به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، سید اسحاق موسوی؛ «تصادف یک دستگاه پراید با یک نفر شتر در محور طرود _ بیارجمند استان سمنان باعث کشته شدن ۲ جوان تقریبا ۳۵ ساله شد» این خبری بود که حسین درخشان مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان سمنان در هفته اول شهریور ماه اعلام کرد.
معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان بعد از تشریح زوایای این اتفاق برای جلوگیری از دیگر حوادث احتمالی به رانندگان هشدار داد: پرهیز از سرعت زیاد و توجه به جلو در محورهای مواصلاتی از این اتفاقات تلخ پیشگیری میکند، در محورهای کویری نیز توصیه ما به رانندگان هوشیاری و استراحت کافی است.
به صورت معمول اشتباهات رانندگان در محورهای مواصلاتی کشور یکی از دلایل بروز حوادث است که قاعدتا تذکر به آنان در صورت عامل بودن میتواند آمار تصادفات را کاهش دهد؛ اما این قاعده در محور مواصلاتی طرود در فرع ماجرا قرار دارد، چرا که حادثه، تصادف، مصدوم شدن و جانباختن، قصهی پرتکرار این جاده مهم و پرخطر است که بیش از گذشت چند دهه همچنان تلفات میگیرد و غیراستاندار بودن و نداشتن امکانات ضروری سرفصل و علت تمام حواث مذکور است.
۱۵ کشته و ۴ مصدوم فقط در ۶ حادثه؛ نگاهی به حوادث و تصادفات رخ داده در محور طرود
دی ماه سال ۱۳۹۵، ناصرسلمانپور معاون اورژانس ۱۱۵ شاهرود در خبری اعلام کرد: در جاده شاهرود به روستای طرود، یک دستگاه خودروی پژو پارس واژگون شد که سه مصدوم برجا گذاشت، مصدومان این حادثه پس از رسیدگیهای نخستین، برای ادامه درمان با بالگرد اورژانس به بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود منتقل شدند.
۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۲ یک خانواده پنج نفره در یک وانت پیکان با برخورد با یک دستگاه تریلی در همین محور طرود _ شاهرود در دم جان باختند و عجیبتر از آن اینکه همان شب یک جوان دیگر در این جاده براثر تصادف جان خود را از دست داد.
دقیقا ۳ ماه بعد از حادثه وانت پیکان با یک دستگاه تریلی یعنی شهریور ماه سال ۱۴۰۲، تصادف دو دستگاه خودرو در جاده طرود منجر به کشته شدن هر دو راننده این خودروها شد.
تیر ماه سال ۱۴۰۳، یعنی حدود ۲ ماه قبل بود که «یک تصادف با پنج کشته/ جاده پرخطر طرود _ شاهرود باز هم حادثهساز شد» تیتر اخبار استان سمنان و دیگر رسانههای کشوری شد؛ مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: ساعت ۱۶:۲۰ یکشنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۳ تصادف دو خودروی سواری پژو پارس با پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۴۰ جاده شاهرود به طرود به هلالاحمر اعلام شد و بر اثر آن ۳ سرنشین پژو ۴۰۵ و ۲ سرنشین پژو پارس در دم کشته شدند و یک نفر مجروح شد.
حوادث بالا تنها بخشی از تصادفات جاده طرود در سالهای مختلف بود و همانطور که ذکر شد ۶ حادثه فوق با تعداد ۱۵ کشته و ۴ مصدوم عجیب و ترسناک است؛ چرا که جاده طرود به تنهایی بار آماری بسیار بالایی را از کشته و مجروحان تصادفات جادهای روی شانههای خود به دوش میکشد.
اقدامات کوتاه و بلندمدت بیحاصل در جاده طرود
یکی از اصلیترین مطالبههای اهالی طرود و دیگر روستاهای اطراف همین جاده پرتردد است که از کمترین امکانات محروم و هر چند وقت یک بار جان آنان را میگیرد؛ مردم قائل هستند عدم توجه مسئولان به مسیر طرود باعث شده این جاده از کمترین ضروریات مانند شانهخاکی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، علائم هشداردهنده، دوربین کنترل سرعت، خطکشی، پایگاههای اورژانس و حضور آمبولانس در مسیرهای نزدیک به هم بیبهره باشد.
بعد از حادثه خرداد ماه سال ۱۴۰۲ خانواده جانباختگان، اهالی طرود و دیگر روستاها برای پیگیری مطالبات خود مقابل فرمانداری شاهرود حاضر شدند و خواستههای خود را بیان کردند؛ ابوطالب جلالی معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود هم در همان زمان از اجرای ۲ برنامه کوتاهمدت و بلندمدت در راستای ایمنسازی این مسیر خبر داد و گفت: نصب تابلو، شانهسازی، خطکشی و حضور پلیس در این محور در برنامه کوتاه مدت و همچنین تعریض جاده و ایمنسازی در برنامه بلند مدت در دست اجرا است.
جلالی با بیان اینکه عملیات تعریض جاده از سمت شاهرود به سمت طرود در حال انجام است، اظهار کرد: برای اجرای گام نخست این طرح یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد.
تاثیر و نقش مسئولیت اجتماعی معادن در بهبود اوضاع جاده طرود
تصادفات اتفاق افتاده در این ۱۵ ماه یعنی بعد از مصاحبه معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود نشان دهنده این است که یا اقداماتی که وعده داده شده بود انجام نشده است و یا اگر عملیاتی شده نتوانسته بازدارندگی لازم را در جاده طرود ایجاد کند؛ از طرفی حجم تردد وسایل نقلیه سنگین معادن موجود در منطقه و رانندگان جاده که برای کاهش زمان و مسافت خود به استان یزد و اصفهان محور طرود را انتخاب میکنند بسیار زیاد است و میطلبد تا مسئولان اقدامات فوری و اساسیای مانند دو طرفه کردن مسیر را به طور جدی آغاز کنند.
یکی از راه حلهای موجود برای فراهم کردن امکانات ضروری این جاده که به نظر میآید از دید مسئولان استانی مغفول مانده، استفاده از فرصت مسئولیت اجتماعی معادن است؛ در این منطقه که از شمال تقریبا ۱۳۵ کیلومتر با شاهرود فاصله دارد و در دیگر جهات به شهرهای میامی، طبس، یزد، اصفهان و سمنان منتهی میشود، تعداد زیادی معدن وجود دارد که از محور طرود استفاده میکنند و نقشی در بهبود مسیر ندارند و اگر مسئولان استان سمنان بتوانند از مسئولیت اجتماعی معادن در این مسیر استفاده کنند قطعا بخش عظیمی از مشکلات مردم در این جاده برطرف میشود.
بیشتر بخوانید:
توقف مسئولان استانی در جاده پرخطر طرود/ مگر نصب تابلو و دیگر اقدامات ضروری چقدر هزینه و زمان نیاز دارد؟