گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»؛ 12 فروردین روز عید بزرگ شیعیان و مستضعفان جهان است؛ کسانی که در زیر انواع استعمارها با رنگ و لعابهای گوناگون قرار داشتند و توان مقابله و خروج از این بردگی را در خود نمیدیدند. این حرکت نه تنها به آنها توان و جرئت داد بلکه مدل برای مقابله و استقلال ارائه داد. عدهای نیز همچنان در زیر یوق استعمار قرار دارند و هنوز نیز به این موضوع پی نبردهاند.
تشکیل حکومت اسلامی آرزوی تمام انبیاء و رسولان الهی بوده است؛ در حقیقت فلسفه ارسال پیامبران الهی نیز تشکیل حکومتی بوده که مردم بتواند در آن قسط و عدل را برپا کنند و احکام خدا را پیاده کنند.
بهطوریکه میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ »؛ ما رسولان خود را با دلایل رئشن فرستادیم و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری میکند بیآنکه او را ببیند. (آیه 25 سوره حدید)
امام (ره) این روز را فتح و ظفر برای مسلمانان میداند و در وصف آن میفرمایند: « من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام میکنم. به دنیا اعلام میکنم که در تاریخ ایران چنین رفراندمی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زبالهدان تاریخ دفن کنند.
من از این همبستگی که جز مشتی ماجراجو و بیخبر از خدا، همه و همه به ندای آسمانی واعتصموا بحبل الله جمیعا لبیک گفتند، و با تقریبا اتفاق آرا به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند، تقدیر میکنم». (صحیفه امام (ره)، جلد ششم، 4-452)
امام روح الله (ره): «آنها که می گویند ما حکومت اسلامی می خواهیم یا جمهوری اسلامی می خواهیم، تحقق جمهوری اسلامی «نفی رژیم سلطنتی» است ... هدف نهایی عبارت از همان تأسیس یک «حکومت عدل اسلامی» است.» (صحیفه امام، ج 4، ص512)
امام خمینی (ره) در مصاحبه با «اوریانا فالانچی» در 21 شهریور 58 در پاسخ به این پرسش که «چرا از اول روی یک کلمهای خط کشیدید و آن دموکراتیک است و فرمودید جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر؟» فرمودند: «بله. این مسایلی دارد. یک مسئله این است که این توهم، این را در ذهن میآورد که اسلام محتوایش خالی است از این، لذا احتیاج به این است که یک قیدی پهلویش بیاورند و این برای ما بسیار حزن انگیز است که در محتوای یک چیزی که همه چیزها به طریق بالاترش و مهمترش در آن هست، حالا ما بیاییم بگوییم که ما اسلام میخواهیم و اما با اسلاممان دموکراسی باشد! اسلام همه چیز است. مثل این است شما بگویید که ما اسلام را میخواهیم و می خواهیم که به خدا هم اعتقاد داشته باشیم.» (صحیفه امام،ج 10، ص95)
علامه مصباح: «حضرت امام در مقام اینکه حکومت اسلامی را اثبات کنند، 2 روش بحث داشتند. یک روش بحث برای دنیایی که طرفدار دموکراسی است ... این بحث، بحث جدلی است، اما آنجایی که خود امام میخواهد برهانی بفرماید، پس از آنکه حکم حکومت دولت موقت را تنفیذ کردند، در مصاحبه با خبرنگاران فرمود: «من بر اساس ولایت الهی که دارم، شما را به نخست وزیری منصوب می کنم»، نفرمود چون مردم گفتند. چرا؟ چون مخاطبش مسلمانها بودند، مخاطبش کسانی بودند که ولایت الهی را قبول داشتند.
با آنها که میخواهد سخن بگوید، همان مطلب برهانی را بیان میکند اما وقتی با دنیا میخواهد سخن بگوید، باید بر اساس مقدماتی صحبت کند که دنیا بفهمد و قبول کند لذا وقتی در پاریس با امام مصاحبه میکردند که اگر شما پیروز شدید، چه حکومتی را بر سر کار خواهید آورد؟ نفرمودند ولایت فقیه (چون باید بر اساس منطقی سخن بگوید که آنها بفهمند و بپذیرند) بنابراین فرمود: «مراجعه می کنیم به آرای مردم، مردم مسلمان هستند و اسلام را می خواهند»، پس نتیجه همان می شد، اما روش بحث فرق دارد.
به آنها می گوید چون مردم مسلمان هستند و اسلام را می خواهند، ما حکومت اسلامی را دایر کردیم تا آنها برایشان قابل فهم و پذیرفتن باشد، اما با خود مسلمانها که صحبت میکنند میفرمایند: چون من ولایت الهی دارم، خدا به من حق داده است.» (گفتمان مصباح، ص630)
ممنون