کد خبر:۲۲۰۹۹۷
در نشست «نظام‌سازی و نظام‌شناسی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی» طرح شد:

رهدار: آنچه پروژه دین را جلو می برد، تبدیل آموزه ها به نظام‌هاست

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه قم با بیان اینکه تا زمانی که به دین با رویکرد سیستمی مواجه نشویم راه به جایی نخواهیم برد، گفت: در ساحت معرفت، آنچه که پروژه دین را جلو می برد، تبدیل آموزه ها به نظام‌هاست.
رهدار: آنچه پروژه دین را جلو می برد، تبدیل آموزه ها به نظام‌هاست

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، دومین جلسه «نظام‌سازی و نظام‌شناسی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی» پنجشنبه در قالب دو نشست علمی با مرتضی زاهدی و حجت الاسلام احمد رهدار و با حضور اساتید، محققان و دانش‌پژوهان در مؤسسه صابره (س) برگزار گردید،

 

استاد زاهدی: رمز تحول در اسلامی شدن و قرآنی شدن مدارس و دانشگاهها و حوزه های علمیه؛ تسلط به نظام‌شناسی است

 

در ابتدای این نشست مرتضی زاهدی، مدیعامل موسسه قرآن و عترت صابره(س) ضمن اعلام «انجمن نظام‌شناسی قرآنی در مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی» به ایراد سخنرانی با موضوع «نظام‌شناسی و نظام‌سازی در جهان اسلام؛ افقی نوین در مسیر مدیریت و تعلیم و تربیت قرآنی» پرداخت.

زاهدی تاسیس «انجمن نظام‌شناسی قرآنی در مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی» را ثمره 25 سال فعالیت علمی و پژوهش در این زمینه دانسته و افزود که موسسه صابره موفق شده نظام مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی را از قرآن و روایات شریفه معصومین استخراج و تدوین نماید.

 

وی اتحاد مدیریت و تعلیم و تربیت را به عنوان نظریه قرآنی مطرح کرده و گفت: رونمایی از کتاب «نظام ‌سازی گمگشته جهان اسلام» که در مهر ماه 91 و با حضور آیت الله میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و حجت الاسلام حاج مهدی طائب انجام پذیرفت، ثمره تلاشهای تحقیقاتی در موضوع نظام شناسی می‌باشد.

 

زاهدی در ادامه گفت: عضویت در «انجمن نظام‌شناسی قرآنی در مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی» در قالب سه سطح هیأت علمی، کارشناس و دانش پژوه مقدور است.

 

وی در ادامه سخنرانی خود ابتدا ضرورت توجه به علم نظام‌شناسی را متذکر شده و خاطرنشان کرد: نظام‌شناسی از ریشه‌ای‌ترین مباحثی است که برنامه‌ریزان، مدیران و مجریان آموزش و پرورش و دانشگاه، مدیران و برنامه‌ریزان و کارشناسان حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد، چه در داخل و چه در خارج از کشور و ... باید از آن آگاهی داشته باشند. به‌گونه‌ای که عدم توجه به علم نظام‌شناسی منجر به عدم آگاهی و عدم توانایی در شکل‌دهی تحولات مورد نیاز در مسیر ایجاد مدارس و دانشگاه‌های قرآنی می‌شود.

 

زاهدی فلسفه تأسیس مدرسه و دانشگاه را مدرن کردن کشور و نظامات کشوری دانسته و به آسیب‌شناسی نگاه امیرکبیر و روشنفکران ادامه دهنده راه او در فرایند مدرنیزاسیون کردن مدارس و دانشگاه‌ها پرداخت و به نمونه‌هایی از چالش‌های گریبانگیر موجود در جوامع اسلامی در حوزه‌های مدیریتی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی، خانوادگی، روابط بین فردی و ... که در فرایند مدرنیزاسیون شکل گرفته‌اند اشاره کرد و گفت: شاه‌کلید رهایی از چالش‌های موجود در جهان اسلام صرفاً آشنایی با علم نظام‌شناسی و نظام‌سازی بر مبنای اندیشه‌های قرآنی است.

 

وی لازمه تاسیس مدراس اسلامی را پیاده سازی نظام بر اساس اندیشه های قرآنی برشمرد و گفت: تا نظام شناسی قرآنی و استخراج راهبردها از قرآن صورت نگیرد، موفق به تأسیس مدرسه یا دانشگاه اسلامی نخواهیم شد. 

 

زاهدی علم نظام‌شناسی را از بنیان‌ها و مبانی کار در ایجاد تحولی اساسی در مسیر شکل‌گیری مدارس و دانشگاه‌های قرآنی دانست و افزود: با سلاح نظام‌شناسی و نظام‌سازی بر مبنای اندیشه‌های قرآنی قادر خواهیم شد تا با نظام‌های جهان غرب مقابله کنیم.

 

وی گفت:: در صورت آشنایی با علم نظام‌شناسی، آسیب ها و انحرافات اندیشه‌ها و اهداف سازمان‌های جهانی نظیر یونسکو (نظام فرهنگی)، فائو (نظام غذایی)، یونیسف (نظام علمی)، المپیک (نظام ورزشی)، هالیوود (نظام سینمایی) و ... در روابط اقتصادی، مدیریتی، سیاسی، خانوادگی و فردی در جوامع اسلامی به‌گونه‌ای شفاف هویدا خواهد شد و بهترین مقابله با آسیب‌ها و انحرافات نظامات غربی، تسلط به موضوع نظام شناسی و نظام‌سازی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی خواهد بود.


حجت الاسلام رهدار: در ساحت معرفت، آنچه که پروژه دین را جلو می برد، تبدیل آموزه ها به نظام‌هاست

 

در ادامه این جلسه، نشست علمی دوم با حضور حجت الاسلام احمد رهدار، رئیس «مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم» و محقق موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار گردید.

 

وی گفت: ما تا زمانی که به دین با رویکرد سیستمی مواجه نشویم و دین را در شبکه اش مورد مطالعه قرار ندهیم و به دیگر سخن تا زمانی که دین را به مجموعه‌ای از آموزه ها تقلیل دهیم، راه به جایی نخواهیم برد. آن چیزی که پروژه دین را حداقل در ساحت معرفت جلو می برد اولاً تبدیل آموزه ها و گزاره ها به تئوری ها است و بعد از آن تبدیل تئوری‌ها به نظام ها است.

 

رهدار افزود: باید توجه داشت که گزاره با تئوری فرق می کند؛ تئوری‌ها ترکیب ویژه ای از گزاره ها و نظام‌ها ترکیب ویژه ای از گزاره ها و تئوری ها هستند و در نظام ها است که ساحات مختلف یک مجموعه همدیگر را پشتیبانی می‌کنند.

 

وی در ادامه به تبیین جایگاه انسان در نظام هستی پرداخته و در یک تقسیم‌بندی از سه منظر طولی، عرضی و عمودی تحلیلی از انسان ارائه کرد و گفت: در برش طولی انسان دارای چهار ساحت فردی، جمعی، تاریخی و فراتاریخی است؛ در برش عرضی، انسان دارای سه ساحت طبع، غریزه و فطرت است و در برش عمودی، انسان دارای سه ساحت جسم ، روان و روح می‌باشد.
ایشان در ادامه نشست به واکاوی انسان در برش طولی در چهار ساحت فردی، جمعی، تاریخی و فرا تاریخی پرداختند.


لازم به یادآوری است که در آخرین پنجشبه هر ماه، جلسه «نظام‌سازی و نظام‌شناسی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی» برگزار می‌شود و در هر جلسه یکی از اساتید و اندیشمندان اسلامی به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار