به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ امروز صبح در ادامه جلسه بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات و فناوری برگزار شد.
طبق آییننامه داخلی ابتدا سخنگوی کمیسیونهای تخصصی گزارشی از برنامههای مطرح شده از سوی وزرای پیشنهادی مربوط به کمیسیون خود ارائه میکنند.
از سوی دیگر، در زمان بررسی برنامهها و صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی نیز ۲ نفر از نمایندگان مجلس به عنوان مخالف و ۲ نفر به عنوان موافق آن وزیر پیشنهادی به مدت ۱۵ دقیقه به ایراد سخنرانی سخنرانی میپردازند.
پس از آن وزیر به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.
حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس:
آقای دکتر عارف به من فرمودند تو وامدار هیچکس نیستی چون خودت آمدی بالا پس ضمن احترام به همه گرایشهای سیاسی مشی من همان طور که سوابق من نشان میدهد همیشه اعتدال بوده است.
کسانی هم که به کار گرفتک از همه گرایش های سیاسی بودند اما با شرط اعتدال و صلاحیتهای علمی و فنی و کارآمدی.
حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس:
تحول نظام آموزش کشور مبتنی بر مهارت افزایی از اولویت من است.
ما درصد هستیم مهارت افزایی را پیگیری کنیم.
بازنگری در برنامه های درسی باید جدی گرفته شود.
همه موسسات آموزش عالی موظف میشوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش رو بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب مهارت آموزی و کسب مهارت تعریف کنند.
مطابق قانون برنامه سهم آموزشهای مهارتی و حرفهای باید به ۴۰ درصد برسد امیدوارم محقق شود.
حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس:
کیفیت نظام آموزش عالی باید ارتقا یابد.
عزیزان توسعه کمیت بس است ما به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ واحد آموزش عالی داریم.
به برکت انقلاب اسلامی آموزش عالی رفت تا سرحدات کشور و این مایه افتخار بزرگی است.
دیگر کسی به دلیل دوری از مرکز به دلیل فقر معیشت به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی محروم از آموزش عالی نیست خدا را شکر اما سیطره کمیت بر کیفیت بس است.
محوری مهم از اولویت های من ارتقاء کیفیت آموزشی است.
حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس:
مبتکر کرسیهای آزاداندیشی شخص مقام معظم رهبری هستند اما ما چقدر آزاداندیشی را جدی گرفتهایم؟
به تعبیر مقام معظم رهبری انفجار ارتباطات از انقلاب صنعتی مهمتر بود، معنای این حرف چیست؟ یعنی دانشگاه پساارتباطات را نمیتوان با دست فرمان قبلی اداره کرد. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهاتیم فرو نغلتیم.
حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس:
البته که سرزنده بودن دانشگاه بدون آرامش، بدون امید و بدون مشارکت استاد و دانشجو و کارمند در تصمیم سازیها ممکن نیست.
سلامت اجتماعی و روانی به شدت نگران کننده است، حال استاد و دانشجو و کارمند ما خوب نیست.
بنا بر یک پیمایش و خود اظهاری دانشجویان، نزدیک به ۳۰ درصد آنها نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پرهزینه است.
حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس:
نمایندگان ارجمند من مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم.
تحصیل مستمر در دو نهاد علمی اصیل، خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید علوم انسانی در دانشگاههای برتر کشور و حوزههای علمیه و در محضر بزرگان حقوق، حکمت، فلسفه، تفسیر، منطق و اصول که کماکان در تحقیق و تدریس بر سر سفره علم و دانش ایشان مستفیظ هستم.
در تقریبا همه کمیسیونها عرض کردم گفتمان این دوره آموزش عالی به نظر من گفتمان مسئولیت اجتماعی است.
در چهار سال آینده پژوهشگاهها و دانشگاهها بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را به عهده خواهند گرفت.
دانشگاهها معطوف به مسائل خواهم بود نسبت به نیازها و مسائل کشور بیتوجه و بیتعهد نخواهم بود نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیطرف نخواهم بود این وظیفه مسئولیت اجتماعی و مولفههای مسئولیت اجتماعی است.
البته یک پیش نیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت انسانی، کرامت دانشوران و دانشجویان را به رسمیت بشناسیم.
حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس:
نمایندگان چالشهای حوزه آموزش عالی را شناسایی کردهاند و خوشبختانه بستر رهایی قانونی و حقوقی مناسبی برای برخی از این چالشها طراحی کردند که نمونههای از آن را عنوان میکنم.
قانون برنامه هفتم که منابع و راهکارهای مناسبی برای رشد و بالندگی دانشگاهها فراهم کرده است .
قانون جهش تولید دانش بنیان به خصوص مواد ۱۱ و ۱۳ که منابع مالی خوبی در اختیار میگذارد.
قانون جهش تولید مسکن که راهکار موثری برای تامین مسکن دانشگاهیان فراهم کرده است البته در اجرا ظاهراً به برخی ابهامات برخورد کرده که اگر ما نتوانیم با تفسیر حقوقی ابهام را برطرف کنیم حتماً از مجلس شورای اسلامی استفسار میکنیم.
مجلس شورای اسلامی برای بخش فرهنگی برای اولین بار بودجه خوبی در نظر گرفته و برای اولین بار این بودجه رو به ذینفعان اختصاص داده این یک گام مهمی است است.
امروز صبح از ساعت ۷:۴۵ دقیقه، چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.
در این جلسه، صلاحیت و برنامههای وزرای پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، برنامههای خود را اعلام کردند.
در حال حاضر نمایندگان مجلس در حال بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات هستند
اکنون علیرضا عباسی بهعنوان مخالف، در حال بیان نظرات خود در مورد برنامههای وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را بیان کرد.
برای دریافت لحظهبهلحظه اخبار و جزئیات این جلسه، با ما همراه باشید.
نماینده مردم بندرعباس در مخالفت با صلاحیت و برنامههای حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم:
دفاع اینجانب و موافقت با وزیر پیشنهادی وزیر علوم در راستای تعصبی است که به آموزش عالی دارم
جایگاه وزارت علوم در کشور بسیار جایگاه بالایی است باید تلاش شود فاصله دانشگاه های کشور با بهترین دانشگاه های کشور کم شود
برای تحقق این انتظار وزراتخانه نیازمند برخورداری از شخصیتی شجاع با انگیزه و امین و دلسوز است؛ این خصایص در وجود آقای سیمایی مشاهده می شود
نماینده مردم بویراحمد در موافقت با صلاحیت و برنامههای حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم:
اینجا میخواهم از آقای دکتر حمایت بکنم چون از بدنه دانشگاه هستم
در بحث مدیریت دانشگاه خیلی از همکاران ما صرف علمی هستند و بعضیها صرفا اجرایی هستند این یکی از ضعفهایی هست که در مدیریت ما وجود دارد. این بزرگوار هم دارای جایگاه علمی هست و هم از بدنه وزارت علوم و هم یک حقوقدان هست.
امیدوار هستم با شجاعتی که از این بزرگوار سراغ داریم خیلی از بدبینیها را از محیط دانشگاه خارج کند
نماینده مردم زرند در مخالفت با صلاحیت و برنامههای حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم:
به شخص آقای سیمایی نقدی نداریم، او شخصیت محترم، متعهد، کارآمد، انقلابی و ارزشی است و سوابق علمی خوبی هم دارد
نگرانی ما مربوط به برنامههای وزیر پیشنهادی علوم است
قرار است بعد از چند دوره وزارت علوم دست فردی قرار بگیرد که رشتهاش علوم انسانی هست و این می تواند برای علوم انسانی ما مفید باشد ولی برای رشتههای فنی، مهندسی و علوم پایه چه برنامه ای دارید؟
رتبه بندی علمی ما در سطح دنیا بیشتر بر اساس مقالات بینالمللی هست م نگرانیم که جایگاه علمی کشور از دست برود در این زمینه شفاف سازی انجام بدهید.
نماینده مردم تهران در مخالفت با صلاحیت و برنامههای حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم:
وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور پیدا کرد، بنده از ایشان 8 سوال کردم ولی به سوالات من جواب نداد، در برنامه او هم نگاه کردم پاسخی ندیدم برای همین مخالفم.
اگر پاسخ دریافت کنم ممکن است نظرم تغییر بکند.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در موافقت با صلاحیت و برنامههای حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم:
دکتر سیمیایی خود تحصیل علوم انسانی داشته و حقوق دان شایسته ای است که به مسائل حقوقی این حوزه اشراف کامل دارد.
آقای سیمایی با اشراف علمی به مسایل حقوقی و حضور در حوزه تقنین می تواند سیاستگذار توانا برای حل مشکلات این حوزه باشد
ایشان دانش آموخته ای توانا در حوزه علوم انسانی است و کارنامه تحصیل او در دانشگاه های طراز اول و حضور در حوزه علمیه و کسب علوم حوزوی در سطح بالای آن موجب می شود که ایشان مسائل و مشکلات حوزه و دانشگاه و نحوه ارتباط این دو کانون را خوب بداند که تجربه کرده است.
نماینده مردم کرج در مخالفت با صلاحیت و برنامههای حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم:
بر اساس اسناد بالادستی مثل نقشه جامع علمی کشور همیشه آرزوی ما این بوده که سهم پژوهش از درآمد ناخالص کشور 4 درصد بشود ولی امروز به نیم درصد هم نمی رسد
آقای سیمایی صراف، شما قرار است این عدد را افزایش بدهید، شما چطور می خواهید به 4 درصد برسید؟ آیا پزشکیان و عارف کمک می کنند که شما سهم پژوهش را افزایش بدهید؟
نماینده مردم کرج در مخالفت با صلاحیت و برنامههای حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم:
ما با 73 هزار مقاله علمی رتبه 16 جهان را داریم قرار است به رتبه 14 برسیم و برای این هدف حداقل 90 هزار مقاله نیاز داریم. راه رسیدن به این 90 هزار مقاله چیست؟ راهکار وزیر پیشنهادی علوم کدام است؟