به گزارش خبرنگار علمي «خبرگزاري دانشجو»، سيزدهمين قسمت برنامه «ثريا» شب گذشته از شبكه يك سيما پخش شد و در اين برنامه سالار آملي، معاون امور بين الملل و انتقال فناوري معاونت علمي رياست جمهوري به عنوان مهمان حضوري در اين برنامه، مسئله ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه را بررسي كرد و قمصري، معاون آموزشي دانشگاه تهران به عنوان مهمان تلفني در رابطه با راهاندازي دانشگاه شماره 2 توضيحاتي را ارائه داد.
همچنين برنامه شب گذشته «ثريا» گزارشهايي از صنعتگران، استادان نمونه دانشگاه كه در ارتباط با صنعت موفق بوده اند، دانشجوياني كه با دانشگاه شماره 2 دانشگاه تهران در ارتباط هستند و دانشجويان دانشگاه صنعتي اراك پخش شد.
بر اساس اين گزارش، سالار آملي با اشاره به اينكه نگاه ما به توسعه علم و فناوري در كشور و حتي در بين مسئولان نگاهي تك لايه است، گفت: توسعه علم و فناوري را ما به عنوان لايهاي كه فقط پژوهش هاي دانشگاهي است، ميبينيم؛ ولي همچنان كه سياست لايههاي پيچيدهاي دارد، مسائل توسعه علم و فناوري هم به اين صورت است و اگر جامعه، علم و فناوري را در تحقيقات دانشگاهي خلاصه كنيم تنها يك لايه را ديدهايم.
وي گفت: تبديل محصول به محصول انبوه، تجاري سازي، كيفيت سازي، استاندارد سازي، صادرات و... لايههاي خاص توسعه علم و فناوري است.
معاون امور بين الملل و انتقال فناوري معاونت علمي رئيس جمهور گفت: دانشگاه ها نيز وظايف خود را دارند و در پرورش نيروي انساني كار مي كنند؛ ولي نگاه ما از نظر ارتباط آنها با صنعت بايد چند لايه باشد.
سالار آملي ادامه داد: در بين كساني كه توسعه علم و فناوري را تكراري ميبينند، نگاه مقام معظم رهبري به اين صورت نبوده است و ايشان تمام لايههاي را بررسي كرده اند.
وي افزود: مسئولان نيز بايد نگاهشان را اصلاح كنند؛ زيرا با تغيير نگاه و تغيير اهداف توسعه علم و فناوري ما موفق ميشود.
معاون امور بين الملل و انتقال فناوري معاونت علمي رئيس جمهور ادامه داد: البته در حال حاضر، علم به اين صورت تغيير كرده كه نيازهاي مردم را تأمين كند و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري نيز اقداماتي را نيز در اين خصوص انجام داده است.
سالار آملي گفت: 60 كانون علم و صنعت در دانشگاهها راهاندازي شده و همچنين اقدامات ديگري براي افزايش شركتهاي دانش بنيان داشته ايم.
وي ادامه داد: براي ارتباط دانشگاه و صنعت چندين محور وجود دارد كه يكي از آنها تعداد پتنتهايي است كه در دانشگاهها كار ميشود كه در اين زمينه ما رشد زيادي داشته ايم؛ ولي تعداد پتنتها پتانسيل صنعتي شدن را نشان مي دهد نه اينكه اين پتنتها صنعتي شده باشد؛ همچنين صادرات كالا و توليد دانش مبنا نيز از ديگر محورهايي است كه ميتوان ارتباط دانشگاه و صنعت را از اين طريق مشخص كرد.
معاون امور بين الملل و انتقال فناوري معاونت علمي رئيس جمهور ادامه داد: چارهاي نداريم به جز اينكه توليدات دانش بنيان انجام دهيم؛ زيرا به طور مثال، تغييرات ژنتيكي در حيوانات و بهرهگيري بيشتر از محصولات آنها از تغيير دانش صورت ميگيرد.
سالار آملي گفت: توليدات ما اگر دانشي نباشد، حركت نزولي دارد كه دانشي شدن توليدات نيز احتياج به هزينههاي گزاف،حمايت دولتي و جهت گيري مناسب دارد.
وي گفت: اگر از ابتدا شركتهاي دانش بنيان شكل بگيرند، نطفه علم و صنعت در كنار هم به پيش ميروند كه معاونت علمي رياست جمهور لايحه حمايت از اين شركتها را ارائه كرد و به تصويب رسيد و سرمايه آن نيز در صندوق نوآوري و شكوفايي در نظر گرفته شده ولي بازار بايد در اختيار اين فناوري ها قرار بگيرد كه براي آن هم در اين لايحه برنامهريزي شده است.
معاون امور بين الملل و انتقال فناوري معاونت علمي رئيس جمهور افزود: تسهيلات غيرپولي نيز در اختيار اين شركتها قرار ميگيرد؛ ولي مهمترين بعد اين قانون صندوق نوآوري و شكوفايي است.
تحول در ايجاد نظام سيستماتيك نوآوري دشوار است
سالار آملي گفت: در نظام خطي كه در حال حاضر حاكم است، دانشگاه كار خود را انجام ميدهد صنعت هم كار خود را انجام ميدهد و تحول در ايجاد نظام سيستماتيك نوآوري كار بسيار سختي است؛ ولي اين كار شروع شده و آگاهيهايش نيز آغاز شده است.
وي ادامه داد: شركت هاي دانش بنيان مدلي است كه دانشگاه و صنعت را در كنار هم قرار ميدهد، ولي بايد اين مدل درك شده و مورد حمايت قرار بگيرد.
قمصري: راهاندازي دانشگاه شماره 2 وظيفه اجتماعي ما بود
قمصري در ادامه اين برنامه به صورت تلفني در رابطه با راهاندازي دانشگاه شماره 2 در دانشگاه تهران توضيحاتي را ارائه داد و گفت: ايجاد دانشگاه شماره 2 فرصتي است براي تقاضاي انباشت شده اجتماعي.
وي افزود: امسال در آزمون نيم متمركز دكتري 180 هزار نفر شركت كردند و اين تعداد براي 10 هزار صندلي رقابت داشتند و ما وظيفه خود ميدانيم كه اين ظرفيت را پاسخ دهيم.
معاون آموزش دانشگاه تهران افزود: هيچ دانشگاهي در دنيا نيست كه با يك روش تأمين شود و دانشگاهها بايد چند روش را در كنار هم داشته باشند و دانشگاه تهران نيز احساس كرد كه راهاندازي دانشگاه شماره 2 هم يك وظيفه اجتماعي است و هم مي تواند نيازهاي دانشگاه را تأمين كند.
قمصري گفت: اگر دانشگاه در ظرفيت فعلي بماند، پس تقاضاي مردم را چه كسي پاسخگو است.
وي در رابطه با اينكه دانشگاه شماره 2 تهران هنوز ساختماني ندارد و دانشجويان اين دانشگاه در دانشگاه شماره 1 كلاسهاي خود را برگزار ميكنند، گفت: هر كاري در زمان شروع براي رسيدن به روال عادي نياز به زمان دارد و ما نيز در حال راهاندازي يك ساختمان مجهز هستيم كه تا مهر امسال راهاندازي ميشود.
معاون آموزش دانشگاه تهران گفت: زمينهاي دانشگاه تهران در كرج نيز موجود مي باشد ولي بعضي از اين زمينها در مكاني است كه امكان بهرهبرداري آموزشي از آنها وجود ندارد و بايد تغيير كاربري شود.
قمصري گفت: كيفيت آموزشي دانشگاه شماره 2 تهران نيز استاندارد است؛ ولي سبب نميشود كه كيفيت دانشگاه شماره 1 افت كند، ما در نظر داريم افرادي را براي هيئت علمي اين دانشگاه جذب كنيم.
وي در ادامه در پاسخ به مجري برنامه «ثريا» مبني بر تبعيض ميان دانشجويان با راهاندازي دانشگاه شماره 2 دانشگاه تهران گفت: اگر دانشگاه تهران اين امكان را فراهم نميكرد افرادي كه از نظر مالي شرايط ورود به دانشگاه شماره 2 را ندارند، ميتوانستند وارد دانشگاه شوند؟
معاون آموزش دانشگاه تهران تاكيد كرد: راهاندازي دانشگاه شماره 2 اصلا بحث مدركفروشي و اينكه افرادي بدون آزمون وارد دانشگاه شوند، نيست؛ بلكه وظيفه اجتماعي دانشگاه تهران براي افزايش ظرفيت است.
قمصري ادامه داد: برخي افراد كه در صنعت هم بسيار قوي هستند به دليل سيستم ناكارآمد آزمونهاي ما كه به شكل تستي است، نميتوانند قبول بشوند؛ ولي با ادامه تحصيل حتي مي توانند مشكلات صنعت و دانشگاه را هم حل كنند.
در ادامه مجري برنامه «ثريا» در رابطه با تبعات و اثرات منفي دوره مشترك دانشگاههاي ايران با دانشگاههاي خارج گفت و قمصري در پاسخ اظهار داشت: دوره مشتركي كه ما در دانشگاه تهران با دانشگاه پورتو داشتيم نتيجه خوبي داشته و تبعاتي نداشته است.
در ادامه گزارشي در رابطه با دانشجوي پولي پخش شد كه دانشجويان در آن از راهاندازي دانشگاه شماره 2 دانشگاه تهران انتقاد داشتند و در رابطه با هدر رفتن بودجه مملكت، ضعيت شدن كيفيت آموزشي و حضور پول در دانشگاهها صحبت كردند.
در پايان اين برنامه نيز محمدرضا پورفر، دانشجويي دكتري و كارشناس سياستگذاري علم و فناوري در رابطه با كانون تفكر صحبت كرد و گفت: در اين كانون مدلي ارائه شده است كه براساس آن مشكلات صنعت و دانشگاه حل ميشود؛ در اين مدل آژانسهاي تحقيقاتي وجود دارند كه ميتوانند رابط بين دولت، صنعت، دانشگاه، شركتهاي فناور و مراكز آيندهنگاري باشند.
همچنين در اين برنامه سوال پيامكي مطرح شد كه براساس آن مردم بايد بهترين روش را براي تأمين مالي دانشگاهها از بين گزينههاي پذيرش دانشجوي پولي، بودجه مستقيم دولتي از منابع دولتي و انجام پروژههاي پژوهشي مورد نياز صنعت و جامعه انتخاب ميكردند.
در اين برنامه، برندگان سوال نظرسنجي هفته گذشته نيز اعلام شد.
در سوال هفته گذشته، مردم بايد در مورد محتواي دروس و كيفيت آموزشي نظر مي دادند كه بر اساس آمار پيامك ها 67.4 در صد به گزينه كم، 25.3 در صد به گزينه متوسط و 7.3 درصد به گزينه زياد راي دادند.
در ابتداي اين برنامه نيز گزارشي از جشنواره طب سنتي پخش شد.