به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دویست و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران به ریاست مهدی چمران برگزار شد. در این جلسه، ۲۱ عضو شورا حضور داشتند و لطفالله فروزنده؛ معاون مالی و اقتصاد شهری، و مجید باقری، معاون برنامهریزی شهرداری تهران، نیز در جمع حاضر بودند.
احمد صادقی؛ عضو شورای شهر تهران، به عنوان اولین تذکردهنده جلسه به موضوع ارائه خدمات غیرحضوری شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مدیریت شهری در دوره ششم، حرکت به سمت شهرداری غیرحضوری بوده است که در برنامه چهارم تحول و پیشرفت تهران نیز به آن تأکید شده است. همچنین شورا در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۲ مصوبهای برای ایجاد درگاه یکپارچه خدمات غیرحضوری شهرداری تصویب کرده است.
صادقی افزود: طبق ماده ۲ این مصوبه، شهرداری مکلف است درگاه یکپارچهای برای ارائه خدمات غیرحضوری ایجاد کند که شامل حذف استعلامات و مکاتبات بین واحدهای مختلف شهرداری نیز میشود.
نرجس سلیمانی؛ رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، نیز در تذکری با اشاره به نامه پنجاهوسه نهجالبلاغه تأکید کرد: مدیران باید با مردم صادق، مدبر و توانمند رفتار کنند. مردم نیازی به تاج سر یا نوکر ندارند؛ بلکه نیازمند مدیرانی هستند که تصمیمات را با تدبیر و بررسی بگیرند.
سلیمانی در ادامه به موضوع تاکسیهای برقی اشاره کرد و گفت: با وجود ورود ۲۰۰ دستگاه خودرو برقی به ناوگان حملونقل عمومی، رانندگان این تاکسیها در کسب درآمد با مشکلاتی مواجه هستند و شهرداری نیز پاسخگوی این مشکلات نیست.
سید احمد علوی؛ عضو شورای شهر تهران، با اشاره به عدم ابلاغ مصوبه تشکیل هیئت امنای محلات، بیان کرد: مصوبه تشکیل هیئت امنای محلات تهران زیربنای بسیاری از اقدامات دیگر است و هنوز از سوی مدیریت شهری ابلاغ نشده است. بودجه ۱۵۰ میلیارد تومانی برای کمک به سرای محلات در سال ۱۴۰۲ تصویب شد، اما هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
در ادامه جلسه، سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل، به حادثه اخیر اتوبوسی در میدان شهدا اشاره کرد و گفت: روز یکشنبه یک دستگاه اتوبوس ۱۷ ساله به دلیل نقص فنی با چندین خودرو و موتورسیکلت تصادف کرد که منجر به فوت دو نفر و مجروح شدن ۹ نفر شد.
وی با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده و ناتوان در خدمترسانی است، افزود: تهران به ۷ هزار اتوبوس جدید نیاز دارد و بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی مازاد برای ناوگان حملونقل عمومی تصویب شده، اما بخش کمی از این بودجه برای بهبود ناوگان اختصاص یافته است.
تشکری هاشمی تأکید کرد که مشکل اصلی ناوگان حملونقل، عدم تخصیص بودجه کافی برای تعمیرات و نوسازی است.
وی خواستار سرکشی مسئولان شهرداری به مجروحان و خانوادههای متوفیان حادثه شد و گفت: نباید به بیمه بسنده کنیم؛ ما در قبال تمامی شهروندان مسئولیم.
پس از سخنان تشکری هاشمی، درگیری لفظی کوتاهی میان مهدی بابایی و سید جعفر تشکری هاشمی رخ داد که فضای شورا را برای دقایقی متشنج کرد.