به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی فدراسیون دوچرخه سواری، اتحادیه جهانی دوچرخه سواری uci با ارسال نامههایی به کشورها تکلیف توزیع سهمیه بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس را مشخص کرد. این اتحادیه با ارسال نامهای رسما کسب سهمیه المپیک دوچرخه سواری کشورمان در بخش استقامت جاده را تائید کرد.
به این ترتیب دوچرخه سواری کشورمان در بازیهای المپیک پاریس، صاحب یک سهمیه در بخش استقامت جاده خواهد بود. این سهمیه به تیم ملی دوچرخه سواری ایران رسیده و نماینده منتخب و اعزامی کشورمان میتواند تنها در بخش استقامت جاده این بازیها به رقابت بپردازد.
با توجه به تغییر سیستم و توزیع پیچیده سهمیههای المپیک رشته دوچرخه سواری، کار ایران برای دریافت این ورودی نسبت به سالهای گذشته سختتر شد. طبق اعلام فدراسیون جهانی المپیک ۴۵ کشور در بخش استقامت جاده صاحب سهمیه ورودی بازیهای المپیک شده اند.
برعکس دورههای گذشته این بار به تنها دو کشور اول قارههای آسیا، آفریقا و امریکا به جای سه سهمیه کامل در بخش جاده تنها یک سهمیه تعلق گرفت و مابقی سهمیههای توزیع شده از طریق رنکینگ جهانی و براساس امتیازات دریافتی رکابزنان کشورها در مسابقات مختلف توزیع گردید.
به این ترتیب این سهمیهها در بین ۴۵ کشور اول توزیع شد.
جدول توزیع این سهمیهها به این ترتیب است:
کشورهای اول تا پنجم: هر کدام ۴ سهمیه
کشورهای ششم تا دهم: هر کدام ۳ سهمیه
کشورهای یازدهم تا بیستم: هر کدام ۲ سهمیه
کشورهای بیست و یکم تا چهل و پنجم: هر کدام یک سهمیه
امتیازات و رتبه بندی دوچرخه سواران در مسابقات قارهای و جهانی و تورهای بین المللی و رقابتهای داخلی تا آبان ماه سال جاری در تعیین رنکینگ کشورها نقش داشته است. به این ترتیب در مسابقات قهرمانی آسیا دو رکابزن قزاقستان اول، دو رکابزن ژاپن سوم و چهارم و رکابزن کرهجنوبی پنجم شد. از ایران هم محمد گنج خانلو در رده ششم قرار گرفت.
در رتبه بندی جهانی کشور قزاقستان در رنکینگ نهایی uci نوزدهم شد و به این ترتیب صاحب دو سهمیه المپیک گردید. کشور ژاپن، ازبکستان و چین نیز در این رتبه بندی بین رنکینگ بیست و یکم تا چهل و پنجم جهانی قرار گرفتند و به این ترتیب هر کدام یک سهمیه دارند. ایران در رنکینگ جهانی در رده ۵۳ قرار داشت و با توجه به اینکه قزاقستان و ژاپن از رنکینگ قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ کنار گذاشته شدند، در رنکینگ آسیا بعد از این دو تیم، کره جنوبی و ایران قرار داشتند.
به این ترتیب ایران یکی از دو کشوری بود که بعد از ژاپن و قزاقستان در بالاترین رده آسیا قرار گرفت و یکی از دو سهمیه المپیک را از طریق رنکینگ قاره آسیا بدست آورد تا این بار هم دوچرخه سواری جاده ایران در بازیهای المپیک نمایندهای را داشته باشد.
از قاره آسیا، کشورهای مالزی، ویتنام، قزاقستان، هنگ کنگ، ایران، ژاپن، کره جنوبی، چین و امارات موفق به کسب سهمیه در بخشهای پیست یا جاده بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس شده اند.
در بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو ایران یک سهمیه در بخش جاده داشت که سعید صفرزاده نماینده کشورمان بود. در سالهای قبل روند توزیع سهمیه المپیک متفاوت بود. سه تیم اول هر قاره صاحب سه سهمیه کامل در بخش جاده میشدند که ایران نیز به همین واسطه در چندین المپیک با سهمیه کامل حضور یافت. این بار نیز رایزنیها و تلاشهای مسوولان فدراسیون نیز جواب داد تا یک سهمیه با ارزش به دوچرخه سواری ایران تعلق بگیرد.
انتهای پیام/