آخرین اخبار:
کد خبر:۱۱۲۸۴۸۷
یادداشت|

گفتمان سازی عدالت آموزشی عامل پیشرفت مناطق عشایری

یکی از بحث‌های استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران عدالت آموزشی است، توجه به دانش آموزان مدارس عشایری راهی مطمئن برای تحقق عدالت آموزشی و حتی اجتماعی به صورت همه جانبه و فراگیر است.
گفتمان سازی عدالت آموزشی عامل پیشرفت مناطق عشایری

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حسین وفائی نژاد؛ یکی از بحث‌های استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران عدالت آموزشی است، توجه به دانش آموزان مدارس عشایری به عنوان یادگیرندگانی موفق، مادام العمر و شهروندان موثر جامعه روستایی، راهی مطمئن برای تحقق عدالت آموزشی و حتی اجتماعی به صورت همه جانبه و فراگیر است، موضوع عدالت آموزشی محور اصلی و از بحث‌های راهبردی همه نظام‌های آموزشی است و تحقق عدالت آموزشی در مدارس عشایری منوط به ایجاد و برقراری گفتمانی فراگیر در باب عدالت آموزشی در این نوع مدارس است.


جایگاه بلند مرتبه و والای آموزش و وجود استعداد‌های سرشار و توانمند وجود عدالت را بیشتر ضروری می‌سازد. شرط لازم و اصلی برای دسترسی به جامعه‌ای همسو، تعالی، پویا و هدفمند، توسعه یافته، تأمین و بروز عدالت آموزشی و فرهنگی است هر چقدر پدیده عدالت در سطح یک کشور بیشتر تعمیم و تعمیق یابد و برای گسترش و بسط آن هم فکری شود، قطعاً به کشوری توسعه یافته‌تر منجر می‌شود و بنیان آن کشور را متحول می‌کند، عدالت آموزشی یکی از رکن‌های پیشرفت و زیربنایی‌ترین ابعاد عدالت سازمانی است که می‌تواند همه حوزه‌های آموزشی بالاتر را دچار تحول کند و زمینه ساز بروز استعداد‌ها و توانمندی‌های دانش آموزان را در سطح کلان و در تراز سند تحول بنیادین فراهم آورد، وقتی عدالت آموزشی در یک سیستم آموزشی حاکم باشد بالطبع بنیان‌های فرهنگ آموزشی آن جامعه هم متوازن و پایدار و رو به رشد خواهد بود و در بستر این فرهنگ متوازن بالندگی فکری و ذهنی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هم اتفاق خواهد افتاد، باید توجه کرد که اولین ایستگاه قطار امن عدالت، عدالت از نوع آموزش است، پس آنچه مسلم است عدالت آموزشی می‌تواند بسترساز عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی که به معنای رعایت تناسب، استحقاق‌ها و شایستگی‌ها در ساحت اجتماع است، باشد.


در پایان باید توجه داشت جهت تحقق عدالت آموزشی در مناطق عشایری لازم است به سه مولفه توجه ویژه‌ای شود:

۱- تخصصی بودن رشته تحصیلی تدریس معلمان مناطق عشایری،

۲- کیفیت نظام آموزشی و تقویت کردن وجه عملی آن،

۳- کیفیت کلاس تدریس و برقراری نشاط علمی،

بهره گیری از فناوری آموزشی و بهره مندی از تراکم مناسب کلاس درسی در ایجاد و ارتقای عدالت آموزشی نقش بسیار اساسی را ایفا می‌کنند، علاوه بر موارد فوق الذکر کار جهادی و تلاش بی وقفه و شبانه روزی یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تحقق عدالت آموزشی است، در واقع کار جهادی امیدی است که می‌تواند فردای روشنی را برای فرزندان عشایر این دیار به ارمغان آورد و فرزندان شایسته‌ای را به این سرزمین پاک تقدیم نماید.

 

حسین وفائی نژاد 

فعال دانشجویی، کارشناس عشایر 

 

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار