محمد لسانی کارشناس و پژوهشگر رسانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت: برای ورود به موضوع بررسی عملکرد رسانهای دولت هم عوامل درونی مهم است هم عوامل بیرونی، برخی چشم بسته آوار مشکلات را از دولت می بینند، اما چند موضوع باعث شدند تا عاملهای بیرونی هم مهم باشند.
وی افزود: اولین عامل مهم بیرونی حجم عظیم تولید محتوا است و میلیاردها پیام در فضای وب فارسی تولید می شود، این باعث می شود پیامها جذابیت و وزن و توجه قبلی را نداشته باشند، در مقابل این عامل بیرونی مهم است که دولت چه آرایشی برای مقابله با آن داشته باشد.
لسانی در ادامه گفت: نکته اول درج سویههای گفتمانی در پیامهای منتشره است که در دولتهای قبل پررنگ دیده شد، مثل دولت قبل که سویه «اعتدال و تدبیر» را مطرح کرد که عملا ویترینی بود که پشت آن فقط گفتمان تعامل با آمریکا یا برجام بود. به نظر میرسد دولت فعلی از «سویههای گفتمانی» کم رنگی برخوردار است و نیاز است در ادامه آن را تقویت کند.
کارشناس و پژوهشگر رسانه افزود: نکته دوم که قابل اهمیت است زنجیره سازی توانهای موجود در بدنه دولت است، مثلا مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در ۸ سال دولت روحانی بسیاری از محتواها را تولید کرد، زنجیره سازی توانهای دولت میتواند کمک کند تا پیام «قوی و معتبر» تولید بشود.
وی تصریح کرد: دولت سیزدهم نسبت به فعال کردن توان مردم و کسانی که به گفتمان این دولت پایبند بودند غافل بود. بنظر می رسد مراکز تولید محتوایی می توانند دولت را برای انعکاس پیامها به آحاد ملت کمک کنند.
لسانی در ادامه گفت: مسئله دولت سیزدهم «پیشا رسانه و فرا تصویر» است، یعنی حلقههای پیش از رسانه وظایف خود را به خوبی انجام ندادند و «فرا تصویر» یعنی برای انعکاس تصویر نیاز به آرایش است. دولت مردمی باید به مردم برگردد و مشارکت گیری در خلق پیام را جدی بگیرد و از طرفی حتما به حلقههای پیش از تصویر و حمایتهای مدیریتی توجه کند.
این کارشناس رسانه افزود: پیش از بررسی اطلاع رسانی به موقع دولت باید بر روی مسئله سازی تاکید کرد، یعنی دولتی که بتواند مسئله سازی کند و دستور کار بسازد به عنوان مثال تضمین یک سیاست گذاری مثل ارز ترجیحی فقط در رسانه نیست قسمتی از آن میدانی است.
وی در انتها تصریح کرد: چرخهای داریم بین مدیر، رسانه و میدان، این سه گانه در دولت سیزدهم تعامل قوی تری باید داشته باشند.