کارشناس حوزه دشمنشناسی گفت: از نیل تا فرات قبل از اشغال فلسطین توسط یهودیان، متعلق به فرزندان ابراهیم بوده است، لذا این شعار
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، علی اکبر رائفیپور در ادامه پنجمین جلسه از سلسله نشستهای روایت عهد که با عنوان «اسطورههای صهیونیسم» در سالن اجتماعات مسجد موسی ابن جعفر (ع) برگزار شد به بررسی نقاط ضعف اسرائیل و اسطوره کتاب مقدس پرداخت.
بیست مورد از اسطورههای اسرائيل
این کارشناس دشمنشناسی گفت: بیست مورد از اسطورههای اسرائيل را فقط نام ميبرم، البته اسطورههاي فرعي هم دارند مثل اتاق گاز که شاخه ای از اسطوره هلوکاست است.
1- کتاب مقدس؛ 2- سرزمین مقدس؛ 3- وعده رهایی؛ 4- قوم برگزیده؛ 5- پاکسازی قومی؛ 6- بازگشت؛ 7- تبعيد و آوارگی؛ 8- منحصر به فرد بودن اسراییل؛ 9- اسرائیل به عنوان تجسم قوم یهود؛ 10- تداوم تاریخی اسرائیل؛ 11- مرکزیت اسرائیل؛ 12- زندگی کامل و بینقص؛ 13- پدران بنیانگذار؛ 14- فاشیسم ستیزی؛ 15- دادرسی نورمبرگ؛ 16- هلوکاست و شش میلیون قربانی؛ 17- سرزمین بدون مردم برای مردم بدون سرزمین؛ 18- آنتی ستیزم؛ 19- اسباط گمشده بنیاسرائیل همان ده سبط گمشده؛ 20- تاریخ دومين دولت نابود شده (این اسطوره را زمانی استفاده میکنند که دچار اختلاف میشوند.)
یک بحثی در کابالا دارند با عنوان ازدواج دو خدا با هم که در واقع حلول خدا در آدم و حواست که با هم ازدواج ميکنند تا بنی اسرائیل به وجود بیاید و خود را از نسل آدم و حوا ميدانند. اعتقاد دارند زماني شیطان حوا را فریفت و عدهاي آدم به وجود آمدند؛ زماني هم آدم با اجنه ازدواج کرد و آدمهای دیگری به وجود آمدند؛ بحث «شخینا» در کابالا و خود برتربيني يهود بر همين مبناست، ستاره شش پر هم همین بحث را مطرح میکند که مرد و زن در هم تنیدهاند.
در اين جلسه اسطوره کتاب مقدس را بررسی میکنیم. ریشه بسیاری دیگر از اسطورهها به کتاب مقدس بر میگردد. با توجه به اینکه اين اسطورهها در هم تنیدهاند، اگر یکی را توضیح بدهیم بخشی از دیگری را هم باید توضیح دهیم.
حکومت داود و سليمان؛ روزگار خوش یهود
همانطور كه ما در ذهنمان حكومت اميرالمومنين را در تشيع داريم و به نظرمان تكرار شدني نيست آنها هم دو حکومت داود و سليمان را در ذهن دارند. به چشم روزگار خوشی را دیدهاند؛ روزگاري كه با باد جابه جا ميشدند و شياطين براي ايشان عملگي ميكردند. منتهی لیاقت حفظ آن را نداشتند و عهدشان را با خدا شکستند: «فبما نقضهم ميثاقهم و لعنهم و جعلنا قلوبهم قاسيه»؛ همانطور که در زمان موسی شکستند.
ارباب حلقهها؛ فیلمی در راستای مبارزه با حكومت جهانی حضرت مهدی
الان دنبال همان حکومتاند و خوب میدانند در این سوی دنیا هم تفكري به دنبال حکومت مهدوی است كه اوج حکومت سلیمان اشل کوچکی از حکومت مهدی است، فلذا در این باره خوب برنامهريزي و کار میکنند، مانند فيلم ارباب حلقهها.
در احادیث هست سلیمان با حلقهای شیاطین را تسخير کرد. سوال اينجاست که اگر حلقه سليمان را به ما بدهند کاری از ما ساخته است؟ خیر؛ حقیقت آن وحی است که بر سلیمان نازل شد.
در اسرائيليات آمده حضرت سليمان براي قضای حاجت رفت و انگشترش را به همسرش داد تا نگه دارد؛ هنگامي كه بازگشت تا انگشتر را پس بگيرد همسرش گفت چند دقيقه پيش آمدي و آن را گرفتي، سليمان فهميد شيطان به هيئت او درآمده و انگشتر را گرفته است. شيطان چند روز بر ملك سليمان حاكم ميشود تا بالاخره سليمان با كلك و سختي انگشتر و حكومتش را پس ميگيرد.
در ارباب حلقهها هم همه دنبال آن حلقه هستند؛ اين حلقه وسوسه كننده است.
مقصود از شيطان و دجال در ارباب حلقهها كيست؟
در پیشگویی هایشان آمده آن قوم دیگر به بیت المقدس حمله ميكنند و بيچارهتان ميكنند؛ در اين فيلم بيت المقدس را سرزمين بسيار زيبايي تصوير ميكند كه موجودات وحشتناك كه ما هستيم حمله ميكنيم تا آنجا را بگيريم، اما نهايتا آنها حمله ميكنند و ساختمان شيطان را پايين ميآورند.
شيطان و دجال كيست؟
ما هستيم. آن فرد تك چشم در فيلم ميرود انگشتر را برميدارد و استفاده ميكند و با آمدن آن فرد ديگر نابود ميشود؛ چيزي مانند جاء الحق و زهق الباطل
اين تفكر بر مبناي كتاب مقدس است كه آنها را به ساخت فيلم و انيميشن و كارتون ميكشاند. سایر اسطورهها نيز از کتاب مقدس ناشی میشود. تبعيد و آوارگي ارض موعود پاكسازي نژادي و...
کتاب مقدس تحریف شده است
ما قائلیم کتاب مقدس تحریف شده است؛ هم عهد عتیق و هم جدید. من حاضرم سر اين موضوع در هر جاي ايران مناظره كنم. اصلا نياز به تحريف هم نيست، آدم مريض روي هرچه نياز دارد دست ميگذارد؛ چراکه وهابیها با اشاره به آیات قران شیعه میکشند. آن قسمتی را که نیاز دارند استفاده میکنند؛ «لا تقربوا الصلوه» را ميبينند و انتم سكري را رها ميكنند. یهودیها هم همین کار را میکنند.
آيه 54 سوره مائده كه درباره ايرانيان است و بعد از آن آيه «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون»؛ همیشه دعوا بر سر اين است كه ولايت به معناي سرپرستي است يا دوست داشتن؟ كه در هر معنايي كه برداشت شود در آيه بعد ذكر ميكند «و من يتول الله و رسوله و الذين ءامنوا فان حزب الله هم الغالبون»؛ و در هر معناي ولي كه استفاده شود آخرالزمان متعلق به اين گروه است. در بحث کردن، اين قسمت را نميبينند و رها ميكنند.
تحریف شدن کتاب مقدس و برداشت تفسیر به رای آن
در تحريف كتاب مقدس كه شكي نيست؛ عهد عتیق سی و نه بخش دارد و عهد جدید بیست و هفت تا. مسیحی ها عهد عتیق را قبول دارند و یهودی ها عهد جدید را قبول ندارند؛ یعنی روی سخن شما درباره عهد عتیق مسیحیها هم هستند.
خود كتاب مقدس ورژنهاي مختلف هم دارد برخي مسائل در يك كتاب هست که در ديگري نيست. اگر يكي از اين اتفاقها در قرآن بود ما را بيچاره ميكردند.
عهد قدیم سه بخش است؛ تورات، کتب مربوط به انبیا، سایر مکتوبات و رسلات.
کل تورات توسط فرد دیگری غیر از حضزت موسی نوشته شده
در تورات میگوید موسی همانطور که خدا به او دستور داده بود فرزندان ارشد را شمرد. خود موسی که وحی به او نازل شده است، سوم شخص است در کل تورات جايي نداريم كه موسي مخاطب باشد؛ یعنی يكي ديگر نشسته و داستان را نوشته است.
در بخشي از تورات آمده است: سالها گذشت و موسي بزرگ شد. در سفر تسنيه باب سي و چهار آمده: موسي خدمتگزار خداوند در سرزمين موآب در گذشت. موسي هنگام مرگ صد و بيست سال عمر داشت و قوم اسرائيل سي روز در دره موآب براي او عزاداري كردند.
اقرار زبان شناسان بر وجود چند نوع ادبیات در کتاب مقدس
زبانشناسان اقرار کردند چندین نوع ادبیات در کتاب مقدس پیدا کردند که مواردی از آن آورده میشود. در سفر پيدايش فرزندان بنيامين را نام ميبرد كه با نام فرزندان او در دوم تواريخ متفاوت است؛ هردفعه چيزي كشف و يا نقض ميشود.
در سفر پيدايش باب سي و شش پيامبراني كه روي كار آمدند را نام ميبرد و در بين آنها از طالوت كه با داوود هم عصر بوده نام برده ميشود، در حالي كه موسي كه كتاب تورات متعلق به اوست حداقل چهارصد سال قبل از طالوت بوده است.
زبانشناسان اشعار اگاريتي را در تورات تشخيص دادهاند
عهد عتیق داستان است؛ داستان نه به معناي توهين به معناي تاريخ، يعني بعدها كسي نقل كرده است. ما هم ميگوييم توراتي بوده است، اما آن را حفظ نكرديد و نابود شده است و بعدها بر مبناي نقل شفاهي نوشتيد. الان زبانشناسان اشعار اگاريتي را در تورات تشخيص دادهاند؛ يعني كساني كه تورات را مينوشته اند تحت تاثير قوميت خودشان اين اشعار را وارد كردهاند.
درباره اينكه پشت سر اين اقدام غرض بوده است يا جهل، بايد گفت هر دو. بعضي جاها چنان پيامبر خدا را زمين ميزند كه ديگر نتواند برخيزد، برخي جاها هم از سر جهل بوده و دوست داشتهاند خودشان را بزرگ جلوه دهند، مثلا خداي بابلي را داراي صفتي ميديدند پس به خداي خودشان هم آن صفت را نسبت ميدادند. قران ميگويد: «فويل للذين يكتبون الكتاب بأيديهم ثم يقولون هذا من عند الله»
خود مسيحيها كه عهد عتيق را قبول دارند دو شاخه مهم دارند پروتستان و كاتوليك. بسياري از مواردی كه كاتوليكها قبول دارند در نسخه پروتستانها نيست. سفر توبيا و يهوديه، يشوع بن سيراخ، سفر مكابيان، تتمه سفر دانيال نبي، سفر نبوت باروخ و... در نسخه پروتستانها نيست؛ به دردشان نميخورده و حذف كردهاند.
تفاوتها در ورژنهای مختلف کتاب مقدس
همين كتاب مقدس ورژنهاي مختلفي هم دارد كه با هم تفاوت دارد: عبري، سامري، يوناني. به ترتيب در عبري و سامري و يوناني عمر آدم صد و سي، صد و سي و دويست و سي ذكر شده است. عمر يارد صد و شصت و دو،شصت و دو، و دويست و شصت و دو ذكر شده است.
عمر دنيا از خلقت آدم تا طوفان نوح هزار و ششصد و پنجاه و شش، هزار و سيصد و هفت، و دو هزار و دويست و شصت و دو آمده است. اختلاف زمان از طوفان نوح تا ميلاد ابراهيم دويست و نود و دو، نهصد و چهل و دو و هزار هفتاد و دو ذكر شده است. درباره زمان آفرينش آدم تا ميلاد مسيح چهار هزار و چهار، پنج هزار و هشتصد و هفتاد و دو ،چهار هزار و هفتصد آمده است.
از چيزي كه اصلش زير سوال است چگونه ميتوان اسطوره بيرون كشيد؟!
نام كوهي كه موسي توصيه كرد هكل را روي آن بنا كنند در عبري كوه لن، در سامري كوه جرزيم و در نسخه يوناني كوه ايبال عنوان شده است.
ده فرمان در نسخه عبري و يوناني ده تاست، در نسخه سامري يازده فرمان است.
آمار بني اسرائيل و فرزندانش هنگام ورود به مصر در نسخه سامري هفتاد و پنج تا و در نسخه يوناني هفتاد تاست.
در نسخه عبري و يوناني اصلا و به هيچ وجه اثري از قيامت نيست و معروف ترين اين ورژنها هم همين دو نسخه اند، اما در نسخه سامري صراحتا از قيامت صحبت شده است.
يك سند از خود كتاب مقدس درباره تحريف آن
اين همه تشتت و اختلاف نظر تاريخي و ايرادات بزرگ تاريخي وجود دارد.
يك سند از خود كتاب مقدس درباره تحريف آن: كتاب ارميا باب هشت آيه هشت ميگويد: «چگونه ميگوييم ما حكيم هستيم و شريعت خداوند، تورات با ماست. بي شك قلم كذاب كاتبان به دروغ عمل مينمايد. حكيمان شرمنده و مدهوش و گرفتار شدهاند. اينك كلام خدا را ترك نمودهاند پس چه حكمتي دارند.»
تصريح ميكند كه تحريف صورت گرفته است. خدايي كه كشتي بگيرد و شكست هم بخورد مايه آبروريزي است.
نظر منتقدان درباره تحريف تورات:
توماس ميشن در كتاب كلام مسيحي ميگويد: «در قديم مردم معتقد بودند موسي تورات را نوشته است، اما مطالعات جديد كتاب مقدس نشان ميدهد كه پاسخ به مسئله اصل و منشا تورات از آنچه در ابتدا تصور ميشد دشوارتر است. تورات در طول نسلها پديد آمده است. در ابتدا روايتهايي وجود داشت كه قوم يهود آن را به طور شفاهي به يكديگر منتقل ميكرد، سپس روايات مذكور در چند مجموعه نوشته شد كه برخي در باب تاريخ و برخي در باب احكام بود و سرانجام در قرن پنجم قبل از ميلاد، اين مجموعهها در كتاب گرد آمد؛ يعني هشتصد سال بعد از موسي. كساني كه در اين كار طولاني و پيچيده شركت كردند بسيار بودند و نام اكثريت قاطع آنها را تاريخ فراموش كرده است. به عقيده يهوديان و مسيحيان الهام الهي در همه مراحل تحريف تورات همراه و پشتيبان بوده است.»
آنها نميتوانند (این اشتباهات را) درست كنند ميگويند اشكالي ندارد آن كسي كه جمع آوري ميكرده است به وحي وصل بوده است، بنابراين امكان اشتباه نداشته است.
قرآن به كساني اشاره كرده كه ديگر در تورات اثري از آن نميبينيد. سامري را در تورات پيدا نميكني، البته من يك زمري پيدا كردهام كه شايد همان سامري باشد كه آدم فاسدي بوده و كشته هم شده است.
اگر به وحي وصل بودهاند پس چرا زماني كه كتاب اول و دوم تاريخ را مينويسد، تورات را درباره بچههاي بنيامين نقض كرده است و بعد همان چيزي هم كه مينويسد درست نيست. در اول تواريخ يك چيز مينويسد، در دوم تواريخ چيز ديگري مينويسد؛ پس وصل بودني در كار نيست.
تحریف تورات به چه طریقی صورت گرفته است؟ / تخت سنگهایی که تورات بر روی آن حک شده بود خرد شدند
توماس ميشل ميگويد: دانشمندان معتقدند اين بخش از تورات دنبال يك حركت اصلاحي ميان يهوديان در عصر پادشاهي يوشاع و پيامبري ارميا در قرن هفتم قبل از ميلاد تحريف شده است.
الان نثر ابوالفضل بيهقي را يك زبانشناس از روي كلمه ميگويد متعلق به چه قرني است، اما به خاطر اينكه زبانشناسان نتوانند دوران كتابت تورات را تشخيص دهند؛ تورات را سريع به يوناني و از يوناني به انگليسي بردند كه يك كلام بشود.
هنريف مورخ هلندي –هر چند ما لحن سخن او را نميپسنديم- ميگويد: «روزي از روزها حضرت موسي ناپديد گرديد، بر زبانها افتاد كه او با دو تخته سنگ نتراشيده از ميان مردم بيرون رفته است -ميگويند ده فرمان بر دو تخته سنگ نازل شد- بعد از ظهر آن روز قله كوه سينا نامرئي بود و تندبادي ابر سياهي آورده و كوه را زير حجاب آن مخفي ساخت، طوري كه چشم انسان در آنجا چيزي را نميديد.
هنگامیکه حضرت موسي برگشت، يا للعجب؛ كه خداي قوم يهود در همان هنگام كه رعد و برق گوش عالم را كر كرده بود، احكام خود را بر روي سنگهايي كه در دست موسی بود، نقش كرده بود...
وي ميگويد: وقتي حضرت موسي بازگشت و ديد مردم گوساله ميپرستند، لذا دو تخته سنگ را زمين زد و خرد كرد. به اين ترتيب توراتي كه از خدا بر حضرت موسي نازل شده بود از دست رفته و آنچه اكنون در دست يهود است زائيده افكار خاخامها و تراوشات ذهن راهبان مذهبي اين قوم ميباشد.
ما كه معجزه را منكر نيستيم، اما ايراداتي كه وجود داشته برخي را به كجا برده است.
ويل دورانت ميگويد: ولتر دانشمند فرانسوي در صحت تورات شك و ترديد كرده است.
زاپاتا ميگويد: تناقضات تاريخي تورات كاملا آشكار است.
نسخه اصلي تورات و احكام دهگانه پيش از ميلاد مسيح طعمه جنگها و حوادث تاريخ گرديد
آدام كلارد ميگويد: پس از تحقيق فراوان به اين نتيجه رسيدم كه تورات اصلي در همان فتنههاي اولي از بين رفته است.
هورمن معتقد است: نسخه اصلي تورات و احكام دهگانه آن پس از مرگ موسي و علمای بني اسراييل، با همان صندوق قرنها پيش از ميلاد مسيح طعمه جنگها و حوادث تاريخ گرديد - هرچند طبق وصيت موسی هر هفت سال يكبار آنها را قرائت ميكردند-. بعدها گروهي از جمله عزيز يا عزرا يهود به تدريج با كمك گرفتن از محفوظات و مكتوبات به نگاشتن توراتي جديد اقدام كردند كه كاهن بوده و پيامبرياش براي ما اثبات نشده است؛ چراکه اگر پيامبر بوده است پس چرا آن تحريفات را از بين نبرده است؟
در تورات آمده گوساله را هارون ساخت
اين چه حضرت موسياي است كه پدرش با عمهاش ازدواج كرده است؟
در تورات ميگويند گوساله را هارون ساخت. هارون مگر جانشين حضرت موسي نبود؟ موسي دستور به تبعيت از هارون را داده بود، حالا اوست که دستور ميدهد گوساله بپرستند، لذا مردم گناهي ندارند! اما وقتي موسي برميگردد خدا با هارون كاري ندارد و مردم را تنبيه ميكند. اين چه جور خدايي است؟
هورمن در ادامه ميگويد: تلاش بيهوده و دست و پا زدن در گل است اگر كسي بخواهد كتاب مقدس را از تحريف پاك كند.
ريچارد سيمون ميگويد: اغلب متون مذهبي ساخته و پرداخته خاخام هايشان است.
ژان استك فرانسوي میگوید: نويسنده يا نويسندگان تا اسفار پنجگانه بدون توجه و دقت دو نوع متن را در اين كتاب رديف كرده اند؛ در يكي از آنها نام خدا الوهين و در ديگري يهودا است.
اسپینوزا؛ یهودی حقطلبی که تورات را زیر سوال برد
اروخ اسپينوزا نژادا يهودي است و جز اولين كساني است كه تورات را زير سوال برد و آدم حق طلبي بود، اما متاسفانه بلايي كه سر نيچه آمد سر اين هم آمد، يعني چون كتابشان ايراد دارد به اين نتيجه رسيد كه دين مشكل دارد. اسپينوزا ترور شد؛ يهوديها ترورش كردند و اسپينوزا از آن به بعد با همان لباس پاره به خيابان ميآمد كه به مردم بفهماند ميخواستند مرا ترور كنند.
يهوديها درباره اسپينوزا مثل اسطورههايشان دو نوع برخورد دارند. زماني كه ميگويند عجب فيلسوف خوبي بوده ميگويند يهودي است. زماني كه ميگويند بر يهود نقد دارد، او را مرتدد میدانند که جاسوس است.
اسپينوزا استدلال جالبي كرده ميگويد: در سفر پيدايش باب چهارده آيه چهارده، ابرهيم دشمنان خود را تا دان تعقيب كرد، اما در كتابهاي ديگري كه در عهد عتيق بعد از اسفار پنجگانه آمده است به عنوان مثال در سفر داوران كه حوادث مربوط به دهها سال بعد از موسي را نقل ميكند آمده است: كه سبط دان -يكي از اسباط دهگانه يهود كه بعد از موسي بودهاند- به شهري حمله كردند و بعد از فتح نام آنرا كه لايش بود،دان گذاشتند.
بين اين دو حداقل هفتصد سال فاصله است. چرا اين اتفاقها ميافتد؟ چون كسي كه نوشته آگاه به ساير بخشها نبوده است، آگاه به همه حقايق نبوده است.
زبان شناسان و اسطوره شناسان درباره اسطورههاي كنعاني و بابلي كه به تورات ورود پيدا كرده و يا قسمتي از مضامير كه ترجمه مستقيم اشعار اگاريتي است و اشعار كتب عهد عتيق شباهت زيادي با اين اشعار اگاريتي دارد، بحث كردهاند و ميگويند بخشهايي را از آنها گرفتهاند.
اسطوره ارض موعود
اسطورههايي كه از كتاب مقدس بيرون كشيدهاند، مثلا ارض موعود كه ميگويند اين منطقه متعلق به خودمان و پدرانمان بوده و ما بايد برگرديم؛ چون در كتابمان نوشته است.
سفر پيدايش باب يازده آيه هفده آمده: «من عهد خود را با تو و تا بعد تو با فرزندانت نسل اندر نسل برقرار ميكنم. من خداي تو هستم و خداي فرزندانت نيز خواهم بود. تمامي فرزندان كنعان را كه اكنون در آن غريب هستي تا ابد به نسل تو خواهم بخشيد و خداي ايشان خواهم بود.
خدا به ابراهيم فرمود: وظيفه تو و فرزندان و نسلهاي بعد از تو اين است كه عهد مرا نگاه داريد؛ تمامي مردان و پسران شما بايد ختنه شوند تا بدين وسيله نشان دهند كه عهد مرا پذيرفتهاند.
برداشت شخصی از تورات: اگر کنعان متعلق به فرزندان ابراهیم است، مسلمانان هم فرزندان ابراهیم هستند!!!
ميگويند در اين جا حضرت حق به حضرت ابراهيم گفته كنعان براي تو و فرزندان توست؛ خب مگر ما بني اسرائيل و بچههاي ابراهيم نيستيم؟ پس اين سرزمين براي ما و پدرنمان است و كسي هم نميتواند حرفي داشته باشد.
در سفر خروج باب سه و آيه هفت و هشت آمده: «خداوند به موسي ميفرمايد من آمدهام تا بني اسرائيل را از بردگي در مصر آزاد سازم و آنان را به سرزمين پهناور و حاصلخيزي ببرم كه در آن شير و عسل جاري است. اين بحث شير و عسل كه در ارض موعودشان ميكنند از همين كتاب مقدس گرفتهاند.
اولا بحث تحريف را مطرح كرديم و در صورتي كه فرض كنيم تحريف وجود نداشته، بحث برداشت شخصي و تفسير به راي را مطرح ميكنيم كه با چه حقي چنين نتيجهاي گرفتيد؟ همين الان كنعان در دست فرزندان ابراهيم است. مسلمانان مگر فرزندان ابراهيم نيستند؟ شما با چه حقي ميگوييد فرزندان ابراهيم فقط نسل اسحاقاند؟ چرا برداشت شخصي ميكنيد؟
قبل از اشغال فلسطین هم از نیل تا فرات فرزندان ابراهیم بودند
خدا گفت نيل تا فرات را به تو ميبخشم و به ذريه تو ميبخشم. بخشيده است ديگر. از نيل تا فرات همه مسلماناند. به فرزندان اسماعيل بخشيده است. يهودي هم داريم. آنها هم فرزندان اسحاقاند. همه از ذريه ابراهيم اند. شرط عهد بوده است. آيا عهدي را كه بستيد حفظ كرديد؟ قران ميگويد عهد را شكستهاند و كار را خراب كردهاند.
سفر لاويان باب بيست و شش، ايه چهارده و سي و چهار: اگر به من گوش ندهيد و اطاعت نكنيد و قوانين مرا رد كنيد و عهدي كه با شما بستهام بشكنيد، آنگاه من شما را تنبيه ميكنم. من برضد شما برخواهم خواست و شما در برابر دشمنان خود پا به فرار خواهيد گذاشت. كساني كه از شما نفرت دارند بر شما حكومت خواهند كرد و شهرهايتان را ويران و مكانهاي عبادتان را خراب خواهند كرد. آري سرزمين شما را خالي از سكنه خواهند كرد و دشمنانتان در آنجا ساكن خواهند شد.
ادامه ميدهد: بلاي جنگ را بر شما نازل خواهم كرد تا در ميان قومها پراكنده شويد. سرزمين شما خالي و شهرهايتان خراب خواهد شد.
چرا اين قسمت كتابتان را توجه نميكنيد و نميخوانيد. آن قسمتي كه نياز دارند را ميگويند و آن قسمتي كه به نفعشان نيست را كنار ميگذارند.
در تورات بارها اشاره شده که بنیاسرائیل عهد خود را شکستند
ارميا در باب هشت و آيه هشت ميگويد كه شما عهدتان را شكستهايد.
بارها در عهد عتيق آمده كه آنها نتوانستند عهد را نگه دارند و عهد را شكستند.
سفر اعداد باب چهارده آيه بيست تا سي و سه آمده: به حضور پرجلالم كه زمين را پر كرده است سوگند ياد ميكنم كه هيچكدام از آنها كه جلال و معجزات مرا در مصر و در بيابان ديدهاند و بارها از توكل و اطاعت نمودن سرباز زدهاند حتي موفق به ديدن سرزميني كه به اجدادشان وعده دادهام نخواهند بود. دقيقا برابري با آيه قران دارد: «يا قوم ادخلوا الارض المقدسة التي كتب الله لكم و لا ترتدوا على أدباركم فتنقلبوا خاسرين... قالوا يا موسى إنا لن ندخلها أبدا ما داموا فيها فاذهب أنت و ربك فقاتلا إنا هاهنا قاعدون». در نتيجه يتيهون في الارض شدند؛ در زمين چهل سال آواره شدند.
در ادامه ميگويد: هر كه مرا اهانت كند سرزمين موعود را نخواهد ديد. برمبناي اين آيه نبايد هيچگاه چشمشان به سرزمين موعود بيفتد؛ زيرا در همين كتاب تورات بيشترين اهانتها به خدا شده است.
خدايي كه خسته ميشود و بعد از خراب كردن معبد سليمان ناراحت ميشود و اشك ميريزد كه چرا بدست خودش عبادتگاه خودش را خراب كرده است.
ماجرای سرگردانی بنیاسرائیل در بیابان در تورات و قرآن
در ادامه اين آيه ميگويد: همه شما در اين بيابان خواهيد مرد حتي كسي از شما كه بالاي بيست سال سن دارد وارد سرزمين موعود نخواهد شد؛ لاشههاي شما در اين بيابان خواهد افتاد. فرزندانتان به خاطر بي ايماني شما چهل سال در اين بيابان سرگردان خواهند بود.
قران هم گفت: اربعين سنه يتيهون في الارض. چرا به اينها مراجعه نميكنيد؟
كتاب ارميا نبي آيه يك تا يازده گفته است: اهالي يهودا و اورشليم عليه من قيام كردند آنها به گناهان پدرانشان بازگشتند و از طاعت من سرباز ميزنند. ايشان به سمت بتپرستي رفتند؛ هم اهالي يهودا و هم اسرائيل -دو سبط پاييني يهودا شدند و ده سبط بالايي كشوري كه تاسيس كردند اسرائيل شدند- عهدي كه با پدرانشان بسته بودند شكستند.
واضح ميگويد آنها عهد شكستهاند. بعد از آن ميگويد: پس چنان بلايي بر ايشان خواهم فرستاد كه نتوانند جان سالم به در ببرند.
سلام ممنون که متن سخنرانی رو انقدر دقیق و کاربردی به نگارش در آوردید!
من درحال حاضر دارم توی این حیطه تحقیق به عمل میارم و ممنون می شم اگه متن دیگه ای از این سری سخنرانی های روایت عهد در مورد حضرت موسی دارید برای ایمیل من بفرستید.
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
من درحال حاضر دارم توی این حیطه تحقیق به عمل میارم و ممنون می شم اگه متن دیگه ای از این سری سخنرانی های روایت عهد در مورد حضرت موسی دارید برای ایمیل من بفرستید.