به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، خبر حضور و مطالبه به حق مردم طرود در مقابل فرمانداری شاهرود چند روزی است بر سر زبانها افتاده و همین باعث شد تا این ماجرا را از مسئولین و اهالی آن منطقه پیگیر شویم.
روز ۲۸ خرداد ماه، حادثهی تصادف یک دستگاه پیکان با تریلی حوالی ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه در منطقه چاهجم محور شاهرود _ طرود باعث فوت ۵ نفر از یک خانواده در این محور پرخطر شده است و عجیبتر آن که همان شب یک جوان دیگر جان خود را از دست میدهد؛ حادثهای که دلیل تجمع مردم در مقابل فرمانداری است و باید گفت این تصادف نه برای اولین بار بوده و اگر مسئولین استان با جدیت اقدام نکنند برای آخرین بار هم نخواهد بود.
فیلمهای تجمع مردم در مقابل فرمانداری را نگاه کردیم، مطالبههایی دقیق و درست که اگر سالهای قبل توسط مسئولین استان پیگیری و انجام میشد، خانوادههای اهالی روستاهای منطقه و دیگر مردم که در این محور رفت و آمد میکردند در غم از دست رفتن عزیزان خود سیاه نمیپوشیدند.
یکی از افراد حاضر در این تجمع با بیان اینکه جاده طرود به شاهرود در سالهای گذشته همواره شاهد وقوع تصادفات جادهای بوده است افزود: متأسفانه مسئولان هیچ توجهای به این جاده در سالهای گذشته نکردهاند و این جاده در حد بسیار پایینتر از جاده روستایی باقی مانده است.
وی با اشاره به عدم تحقق وعدههای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی برای بهسازی این محور در ادوار مختلف خطاب به آنان تصریح کرد: آقایانی که زمان انتخابات میخواهند رأی بگیرند و در زمان انتخابات با خودروی شاسی بلند به طرود میآیند و سخنرانی میکنند، باید بدانند که خودروی اکثر مردم این منطقه پیکان یا پراید است.
این شهروند حاضر در تجمع افزود: این آقایان (نامزدهای انتخابات) باید یک مرتبه هم که شده با خودروی پراید در این مسیر تردد کنند تا معنی چاله و دست انداز و عرض کم جاده را بفهمند.
از گلایههای یکی از مردم که میگفت "امکانات این مسیر ضعیف و این چندمین حادثه است، اگر اتفاقی در این جاده رخ دهد تا آمبولانس برسد مصدوم از بین میرود، سالی چند تا تصادف که باعث خسارتهای جانی و مالی میشود اتفاق میافتد، چند بار مردم تجمع کردند و اصلا مسئولین به داد مردم نرسیدند و رسیدگی نکردند" میشود متوجه شد که این موضوع برای مسئولین مربوطه بسیار آشنا است و با آن غریبه نیستند، چرا که آنان برای چندمین بار است مطالبه توجه ویژه به محور پرخطر شاهرود _ طرود را دارند.
ایمان ملک دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان شاهرود در گفتگو با دانشجو یادآور شد مشکلات این جاده با فعال شدن معادن و افزایش تردد وسیلههای سنگین آغاز شد.
وی با تاکید براینکه توسعه و پیشرفت یک استان در اقلیم و بوم همان منطقه گره خورده است، گفت: این تفکر که برای توسعه و پیشرفت به عامل خارجی نیاز است، به استان و شهرستانها هم رسیده، مسئولین به دنبال کسانی هستند که از غیر استان برای توسعه و پیشرفت اقدام کنند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان شاهرود ادامه داد: توسعه و پیشرفتی ماندگار است که براساس اقلیم و بوم همان منطقه شکل بگیرد، ما الان با روستایی مواجه هستیم که با مهاجرت معکوس یعنی از شهر به روستا رو به رو است، اما متاسفانه ثروت موجود به مرکز سرازیر میشود و این منطقه از آن بیبهره است و طرود حتی از سوخت پایدار گاز هم برخودار نیست.
از نقشه جغرافیایی که مسیرهای طرود به شهرهای مواصلاتی را جستجو کردیم متوجه یک نکته مهم شدیم، در این منطقه که از شمال تقریبا 135 کیلومتر با شاهرود فاصله دارد و در دیگر جهات به شهرهای میامی، طبس، یزد، اصفهان و سمنان منتهی میشود، تعداد زیادی معدن وجود دارد؛ معادنی که قطعا برای رفت و آمد از محور طرود استفاده میکنند و گرد و خاک حاصل از بهرهبرداری آنها اول در چشم مردم مظلوم این مناطق میرود.
حال سوال اینجا است، چقدر مسئولین استانی پیگیر بودهاند تا از ظرفیت معادن برای توسعه روستاهای اطراف استفاده کنند؟ چگونه میشود معادن مختلفی در اطراف طرود قرار داشته باشد و مسیرهای مواصلاتی از کمترین امکانات بیبهره باشند؟ معادن چگونه "مسئولیت اجتماعی" خودشان را در خصوص توسعه منطقهای که در آن قرار دارند ادا میکنند؟
ابوطالب جلالی که بیش از ۲ سال فرماندار شاهرود است، ضمن بازدید میدانی از این جاده، دستور ممنوعیت تردد انواع تریلی و کامیون در این مسیر را صادر و بر لزوم افزایش خدماترسانی اورژانس و نیروهای امداد جادهای در این مسیر تاکید کرد و از آغاز مرحله اول طرح تعریض و نوسازی این جاده به طول ۱۲ کیلومتر و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داد.
به گفته جلالی محور طرود از سالهای گذشته از محورهای بهشدت پرخطر است و مقرر شد به مدت ۳۰ روز پلیس راه شاهرود - میامی یگان خودرویی در ورودی این جاده از سمت شاهرود و همچنین انتهای این محور مستقر کند و یک دستگاه آمبولانس به مدت ۱۰ روز در منطقه چاه جام محور طرود مستقر شود؛ قرار شد ظرف دو ماه دوربین در محور طرود نصب شود.
حال تعمیر ۱۲ کیلومتر در محوری که بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر مسافت دارد، آیا دردی از آن منطقه رفع میکند؟ مگر مسئولین استانی از پرخطر بودن این منطقه بیخبر بودهاند که بعد رخ دادن چندین تصادف در زمانهای مختلف تازه به فکر اقداماتی از این قبیل افتادهاند؟
به گفته سرهنگ فرزانه رئیس پلیس راه شاهرود، در یک سال گذشته این محور شاهد تعداد بالایی از تصادفات بوده و در سه ماهه ابتدایی امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال پیش با افزایش تصادفات منجر به فوت در این محور روبهرو بودیم که نشان میدهد وضعیت خوب نیست.
وی با تأکید بر اینکه اقدامات کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای کاهش سوانح جادهای در محور طرود به شاهرود لازم است، خطکشی حاشیه و وسط جاده را یکی از اقدامات فوری و کوتاه مدت در ایمنسازی این جاده اعلام کرد.
نکته عجیب ماجرا زمانی خود را نشان میدهد که ابوطالب جلالی فرماندار شاهرود از عدم ایمنسازی محور طرود به شاهرود در سالهای گذشته انتقاد کرد و گفت: باید سالهای قبل برای ایمنسازی این مسیر پرتردد کارهای جدی صورت میگرفت و بنده نقد دارم که چرا در سالهای گذشته حتی در حد همین اصلاح و بهبود جاده کاری صورت نگرفته است. عرض کم جاده، شانهای که وجود ندارد و عبور ماشینهای سنگین، باعث فوت همشهریان ما شده است. ما نیازمند این هستیم که عرض جاده را زیاد کنیم، درحالیکه در سالهای گذشته هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بود.
زمانی که مصاحبه فرماندار شاهرود را مشاهده کردم این سوال برایم پررنگ شد، مگر مسئول بودن آن هم بیشتر از 2 سال زمانی کمی است برای نصب تابلو و خط کشی مسیر که از ابتداییترین اقدامات است؟ یا نصب تابلو و خط کشی بودجهی فراوانی نیاز دارد که در سالهای قبل از آقای فرماندار انجام نشده و در زمان ایشان هم نه؟
سید عباس موسوی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود که خود از اهالی طرود است، در گفتگو با دانشجو تاکید کرد: در این جاده فرعی و روستایی شانه خاکی، تابلو و علائم رانندگی، پلیس و اورژانس وجود ندارد، عرض پلها در این محور بسیار کم است، خط کشیهای این مسیر بسیار کهنه و قدیمی است، من در 47 سال سن حتی یکبار هم در این جاده پلیس ندیدهام که حداقل برای رانندگان هشدار باشد.
وی افزود: در یک ماه راننده اتوبوس این مسیر سه بار آیینه ماشین خود را برای برخورد با تریلی عوض کرده است، وقتی من از شاهرود میخواهم به طرود بروم خانواده پشت سر ما آب میریزد و از نگرانی ۱۰ بار به بنده زنگ میزنند.
موسوی با اشاره به اینکه مسئولین با قولهای مقطعی دردهایشان را تسکین میدهند، اظهار کرد: با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشود، بعد از این همه درخواست، تقاضا و کشتار تعمیر ۱۲ کیلومتر در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شده است راه حل، در صورتی که احداث شانه خاکی، نصب تابلو و دوربین، خط کشی و هماهنگی اورژانس و آمبولانس کار ۶ ماهه است.
حال باید منتظر بود تا اقدام کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مسئولین برای حل کردن این مشکل بزرگ که باعث فوت عزیزمان شده است را ببینیم؛ قطعا اقدامات فوری نصب تابلو علام راهنمایی و رانندگی، خط کشی مسیر، احداث شانه خاکی و... مواردی است که انتظار میرود مسئولین استانی سریعا و به جد پیگیر باشند و در مرحله بعد با استفاده از ظرفیت معادن برای پیشرفت و توسعه منطقه و همچنین دو طرفه کردن این محور فعالیت خود را آغاز کنند.