معاونت توسعه و مدیریت شبکه شرکت فناوري اطلاعات با حضور در برنامه چالشي ثريا كاربرد لفظ اينترنت ملي براي Post.ir و Iran.ir را نادرست خواند.
به گزارش خبرنگار علمي «خبر گزاري دانشجو»، برنامه علمي ثريا در شانزدهمين قسمت خود شب گذشته به بحث در خصوص پيشرفت ها و چالش هاي كشور در حوزه اينترنت ملي پرداخت.
در ابتداي اين برنامه كه با تأخير 37 دقيقهاي آغاز شد، و عذرخواهي مقصودي، مجري - كارشناس برنامه ثريا را به همراه داشت انيميشني در قالب طنز در خصوص نحوه ارتباط گيري انسان ها با يكديگر در طول تاريخ بشري و توضيح ابتدايي در خصوص اينترنت و چيستي آن و وضعيت غيربومي خدمات پايه اينترنت همچون رايانامه، موتورهاي جستجو و... پخش شد كه در آن با بياني ساده و شيوا به مشكلات مربوط به اين حوزه پرداخته شد.
مقصودي در ابتداي برنامه در خصوص موضوع برنامه گفت: بحث ساماندهي به اينترنت موضوعي است كه رهبر معظم انقلاب بسيار بر آن تأكيد داشته اند و اهميت آن در ديدگاه ايشان به قدري است كه در خصوص شوراي عالي فضاي مجازي عرض كرده بودند كه اگر خودم رهبر نبودم مسئوليت اين گروه را مي پذيرفتم كه اين امر نشان از اهميت و لزوم سامان يافتن اين حوزه دارد.
وي با بيان اينكه حوزه هاي فناوري اطلاعات داراي گستردگي است، گفت: آنچه دراين برنامه ثريا به طور مشخص به آن پرداخته مي شود بحث اينترنت و خدمات پايه اينترنت مثل ايميل، موتور جستجو و ميزباني هاي سايت ها است و اينكه ما چقدر از فرصت ها جهت بومي كردن خدمات اينترنتي استفاده كرده ايم.
خدمات پايه اينترنت زيرساخت هاي بسيار كاملي مي طلبد
علي اصغر انصاري مهمان برنامه اين هفته ثريا در پاسخ به اين سوال مجري - كارشناس ثريا كه علت وضعيت نامناسب ما در حوزه خدمات پايه اينترنت چيست؟ گفت: اساسا در دنيا استفاده كنندگان از پست الكترنيكي بسيار زياد است و در كنار اين ها ما ارائه دهندگان خدمات را داري كه تعداد آن ها نيز زياد است. و مي توان گفت ارائه خدمات در اين حوزه هم كار پيچيده اي است و هم كار ساده اي.
وي ادامه داد: پيچيده است چرا كه اگر بخواهد به صدها هزار نفر سرويس دهد بايد داراي خدمات خاصي باشد و اين امر زيرساخت هاي بسيار بسيار كاملي مي طلبد.
سياستگذاري در حوزه فناوري اطلاعات مشكل دارد
معاونت توسعه و مدیریت شبکه شرکت فناوري اطلاعات بيان داشت: ما ارائه دهندگان متعددي داشته ايم اما اين ها تاب هزينه هاي بالاي اين حوزه را نداشته اند و از سوي ديگر داراي كسب و كار مشخصي براي ادامه كار نبوده اند. لذا محصول براي حوزه حرفه اي محصول ساده اي نيست.
در پاسخ به اين امر مقصودي گفت: اما خيلي از كشورها علي رغم اين پيچيدگي صاحب اين خدمات هستند و ما با وجود داشتن توان ساخت سانتيفيوژها و نيروگاه سازي در چند كشور مختلف اما در حوزه مخابرات و كامپيوتر در هيچ كجا داراي اپراتور نيستيم و اين در حالي است كه به همان ميزان كه استعدادهاي برتر ما در حوزه برق تحصيل مي كنند به همان ميزان در رشته هاي كامپيوتر مشغول به تحصيل هستند. اين نشان مي دهد سياستگذاري مشكل دارد.
انصاري در پاسخ اين بحث گفت: مسئله به دو قسمت تقسيم مي شود: برخي كشورها هدفشان ارائه سرويس ملي است اما مثلا Google در امريكا هدفش از ابتدا ارائه خدملات جهاني بود.
معاونت توسعه و مدیریت شبکه شرکت فناوري اطلاعات ادامه داد: ما هم براساس مجموعه هاي پژوهشي خود چنين برنامه اي داريم كه محصولات بومي را ارائه دهيم. اساسا اگر يك خدمت از فضاي نظري به فضاي عملي بيايد بايد زمينه فراهم شود و فناوري اطلاعات و ارتباطات 2 – 3 سالي است كه يكسري فعاليت ها را در اين حوزه آغاز كرده است.
Post.ir و Iran.ir اساسا براي كاربران عمومي نبوده است
در ادامه مقصودي گفت: از سوي وزير علوم چندي پيش بخشنامهاي به بانكها مبني بر لزوم استفاده از اينترنت ملي صادر شده بود و اين در حالي است كه ما در اين حوزه با مشكلاتي درحوزه فرايند ساخت ايميل ايراني مثل لزوم ارائه آدرس،كدپستي، واريز مبلغ 3 هزار تومان، لزوم مراجعه حضوري به اداره پست، ارائه خدمات بعد 24 ساعت و ظرفيت 10 مگابايتي در مقابل ظرفيت 10 گيگابايتي ايميل هاي خارجي مواجه هستيم. چرا با وجوداطلاع از اين امر چنين بخشنامهاي صادر ميشود؟
انصاري در پاسخ گفت: اولاً بخشنامهاي كه وزير محترم ارتباطات صادر كردهاند براي خروج اطلاعات بوده است و ثانيا از ابتداي امر Post.ir و Iran.ir براي دولتيها بوده و قرار نبوده است شكل عمومي پيدا كند اما بنابر شرايط شكل عمومي يافت.
وي ادامه داد:لزوم داشتن اطلاعات براي ساختن اين ايميل به جهت اين است كه اين ايميل مربوط به كاركنان دولتي بوده از آنجا كه پست با يك فرد حقيقي معتبر مواجه است احتياج به اطلاعات دقيق دارند و بايد با يك سرويس دهنده واقعي سروكار داشته باشند. در ضمن خيلي از سرويس دهندگان در مقابل ارائه خدمات يكسري هزينه دريافت ميكنند.
معاونت توسعه و مدیریت شبکه شرکت فناوري اطلاعات افزود: مأموريتي كه چاپار ارائه ميدهد به آنچه كه مدنظر شماست نزديك است اما چاپار هم يك رايانامه دولتي است. به زودي ما اپراتورهاي ايميلي خواهيم داشت كه به صورت رقابتي ايميل رايگان به مردم ارائه ميدهند كه در حال حاضر در حال بررسي زيرساختها و مدل كسب و كار اين اپراتورهاي هستيم.
در ادامه اين برنامه تماس تلفني با مهندس علي قديري، مديرعامل شركت بيان كه از 35 پرسنل آن 13 تن از آن ها جزوه المپيادي هاي برتر هستند، برقرار شد كه وي در قالب نكاتي چند به مشكلات مربوط به حوزه اينترنت ملي در كشورمان اشاره كرد.
قديري گفت: نكات مدنظر خود را در قالب چند نكته بيان ميكنم: 1- بيان محتاج كمكهاي دولتي نبوده است 2- در اينكه شركتها و استعدادهاي متعددي در كشورمان وجود دارد ترديدي نيست 3- حمايت از اين شركتها وظيفه دولت است 4- هيچوقت حمايت به شركتهايي كه نياز دارند نميرسد.
وي ادامه داد: در مورد وضعيت ايميل و موتورهاي جستوجو بايد بگويم اگر تنها بخشي از ادعاي مسئولين در خصوص اينترنت ملي صادق بود ايران امروز قطب آيتي دنيا شده بود اما چيزي كه مي بينيم اين نيست.
با بيان اين جمله تماس تلفني مديرعامل شركت بيان قطع شد.
در ادامه انصاري در خصوص ميزبانيهاي سايت هاي داخلي گفت: مراكز داده هاي ملي قرار نيست كار تجاري انجام دهند و اين مراكز صرفا براي حفظ اطلاعات ملي هستند.
معاونت توسعه و مدیریت شبکه شرکت فناوري اطلاعات افزود: ارائه خدمات جستجو با ميزباني داخلي حل نمي شود. و لزوما با Data center معجم نمي توان موتورهاي جستجوي قوي داشت. اين امر زيرساخت هاي فني و سرمايه گذاري هاي مفصلي مي طلبد.
مشكل IT ما جز در رآس مديريتي فناوري اطلاعات نيست
با برقراري مجدد تماس تلفني مديرعامل شركت بيان ادامه داد: در خبرها داشتيم همكاران ما در وزارت ارتباطات گفته بودند «اينترنت ملي بدون هيچ محدوديتي خدمات ارائه مي دهد (15 شهريور 91) و Iran.ir 3 ميليون مشترك را مي تواند سرويس دهي كند (21 خرداد 91)» آيا اين اطلاعات درست است؟
كه در پاسخ انصاري صحت اين اطلاعات را تأييد كرد.
با بيان اين جواب، مديرعامل شركت بيان در عبارتي طعنه آميز گفت: اگر وزارت ارتباطات توانايي دارد چرا اين ميزان را به 4 ميليون يا 5 ميليون نمي رساند؟
وي ادامه داد رفتاري كه از سوي وزارت ارتباطات شاهدش هستيم هياهو و تبليغاتي است كه در سال آخر مسئوليتشان انجام مي دهند و اين باعث تأسف است.
قديري افزود: از نظر توانمندي جوانان ايراني اين امر قطعنا شدني است و دستيابي به خدمات پايه اينترنت ملي همچون دستيابي به فناوري هسته اي، فناوري هاي سلول بنيادي، نانوتكنولوژي و.. امكان پذير است. مشكل IT ما جز در رآس مديريتي فناوري اطلاعات و كاستي هاي مديريتي و عدم تسلط مديران اين حوزه نسبت به ابعاد اين حوزه و توانايي جوانان ايراني نيست.
در پاسخ به اين اظهارات تند معاونت توسعه و مدیریت شبکه شرکت فناوري اطلاعات با صبوري گفت: ما اساسا خودمان با لفظ اينترنت ملي با شاخصه هاي پروژه موجود موافق نيستيم كه برخي همكاران ما به كار مي برند؛ بهتر است با عنوان محصول بومي و ايراني از اين خدمات تعبير شود.
انصاري در پايان گفت: متأسفانه رسانه ها تمركز را به سمت اينترنت ملي بردند. ما هم با اين دغدغه هاي افرادي مثل مهندس قديري آشنا هستيم اما ما با چند مسئله مواجه هستيم؛ زير ساخت ارتباطي در ستون فقرات اين حوزه است و در بخش دسترسي حتما بايد توسعه پيدا كنيم و بتوانيم مراكز داده هاي تجاري مان را گسترش دهيم .
طي اين برنامه گزارشي از دانشجويان و صاحبنظران در خصوص توانمندي ما در ساخت اينترنت ملي پخش شد. و همينطور گفت وگويي با امير محسن عصاران، مدير عامل 20 ساله ميهن ميل انجام شد.
ثريا در اين هفته در نظر سنجي خود اين سوال را كه «شما از كدام رايانامه (ايميل) استفاده مي كنيد؟ همراه با گزينه هايي چون رايانامه خارجي (Yahoo،Google و...)، رايانامه دولتي ( Post.ir، Iran.ir)، ساير رايانامه هاي ايراني (چاپار، ميهن ميل و ...) و رايانامه ندارم» مطرح كرد.
همچنين نتيجه نظرسنجي برنامه هفته گذشته در باب اينكه « سود حاصل از فروش و صادرات كدام يك از موراد براي كشور بيشتر خواهد بود؟» اعلام شد كه بر اين اساس گزينه كالاهاي نهايي فرآوري شده از نفت و گاز 2/82%، گزينه نفت خام و گاز طبيعي 2/11% و گزينه مواد اوليه حاصل از نفت وگاز (نيمه خام) 6% را به خود اختصاص داد.
لازم به ذكر است برنامه ثريا هفته آينده موضوع اينترنت و فناوري ارتباطات را براي دومين هفته پياپي دنبال خواهد كرد.
برنامه تلويزيوني «ثريا» هر چهارشنبه حدود ساعت 23:15 از شبكه اول سيما پخش مي شود و مستندات و اخبار اين برنامه در سايت برنامه ثريا به آدرس sorayatv.ir پوشش داده مي شود.