به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو» مهندس حسینعلی عظیمی فرمانده قرارگاه کربلا و مدیرعامل کانون سنگرسازان بی سنگر عصر امروز در همایش بررسی فعالیتهای مهندسی دفاع مقدس در دانشگاه شریف ضمن تقدیر از عملکرد شهید قاضی در دوران دفاع مقدس گفت: شهید طرحچی یکی از فرماندهان اصلی در دفاع مقدس و بنیانگذار مهندسی جنگ در دنیاست و شاید در 200 یا 300 سال گذشته مهندسی مانند او نداشتهایم.
وی درباره پل بعثت گفت: پل بعثت از برندهای جهانی دنیاست و در دنیا آن را میشناسند و بحث علمیات والفجر هشت و حضور ایرانیان از آب نکتهای است که در مهندسی جنگ در دنیا مطرح است و فرماندهان جنگ و دفاع مقدس در آن نقش بارزی را داشتند. همچنین نوع مهندسی پل بعثت چیزی است که قبلا در جنگهای حتی مانند جنگ ویتنام هم وجود نداشته است که در این رابطه مهندس ناجیان و شهید سیدمحمدتقی رضوی نقش مهمی را در دوران دفاع مقدس ایفا کردند.
وی با بیان اینکه شهید محمدتقی رضوی تنها کسی است که شهید آوینی با نام او فیلمی ساخته است خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب نهادهای مختلف انقلابی توسط امام خمینی (ره) تأسیس شد که بین آنان جهاد سازندگی یکی از آنان بود و سازمانی برای جبران خرابیها بود همچنین قرار بود سپاه و جهاد سازندگی دست به دست هم بدهند که پس از آن جهاد توسعه روستایی و جهاد دانشگاهی ساخته شد اما مهمترین چیز پشتیبانی جهاد جنگ بود و بعد از 15 ماه از تشکیل جهاد سازندگی جنگ تحمیلی آغاز شد که هر دو گروه جهاد و سپاه برای دفاع از کشور به مناطق جنگی رفتند.
عظیمی در ادامه افزود: پس از آغاز جنگ نهاد پشتیبانی و مهندسی جنگ و جهاد با نام اختصاری (پ.م.ج.ج) تشکیل شد. این نهاد مستقیما با سپاه و ارتش کار میکرد در ابتدا جهاد سازندگی به وزارتخانه تبدیل شد پول و کمک مردم بیشتر این نهاد را میچرخاند. ارتش کادر نظامی، سپاه، پشتیبانی و مهندسی جنگ و جهاد همه با هم در قرارگاه خاتم الانبیا شروع به فعالیت کردند که مهمترین ابداع آنان عملیات والفجر هشت بود.
مدیر عامل کانون سنگرسازان بی سنگر در ادامه افزود: در این عملیات تجهیزات، تانک، نیروهای زرهای، ماشین، سوخت و ... هر کدام از اینها اگر برای کمک به نیروها وجود نداشت نیروهای داخلی فلج میشدند و در صورت هر گونه بی دقتی ممکن بود کربلای 5 تکرار شود.
وی با بیان اینکه مهمترین چیزی که دنیا نمیدانست این بود که ما چگونه تجهیزات را به نیروهای (پ.م.ج.ج) میرسانیم گفت: تجهیزات را توسط پل بعثت جابه جا میکردیم که به پل غیبی معروف بود.
والفجر هشت عملیاتی متکی به مهندسی بود
عظیمی در باره روند ساخت پل بعثت گفت: روی رود اروند پلی ساخته شد اما یک روز هم دوام نیاورد و عراقیها آن را بمباران کردند پل دوم هم توسط پ م ج ج ساخته شد که آن هم بمباران شد که پس از آن احساس نیاز به بنایی بود که منهدم نشود دو پیشنهاد وجود داشت، اول ساخت تونل از اروند به فاو و دوم احداث پل بود که احداث پل به تصویب رسید و اجرای این طرح به نیروهای جهاد خراسان واگذار شد و در واقع والفجر هشت عملیاتی متکی به مهندسی بود. بعد از 26 سال که از آن واقعه می گذرد پمپ های که در آن زمان ساخته شد هنوز موفق به ساخت مجددآن نشدهایم.
وی در ادامه افزود: ضرورت احداث پل مقاوم در قسمتهای جنوبی فاو ایجاد شد و پ م ج ج پلی بالای خیبر ساخت که روزها باز می شد و شبها بسته بود در آن زمان عمق رود اروند 16 متر بود که باجریان مد چندین متر به این عمق اضافه میشد ساخت این پل برای ما بسیار ضروری بود زیرا به واسطه احداث آن جان چندین هزار نفر نجات پیدا می کرد این پل زیر آب ساخته شد اما توسط نیروهای عراقی بمباران شد که ما مرمت کردیم و این پل غرق شدنی نبود.
توسلی: فضای امروز جامعه با وجود تحریمها فضای جنگ است
در ادامه این نشست مهندس توسلی مجری پل بعثت و مدیر عامل شرکت سرمایهگذاری شهر وابسته به شهرداری گفت: پس از آنکه استکبار جهانی در مقابل ایران کار نتوانست پیش ببرد به حمایت از صدام برآمد و جنگ تحمیلی آغاز شد و اگر مقاومت مردم ایران نبود مشکلات زیادی ایجاد می شد و باید بدانیم که اکنون هم در مبارزه اقتصادی هستیم و فضای امروز جامعه با وجود تحریمها فضای جنگ است.
هوایپماهای عراقی برای تخریب پل بعثت تا ده متری پایین میآمدند
توسلی در ادامه در مورد احداث پل بعثت گفت: شرایطی برای ما ایجاد شد که توانستیم 50 هزار نیرو را قبل از والفجر هشت از خراسان در مناطق جنگی مستقر کنیم و با وجود مد کاملی که بر اروند حاکم بود عملیات والفجر هشت انجام شد. در آن عملیات تقریبا 70 هواپیمای عراقی را به زمین انداختیم که پشتوانه این طرح بسیار سخت بود و زمینه احداث پل بعثت طراحی شد. در آن زمان هوایپماهای عراقی برای تخریب پل بعثت تا ده متری پایین میآمدند.
وی درادامه گفت: پل بعث پلی ضدبمب است که در دانشگاه های دنیا آن را درس میدهند. برای ساخت این پل در ابتدا 70 میلیون دلار صرف خرید ورقهای فلزی شد که پنج هزار لوله با قطر 75 سانتیمتر را تولید کردیم. حمل این لولهها کار بسیار مشکلی بود که پس از حمل لولهها آنان را در آب شناور میکردیم. در ابتدا لولههای را با یک گوشواره و پین به یکدیگر متصل میکردیم و با سه لایه لبه لولهها را میپوشاندیم تا در آب شناور بماند و حمل این لولهها باید وقتی انجام میشد که جزرومد کامل نباشد چون در آب دوام نمیآوردند.
توسلی در ادامه افزود: بعد در لولهها را باز میکردیم و لولهها در آب غرق میشدند به شکلی که حداکثر نه لوله روی هم قرار میگرفتند ساخت پل بعثت شش ماه بیشتر طول نکشید.
توسلی با بیان اینکه 80 درصد نیروهای ما متعلق به دانشگاه صنعتی شریف بود گفت: ما باید از نیروهای فنی مهندسی که خبره کار بودند استفاده می کردیم.
در ادامه این همایش حسینعلی عظیمی مدیرعامل کانون سنگرسازان بیسنگر خاطرنشان کرد: پس از اینکه رودخانه کاملا با لولهها پر شد بعد لولههای با قطر 50 و 35 سانتیمتر روی لولههای اصلی ریختیم و فضای خالی را پر کند و بعد روی آن را آسفالت میکردیم در هفته اول سه تا چهار بمباران داشتیم اما در نهایت عراقیها از بمباران پل بعثت ناامید شدند.
هر کجا دانشگاههای ما پشتوانه بودند ما در کارها موفق بودهایم
مهندس توسلی مدیر عامل شرکت سرمایهگذاری شهر در ادامه افزود: همه کار ساخت پل در شب بود و روز آخر که پل بعثت آسفالت شد هزار نفر روی پل بودند که ما نگران بمباران عراقیها بودیم به تیربارهای خود گفتیم که تیراندازی کنید تا افراد ما فکر کنند که حمله هوایی عراق است و متواری شوند. ما در سدسازی اول هستیم و تجربه نشان داده که هر کجا دانشگاههای ما پشتوانه بودند ما در کارها موفق بودهایم.
عظیمی با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی خراسان در زمان جنگ تحمیلی ما فقط 5 نفر بودیم در حالی که اکنون پنج هزار مهندس در جهاد دانشگاه خراسان وجود دارد اما متأسفانه همت ما کم شده است.
وی در ادامه افزود: استان خراسان رودخانه بزرگ ندارد و بزرگترین آبی که مردم خراسان دیدهاند پمپ فلکه شهرداری این استان باشد اما همت رزمندگان در دوران دفاع مقدس مانند مهندس غفاری که روی پل غرق شد و جسد او هیچ گاه پیدا نشد باعث شد تا آنان در جریان آب سه متر در ثانیه نیز به فعالیت خود ادامه دهند.
مدیرعامل کانون سنگرسازان بیسنگر با بیان اینکه عراق همیشه وقتی پل بعثت را بمباران می کرد که پل کامل شود و هزینهها بالا برود.
وی تصریح کرد: کتابی از مهندس بنیهاشمی با نام پل بعثت منتشر شده و فعلا غیر از این کتاب چیز دیگری درباره اتفاقات دفاع مقدس منتشر نشده است اما امیدواریم با همت شما جوانان در این زمینه فعالیتی صورت گیرد.
عظیمی در ادامه در باره یکی از سوال دانشجویان مبنی بر اینکه آیا از تجربه دیگر کشورها درباره لجستیک و انتقال نیروها در دوران دفاع مقدس استفاده شده است پاسخ داد: آن دوران مانند امروز موبایل، اینترنت و ... در دسترس نبود و رزمندگان برای دسترسی به علوم روز باید از کتابهای منتشره استفاده میکردند و یا اینکه اگر سوالی در ذهن داشتند مجبور بودند با اساتیدشان در دانشگاهها ارتباط برقرار کنند و یا اینکه به واسطه استادان ایرانی خارج از کشور با اساتید خارجی ارتباط برقرار کنند، در آن دوران ما کاملا با دنیا ارتباط عمیق داشتیم به گونهای که در لبنان نیروهای حزبالله را آموزش میدادیم و ظلم بزرگی است که بگویم از علوم دنیا در دوران دفاع مقدس استفاده نشده است. ما نیازمند به سازمان هایی هستیم که به جوانان زمینه فعالیت بدهد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا همت جوانان نسبت به گذشته کاهش یافته اظهار داشت: همت جوانان نه تنها کم نشده بلکه بلندتر هم شده اما بستر کار برای شما نسل جوان فراهم نیست و سازمانی مانند پ م ج ج وجود ندارد. ما نیازمند به سازمان های هستیم که به جوانان زمینه فعالیت بدهد وقتی کسی اختراعی انجام میدهد به او میگویم شرکت ثبت کند و این کار باعث میشود فضا بسته شده و علم منتقل نشود در صورتی که در زمان جنگ فضا باز بود افراد با هم مشورت می کردند و در عمل به تجربه میرسیدند و علم ثابت کرده که دیدن ده برابر سرعت را بالا می برد.
وی در ادامه افزود: یادگیری دانش آن است که به یادآورده شود جوانان نیاز به فضای دارند تا دست به عمل شوند و این تواناییها نه در دانشگاه و نه در شرکت سهامی خاص ایجاد نمی شود.
مهندس توسلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وقتی به مشکل کمبود تجهیزات برمیخوردید چه میکردید گفت: در آن زمان تحریمها مانند امروز نبود و دکتر یارجم تیمهای فنی داشتند که کمک میکردند و مشکلات تجهیزاتی را حل میکردند.