مسئول معاونت تربیت و آموزش سازمان بسیج دانشجویی گفت: بنياد شهيد مطهري عاليترين بنيادي كه در زمینه آثار شهید مطهری بايد كار انجام دهد و وظيفه حمايت از ...
به گزارش خبرنگار دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»، مهدی جزینی، مسئول معاونت تربیت و آموزش سازمان بسیج دانشجویی در گفتوگو با این خبرگزاری به بررسی طرح مطالعاتی شهید مطهری و ساختار اجرایی آن پرداخت.
«خبرگزاری دانشجو»- تيم محتوایی که شما را حمایت میکنند تیم آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) است؟
جزینی: بله، اساتید دانشگاه امام صادق هستند؛ چرا که اين طرح در اين دانشگاه به شكل واحدهاي درسي ارائه مي شود.
«خبرگزاری دانشجو»- اگر نكته خاصي مدنظرتان هست، بفرمايید؟
از برنامههای خوبی مثل طرح حلقه صالحين و سير مطالعاتي آثار شهيد مطهري حمايتهاي بسيار كمي صورت ميگيرد
جزيني: يكي از مسائلي كه به نظر میآید بايد جزو مطالبه گروههاي دانشجويي یا آدمهای که در حقیقت در حوزههاي فكري دغدغه دارند باشد این است که در كشور هزينه زيادي در بحث فرهنگی میشود ولی به جا نیست و نابهجا، نامناسب یا کم بازده است و برای كارهاي پربازده معمولاً حركت جدي صورت نميگيرد.
من حرکتهایي که در زمینه آثار شهید مطهری انجام میشود را رصد میکنم، خيلي از برنامهها صوري هستند و متاسفانه برای اين برنامههاي صوري و همایشها معمولاً هزینههای خیلی هنگفتی میشود، اما از یک برنامه خوبی مثل طرح حلقه صالحين و سير مطالعاتي آثار شهيد مطهري حمايتهاي بسيار كمي صورت ميگيرد.
بنياد شهيد مطهري وظيفه حمايت از طرح را داشت ولی جلو نیامد
بسياري از مراكز عليرغم قول مساعدي كه دادند، پاي كار نايستادند از جمله مراكزي که به نظر ما وظيفه اين كار را داشت، ولی جلو نیامد، بنياد شهيد مطهري است كه در حقیقت عاليترين بنيادي است كه در زمینه شهید مطهری بايد كار انجام دهد، ولی در حوزه آموزشی نه تنها کاری انجام ندادند، بلكه هيچ حمايتي هم نكردند و این یکی از انتقادات جدي ماست.
ما با تخفيف به دانشجویان حلقههای مطالعاتی كتب شهيد مطهري عرضه ميكنيم و در اين عرضه بسيار هم سخت گير هستیم، یعنی ما میگوییم كتاب را برای قفسه کتابخانه نمیدهیم و کتاب عرضه شده بايد مطالعه شود تا كتاب بعدي را بدهيم، با وجود این سختگیریها و هزینه ای كه دانشجو تقبل ميكند براي تهيه كتاب، به علت عدم حمايت همين مراكز ما پارسال خيلي از تقاضاها را نتوانستيم پاسخ دهیم و واقعاً شرمنده شدیم.
شايد هزينه يكي از اين همايشها، بودجه اداره خیلی از حلقهها باشد
ما تقریباً سه ماه آخر سال نتوانستیم به هیچکدام از تقاضاهاي درخواست كتاب پاسخ درستی دهیم و مجبور شدیم در حد خیلی محدودی كتاب بفرستیم چون برای این کار بودجهاي نداشتيم، بودجه این برنامه را هم در حقیقت از برنامههای دیگرمان میزنیم و این کار را انجام میدهیم و جایی که باید حمایت کنند این حمایت را نمی کنند شايد هزينه چند همايشها، بودجه اداره خیلی از این حلقهها شود ولي حمايتي صورت نمي گيرد و این یکی از انتقادات جدی ماست.
«خبرگزاري دانشجو»- آیا انتشارات صدرا به شما کمک نکرد؟
یکی از انتقادات ما متوجه انتشارات صدرا است
جزيني: یکی از انتقادات ما به انتشارات صدراست که با وجود خرید بسيار زیاد از اين انتشارات حتی اندكي از آن درصد تخفیف معمول كه حدود سی درصد است به ما بیشتر تخفيف نداد.
بنياد شهيد مطهري وظيفهاش همين حمايتها است، ولی این کار را انجام نداد، ما به خیلی از کسانی که از تشكلهاي ديگر متقاضي بودند سهمیه دادیم تا بیایند و از اين دوره استفاده كنند، هزینه اینها باید بالاخره یک جوری تامین شود و کمک شود ولی اين كار صورت نگرفت.
یک موضوع دیگر اینکه برمیگردد به اطلاع رساني رسانه ها، بعضی از کارها نیاز دارد حمایت بشود از این جهت که تداوم آن خسته کننده است، یک گروه مطالعاتی اگر تبليغ و حمایت نشود بعد از یک مدتی خسته ميشود؛ چراكه فرهنگ مطالعه در کشور ما جا نیفتاده است.
«خبرگزاري دانشجو»- از طریق شما و با این روش چند نفر در کشور تحت آموزش قرار گرفتند؟
جزيني: ما تازه در طرح صالحین ورود پیدا کردهایم و بنا داریم آن را گسترش دهیم تا این طرح فراگیر شود و همه بچههای مذهبی و بسیجی خودشان را در این ادبیات ببینند که باید ساخته شوند؛ چراكه مهمترین محصول بسیج دانشجویی آدمهايش هستند، در حرکتهای جهادی ساخته شدن محل مهم نیست ساخته شدن آدمهایي که کار جهادی انجام میدهند، مهم است.
ما در این نظام تربیتی که در قالب صالحین آوردهایم صرفا برنامه آموزشي نداريم بلکه فعالیت تربیتی نيز داريم، همه اینها ابزارهايی باید باشد که این فرد ساخته بشود، اين مطالبه ای است که متولیان بسیج دانشجویی و معماران انقلاب ما که حضرت آقا و امام (ره) از ما دارند.
دوره طلیعه میخواهد مربی متخصص و توانمند تربیت کند
دوره طلیعه میخواهد مربی تخصصی تربیت کند که علاوه بر اینکه یک نفر گروه را به طور کامل اداره میکند به گروههای دیگر خدمات فکری بدهد و جرقهای را بزند و به مطالعه تحریک كند.
در کل بناي ما بر این است که کانونها و گروههايی که در بسیج، فعال هستند اعم از کانونهای ورزشی، علمی، سیاسی و گروههای مختلفی که به هر شكل فعالیت دارند، با نفوذ این مربیان متخصصی که در حال تربيت كردن هستيم جرقههايی بزنیم که در آنها تغییر جهت و تغییر گفتمان ایجاد شود یعنی هم یک فرهنگ مطالعه و هم یک فرهنگی که بدانند مهم خود این افراد هستند و نه آن محصولی که دیگران انتظار دارند از آنها ببینند و این تغییر نگاه شاید رصدش خیلی هم راحت نباشد که ما بتوانیم سنجش کنیم که الان چند نفر تحت تاثیر قرار گرفتند.
«خبرگزاري دانشجو»- شما چه سازوکاری براي برآورد کیفی از کار این نیروها دارید؟
جزيني: یکی از کارهای مهم ما این است که کسانی را در این دورهها وارد كنيم که قابلیتهایشان بالاتر باشد، یعنی کسانی که روابط عمومی خوب، مطالعه قبلي بالا و تاثیرگذاری زیاد دارند انتخاب ميكنيم تا هم سطح دوره بالاتر برود و هم اینکه خروجی بهتری را بگیریم.
یکی از فرآیندهايی که برای گزینش ورود به دوره داریم اين است كه سعی کنیم آدمهای بهتری را جذب کنیم و در بحث گسترش کمی طرح صالحین سعي در افزایش فعالیت نشستهای فصلی را داریم.
ايجاد تیم های نظارتی جزو برنامههای جدیدمان برای سال آینده است
ايجاد تیم های نظارتی جزو برنامههای جدیدمان برای سال آینده است، تیمهاي دو و سه نفره که مدیریت فکری و نظارتی باید داشته باشند و متشكل از بچههای توانمندی هستند که در دورهها حضور داشتند یعنی کسانی که به عنوان مربي در دورههای تکمیلی شركت ميكنند به استانها میروند و به حلقههای مطالعاتی سر میزنند.
چون اين گروه هاي نظارتي زیر نظر خودمان هستند ما میتوانیم مستقیم گروهها را رصد کنیم و اینها کسانی هستند که کار رصد را خوب انجام میدهند؛ چراكه کار را فهمیدند و با توجه به تجارب موفقی كه منتقل ميکنند، نقاط ضعف گروهها را برطرف میکنند و از سوي ديگر مسائل را به ما منتقل میکنند و اگر جایي لازم باشد حمایت ویژهای بشود، این را به ما منتقل میکنند و ما تصمیمگیری میکنیم تا حمایت هایمان را هدایت شدهتر انجام دهیم. خود همین نظارت یک انگیزه است که کار را ادامه بدهند.
بحث کتب را ما امسال جدیتر پیگیری ميکنیم، یک آموزش غیرحضوری و در حال برنامهریزی در حوزه مجازی داریم تمام کسانی که دوره ما را میبینند باید این آموزش غیرحضوری را هم بینند كه باعث میشود به روز بمانند و خود این انگیزهای باشد برای تداوم کار.
یکی از کارهای ما این بوده که بتوانیم سوالات مخاطبين را خوب جمعآوری کنیم
یکی دیگر از کارهای ما این بوده که بتوانیم سوالات مخاطبين را خوب جمعآوری کنیم و برایشان جواب پیدا کنیم البته سالهای گذشته خیلی نتوانستیم موفق عمل کنیم و امسال سعی داریم بهتر در این زمینه برنامهریزی کنیم.
«خبرگزاري دانشجو»- تصمیم دارید در یک حوزه خاص یعنی موضوع محور، مربی تربيت كنيد؟ به نظر ميرسد صرف آثار شهید مطهری کفاف تربیت یک مربی برای مسائل موضوع محور را نمی كند؟
جزيني: البته الان کارهای خوبی درباره آثار شهيد مطهري شده است و چند مدل کار در این زمینه شده مثلاً کتابهای شهید چراغ که موضوعی نوشته شده و یا یکسری از کتب هست که انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در دست تهيه دارد که موضوعی کار میکند. نوع کار اینگونه است که از کتابهای مختلف تمام مطالب پيرامون مثلاً موضوع آزادی را جمع كرده و گرد هم میآورند.
کاری که امسال با کمک اساتید بناست انجام دهيم اين است كه هر حلقه را با موضوعات خاص بیشتر آشنا کنیم، ما میخواهیم به گروهها سرفصلهایي بدهیم و با این هدایت تخصصی به این سمت برويم که یک عده در حوزه آزادی، حوزه زنان و در حوزههای مختلف خبرهتر باشند.