آخرین اخبار:
کد خبر:۱۱۷۱۱۱۹
زارعی در پاسخ به دانشجو:

هیچ سوالی در امتحانات نهایی از خارج کتاب درسی طراحی نشده بود+فیلم

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: ممکن است در برخی از سوالات، اعداد و ارقام یا جزئیات دقیقاً مشابه آنچه در کتاب‌های درسی آمده است نباشد، اما این به معنای دور شدن از چارچوب‌های کتاب‌های درسی نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو _ فاطمه قدیری، از دوسال گذشته و پس از بالا رفتن درصد تاثیر قطعی معدل در کنکور، موضوع امتحانات نهایی و معدل مورد توجه دانش‌آموزان، والدین و معلمان قرار گرفته است. در این میان، محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، در نشست خبری پیش از امتحانات خرداد اظهار داشته بود که طراحی سوالات آزمون‌های نهایی تنها بر مبنای کتاب‌های درسی صورت می‌گیرد.

 

کد ویدیو


با این حال، برخی دانش‌آموزان و والدین این ادعا را به چالش کشیده‌اند و معتقدند که سوالات آزمون‌ها گاهی فراتر از محتوای کتاب‌های درسی است و مطالبی را شامل می‌شود که به‌صراحت در کتاب‌ها ذکر نشده است.

آنها بر این باورند که سوالات برخی از آزمون‌های نهایی به نحوی طراحی می‌شود که نیازمند تسلط کامل بر محتوای کتاب درسی نیست و به منابع جانبی و تکمیلی نیاز دارد. این امر باعث شده است که برخی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان به کتاب‌های کمک آموزشی و کلاس‌های تقویتی متوسل شوند تا بتوانند از پس سوالات پیچیده آزمون‌ها برآیند.

برخی از والدین و دانش‌آموزان از این مسئله شکایت دارند که طراحی سوالات فراتر از کتاب‌های درسی باعث ایجاد نوعی عدم عدالت آموزشی می‌شود. به این معنا که دانش‌آموزانی که توانایی مالی برای تهیه منابع کمکی و شرکت در کلاس‌های آموزشی خصوصی ندارند، ممکن است در این آزمون‌ها ضعیف عمل کنند. این نگرانی‌ها موجب شده که درخواست‌هایی برای اصلاح فرآیند طراحی سوالات و تاکید بیشتر بر محتوای کتاب درسی مطرح شود.

پاسخ زارعی به انتقادات

محسن زارعی در واکنش به این انتقادات و سوال خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو اظهار داشت: فرآیند طراحی سوالات آزمون‌های نهایی کاملاً نظام‌مند و دقیق انجام می‌شود و بر مبنای استاندارد‌های تعیین شده است.

زارعی همچنین اشاره کرد که بلافاصله بعد از برگزاری آزمون‌ها، راهنمایی برای تصحیح سوالات تهیه می‌شود و این راهنما در اختیار دبیرخانه راهبری کشوری قرار می‌گیرد تا ارزیابی‌های لازم بر روی آن انجام شود.

زارعی به این نکته نیز اشاره کرد که بعد از اعلام نتایج، گروه‌های آموزشی به تحلیل آزمون‌ها می‌پردازند و براساس جدولی مشخص، طراحان سوالات، طراحی آزمون را انجام می‌دهند.

او تصریح کرد که ممکن است در برخی از سوالات، اعداد و ارقام یا جزییات دقیقاً مشابه آنچه در کتاب‌های درسی آمده است نباشد، اما این به معنای دور شدن از چارچوب‌های کتاب‌های درسی نیست.


به گفته وی، این مسائل ناشی از نحوه فرمول‌بندی سوالات و تلاش برای به چالش کشیدن دانش‌آموزان در قالب اصول آموزشی است.

 

کد ویدیو
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
محمد
United States of America
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
همش دروغ میگن خدا لعنتشون کنه
0
0
پربازدیدترین آخرین اخبار