به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، بهرام عیناللهی در همایش روسای بیمارستان های آموزشی کشور که صبح امروز در تالار امام جواد (ع) وزارت بهداشت برگزار شد درباره دستاوردهای سی ساله آمزشی کشور گفت: سرانه آموزشی از ده متر به بیش از 6/12 متر مربع در سال 87 افزایش یافته است همچنین کاهش نیاز بیماران به خارج از کشور و تبدیل کشور ما به عنوان قطب درمان در منطقه از رشد کیفی آموزشی خبر می دهد.
وی با اشاره به ضعف آموزش در پزشک عمومی گفت: بهتر است آموزش پزشک عمویم را تجمیع کنیم و آن را یک هدف قرار بدهیم زیرا که می توانیم در قالب چند آموزش طب عمومی را آموزش بدهیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه آموزش را نباید به ضرر بیمار انجام بدهیم اظهار داشت: حضور استاد در آموزش گام به گام بر بالین بیمار بسیار واجب است.
عیناللی با اشاره به ارتقا در آموزش الکترونیکی پزشکی گفت: حضور ما در فضای مجازی می تواند انقلاب ایجاد کند.
عیناللهی یک دپارتمان در بیمارستانهای آموزشی که خواست این بیمارستانها باشد را پیشنهاد خود بیان کرد و گفت: راهاندازی دپارتمان در اینگونه بیمارستانها ضروری است بهطوری که اگر بیمارستانهای آموزشی بدون دپارتمان باشد عنوان آموزش تلقی نمیشود.
وی ارتباطات را یکی از مشکلات وزارت بهداشت دانست و گفت: ما در وزارت بهداشت باید بتوانیم با سایر علوم ارتباط برقرار کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت وجود ساخت وسایل الکترونیکی در بیمارستانهای آموزشی را یکی از نیازهای این بیمارستانها دانست و گفت: فعال کردن مراکز فناوری آموزشی و تجهیز آنها به وسائل مدرن به عنوان هسته مرکزی در بیمارستانها، تقویت آرشیو مرکزی عکس، اسلاید، فیلمهای آموزشی و ...، کلاسهای آموزشی فناوری آموزشی، ایجاد تشکیلات جدید مراکز فناوری دانشکدهها و بیمارستانهای نابغه و تشکیل واحدهای جدید بینالمللی از راهکارهای پیشنهاد است که میتوانیم با به کارگیری آنها میتوانیم بیمارستانهای آموزشی کشور راارتقا بدهیم.
وی یادآور شد:توجه نکردن به فعالیتهای گروهی یکی از ضعفهای ما در بیمارستانهای آموزشی است اما هر جای که کار گروهی انجام شود نتیجهای نیز برآورده خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین گفت: به ضعف اخلاق پزشکی در این مراکز باید توجه ویژهای شود تا بتوانیم بهترین خدمات را ارائه بدهیم.
عیناللهی گفت: ضعفهای بیمارستانهای آموزشی ناشی از مدیریتهای نادرست است که باعث شرمندگی ما میشود.
وی درباره رقابت در مراکز آموزشی گفت: باید در دانشگاهها رویکرد رقابتی را ایجاد کنیم به نحوی که در بازه زمانی نه چندان طولانی باعث ارتقای علمی و پژوهشی مراکز آموزشی در داخل و خارج از کشور شویم.