنچه امسال میخواهم از دانشآموزان عزیز بپرسم، این است که تمام دانشآموزان دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی درباره مسأله بسیار مهم کشور یعنی تعلیم و تربیت فکر کنیم؛ دانشآموزان این سؤال را پاسخ دهند که شاخصهای مدرسه خوب از نظر شما چیست؟ و مدرسه خوب چه مشخصاتی دارد؛ بچهها گاهی خیلی خوب مینویسند؛ جمعبندی سال گذشته را وزیر آموزش و پرورش به بنده دادند و دیدم بعضی از دانشآموزان، نوشتههای بسیار زیبا، متنهای بسیار قوی، مضامین و محتوای بسیار خوب و قابل استفادهای را ارائه دادند.
وی افزود: مدرسه خوب دارای چه مشخصاتی است؟ مدرسه خوب بسیار اهمیت دارد، چون محصول و نتیجهای که میخواهد از مدرسه به جامعه عرضه شود، در تراز یک انسان ساخته شده برای اداره خود، خانواده و جامعه است. یعنی انسان در ترازی که بتواند هم خودش را خوب اداره کند هم برای خانواده و جامعه، فرد مؤثری باشد بسیار اهمیت دارد.
* برای افزایش بهرهوری در آموزش و پرورش چه اقداماتی باید انجام داد؟
رئیسجمهور اضافه کرد: امسال به عنوان اولین سال میخواهم از معلمان هم بخواهم که سؤالی را پاسخ دهند تا علاوه بر دانشآموزان، معلمان هم با نظرات بلند و ارزشمندشان به سؤال پاسخ دهند و از همه معلمان میخواهم در پاسخ به این سؤال مشارکت داشته باشند. سوال این است که برای افزایش بهرهوری در آموزش و پرورش چه اقداماتی باید انجام داد؟
وی با تأکید بر اینکه مهمترین محور ما در آموزش و پرورش، افزایش بهرهوری است، گفت: افزایش بهرهوری یعنی نیروی انسانی کارآمد که بهترین سرمایه ما هستند؛ معلمان، مدیران و همه آنچه که امروز به عنوان سرمایه مطرح است، فعالیت میکنند، اما آیا همین میزان بهرهوری کافی است؟ از این میزان بهرهوری راضی هستید یا باید افزایش پیدا کند؟ ببینید فقط در این دولت چه میزان تلاش شده است که بر بودجه آموزش و پرورش افزوده شود. اشکالی هم ندارد و چرا اشکالی ندارد؟ در سال گذشته هم گفتم هرگونه هزینه کردن برای آموزش و پرورش، سرمایهگذاری است. درست که هزینهاش بالاست، اما اگر هزینه نتیجه داشته باشد، نباید نگران بود.
آیتالله رئیسی تصریح کرد: از معلمان در سراسر کشور میخواهم درباره موضوع بسیار مهم یعنی افزایش بهرهوری مشارکت کنند؛ برای افزایش بهرهوری در آموزش و پرورش چه باید کرد؟ و در این قضیه نه فقط کارشناسان تعلیم و تربیت بلکه معلمان که خود کارشناسان زبدهای در تعلیم و تربیت هستند، اظهار نظر کنند.
پرسش مهر رئیسجمهور از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و با توجه به اینکه در برخی سالها پرسش مهر برگزار نشد، امروز، بیست و دومین پرسش مهر مطرح شد. اما آغازگر پرسش مهر در مهر ۱۳۷۶ توسط رئیسجمهور وقت کلید خورد که در زنگ اول مهر در روستای «بنمار» از روستاهای زلزلهزده استان اردبیل، مطرح شد و درباره «لزوم احترام به قانون و قانونمندی در جامعه و راهکارهای استقرار امنیت در کشور و نیز راهحلهای عملی بیرون راندن بیگانگان از منطقه» بود.
آن زمان این پرسش رئیسجمهور به طرح «بنمار» مشهور شد، ولی در سال بعد به «پرسش مهر» تغییر نام داد و در هفتصد و بیست و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۸۴ با هدف استمرار در سالهای بعد، به تصویب رسید.
دومین پرسش مهر در سال ۸۰ ـ ۱۳۷۹ با دو پرسش شامل «دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟» و «با گفتوگوی تمدنها چگونه میتوانیم جهانی زیباتر و انسانیتر بسازیم؟» مطرح شد.
سومین پرسش مهر در سال تحصیلی ۸۲ ـ ۱۳۸۱ با طرح ۳ سؤال شامل «راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟»، «انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگونساری چه نقشی داشته است؟» و «برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟» برگزار شد.
در چهارمین پرسش مهر در سال ۸۳ ـ ۱۳۸۲، دو سؤال شامل «در جهان به هم پیوسته امروز چگونه میتوان با پرهیز از تنشهای جهانی و دستیابی به پیشرفت همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد» و «موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه جهانی چیست و مبارزه با آنها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟» مطرح شد.
پرسش مهر پنجم در سال ۸۴ ـ ۱۳۸۳ برگزار شد و ۴ پرسش شامل «نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام «داد بنیاد» مهدوی مورد انتظار ما چگونه است؟ آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟»، «مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و زرتشت چگونه است؟»، «از نهضت مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی ایران چه درسهایی میآموزیم؟ ملت رشید ایران چه میخواست و به چه رسید؟» و «اصلاحات در ۱۵۰ سال اخیر در کشور تاکنون چه نقشی داشته است؟ موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است؟» مطرح شد.
پرسش مهر ششم در سال تحصیلی ۸۵ ـ ۱۳۸۴ شامل «چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟»، «رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟»، «چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟» و «مصادیق و زمینههای عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است؟ و در تعلیم و تربیت چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید؟» بود.
هفتمین پرسش مهر در سال ۸۶ ـ ۱۳۸۵ مطرح شد و شامل «نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه چیست؟»، «نقش مهرورزی در برپایی عدالت و ایجاد وحدت و اتحاد چیست؟»، «نقش مهرورزی در ایجاد جامعه نمونه و پیشرفته چه چیزی میباشد؟»، «چه کنیم که یکدیگر را دوست داشته باشیم؟»، «موانع محبت چیست؟» و «چه کسانی نمیخواهند انسانها دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟» بود.
سوالات پرسش مهر هشتم در سال تحصیلی ۸۷ ـ ۱۳۸۶ شامل «عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار میدهد، چیست؟»، «عوامل پیشرفت، راههای پیشرفت و موانع پیشرفت چیست» و «چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟ و موانع پیشرفت کدامند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قلهها حرکت کنیم؟» بود.
در پرسش مهر نهم در سال ۸۸ ـ ۱۳۸۷ چند پرسش شامل «چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم؟»، «راههای خدمتگزاری چیست؟»، «چگونه باید خدمت کرد؟»، «چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری در جامعه گسترش پیدا بکند؟»، «فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟»، «تأثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟»، «تأثیر خدمتگزاری روی محیط اجتماعی، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟»، «وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟»، «وظیفه دولت و مسؤولان، وظیفه رسانهها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست؟»، «آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت میتواند به قلههای سعادت برسد؟»، «آیا بدون روحیه خدمتگزاری، مشکلات جامعه برطرف میشود؟» و «آیا بدون روحیه خدمتگزاری فاصلهها و تبعیضها و محرومیتها برطرف خواهد شد؟»، «چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم؟»، «دانشآموزان چه میتوانند بکنند و چگونه میتوانند به کشور، ملت و خانوادهشان خدمت کنند؟»، «جامعه فرهنگی ما چه میتواند بکند و همین طور بقیه اقشار؟» مطرح شد.
پرسش مهر دهم در سال تحصیلی ۸۹ ـ ۱۳۸۸ مطرح شد که شامل «رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟»، «آیا میتوان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟»، «پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسانها قرار دادند؟» و «رابطه علم و انسانیت چه طور است؟» بود. در پرسش مهر یازدهم که در سال ۹۰ ـ ۱۳۸۹ مطرح شد، رئیسجمهور از دانشآموزان پرسید «تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟».
در پرسش مهر دوازدهم که در سال ۹۱ ـ ۱۳۹۰ مطرح شد، از دانشآموزان سؤال شد: «اگر شما دانشآموزان به جای رئیسجمهور بودید برای ساختن ایران و اعتلای نام ملت ایران و امور کشور چه میکردید و اولویت شما چه بود؟» و «شما دانشآموزان در مسائل جهانی چه میکردید و برای ریشهکن کردن فقر چه برنامهای داشتید، در یک کلام اگر شما رئیسجمهور بودید برای ایران عزیز چه میکردید؟».
در سال تحصیلی ۹۲ ـ ۱۳۹۱ پرسش مهر سیزدهم مطرح شد و رئیسجمهور وقت از دانشآموزان پرسید: «سؤال امسال من از شما این است که میخواهید در آینده چه کار کنید، اهداف شما چیست و برای جامعه و مکتب خود زندگی و زندگی جاویدان آینده چه برنامهای دارید؟».
در پرسش مهر چهاردهم که در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲، مطرح شد، خطاب به دانش آموزان این سوال را مطرح شد که «اگر پدر شما رئیس جمهور باشد چه اقدامی به او توصیه میکنید تا بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی بگستراند؟»
پرسش مهر پانزدهم که در سال ۹۴ ـ ۱۳۹۳ مطرح شد این بود، «عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبروست. هر کدام از ما چگونه از آبهای ایران میتوانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟». در پرسش مهر شانزدهم که در سال تحصیلی ۹۵ ـ ۱۳۹۴ مطرح شد، رئیسجمهور وقت از دانشآموزان سؤال کرد: «به نظر شما دانشآموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور ما هستید چه فرصتهای جدیدی از لحاظ علمی، فناوری، دانش، اقتصادی و روابط ما با همسایگان و همچنین با دنیا به وجود آمده است؟ پس از پایان تحریم و ماههای آینده فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید به بهترین وجه از این فرصت استفاده کنیم؟».
هفدهمین پرسش مهر رئیسجمهور سال تحصیلی ۹۶ ـ ۱۳۹۵ مطرح شد و از دانشآموزان پرسیده شد: «از کجا خشونت نشأت گرفته است و چگونه عدهای خشونت را میآموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟»، «چگونه میتوانیم کشوری داشته باشیم، جامعهای داشته باشیم دارای رحمت اسلامی و نبوی» و «چگونه میتوانیم جوامع منطقهمان و جهان را از خشونت برهانیم؟». هجدهمین پرسش مهر رئیسجمهور در سال تحصیلی ۹۷ ـ ۱۳۹۶ مطرح شد و رئیسجمهور وقت از دانشآموزان سؤال کرد: ««باید افکار دیگران را تحمل کنیم و به فکر دیگران احترام بگذاریم؛ محیط مدرسه باید محیط اخلاق و ادب باشد. چگونه در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم و با چه سبکی میتوانیم اخلاق بالاتر، ادب بالاتر و تحمل بالاتر داشته باشیم؟».
در نوزدهم پرسش مهر، از دانشآموزان پرسیده شد: «پارسال چه مهارتهایی آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟» رئیسجمهوری در تکمیل پرسش خود، خطاب به دانشآموزان سراسر کشور گفت: «تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر میکنید چه مهارتهایی برای زندگیتان مهمتر است؟»
در پرسش مهر بیستم که در سال تحصیلی ۹۹ ـ ۱۳۹۸ یعنی سال تحصیلی گذشته مطرح شد، این سؤال عنوان شد: «آیا محیط مدرسه برای شما دلپذیر، شاد و دلخواه هست؟ و اگر این هست شما بنویسید چه کار کنیم که این محیط شادابتر، دلپذیرتر و برای شما محیطی امنتر و محیطی باشد که بیشتر دوست داشته باشید؟ محیط مدرسه از نظر شما چگونه است باید دولت، خانواده و معلمان، چه کار بکنیم که محیط مدرسه دلپذیرتر و شادابتر برای همه شما باشد و در این محیط احساس رفاقت و دوستی کنیم و نگذاریم یک نفر محیط کلاس را به محیط دو قطبی تبدیل کند».
پرسش مهر بیست و یکم درباره کرونا بود و از دانشآموزان پرسیده شد: «عزیزان من، فرزندان من، برای مقابله با ویروس کرونا چگونه باید به خانواده و همکلاسیهای خود کمک و یاری کنید؟ نحوه کمک به همکلاسیها، دوستان و اعضای خانواده به عنوان سوال مهر امسال ماست و امیدوارم بهترین پاسخها را از طرف دانشآموزان دریافت کنیم».
آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مراسم نواخته شدن زنگ مهر و شروع سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ که امروز در دبستان پسرانه فولادفر ناحیه ۲ شهرری برگزار شد، از دانشآموزان پرسید: ایران قوی دارای چه ویژگیهایی است و نقش شما در شکلگیری ایران قوی چیست؟