رئیس پژوهشگاه علوم انسانی به مسائلی چون ارتباط انسان با خدا، رابطه بین خدا و مخلوق در مسیحیت و اسلام پرداخت و ..
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، حمیدرضا آیتاللهی صبح امروز در کنفرانس بین المللی فلسفه دین معاصر که در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، به ارائه مقاله خود با موضوع «فلسفه دین در بستر اسلامی» پرداخت.
وی گفت: من در این مقاله تلاش کردم رویکرد اسلامی به فلسفه دین را مطرح کنم و در همین راستا به بیان تفاوت فلسفه دین در فضای اسلامی و فضای غربی پرداختم.
آیت اللهی گفت: فلسفه دین از آن جهت که رویکردی فلسفی و عقلی به دین دارد باید نسبت به پیشفرضهای دینی خنثی باشد.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه به بیان خصوصیات فلسفه ملاصدرا و تفاوت آن با فلسفههای غربی پرداخت و گفت: باید به این مسئله به طور عمیق پرداخت که اگر با رویکرد اسلامی به سراغ فلسفه دین برویم به چه نتیجهای دست خواهیم یافت.
وی در ادامه به بیان تفاوتهای موجود در مسیحیت و اسلام پرداخت و گفت: مسیحیت به جهت اعتقاد به این مسئله که انسان انگارهای از خداست اهمیت مییابد.
آیت اللهی به تبیین تفاوت عشق خداوندی در مسیحیت و خداوند رحمان در اسلام پرداخت و گفت: این دو با یکدیگر تفاوت مفهومی دارند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه افزود: مسیحیت دینی شخصی و اسلام دینی اجتماعی است.
وی به تبیین تفاوت عقل و ایمان در مسیحیت و اسلام پرداخت و گفت: قیامت و شریعت دو مسئله بسیار ضعیف در مسیحیت است در حالی که در اسلام به آن بسیار پرداختهاند.
آیتاللهی گفت: اگر از ما بپرسند معادل قرآن در مسیحیت چیست پاسخ میدهیم انجیل در حالی که معادله واقعی قرآن در مسیحیت شخص مسیح است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه به تبیین تفاوت تجربه دینی در مسیحیت و عرفان در اسلام پرداخت و گفت: قدیسین به جهت تقدسشان در مسیحیت مقدس هستند اما علما به جهت علمشان در اسلام مورد توجهاند.
وی در ادامه به مسائل دیگری چون ارتباط انسان با خدا، رابطه بین خدا و مخلوق و براهین اثبات وجود خدا در مسیحیت و اسلام پرداخت و در پایان اظهار امیدواری کرد که فلسفه دین از کانتکست غربی آن خارج شده و در بستر بزرگتری قابل ارائه گردد.