آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۶۸۰۴۶

هوش مصنوعی هنوز به پای دانشجویان نمی‌رسد؛ کمبود «دیدگاه انسانی» در متون تولیدی

با وجود پیشرفت سریع ابزارهای نوشتاری مبتنی بر هوش مصنوعی، نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که کیفیت متون تولیدشده توسط این فناوری‌ها هنوز با سطح نگارش دانشجویان انسانی فاصله دارد. محققان تأکید دارند که فقدان بینش انسانی و تفکر انتقادی، مهم‌ترین ضعف متن‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی است؛ ضعفی که می‌تواند چالش‌های جدی برای نظام‌های آموزشی در شناسایی تقلب و حفظ کیفیت آموزش ایجاد کند.

هوش مصنوعی هنوز به پای دانشجویان نمی‌رسد؛ کمبود «دیدگاه انسانی» در متون تولیدی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در توسعه ابزارهای نوشتاری مبتنی بر هوش مصنوعی، کیفیت محتوای تولیدشده توسط این ابزارها هنوز به سطح متون نوشته‌شده توسط دانشجویان واقعی نمی‌رسد. این یافته‌ها، بر اهمیت حفظ تفکر انتقادی و دیدگاه انسانی در نوشتار علمی تأکید دارند و نگرانی‌های آموزشی پیرامون استفاده از ابزارهایی مانند چت‌جی‌پی‌تی را تقویت می‌کنند.

 

بررسی علمی تفاوت کیفیت میان متن‌های انسانی و هوش مصنوعی

به گزارش گروه علمی ایرنا و به نقل از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی، پژوهشگران دانشگاه ایست آنگلیا در بریتانیا، مطالعه‌ای جامع روی ۱۴۵ مقاله دانشجویی واقعی و ۱۴۵ مقاله تولیدشده توسط چت‌جی‌پی‌تی انجام دادند. نتایج این تحلیل‌ها نشان داد که گرچه متون هوش مصنوعی اغلب از لحاظ ساختار و دستور زبان بی‌نقص هستند، اما فاقد یک عنصر کلیدی‌اند: بینش انسانی.

 

دیدگاه انسانی؛ عنصری گمشده در متون تولیدشده توسط هوش مصنوعی

مقالات نوشته‌شده توسط دانشجویان واقعی، حاوی تفکر انتقادی عمیق، درک شخصی از موضوعات و نگاهی تحلیلی بودند که باعث تمایز آن‌ها از متون ماشینی می‌شد. منظور از بینش شخصی در این پژوهش، فهم دقیق و عمیق از یک موضوع یا مسئله با تکیه بر تجربیات، دانش و نگرش فردی نویسنده است.

 

تأکید بر آموزش مهارت‌های فکری در کنار فناوری

یافته‌های این تحقیق، بار دیگر لزوم تقویت مهارت‌های سواد رسانه‌ای، تفکر انتقادی و آگاهی اخلاقی را در نظام‌های آموزشی گوشزد می‌کند؛ به‌ویژه در دوره‌ای که ابزارهای هوش مصنوعی با سرعتی بی‌سابقه در حال پیشرفت‌اند. محققان بر این باورند که نتایج این مطالعه می‌تواند در تشخیص متون تولیدشده توسط ماشین و پیشگیری از تقلب علمی در مدارس و دانشگاه‌ها بسیار مؤثر واقع شود.

 

نگرانی معلمان از تأثیر ابزارهای هوش مصنوعی بر آموزش

پروفسور کِن هایلند، استاد دانشکده آموزش و یادگیری دائمی دانشگاه ایست آنگلیا، گفت: «از زمان عمومی شدن دسترسی به چت‌جی‌پی‌تی، نگرانی عمیقی در میان معلمان ایجاد شده است؛ چرا که می‌ترسند دانش‌آموزان از این ابزار برای انجام تکالیف استفاده کنند.»

وی افزود: «معلمان نگرانند که چت‌جی‌پی‌تی و سایر ابزارهای هوش مصنوعی، فرآیند تقلب را ساده کنند و پایه‌های سواد تحلیلی و مهارت‌های فکری دانش‌آموزان را تضعیف کنند؛ خصوصاً اینکه هنوز ابزار تشخیص دقیقی برای شناسایی متون تولیدشده توسط ماشین در اختیار نداریم.»

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار